AB1 subwoofer voor Audio Dandy LS3/5a

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: AB1 subwoofer voor Audio Dandy LS3/5a

Bericht door OWC »

ray5150 schreef:
Ik snap niet helemaal waarom je XLR wilt gebruiken in tegenstelling tot Speakon dat juist ontworpen is voor gebruik met luidspreker signalen (lees flink vermogen) ?
Speakon is wat netter idd, maar vergis je niet in XLR.
Die kunnen makkelijk 6-15A continu per pin verdragen. (beetje afhankelijk van het type)
Dat is ergens tussen de 140-900W als je uitgaat van continu. (P = I² * R )
Bij muziek ga je daar niet eens bij in de buurt komen (meestal factor 6 tot 8 minder)

Zo heb ik ze weleens in e-bike batterijen gezien.
AudioDandy

Bericht door AudioDandy »

One World Concepts schreef:
Ja, over het algemeen vervormt een grotere woofer minder dan een kleinere woofer.

Daar komt dan ook nog eens bij dat een grotere woofer over het algemeen en hoger rendement en hogere cone excursie kan hebben.
Een hoop hangt bijvoorbeeld ook af hoe hard/luid je speelt en/of hoe laag het moet.

Maar goed, aan de andere kant moeten we het doen met de afmetingen van de kast.
Dus zie het als een soort punten systeem, bepaalde ideeën of oplossingen hebben nu voors- en tegens.
Wat dat betreft is het makkelijk als je zegt, dit is gewoon waar het allemaal in moet.
Dan houd je vanzelf maar een paar opties open.

In de huidige afmetingen zou mijn voorkeur nog steeds 2 x SW182BD02 zijn per kant.
Of anders 2 x SLS P830946 , die gaat namelijk zeker passen qua afmetingen.
En anders 2 x Purifi PTT6.5X08-NFA-01 mocht je meer naar het high-end spectrum willen.
Deze past ook iets beter dan de SW182BD02 .

Ik ken nog wel een paar opties, maar dat valt wel allemaal meer in budget.
Qua uitstraling en kwaliteit denk ik dat misschien een beetje misstaat?
Bedankt voor je speaker aanbevelingen! ik waardeer het zeer.
ik heb ooit op een Hifi beurs naar de Audiophysic 2 weg luidspreker zuiltje (Tempo 35) beluistert
en de demonstrator vertelde mij dat er Wavecor luidsprekers in zaten.
ik moet bekenen het klonk erg aangenaam, rustig, ongedwongen, en neutraal. gezien de prijs zet ik deze speaker zeker op de lijst

Die Peerless hed ik nog niet gehoord, maar zet ik ook op de lijst, kan ook interessant zijn.
Die Purifi is vrij aardig aan de prijs, ik zou deze eerst wel eens willen beluisteren voordat deze op de lijst ga zetten.
Als de kwaliteit echt zoveel waarneembaar beter is, zal ik er zeker aan denken om ze te gebruiken.

Zelf dacht ik ook aan "Seas" en "PHL" (uit frankrijk) zij maken meer professionele speakers, maar ik weet niet of ze
iets hebben wat voldoet aan de gevraagde eisen.

beetje bij beetje word het beeld al een stuk duidelijker,
binnen kort ga ik luisteren bij een vriend die een setje AB-1 subs zelf gebouwd heeft, om te luisteren en ideeen uit te wisselen :)
AudioDandy

ray5150 schreef:
Ik snap niet helemaal waarom je XLR wilt gebruiken in tegenstelling tot Speakon dat juist ontworpen is voor gebruik met luidspreker signalen (lees flink vermogen) ?
Speakon is wat netter idd, maar vergis je niet in XLR.
Die kunnen makkelijk 6-15A continu per pin verdragen. (beetje afhankelijk van het type)
Dat is ergens tussen de 140-900W als je uitgaat van continu. (P = I² * R )
Bij muziek ga je daar niet eens bij in de buurt komen (meestal factor 6 tot 8 minder)

Zo heb ik ze weleens in e-bike batterijen gezien.
In het prototype waarop mijn mijn LS3/5a gebaseerd is zat XLR, de derde pool was voor mij interessant omdat ik met aarde wilde experimenteren, en op mijn Audio-Gd DAC zit ook XLR out, vandaar de keuze.
Off topic om mijn DIY Bafang electrische fiets (1000 watt, 1.3 PK :lol: ) zit een 48V 17.5 A accu die ook geladen word met een XLR plug, de batterij (en kabel) word nauwelijks warm...komt goed dus :bakkie:
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

AudioDandy schreef:
Ja, over het algemeen vervormt een grotere woofer minder dan een kleinere woofer.

Daar komt dan ook nog eens bij dat een grotere woofer over het algemeen en hoger rendement en hogere cone excursie kan hebben.
Een hoop hangt bijvoorbeeld ook af hoe hard/luid je speelt en/of hoe laag het moet.

Maar goed, aan de andere kant moeten we het doen met de afmetingen van de kast.
Dus zie het als een soort punten systeem, bepaalde ideeën of oplossingen hebben nu voors- en tegens.
Wat dat betreft is het makkelijk als je zegt, dit is gewoon waar het allemaal in moet.
Dan houd je vanzelf maar een paar opties open.

In de huidige afmetingen zou mijn voorkeur nog steeds 2 x SW182BD02 zijn per kant.
Of anders 2 x SLS P830946 , die gaat namelijk zeker passen qua afmetingen.
En anders 2 x Purifi PTT6.5X08-NFA-01 mocht je meer naar het high-end spectrum willen.
Deze past ook iets beter dan de SW182BD02 .

Ik ken nog wel een paar opties, maar dat valt wel allemaal meer in budget.
Qua uitstraling en kwaliteit denk ik dat misschien een beetje misstaat?
Bedankt voor je speaker aanbevelingen! ik waardeer het zeer.
ik heb ooit op een Hifi beurs naar de Audiophysic 2 weg luidspreker zuiltje (Tempo 35) beluistert
en de demonstrator vertelde mij dat er Wavecor luidsprekers in zaten.
ik moet bekenen het klonk erg aangenaam, rustig, ongedwongen, en neutraal. gezien de prijs zet ik deze speaker zeker op de lijst

Die Peerless hed ik nog niet gehoord, maar zet ik ook op de lijst, kan ook interessant zijn.
Die Purifi is vrij aardig aan de prijs, ik zou deze eerst wel eens willen beluisteren voordat deze op de lijst ga zetten.
Als de kwaliteit echt zoveel waarneembaar beter is, zal ik er zeker aan denken om ze te gebruiken.

Zelf dacht ik ook aan "Seas" en "PHL" (uit frankrijk) zij maken meer professionele speakers, maar ik weet niet of ze
iets hebben wat voldoet aan de gevraagde eisen.

beetje bij beetje word het beeld al een stuk duidelijker,
binnen kort ga ik luisteren bij een vriend die een setje AB-1 subs zelf gebouwd heeft, om te luisteren en ideeen uit te wisselen :)
Met PHL zit je meer in het PA/Pro audio segment.
Daar ga je zeker geen 6,5 inch subwoofers vinden.
Ik heb nog wel even naar Seas zitten kijken,dan kom je uit op iets van de Seas L19RNX1 ofzo.
Het zou vast wel kunnen, maar ik denk dat de Wavecor een betere kandidaat is als een subwoofer.

Ik denk dat het inderdaad verstandig eens goed te luisteren naar die AB-1. Neem ook vooral je eigen speakers mee.
Als die namelijk gehoormatig wel goed bevalt, is het misschien ook een beetje onzinnig het wiel helemaal opnieuw uit te vinden.
Het gaat uiteindelijk om de klank het het gevoel.

Hoewel ik wel denk dat bv een dubbele Wavecor per kan veel meer potentie heeft uiteindelijk.
Voordeel van de Wavecor is dat ze 8ohm zijn, parallel kom je dan netjes op 4ohm uit.
De Peerless/Tymphany is enkel verkrijgbaar in 4ohm, dan kom je uit op 2ohm of 8ohm.
Beiden zijn minder gunstig qua versterkerbelasting .
AudioDandy

Bedankt voor je tips, die Wavecor heeft ook een passive radiator in zijn programma, zou dit
samen kunnen werken met twee subwoofers in een kast?
Dus subwooofer, subwoofer, passive radiator. (drie units in een kast totaal)
Dan krijg ik de voordelen van bassreflex maar dan zonder de nadelen (mits goed geïmplementeerd)
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

AudioDandy schreef:
Bedankt voor je tips, die Wavecor heeft ook een passive radiator in zijn programma, zou dit
samen kunnen werken met twee subwoofers in een kast?
Dus subwooofer, subwoofer, passive radiator. (drie units in een kast totaal)
Dan krijg ik de voordelen van bassreflex maar dan zonder de nadelen (mits goed geïmplementeerd)
Ik weet niet wat die passice radiator kost, maar de ervaring leert dat voor nauwelijks meer je meestal een extra woofer kunt aanschaffen.
Ook leert de ervaring dat je meestal als eerste tegen de excursie van de PR aanloopt.

Er hangen daarnaast naar mijn idee nog redelijk wat andere nadelen aan een PR, niet-lineaire ophanging enzo.

Ik zou het persoonlijk gewoon gesloten laten.
Er is daarnaast met 11 liter ook nauwelijks ruimte voor een BR of PR.
Dan bedoel ik niet fysiek, maar qua afstelling.

Dat zijn in elk geval mijn gedachtes hierover.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Inderdaad LT afstemming met de Plateamp, lijkt mij logischer.
edit
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

wouter schreef:
De wavecor SW182BD is een heel mooie subwoofer.
Helaas is die korf niet "truncated" verkrijgbaar, zoals de WF182 serie. Maar die ontstonden ook nadat ze in Duitsland begonnen zelf die dingen af te zagen/frezen.

Ik houd het voorlopig op de Purifi 6,5" woofers, ook voor de subwoofer maar ik heb dan ook wat andere ambities er mee. Het moet dan redelijk maximaal presteren. Of het in de praktijk haalbaar is valt te bezien.

Ik zou als je de woofer aan de voorzijde wil monteren anders doen: rug aan rug en dan gesloten. De versterker krikt het laag wel op.
Zoals gezegd, ik had er al over nagedacht voor ik bovenstaande schreef. De beste optie bij actief is ook nog impuls compenseren, dat kan prima als je accepteert dat je een woofer aan de voorzijde ziet. Purifi en SLS heb ik liggen, de Wavecor SW182BD heb ik in een ontwerp van Mtraxx gehoord en dat was ook een feestje. De Wavecor SW223BD02 heb ik meerdere ontwerpen mee gemaakt, gewoon erg fraai maar inmiddels bijna Scan-Speak prijzen. En zeker niet uit Europa.

Het laag van je audax woofertje is in basreflex heel goed, heb ik ook gehoord op The Watershow in een ontwerp van Rudy van Rumoh en/of Gerjan aka Mtraxx. Dus als jij front&back een mooie audax woofer precies kwijt kunt... oke, achterste niet infrezen, dan is dat toch top:
https://www.rumoh.eu/speakers/audax/woo ... ax-hm170c0

of een Seas L16 dubbel:
https://www.rumoh.eu/speakers/woofer/wo ... l-h1480-08

En die past dan weer compleet afgewerkt rug aan rug in die 16 cm diepte. Met een fs van 37 Hz en geen lekkende fase plug zoals de L18 zou dit mijn keuze zijn.

Een PR moet 2x de SD zijn doorgaans, dus per 1 woofer 2 stuks passief membraan. Die van Wavecor zijn zo duur dat een 2e woofer goedkoper is. Gelet op actieve aansturing verdient een dubbele woofer dan in elk opzicht de voorkeur.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Die Audax heeft maar een 3mm xmax.
Lijkt mij toch niet helemaal wenselijk voor een subwoofer. Al is het maar al het gebrek aan reserve.

Met een maar 11 liter beschikbaar (praktisch nog wat minder, gaat nog wat vanaf) kom je ook nog eens uit op een vrij lange poort.
Waardoor er zelfs weer minder volume beschikbaar is.

Ik geloof zeker dat het in een bepaalde setting zeer goed geklonken heeft, twijfel ik zeker niet over.
Maar tov de alternatieven voelt het wel erg sterk als meer compromissen.

edit: Qua afstelling gaat het ook niet heel gemakkelijk met die Audax, met z'n 2en in een BR heb je toch wel minimaal 22-28 liter nodig.
Minder dan dat wordt gewoon heel veel duw en trek werk.
Met een enkele per kant wordt het laag dan weer erg krap, zeker als er maar 3mm xmax is.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik ga bij actief enkel voor de optie gesloten. En dan kun je met 2x 6,5" met 3mm Xmax inderdaad een beetje minder dan met 2x 5,25" en 6mm Xmax.
Maar het gaat soms ook om de optiek, de kosten en de klank.

RCF en Audax hebben wel toffe midwoofer, geen subwoofers. Maar om goed laag te horen, zeker met actieve aansturing incl DSP presets met ruimte correcties is tot ca 45Hz nog steeds een enorme toevoeging.

We weten allemaal dat korte spreekspoelen ook voordelen kunnen hebben, en grote kastvolumes hebben te maken met gevoeligheid. Maar juist die relatief kleine kast kan dan weer een voordeel zijn boven fs. Toch ben ik met je eens dat die Audax geen nummer 1 keuze is. Maar die 2 had ik al vrij snel genoemd.

Gelet op de wensen/eisen van TS moet een 6,5" met 6mm xmax best mee kunnen komen. En dus 2 stuks met 3mm ook ;-) Zo redeneer ik. Dat je geen reserves hebt en het vermogen van de Fusion ook niet echt gaat gebruiken is wel een reden om deze weg niet te bewandelen. De 2 redenen om hem toch te noemen is vanwege de Audax midwoofer in de LS3/5AD en het feit dat maar weinig woofers in 16cm diepte rug aan rug passen.

Zodoende kwam ik ook op de Seas L16 uit, daar ik de L18 vrij briljant vind in het laag in een kleine kast.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Ik zie persoonlijk sowieso niet helemaal het grote voordeel om ze rug-aan-rug te zetten (impuls gecorrigeerd).
Het zou voor mij een leuke bijkomstigheid zijn, mocht het zo uitkomen.
Als ik dan weer vanuit het "puntensysteem" redeneer staat dat niet helemaal bovenaan het lijstje, maar dat is misschien heel persoonlijk.
De redenatie daarachter is heel praktisch, ik ken meer dan genoeg subs die prima klinken zonder die impuls correctie.
Voor mij persoonlijk zou ik dan niet allerlei opties gaan wegstrepen om dan maar (kosten wat het kost) dat impuls gecorrigeerde voor elkaar te kunnen krijgen.
Maar dat is misschien voor iemand anders een andere afweging?

Het ging trouwens steeds over 2 x 6.5" met tenminste 8mm xmax. (Wavecor, Tymphany/Peerless)
Dat is echt een hoop meer dan 3mm. Daarnaast zijn al deze subwoofers niet alleen nieuwe qua ontwikkeling, maar ook geoptimaliseerd voor sub weergave (denk aan voldoende beluchting spreekspoel etc etc)
Je zult op een gegeven moment toch echt de SPL'en moeten leveren en de woofer slag moeten maken.
Uiteraard zitten daar ook concessies aan, maar dat is inherent aan dit ontwerp.

Als je dat beter wilt krijgen, moet simpelweg het kast design groter.

Maar ik denk dat als je het gewoon simpel houdt met twee speakers per kant zoals eerder aangegeven, dat je toch echt wel twee fraai klinkende subjes hebt.
Laatst gewijzigd door OWC op ma 17 mei 2021, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

geheel mee eens
jvenema

Bericht door jvenema »

Anders geredeneerd bij een boxer motor staan de twee zuigers ook niet recht tegenover elkaar maar iets verschoven van elkaar. Ondanks dat levert dit toch een behoorlijk trillings voordeel op tov de cilinders in lijn.

Dus met twee woofers, een voor een achter die niet rug aan rug zitten maar boven elkaar, heb je toch een voordeel. Je houdt wel een resulterende kracht vector over, maar die is al een stuk minder als met een enkele woofer.

Gezien het eisenlijstje, waarbij de omvang een duidelijk beperkende factor is, zou ik de rug aan rug lekker laten varen en een woofer nemen met meer xMax en ze relatief kort boven elkaar zetten voor achter. Een groot stuk van de impulse correctie winst heb je dan al binnen. Zoals opgemerkt door one world Bart moet je je afvragen hoe belangrijk impulse correctie is tov al het andere. Dan zeg ik plaats ze (relatief dicht) boven elkaar, en pak de winst die dat oplevert en concentreer je op de overige dingen waar meer te halen is.

Inhoud is niet veel, zeker als je twee laag drivers erin wil, dan wordt basreflex lastig, die willen meestal om goed af te stemmen nog meer volume als gesloten en de pijp inhoud gaat ook nog eens van netto volume af. En de vraag is zoals al eerder opgemerkt hoe lang moet die pijp dan wel niet worden hoe krijg je die in de behuizing en wat blijft er dan over aan volume.

Een passive radiator zal snel vastlopen op zijn xMax, zeker een enkele tegen twee woofers. Je zal dan snel naar meerdere radiators moeten gaan en dat allemaal in die relatief kleine behuizing.

Dus gesloten met twee woofers met een redelijk flinke xMax lijkt dan de beste keuze, zeker gezien het feit dat die actief aangestuurd gaan worden. Als er voldoende reserve is qua vermogen en xMax kun je het laag verder laten doorlopen door dat te boosten.
AudioDandy

bedankt voor het meedenken! zoveel technisch adviezen had ik niet verwacht, ik ga denk ik voor gesloten
(dit is anders dan het originele Rogers AB1) en met twee Wavecor woofers aan de achterzijde
ik wilde de aansluiting van de kabel naar de woofer aan de zijkant of onderkant maken
zodat eventueel de subwoofer kast ook 180 graden gedraaid kan worden met de woofers naar de luisteraar toe.
Maar in eerst instantie wil de subwoofer zo afstellen dat het goed klinkt als de units naar achteren afstralen
Je krijgt dan een mooie zwarte staander die tevens fungeert als bass extender.

Ik zal binnenkort wat schetsen maken op schaal om duidelijk te krijgen of het gaat passen of de units ver uit elkaar
moeten staan (boven en onder)
of juist dichter bij elkaar bovenaan, of in het midden?
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Voor een subwoofer maakt het eigenlijk niet zo heel erg veel uit.
Wanneer je de speakers onderaan de kast maakt, kom je qua stabiliteit iets beters uit.
Ook kreeg je iets meer boost door de vloer. Dat kan op zich een winst zijn.

Je kunt met deze kast denk ik twee kanten op.
- Of je blijft redelijk trouw aan het originele AB1 ontwerp. Origineel was die met een B110
Maar om in dezelfde "spirit" te blijven als je huidige LS3/5a cloons, zou je daar een Audax voor kunnen nemen.
Dit is wellicht een aanvulling, zal prima kunnen klinken, maar ik zou daar zeg maar geen overweldigende pauken slagen en donder en bliksem uit verwachten.

- Je houdt dezelfde kast aan, maar gaat dus voor 2 x 6.5 inch per kant (Wavecor).
Dit is minder origineel, maar zet wel een beter laag neer. Zeker tov 1 x B110 in bandpass

Dus het is de keuze om voor originaliteit te gaan, of verbetering.
Die keuze moet je zelf maken. Beiden zijn prima, ik snap ook dat iemand zou zeggen om het zo goed als origineel te behouden.
Dat laatste heeft namelijk ook z'n charmes.
AudioDandy

Wanneer je de speakers onderaan de kast maakt, kom je qua stabiliteit iets beters uit.

- Of je blijft redelijk trouw aan het originele AB1 ontwerp. Origineel was die met een B110
Maar om in dezelfde "spirit" te blijven als je huidige LS3/5a cloons, zou je daar een Audax voor kunnen nemen.
Dit is wellicht een aanvulling, zal prima kunnen klinken, maar ik zou daar zeg maar geen overweldigende pauken slagen en donder en bliksem uit verwachten.

- Je houdt dezelfde kast aan, maar gaat dus voor 2 x 6.5 inch per kant (Wavecor).
Dit is minder origineel, maar zet wel een beter laag neer. Zeker tov 1 x B110 in bandpass

Die keuze moet je zelf maken. Beiden zijn prima, ik snap ook dat iemand zou zeggen om het zo goed als origineel te behouden.
Ben ik helemaal met je eens, beide opties zijn interessant, maar ik wil toch liever moderne speaker units gebruiken.

Over die gewicht verdeling, dat is een goed punt, ik wilde de voet waarop de AB1 sub dadelijk komt te staan zo zwaar mogelijk maken.
Als de plaatsing niet zo cruciaal is wilde ik beide woofers boven in te zetten of eentje boven en een onder
ik ben namelijk bang ben dat de richtings gevoelig heid van de lage tonen boven 80 Hz, te waarneembaar zullen worden
Als dat het geval is, zou ik de sub 180 graden kunnen draaien zodat alle units naar de luisteraar staan gericht om dit probleem zoveel mogelijk op te lossen
De kunst is natuurlijk dadelijk om de lage tonen zo mooi mogelijk aan te laten sluiten met de bestaande speakers, wellicht een 6 dB filtering bij 100 Hz?
zodat er een beetje een overlap ontstaat met de Audax midrange?
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

AudioDandy schreef:

Ben ik helemaal met je eens, beide opties zijn interessant, maar ik wil toch liever moderne speaker units gebruiken.

Over die gewicht verdeling, dat is een goed punt, ik wilde de voet waarop de AB1 sub dadelijk komt te staan zo zwaar mogelijk maken.
Als de plaatsing niet zo cruciaal is wilde ik beide woofers boven in te zetten of eentje boven en een onder
ik ben namelijk bang ben dat de richtings gevoelig heid van de lage tonen boven 80 Hz, te waarneembaar zullen worden
Als dat het geval is, zou ik de sub 180 graden kunnen draaien zodat alle units naar de luisteraar staan gericht om dit probleem zoveel mogelijk op te lossen
De kunst is natuurlijk dadelijk om de lage tonen zo mooi mogelijk aan te laten sluiten met de bestaande speakers, wellicht een 6 dB filtering bij 100 Hz?
zodat er een beetje een overlap ontstaat met de Audax midrange?
Nee, voor een sub zet je meestal 4e orde in bij iets van 80-100Hz.
Sommigen gebruiken zelfs 8e orde.

6dB (1e orde) is echt te weinig voor een sub.
Beetje afhankelijk waar die Audax midrange stopt, daar zet je dan een 2e orde highpass op (hoger kan, vaak niet nodig)

De waarneembaarheid van richting onder de 150Hz is al heel laag /zo goed als afwezig.
Maar zeker in een stereo sub opstelling, wordt die nog minder.
Je zou bij wijze door kunnen gaan tot pak-ehm-beet, 250Hz ofzo.
Al helemaal als je de woofers naar je richt, dan kun je nog veel hoger.
Maar goed, dat hoeft helemaal niet, enkel om aan te geven dat er zeker wel wat rek in zit om het zo maar te noemen.

Het voordeel van een woofer boven en 1 onder, is dat je het volume in tweeën kan hakken met een shot er tussen.
elke woofer z'n eigen kamertje dus.
Dat maakt niet enkel de kast heel veel stijver, zorgt er ook voor dat interne reflecties/staande golven geen kans meer hebben.
Per saldo "ziet" elke woofer namelijk hetzelfde volume.

Wil je dat helemaal fancy doen, kun je dat schot onder een hoek zetten, zolang beide volumes maar gelijk blijven.
Op die manier heb je verticaal geen evenwijdige wanden en maak je ook nog oppervlak van bracing groter = stijver.

Trouwens, ik weet niet precies welke versterker je nu gaat gebruiken, maar er is een 4ohm variant en een 8ohm variant van die Wavecor.
Als je elke woofer z'n eigen versterker geeft, zou ik de 4 ohm variant nemen, dat worden dan 4 versterkers in totaal.
anders kun je de 8ohm variant nemen en die parallel zetten, 2 versterkers in totaal.
Ik zou voor de 8ohm variant gaan en die parallel zetten per kant.
AudioDandy

Hartstikke bedankt! dit was precies wat ik graag zou willen weten.
Die diagonale schotten ben ik al eens tegen gekomen bij een design van Leon (was geloof ik wel bass reflex)
uit die kleine speaker kwam een geweldige bass!
Ik kan weer even verder!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Eh, een echte sub filter je om diverse redenen vroeg af.

80hz is ivm lokaliseerbaarheid (voorkomen), maar dat is niet relevant, je box wordt een soort 2,5 weg.

Je midwoofers kunnen ook een laag bron zijn, hoe meer bronnen hoe beter (middelt ruimte akoestiek effecten).

Hoger doorlopen bij stereo subs is geen bezwaar, Lyngdorf Corner subs lopen zelfs tot 400Hz door.

Wanneer je een fietsband type lange slag woofer, bijv een Tangband W6-1139 of Omnes Audio/Reckhorn/Mivoc woofer kiest wil je niet te hoog. Ook zo bij bijvoorbeeld Peerless X(X)LS subs, die moet je laag filteren.
De wavecor SW182BD zit gewoon in een 2-weg, zie Small Block van Hobby HIFI.

Een schuin schot doet geen drop, helaas maar dat is vaker beschreven. Zelfs een tussendeler heeft maar weinig effect, John Krutke van ZaphAudio heeft dat met verbazing moeten vaststellen. De woofers hebben elk lopende golven en die heffen elkaar op. Maar beter is het wel. Het mooiste voor gesloten is nog altijd gewoon steenwol vulling als ik het goed heb.

Sorry voor het tegengeluid, maar ik verwacht dat je deze info zelf nog niet had.

Wanneer Bart gelijk heeft zeg ik het ook hoor ;-)
Alles klopt wel, maar een AB1 of AB3 is gewoon een verhaal apart. Daarom wil ik hem commercieel ook uitbrengen. Maar eerst eens een gooi doen naar een LS3/5a iteratie uit eigen hand.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

wouter schreef:
Eh, een echte sub filter je om diverse redenen vroeg af.

80hz is ivm lokaliseerbaarheid (voorkomen), maar dat is niet relevant, je box wordt een soort 2,5 weg.

Je midwoofers kunnen ook een laag bron zijn, hoe meer bronnen hoe beter (middelt ruimte akoestiek effecten).

Hoger doorlopen bij stereo subs is geen bezwaar, Lyngdorf Corner subs lopen zelfs tot 400Hz door.

Wanneer je een fietsband type lange slag woofer, bijv een Tangband W6-1139 of Omnes Audio/Reckhorn/Mivoc woofer kiest wil je niet te hoog. Ook zo bij bijvoorbeeld Peerless X(X)LS subs, die moet je laag filteren.
De wavecor SW182BD zit gewoon in een 2-weg, zie Small Block van Hobby HIFI.

Een schuin schot doet geen drop, helaas maar dat is vaker beschreven. Zelfs een tussendeler heeft maar weinig effect, John Krutke van ZaphAudio heeft dat met verbazing moeten vaststellen. De woofers hebben elk lopende golven en die heffen elkaar op. Maar beter is het wel. Het mooiste voor gesloten is nog altijd gewoon steenwol vulling als ik het goed heb.

Sorry voor het tegengeluid, maar ik verwacht dat je deze info zelf nog niet had.

Wanneer Bart gelijk heeft zeg ik het ook hoor ;-)
Alles klopt wel, maar een AB1 of AB3 is gewoon een verhaal apart. Daarom wil ik hem commercieel ook uitbrengen. Maar eerst eens een gooi doen naar een LS3/5a iteratie uit eigen hand.
Ik denk dat we een ander soort tussenschot bedoelen.

Ik bedoel echt twee fysiek losse kamers maken, alsof het twee verschillende subs zijn.
NIET een tussenschot met gaten erin. Dat doet idd geen ene bal.

De reden om er twee losse kamer van de maken is om simpelweg je staande golven omhoog te schuiven, plus je maakt je kast stijver.
Dat eerst zal met iets van 57cm trouwens nog wel meevallen.
Dan zit je op ongeveer 330-350Hz ofzo. Die staande golf ga je echt wel krijgen, ook met twee woofers.
Misschien niet als je de woofer precies in een dip van de kast weet te plaatsen.
Wel een beetje onbegonnen werk....

Subwoofers met wol ed is een niet zo goed plan ivm niet-lineaire vervorming van de wol.
Dus als je het kunt vermijden is dat mooi meegenomen.

Waarom een schuin schot niet zou werken volgens beide heren is mij een raadsel, maar ok op een gegeven moment kom je met orde groottes in de weer. Of in simpele woorden, je golflengte ziet amper het schuine schot (of de hoek daarvan).
Dat betekend simpelweg dat de hoek groter moet worden. Soms is dat praktisch niet haalbaar.
Dus aan de andere kant is dat weerwoord ook niet zo heel vreemd.
Hoe dan ook is het een techniek in de akoestiek zelf (niet speakers) heel veel wordt toegepast.

Je midwoofer ongefilterd laten is een niet zo goed plan.
Sowieso krijg je fase problemen = flinke dip/onvoorspelbaar gedrag plus je belast je midwoofer onnodig veel.
Gewoon netjes en mooi filteren geeft veruit het beste resultaat.

Deze Audax woofertjes lopen sowieso al af bij iets van 80-120Hz ofzo.
Daar zit niet veel laag in.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

AudioDandy schreef:
Hartstikke bedankt! dit was precies wat ik graag zou willen weten.
Die diagonale schotten ben ik al eens tegen gekomen bij een design van Leon (was geloof ik wel bass reflex)
uit die kleine speaker kwam een geweldige bass!
Ik kan weer even verder!
Hoe is het inmiddels met dit project?
AudioDandy

staat nu even op hold ivm examen volgende week
daarna ga ik luisteren naar de AB1's van Bert,
en ik ga luisteren bij Leon

maar nu eerst nog blokken.... :relax:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

in de recente hobby hifi wordt de LS 3/5B netjes gecombineerd met een passieve sub. Maar 8" en geen AB1 formaat. Wel mooi passief gefilterd.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Ik snap nog steeds niet het voordeel van een passieve sub, en waarom dat beter zou zijn?
Kan iemand mij dat uitleggen?
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Het enige wat in mij opkomt is als het rendement klopt het zou kunnen werken en dan goedkoper is.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”