MonoBill 3 met CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Ik verander straks het schema die 12 volt in 6,3 Volt bij de stroombron
Er is nog iets te veranderen.
Als je de automaat op 12V~ aansluit (ipv 6V3) is C10 niet goed meer.Moet nu een C zijn voor 25V en hoeft ook niet zo dik. 47µF / 25V moet genoeg zijn.
Anne
Verdorie Anne goed dat je dat gezien hebt er zit een rotje in een 10 Volt elco
Als ik dat op de 12 volt gezet had er wel wat vuurwerk bij inschakelen
Bedankt Anne ik ben erg blij dat je daar aan gedacht heb :goeie: :goeie: :dank: O:)
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door peterl »

OpaBert schreef:
Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Ik verander straks het schema die 12 volt in 6,3 Volt bij de stroombron
Er is nog iets te veranderen.
Als je de automaat op 12V~ aansluit (ipv 6V3) is C10 niet goed meer.Moet nu een C zijn voor 25V en hoeft ook niet zo dik. 47µF / 25V moet genoeg zijn.
Anne
Verdorie Anne goed dat je dat gezien hebt er zit een rotje in een 10 Volt elco
Als ik dat op de 12 volt gezet had er wel wat vuurwerk bij inschakelen
Bedankt Anne ik ben erg blij dat je daar aan gedacht heb :goeie: :goeie: :dank: O:)
Dat is ook wel erg krap Bert, ik mag graag wat overkill gebruiken in elco's als ik die plaats.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Nooit bij stilgestaan
De PM bill zit de Biasautomaat in en ook in de AnneBill beide draaien al enkel jaar of meer
Waarschijnlijk al veranderd maar niet gedocumenteerd!
Ga dat nazien Peter
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik zag dat het op de Print gedrukt staat 470 uF 10 volt
Kan daar niet aan veranderen
Ik zal proberen een plekje te vinden waar dat een moderator daar iets bij kan schrijven Anne en Peter
Ik moet eerlijk zijn Dat ik er in het geheel niet naar gekeken heb en er op 4 printen 4 verschillende heb zitten waar van 2van 10 volt 1 van 35 volt en nu er een 47 uF 100 Volt
Met die 6.3 VDC had die 10 volt goed geweest
Op de volgende printen komen 220 uF 35 volt Elco.sc die ik bij de BiasAutomaat onderdelen heb liggen
Bijlagen
F9FB4A8C-B18C-42A1-9EDE-6075E48940FE.jpeg
28B3E5EC-2AF4-4999-9B15-9C1598233617.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Anne op de eerste pagina
Biasautomaten overzicht is het de print die ik gebruik
Ik heb het maar even hier geplakt
In het topic Bias automaat zijn verschillende Biasautomaten uitgewerkt voor buizenversterkers.


Ontwerp van Anne, Marcel, Ronny en forumleden
- met platte stekker aansluitingen
- mono uitvoering
- stereo uitvoering


Let op bij de volgende 2 afbeeldingen, tekening klopt voor de BSS68 maar de 2N5401 moet omgekeerd worden geplaatst.

De mono uitvoering, transistors 2N5401 moeten omgekeerd worden gemonteerd dan op de opdruk is aangegeven:

De print
Print uit Bias automaten  overzicht
Print uit Bias automaten overzicht
78C07503-4F72-4381-B76A-534B13D03DFD.jpeg (76.01 KiB) 414 keer bekeken
Het schema
Schema uit Bias automaten overzicht
Schema uit Bias automaten overzicht
06080397-CE0C-4F17-9767-F7A489C9CD55.png (38.51 KiB) 414 keer bekeken
Tot zover wat in het Bias automaten overzicht staat
hier staat dus duidelijk in de mono uitvoering de opdruk Fout is voor de 2N5401 Anne :!:
In het schema met de LT1013 staat zelfs voor C10 2200 uF
Dat zal wel 220 uF moeten zijn en de werk spanning 25-35 Volt steek 5 mm en diam 10 mm op de monoprint :?:
Print biasautomaat +aansluitingen +Mod C10 OpaBert
Print biasautomaat +aansluitingen +Mod C10 OpaBert
[/color]
Anne ik meen toch dat jje begin deze week dat nog nagezien hebt van die 2N5401 :think:
Als de opdruk klopt Dan moet de tekst daar worden aangepast
En ook een kanttekening bij het schema mbt C 10
Bijlagen
Schema Bias automaat met wijziging C10 OpaBert
Schema Bias automaat met wijziging C10 OpaBert
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

Nog 's goed gekeken en, verdorie, tekening is toch omgekeerd voor de 2N5401.
Aan de onderkant van de print had ik e b c erbij gezet, dat klopt wel.
Wat die C10 betreft, oorspronkelijk was het ontwerp bedoeld om uit een 6,3V wikkeling gevoed te worden.Daarvoor is die dikke C van 10V. Een grote capaciteit om de rimpel voldoende klein te hebben dat een 7805 nog genoeg spanning overhoudt.
Nu, met 12V, mag die C veel kleiner maar wel meer spanning. 47µF / 25V is mooi genoeg, dikker mag wel heeft geen zin.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Nog 's goed gekeken en, verdorie, tekening is toch omgekeerd voor de 2N5401.
Aan de onderkant van de print had ik e b c erbij gezet, dat klopt wel.
Wat die C10 betreft, oorspronkelijk was het ontwerp bedoeld om uit een 6,3V wikkeling gevoed te worden.Daarvoor is die dikke C van 10V. Een grote capaciteit om de rimpel voldoende klein te hebben dat een 7805 nog genoeg spanning overhoudt.
Nu, met 12V, mag die C veel kleiner maar wel meer spanning. 47µF / 25V is mooi genoeg, dikker mag wel heeft geen zin.
Anne
Ok Anne :dank: dan zijn we weer een stukje verder in het puzzeltje :D
Dan morgen eerst die 2N5401 omdraaien , Dat klopt dus in dat overzicht .
Die 2200 uF is dus voor 6,3 VAC :-k dus dat is ook goed .
Dan hoeft er niets gewijzigd te worden in het overzicht bias automaten
Uitgezocht klaar Hoppa en verder O:)
Niet vergeten Bert [-X om die 2N5401 om te draaien :relax:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

4 stuks 2N5401 omgedraaid
Elco C10 2200uF 10 Volt is vervangen door 47uF 100 volt
De draden aan de print geschroefd
Ook de relais draden aan gesloten aan de spoel hoogspanning inschakel vertraging
12 VAC als voeding voor de 5 volt via 7805
Gloeidraad KT88 aan gesloten
De kathode wikkelingen aan de KT88 tijdelijk de draden niet kort geknipt in geval ik ze moet omdraaien
10 ohm kathode meet weerstanden zitten er in
Bijlagen
0FA69F41-1744-407C-98BF-15E82EEC1ECD.jpeg
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door peterl »

Begint er al mooi vol uit te zien onder de kast Bert.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Begint er al mooi vol uit te zien onder de kast Bert.
Ja komt nu nog maar een stuk of 4 componenten in O:)
:-k 2 stop weerstanden G1 en G2 de 39K weerstand aan G1 en Bias automaat
En de koppel condensator van fasedraaier naar Knooppunt 39K Bias automaat rechts en
en de draden vanuit UGT rechts en een bos draad van de bias automaat .
Gloeidraad fasedraaier en Voorversterker buis
Dan kunnen we voorzichtig spanning er op
Terug koppeling er na
Dit om te zien als het genereert wat er omgewisseld zou moeten worden Peter.
Maar ik heb weinig energie, en 6 mei vaccinatie dan zal ik denk de eerste dagen ook niks doen
Maar ben wel benieuwd hoe deze AE Trafo Buizen Bak gaat klinken als het per KG is dan scoort hij hoog :lol:
Edit
Nog een potmeter ook en RCA ingang,s ding
Vergeet ook altijd wat :lol:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door peterl »

Gewicht genoeg denk ik :lol: :lol:
Welke vaccinatie krijg je, die van mij ging super. nergens last van gehad.
Bijlagen
180137402_993005041439479_2785842809489051463_n.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Gewicht genoeg denk ik :lol: :lol:
Welke vaccinatie krijg je, die van mij ging super. nergens last van gehad.
Pfzier ofzo iets geen Astrozenica of van jansen en jansen :lol:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door peterl »

Ik heb astrazenica gehad vorige week en heb een dag later wel wat last gehad, iets verhoging en zere spieren. Na een dag alles weer normaal.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Gewicht genoeg denk ik :lol: :lol:
Welke vaccinatie krijg je, die van mij ging super. nergens last van gehad.
Niet die van jou Peter , heb dat aangezien een 35 jaar geleden toen ik bij de Metaalwinkel moest zijn
Die zat in het groothandels gebouw vond het niks leuk :shock: met een kleuter aan mn hand en wilde er zo snel mogelijk weg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door hannesie »

Ik kan het mij nog wel herinneren perron 0, of zo.
Dominee Visser.
https://www.youtube.com/watch?v=pvRbgmtOvoo
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

hannesie schreef:
Ik kan het mij nog wel herinneren perron 0, of zo.
Dominee Visser.
https://www.youtube.com/watch?v=pvRbgmtOvoo
Dat klopt wel maar er liepen een hoop donker gekleurd volk rond en opeens begon er een te rennen en wat andere er achteraan
Het was geen Tikkertje spelen
En voelde me erg onrustig en ik wilde maar een ding WEG
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Hans als je mee leest het was Perron Noord ! zo werd het genoemd
Verder met de Monobill
ik ben eigenlijk zo ver dat ik wat schakelingen op hun werking in de versterker ingebouwd kan testen
En heb
De Gloeispanning AC getest voor de KT88 √
De Gloeispanning DC voor 6N1P of is het 6N6P denk de laatste en de 6J5 √
De spanning voor het negatief √
Vertraagd Inschakeling Hoogspanning √
De Hoogspanning heb ik eerder getest maar even uit veiligheidsoverwegingen niet aan gesloten :!:
Nu wil ik de werking Bias automaat testen :think:
Dan moet ik die 10 ohm meet weerstand aansluiten op de automaat en daar met behulp van een lab voeding spanning op zetten
Als ik daar 0 of 10 mV op zet dan moet de automaat gaan regelen en het negatief gaan verlagen regel ik dan mn labvoeding op naar 100 mV
Dan moet de automaat weer meer negatief geven
Ik kan misschien het best een 1K ohm weerstand in serie zetten van mn lab voeding Dan is er een spanningsdeler 100-1
Dus 10 volt is dan 100 mV

Kathode is positiever dan Gnd dus
+ labvoeding aan die 1K en de andere kant van die 1 K aan Kathode Gnd biasautomaat aan chassis met de - lab voeding
Tekeningetje helpt

Zie dat de min aan labvoeding een stukje over een donkere achtergrond loopt maar dat loopt naar de Gnd :!:
Anne als je daar stommiteiten voor ziet Wil je die methode eventueel aanpassen?
Ik doe niks voor ik je Ok zie Heb geen zin in uitgebrande trafos of opgedampte printsporen :D

Edit Plaatje klopt niet 9.9 moet 9 volt zijn en de O.1 volt moet 1 volt zijn zie reactie Anne
Bijlagen
tekening bias automaat testen.jpg
Laatst gewijzigd door OpaBert op wo 05 mei 2021, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door hannesie »

Berichtdoor OpaBert » wo 05 mei 2021 11:12
Hans als je mee leest het was Perron Noord ! zo werd het genoemd
Als geboren Rotterdammer weet ik wel waar dat was, en de Dominee kende ik wel redelijk goed.
Toen ik nog in Rotterdam woonde gingen wij wel eens naar die jeugddiensten in die kerk.
Terug naar de Bill 3.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

Om te testen moeten de 12V~ en de negatieve spanning er wel zijn.
Te weinig stroom door de 10Ω geeft ook erg weinig negatieve roosterspanning en teveel stroom geeft max negatieve roosterspanning. Het omslagpunt zit rond 60mA door de 10Ω ofwel 600mV.
Met 1k in serie heb je dan wat meer dan 60V uit je labvoeding nodig en moet de 1k minstens voor 5W zijn.Zou maar 100Ω in serie nemen wel zo makkelijk.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Om te testen moeten de 12V~ en de negatieve spanning er wel zijn.
Te weinig stroom door de 10Ω geeft ook erg weinig negatieve roosterspanning en teveel stroom geeft max negatieve roosterspanning. Het omslagpunt zit rond 60mA door de 10Ω ofwel 600mV.
Met 1k in serie heb je dan wat meer dan 60V uit je labvoeding nodig en moet de 1k minstens voor 5W zijn.Zou maar 100Ω in serie nemen wel zo makkelijk.

Anne
Effkes nadenken 12 volt negatief Die heb ik niet volgens mij Anne 8-[
Ik heb wel 12volt wisselspanning op de bias automaat op Vin Vin uit de AE trafo welke gelijkgericht en via de 78L05 wordt het naar 5 volt gebracht voor de LT1013
De spoel van het relais M4-12H zit parallel aan de spoel van het relais van de hoogspanning Inschakel vertraging .
Het negatief is er ook en werkt - 85 volt DC
Dat is allemaal in werking

Ah verdorie 0.6 volt geen 60 mV stom :oops: natuurlijk 100Ω Anne
Zo dan :P
Bijlagen
tekening bias automaat testen1.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Effkes nadenken 12 volt negatief Die heb ik niet volgens mij Anne 8-[
Ik heb wel 12volt wisselspanning op de bias automaat op Vin Vin uit de AE trafo welke gelijkgericht
Zei ik toch, 12V~ , niet -12V .
En, als het relais er al op zit, dan moet die ook van stroom voorzien anders blijft de negatieve roosterspanning heel groot.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Effkes nadenken 12 volt negatief Die heb ik niet volgens mij Anne 8-[
Ik heb wel 12volt wisselspanning op de bias automaat op Vin Vin uit de AE trafo welke gelijkgericht
Zei ik toch, 12V~ , niet -12V .
En, als het relais er al op zit, dan moet die ook van stroom voorzien anders blijft de negatieve roosterspanning heel groot.
Anne
Sorry Anne ik zag dat slingertje niet op mn tablet leek op een streepje ~ :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Anne ik krijg het niet werkend
Ik kan met de lab voeding regelen wat ik wil
Heel even dacht het werkt maar dat was weer de Dip in mn netspanning :evil:
Heb het IC vervangen
Hielp niet
Ik heb zo ver ik weet alles aan gesloten
Hoogspanning inschakel vertraging komt op
Of het relais op de bias automaat schakelt kan ik niet horen ik zie wel eventjes een verandering in het negatief
Maar het lijkt of er een Lek ( belasting) zit wat ik dan inschakel met het relais ,
maar ik zou graag wat meer willen meten op die automaat, het relais moet ik ergens kunnen meten
De 5 volt is er want de Led brand altijd dus de 12 volt wissel is er en de 5 volt ook
De +10 V uit de labvoeding zit op de 100 ohm die zit op de meet weerstand kathode de andere kant van meet weerstand op K1 en K2 en chassis daar vandaan 10 ohm en K2 etc
VGb1 zit aan de 39K daar meet ik ook het negatief VGb2 zit op de andere kant ook aan de 39K
Ik kan met mijn meet pennen redelijk bij de 2N5401 Anne
Kan ik daar iets meten anne ?
Iets gaat er niet goed
Ga koffie drinken uitzoeken waar ik morgen mn prik moet halen
Voorlopig ben ik dus ff bezet met wat anders moe en moet rust pakken en heb overigens geen idee waar te beginnen :-s
Bijlagen
1577AA29-1C5A-44B3-A466-EF58EBD8D936.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

Het relais sluit diode D5 kort zolang het relais geen stroom krijgt en dan blijft de negatieve roosterspanning groot. In bedrijf is er ong 0,6V over die diode.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Hoi Anne, de biasautomaat werkt hoor
Heb nog een printje bestukt en begon steeds meer te bibberen op het eind
met resultaat dat je de 2 pootjes van een elco in een handeling vast soldeert :lol:
En die getest en is goed :yeah:
Alleen ik begrijp het ook niet helemaal 100%
Alleen hij vergeleek niet met 6.6 volt maar met 7,4 volt op de Lab voeding
Ik heb niet gezien dat de weerstand van 1KΩ geen 1K is maar 1200 Ω is :oops: [-X [-(
Dus die 1-10 spanningsdeler was 1-12 dus 12x0,6=7,2 Volt dat zal wel aan de onnauwkeurigheid van de meter zijn en de exacte waarde over de diode die 0,6 volt is ook maar bij benadering denk ik en stroom afhankelijk
Maar Ik kon hem stil zetten met 7,3 volt :yeah:
op de lab voeding dan kreeg 70 volt negatief
Die 70 volt snap ik even niet :-k is daar een verhouding tussen die 85 volt die ik aanbied
Of is dat de stroom door die 2N5401 die dat bepaald door die 85 volt en wat weerstand er 15 volt er over valt
Het moet wat zijn Misschien als ik zoek in de topic over de biasautomaat dat ik dat misschien vind
Misschien wil je nog een poging wagen :lol:
Maar voor vanavond ben ik er klaar mee Anne
Bedankt voor de ondersteuning :dank:
Bijlagen
860F9446-4E74-4606-877B-AC0ED27CB386.png
Plaats reactie