AudioDandy schreef:One World Concepts schreef:Voor een subwoofer maakt het eigenlijk niet zo heel erg veel uit.
Wanneer je de speakers onderaan de kast maakt, kom je qua stabiliteit iets beters uit.
Ook kreeg je iets meer boost door de vloer. Dat kan op zich een winst zijn.
Je kunt met deze kast denk ik twee kanten op.
- Of je blijft redelijk trouw aan het originele AB1 ontwerp. Origineel was die met een B110
Maar om in dezelfde "spirit" te blijven als je huidige LS3/5a cloons, zou je daar een Audax voor kunnen nemen.
Dit is wellicht een aanvulling, zal prima kunnen klinken, maar ik zou daar zeg maar geen overweldigende pauken slagen en donder en bliksem uit verwachten.
- Je houdt dezelfde kast aan, maar gaat dus voor 2 x 6.5 inch per kant (Wavecor).
Dit is minder origineel, maar zet wel een beter laag neer. Zeker tov 1 x B110 in bandpass
Dus het is de keuze om voor originaliteit te gaan, of verbetering.
Die keuze moet je zelf maken. Beiden zijn prima, ik snap ook dat iemand zou zeggen om het zo goed als origineel te behouden.
Dat laatste heeft namelijk ook z'n charmes.
Ben ik helemaal met je eens, beide opties zijn interessant, maar ik wil toch liever moderne speaker units gebruiken.
Over die gewicht verdeling, dat is een goed punt, ik wilde de voet waarop de AB1 sub dadelijk komt te staan zo zwaar mogelijk maken.
Als de plaatsing niet zo cruciaal is wilde ik beide woofers boven in te zetten of eentje boven en een onder
ik ben namelijk bang ben dat de richtings gevoelig heid van de lage tonen boven 80 Hz, te waarneembaar zullen worden
Als dat het geval is, zou ik de sub 180 graden kunnen draaien zodat alle units naar de luisteraar staan gericht om dit probleem zoveel mogelijk op te lossen
De kunst is natuurlijk dadelijk om de lage tonen zo mooi mogelijk aan te laten sluiten met de bestaande speakers, wellicht een 6 dB filtering bij 100 Hz?
zodat er een beetje een overlap ontstaat met de Audax midrange?
Nee, voor een sub zet je meestal 4e orde in bij iets van 80-100Hz.
Sommigen gebruiken zelfs 8e orde.
6dB (1e orde) is echt te weinig voor een sub.
Beetje afhankelijk waar die Audax midrange stopt, daar zet je dan een 2e orde highpass op (hoger kan, vaak niet nodig)
De waarneembaarheid van richting onder de 150Hz is al heel laag /zo goed als afwezig.
Maar zeker in een stereo sub opstelling, wordt die nog minder.
Je zou bij wijze door kunnen gaan tot pak-ehm-beet, 250Hz ofzo.
Al helemaal als je de woofers naar je richt, dan kun je nog veel hoger.
Maar goed, dat hoeft helemaal niet, enkel om aan te geven dat er zeker wel wat rek in zit om het zo maar te noemen.
Het voordeel van een woofer boven en 1 onder, is dat je het volume in tweeën kan hakken met een shot er tussen.
elke woofer z'n eigen kamertje dus.
Dat maakt niet enkel de kast heel veel stijver, zorgt er ook voor dat interne reflecties/staande golven geen kans meer hebben.
Per saldo "ziet" elke woofer namelijk hetzelfde volume.
Wil je dat helemaal fancy doen, kun je dat schot onder een hoek zetten, zolang beide volumes maar gelijk blijven.
Op die manier heb je verticaal geen evenwijdige wanden en maak je ook nog oppervlak van bracing groter = stijver.
Trouwens, ik weet niet precies welke versterker je nu gaat gebruiken, maar er is een 4ohm variant en een 8ohm variant van die Wavecor.
Als je elke woofer z'n eigen versterker geeft, zou ik de 4 ohm variant nemen, dat worden dan 4 versterkers in totaal.
anders kun je de 8ohm variant nemen en die parallel zetten, 2 versterkers in totaal.
Ik zou voor de 8ohm variant gaan en die parallel zetten per kant.