3 weg systeem bouwen(type Countach).

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

markbakk schreef:
Rumoh heeft ook universele filterprints van IT. Ik heb die zelf vroeger veel gebruikt, als je een beetje de weg erop weet, zijn ze best handig.
Ik zie ze staan; maar dan heb ik al 4 van die printen nodig, dus 50 euro voor 2 boxen, in verhouding veel geld.
ik zie nu ook dat er grotere zijn in A4 model, hoop dat alles op 1 print past per speaker.

Ik heb hem al een bericht gestuurd over filters, want 1 jantzen filter was verdwenen op de website en heb ik wel nodig.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Een tijdje geleden had iemand het over brinta mdf, maar nu begrijp ik wat je daar mee bedoelt :lol:
Ik had de zwarte 18mm platen van de praxis en die zijn echt wel goed, niets op aan te merken, maar deze week heb ik 8mm mdf bij de gamma gehaald om de roosters van te maken, maar wat een zooi is dat, als je het iets buigt splijt het overal in de lagen en het is ook niet echt hard zoals die zwarte platen, weer wat geleerd dus. Hopelijk komt aankomende week al het spoelen materiaal binnen zodat ik ze af kan bouwen.
Wat ook al eerder gezegd was dat de naden toch makkelijk terug komen, hoe glad je het ook afwerkt, ik heb mdf grondverf van albastine gebruikt en daar en 3tal lagen mee opgezet voor ik er zo'n 5 lagen zijdeglans zwart heb opgezet.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door jvenema »

peterl schreef:
markbakk schreef:
Rumoh heeft ook universele filterprints van IT. Ik heb die zelf vroeger veel gebruikt, als je een beetje de weg erop weet, zijn ze best handig.
Ik zie ze staan; maar dan heb ik al 4 van die printen nodig, dus 50 euro voor 2 boxen, in verhouding veel geld.
ik zie nu ook dat er grotere zijn in A4 model, hoop dat alles op 1 print past per speaker.

Ik heb hem al een bericht gestuurd over filters, want 1 jantzen filter was verdwenen op de website en heb ik wel nodig.
Soundimports heeft nu ook eigen universele printen voor crossovers. De prijs is wellicht gunstiger en misschien zijn ze nuttig voor sommige forum leden.
https://www.soundimports.eu/nl/crossove ... oards-pcb/
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Ik heb de onderdelen los gemonteerd op de crossoverprint, mijn vraag is of ik ze zo goed gepositioneerd heb t.o.v. elkaar. print is 25 x 16cm. En dan bedoel ik de filters.
Bijlagen
spoelen.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door wouter »

Beter dan 90% van de fabrieksluidsprekers! Je kunt altijd nog meer proberen, maar in de basis is dit al erg fraai.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door markbakk »

Mooi compact opgebouwd hoor!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Ik heb de onderdelen er op gesoldeerd en alles vast gezet, wacht nog op een spoel van Rudy om hem in te bouwen maar voor de foto tijdelijk er 1 opgezet met dezelfde afmetingen. Vind het er zo wel netjes uitzien, moet alleen nog kijken dat ik de massa van links naar rechts doortrek. Het past allemaal net in het vak achter de tweeter. de luidsprekers en de roosters zijn ook al klaar dus hopelijk van het weekend luisteren. Waar ik trouwens nooit achter ben gekomen is hoeveel watt ze kunnen verwerken, nu is dat voor mijn versterker geen probleem (20W) maar zou het toch wel willen weten. Achteraf werken deze printen toch wel fijn om op te bouwen, moet nog even kijken hoe ik ze vast ga zetten on de kast, kan niet met een schroevendraaier er in. :think:
Bijlagen
filter1.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door wouter »

Wat ik wel eens deed is met een torx bitje en een dopsleutel de boel vastzetten.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Vandaag de laatste 2 filters binnen gekregen en de speakers aangesloten achter de versterker.
Ik neem aan dat ze net als een versterker moeten inspelen en de eerste 10 min klonken ze echt niet lekker.
Daarna heb ik 1 B&O en de nieuwe speaker aangesloten om eens te luisteren waar het verschil ligt, in ieder geval ontbrak het hoog nog behoorlijk tov de B&O alhoewel dat later al wat beter werd, het middengebied wat ik miste in de B&O is al wel veel duidelijker aanwezig. Maar laten we ze eerst maar eens inspelen en dan kijk ik over een paar weken weer.
Bijlagen
nieuwe speaker.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Kappa7 »

Dat is mooi geworden Peter, =D> =D> =D>
Ja ook een speaker moet wat inspelen.
De randen van de speakers zijn als deze nieuw zijn vaak nog wat stug en moeten wat los komen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Dat merkte ik ook met de woofer dat deze bijna niet bewoog in het begin, en de midtoner is nog stugger. Uiteindelijk zijn ze ongeveer 33kg worden en het filter weegt bijna 1,8kg p/st, veel koper.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Douwe84 »

Keurig zo!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Shadow »

Wauw! Mooi! =D>
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Barry2001 »

Mooi geworden Peter =D> Luisterdag?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Barry2001 schreef:
Mooi geworden Peter =D> Luisterdag?
Ik kan ze niet meekrijgen, moet nu al met 2 mensen tillen :lol: :lol:
De KT150 versterker kan ik wel meenemen naar de luisterdag, wanneer is die Barry?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Barry2001 »

Die tilhulp is te regelen :D de luisterdag in het oosten (neem aan dat je die bedoelt) is normaal gesproken de 1e zaterdag in februari, mits het allemaal weer kan natuurlijk.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Barry2001 schreef:
Die tilhulp is te regelen :D de luisterdag in het oosten (neem aan dat je die bedoelt) is normaal gesproken de 1e zaterdag in februari, mits het allemaal weer kan natuurlijk.
Maar we hebben toch een jaar overgeslagen :roll:
Dus niet eerder, jammer, moeten we tot volgend jaar wachten, tilhulp is wel mooi, woon in de buurt he(Enschede).
Moet ik nog maar weer een nieuwe versterker gaan bouwen, luidsprekers voorlopig niet, viel me best tegen achteraf, de kosten trouwens ook, maar dat is een ander verhaal. :lol: :lol:
Wil nog een KT170 gaan bouwen denk ik.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Kappa7 »

:lol: :D dat valt altijd tegen op een of andere manier.
Maar je hebt de smaak goed te pakken.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Kappa7 schreef:
:lol: :D dat valt altijd tegen op een of andere manier.
Maar je hebt de smaak goed te pakken.
Nog een foto van de kast zonder rooster, moet nog eens vragen aan mijn vrouw wat ze liever heeft :sure: :sure:
Zij is baas van de huiskamer he :roll:
Bijlagen
zonderkap2.png
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Kappa7 »

Zonder natuurlijk :rock: :rock: :rock: :rock: :rock:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door richard »

peterl schreef:
...Zij is baas van de huiskamer he :roll:
Jij van de keuken?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door hannesie »

Mooie kasten, geluid moeten we maar geloven tot we ze hebben gehoord. :hide: :relax:

Misschien eens kijken naar een setje wasmachine dempers er onder, dat kan heel veel schelen in de weergave, meestal veel beter. :lol:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

richard schreef:
peterl schreef:
...Zij is baas van de huiskamer he :roll:
Jij van de keuken?
Nee, van de garage en zolder :lol:
Mooie kasten, geluid moeten we maar geloven tot we ze hebben gehoord. :hide: :relax:

Misschien eens kijken naar een setje wasmachine dempers er onder, dat kan heel veel schelen in de weergave, meestal veel beter. :lol:
Ik heb er nu filtjes van 1cm onderliggen, zit nog aan rubber dempers te denken van vibrapod.
Geluid klinkt nu al veel beter dan de B&W die ik had, kan alleen nog maar beter worden.
Zonder natuurlijk :rock: :rock: :rock: :rock: :rock:
Is goedgekeurd, zij vind ze ook mooier zonder :yeah: :yeah:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door hannesie »

was.PNG
Het verschil van vilt naar rubber hoor je zeker, bin there.....
Dit was een geintje, maar onder de boxen :kwijl:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

hannesie schreef:
was.PNGHet verschil van vilt naar rubber hoor je zeker, bin there.....
Dit was een geintje, maar onder de boxen :kwijl:
Volgende week wordt de huiskamer verbouwd, vloerverwarming, pvc vloer etc. en dan verhuist de apparatuur naar de andere zijde van de kamer waar veel meer ruimte is, ben benieuwd wat dat uitmaakt en dan komen er ook dempers onder de speakers.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”