Merkafhankelijk

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
PHILIPS 499
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 21:17

Merkafhankelijk

Bericht door PHILIPS 499 »

Beste mensen,

Ik heb een vraag die voortkomt uit een waarneming.
Dit: erg tevreden ben ik met mijn Quad installatie. Een 44 voorversterker en een gereviseerde 303. Nu kreeg ik nu wat verplaatsing van de apparatuur en het opnieuw aansluiten met 'betere' kabels een heel raar hol geluid uit de speakers. Tegelijk was alles hoorbaar. Het geluid was vervormd, maar wel gedetailleerd (dat kan). Omdat ik, heel koppig, bleef geloven dat het niet aan de kabels kon liggen, heb ik alles geprobeerd om dat rare spookgeluid weg te krijgen. Maar niks hielp. En nee, het lag niet aan verkeerd in fase aangesloten.

Vandaag adviseerde een vriend om andere kabels te gebruiken. Er zitten nu heel goedkope tussen (met die rood witte stekkers en zwarte tweepolige draad). Et voila... Daar is het befaamde Quad geluid weer. Heerlijk genieten.

Deze post is niet bedoeld om een kabeldiscussie te (her-) openen. Dat is een volstrekt zinloze discussie. Mijn vraag is heel simpel: kan het zijn dat bepaalde apparatuur (of een bepaalde combinatie) beter op de ene kabel reageert en slechter op de andere. Wat is daar dan de reden van?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Merkafhankelijk

Bericht door douwebakker »

Ik denk dat na de verplaatsing een van de speakers uit fase is geraakt. De kabels op zich kunnen hier niet de oorzaak van zijn.
PHILIPS 499
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 21:17

Re: Merkafhankelijk

Bericht door PHILIPS 499 »

Dag Douwe, dat dacht ik eerst ook. Maar dat is persé niet het geval geweest.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Merkafhankelijk

Bericht door Pjotr »

Is een kwestie van kwalitatief goede kabels gebruiken. Dat is niet hetzelfde als dure kabel. Een Quad 303 is niet kieskeurig wat kabel aan gaat. Is de kabel wel mechanisch in orde en vooral maken de stekkertjes wel goed contact. Vaak zijn die geoxideerd en maken slecht contact. Zelfde geldt voor de aansluitbussen op je apparaat en speakers. Kan beslist een bron van vervorming en scherp geluid zijn. Neem als het even kan vergulde bananen. Die hoeven niet echt duur te zijn. Niet meer dan een paar euri per stuk. Blank koperdraad oxideert ook snel en vormt dan ook een bron van slecht geluid.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Merkafhankelijk

Bericht door ray5150 »

Een 303 had toch een Din stekker als input, of is deze naar RCA omgebouwd ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Merkafhankelijk

Bericht door Pjotr »

Ja klopt en die DIN waren nogal eens groen uitgeslagen :D. Meestal is het na een paar keer in een uitsteken wel weer schoon geschraapt en in orde
PHILIPS 499
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 21:17

Re: Merkafhankelijk

Bericht door PHILIPS 499 »

ray5150 schreef:
Een 303 had toch een Din stekker als input, of is deze naar RCA omgebouwd ?
Mijn 303 heeft in ieder geval nog de originele 4-pins din. Mijn 44 heeft ook een 4-pins din voor interlink naar eindversterker op 0,5v. Dat is bedoeld voor Quad eindversterkers. Maar rca van 1,5v en 5v voor ander merl eindversterker
PHILIPS 499
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 21:17

Re: Merkafhankelijk

Bericht door PHILIPS 499 »

Pjotr schreef:
Is een kwestie van kwalitatief goede kabels gebruiken. Dat is niet hetzelfde als dure kabel. Een Quad 303 is niet kieskeurig wat kabel aan gaat. Is de kabel wel mechanisch in orde en vooral maken de stekkertjes wel goed contact. Vaak zijn die geoxideerd en maken slecht contact. Zelfde geldt voor de aansluitbussen op je apparaat en speakers. Kan beslist een bron van vervorming en scherp geluid zijn. Neem als het even kan vergulde bananen. Die hoeven niet echt duur te zijn. Niet meer dan een paar euri per stuk. Blank koperdraad oxideert ook snel en vormt dan ook een bron van slecht geluid.
Hoe vind je uit wat in dit geval een goede interlink is. Je kunt toch moeilijk honderd kabels gaan proberen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Merkafhankelijk

Bericht door Pjotr »

Je hebt nu toch een goede kabel...
PHILIPS 499 schreef:
.................... Heerlijk genieten.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Merkafhankelijk

Bericht door Chocomel »

Als van de signaalkabels alleen de signaalvoerende aders contact maken en de massa niet, krijg je ook een raar hol geluid. Dat zou het ook kunnen verklaren.
PHILIPS 499
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 21:17

Re: Merkafhankelijk

Bericht door PHILIPS 499 »

Chocomel schreef:
Als van de signaalkabels alleen de signaalvoerende aders contact maken en de massa niet, krijg je ook een raar hol geluid. Dat zou het ook kunnen verklaren.
@ chocomel.
In normaal Nederlands bedoel je dus eigenlijk dat de connectors van de interlinks (eh, de pluggen van de verbindingskabels) of van de luidsprekerskabels er niet goed in zitten/rammelen/speling hebben etc.

Ik denk dat dit weleens een goede verklaring zou kunnen zijn... Dank je.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Merkafhankelijk

Bericht door Kappa7 »

Kan natuurlijk ook een kabel breuk zijn
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Merkafhankelijk

Bericht door Chocomel »

Ja
PHILIPS 499
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 21:17

Re: Merkafhankelijk

Bericht door PHILIPS 499 »

Kappa7 schreef:
Kan natuurlijk ook een kabel breuk zijn
Ja dat zou kunnen. Maar bij 4 kabels?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Merkafhankelijk

Bericht door Kappa7 »

Nee bij een van de vier.
Als ze alle 4 kapot zouden zijn zou je geen geluid hebben.
Waarschijnlijk een van de massa verbindingen niet lekker.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Merkafhankelijk

Bericht door Barry2001 »

Kan het zijn dat de ‘eenvoudige’ kabels die je gebruikt (en voor jou goed geluid opleveren) wel massa aan beide kanten hebben aangesloten, en die andere kabels niet? Zou je eenvoudig met een multimeter kunnen checken.
PHILIPS 499
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 21:17

Re: Merkafhankelijk

Bericht door PHILIPS 499 »

Barry2001 schreef:
Kan het zijn dat de ‘eenvoudige’ kabels die je gebruikt (en voor jou goed geluid opleveren) wel massa aan beide kanten hebben aangesloten, en die andere kabels niet? Zou je eenvoudig met een multimeter kunnen checken.
Ik ga dit eens onderzoeken. Ben er inmiddels wel vrijwel zeker van, dat het probleem door de aansluitingen veroorzaakt wordt.
Plaats reactie