K-Tube + fieldcoil project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

meanman64

Re: K-Tube + fieldcoil project

Bericht door meanman64 »

Dan toch geen chinese RVS hoop ik .
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Als het niet magnetisch is kan het geen kwaad.
Maar helaas is het meeste rvs wel magnetisch.
Dus klein testje tegen een magneet en je weet het.

Rob
rdv300b833

Bericht door rdv300b833 »

Zooo....het K-tube + field coil project gaat weer verder.
De huidige Von Langa A4000 field coil heeft een "throat diameter" van 1,4" en de K-tube een opening van 1". Dus daar moet een converter tussen en dat werkt op zich. Er zijn zat van dit soort verloopstukjes verkrijgbaar om bijvoorbeeld drivers aan hoorn-systemen te koppelen.
1.4" naar 1" adapter
1.4" naar 1" adapter
Maar zo'n adapter is eigenlijk de bedoeling dat die van klein naar groot gaat (dus in dit geval van 1" naar 1.4" ) om een natuurlijk verloop te verkrijgen. Zet je ze er omgekeerd op heb je eigenlijk een mechanische low-pass filter; niet logisch bij een tweeter.

Via internet een 2e paartje A4000's kunnen scoren ! Precies dezelfde driver maar nu met een 1" opening. Ik hoef dus niets electrisch te wijzigen; alleen mechanisch omzetten en de adapter laten vervallen.
De zilverkleurige 1.4" en de zwartkleurige 1" drivers
De zilverkleurige 1.4" en de zwartkleurige 1" drivers
En nu kan deze driver rechtstreeks op het richtframe zonder adapter !
overzetten was simpel
overzetten was simpel
Dat staat er nu prima bij:
Weer een stapje verder
Weer een stapje verder
ander perspectief
ander perspectief
Ben superblij met dit soort field coil units (behalve met hun prijs.....). Je kan zo maar eens een paar parameters veranderen die je net die aansluiting in/aan de kast/opstelling beter maken. Er zijn niet zoveel huidige aanbieders van field coils maar er wordt nog echt steeds geproduceerd (Supravox, EMS als meest bekende. Voxativ, Feastrex en von Langa in de meer exotischere hoek en er zijn ook echt nieuwe spelers zoals Aurel Bryan). Daarnaast zijn er enkele bedrijfjes die de mogelijkheid bieden om klassieke drivers met permanent magneten om te bouwen naar field coils. Da's zeker niet altijd mogelijk !
Meestal (eigenlijk altijd) zijn de parameters bij een driver een vast gegeven. En vervolgens gaat de bouwer er de optimale kast en filter voor maken. Met field coils kan je een beetje "spelen" met een aantal parameters. Je kan daarmee de driver dus (ietwat) aan de kast/filter aanpassen en da's luxe.
Ik ben blij met mijn Fertin 38EX (wordt niet meer gemaakt; bedrijf is deels overgegaan in EMS maar da's toch echt anders) en de paartjes von Langa. Nu op zoek naar een toffe groot formaat compressiedriver in field coil maar daar ken ik maar heel weinig aanbieders van.

Field coils zijn electromagneten en worden warm. Eenvoudig vast te stellen door simpelweg voelen. Die warmte scheelt ook aanzienlijk in ohmse weerstand van de spoel. Als ik de boel koud aanzet lust een Fertin 38EX 20,6W (2A x 10,6 V) en de von Langa 14,5 W (1,65 A x 8,8 V).
koud
koud
En als de boel is opgewarmd is de weerstand een tikkie hoger en dus het verbruik ook. De Fertin wil dan 22,8 W (2A x 11,4 V) en de von Langa 17 W (1,65 A x 10,3 V).
warm
warm
.
Ik zie nog wel eens voedingen vastgezet op een bepaald voltage en da's onhandig. Even later wordt de spoel opgewarmd en verlopen dus de waarden en daarmee je parameters. Voeding vastzetten op Constant Current.

Met muzikale groet,
Reinout
Laatst gewijzigd door rdv300b833 op ma 03 mei 2021, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Shadow

Bericht door Shadow »

Mooi hoor! :rock:
molekuul

Bericht door molekuul »

Tja Reinout,

Bij een constante stroom wordt het gedicipeerd vermogen hoger als de temperatuur stijgt. Dit levert een hogere temperatuur.... oppassen dus dat de driver zichzelf niet opblaast door een thermal runaway
Bij constante spanning, komt er een thermisch evenwicht, wat veilig is voor de driver.

Gr,

Joris
rdv300b833

En nu is het wachten op het CNC-werk......dat gaat nog even duren jammer genoeg.

Maar er lag nog een andere leuke audio uitzoek-klus: diafragma's uitluisteren !
Da's een leuke mogelijkheid bij compressiedrivers want daar zijn diafragma's uitwisselbaar. Er zijn compressiedrivers waar alleen hun eigen merk/maat in past maar de meesten maken gebruik van standaard maten. De uitvoering en materiaal gebruik is echter nogal afwijkend.

In de Von Langa field coil drivers worden "Altec small format diaphragms" gebruikt; ook wel bekend als de Altec 800/900-series. En aangezien dat een van de meest populaire maten is, is er ook reuze keuze bij diverse aanbieders.
Huidige beschikbare diafragma's
Huidige beschikbare diafragma's
Van links naar rechts:
- Titanium dome uit China
- Aluminium dome uit Amerika (firma Great Plains Audio [GPA] die Altec's tooling heeft overgenomen en dan ook adverteert als "origineel"
- Papier Rusland
- Aluminium China
Nog onderweg is de mylar/aluminium versie van Radian maar die loopt in backorder dus onbekend.
Beryllium is op dit moment niet leverbaar dus ik zal de test moeten gaan aanlopen met deze 5.
ombouw
ombouw
De prijzen lopen uiteen van € 12 tot € 250 per paartje (excl verzending en import). Ik vrees trouwens dat de beryllium net iets te duur gaat worden voor een leuk bedoelde luistertest maar dat zien we nog wel..... Verpakking en verzending is bij de verschillende aanbieders ook zeker verschillend.
Maar het meest valt natuurlijk het verschillende materiaalgebruik op:
- titanium: lekker licht; stevig. Zie ook diverse dome-tweeters van verschillende fabrikanten.
- aluminium: klassiek, licht.
- papier: tikje afwijkend....maar eigenlijk super-ouderwets. Ten opzichte van metaal-domes nog eens 20% gewichtsreductie.
Naast deze materialen (en het al eerder genoemde beryllium) is er ook nog phenol. Wordt nog steeds toegepast maar vooral voor mid compressie drivers die ook een wat lagere inzetfrequentie hebben. Past toch niet bij deze drivers.

Een leuke uitluisterklus.
Met muzikale groet.
Reinout
Bijlagen
papier diafragma; puur handwerk....
papier diafragma; puur handwerk....
Shadow

Bericht door Shadow »

Sterkte ermee :goedzo:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Bij gelijke geschiktheid vind ik papier echt een kunstwerkje dus favoriet ;-)
Maar TAD en Beryllium schijnt toch wel top te zijn, dus wellicht is exotischer ook beter (dan papier).
Qua match kan papier nog verassend goed meekomen vaak.
beijert

Bericht door beijert »

Papier lijkt mij ook wel gaaf. Zal later hopelijk ook een beetje kunnen spelen met de TOA's (Altec 2xx)
Laatst gewijzigd door beijert op zo 13 jun 2021, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
rdv300b833

En NATUURLIJK als de "groepsfoto" gemaakt is komt de laatste kandidaat net binnen.
Da's de Radian 1228-8; een mooie mylar/alu constructie.
Reden van deze constructie is de metaalstress die optreedt bij vol-metaal domes; en de mylar-"surround" moet dat probleem oplossen.
Radian 1228-8
Radian 1228-8
Helemaal geen nieuw nieuws want destijds is Altec ook met Symbiotic-diafragma's gekomen die ook zo'n constructie hadden. Ziet er gewoon netjes uit en niet alleen stevig verpakt maar ook voorzien van (nummer overeenkomende) frequentieplotjes.
doorkijkvenster
doorkijkvenster
Ik ga nu even geen groepsfoto van het vijftal maken want de papieren diafragma's zijn net ingebouwd.....

En natuurlijk staat beryllium ook nog op de wishlist maar ik vrees dat dit geen grappige prijs zal zijn. De huidige grootformaat beryllium diafragma's zijn bij Radian zo'n € 900 en voor een TAD € 1100. Heb best veel naar TAD's geluisterd (zowel de 2001 als de 4001) en dat zijn top-systemen. Vooral de TD-4001 is echt bedoeld voor een 2-weg systeem en aangezien die vanaf heel laag aangrijpt is de toepassing van beryllium logisch om ook nog een aanvaardbaar hoog te krijgen. En dat werkt.
De TD-2001 is een toffe mid/hoog maar net zoals de TD-4001 voorzien van een permanent magneet. En ik ben juist groot fan van field coils.....kan je effe tweaken voor het fijnste resultaat.

Mijn gebruikte Fostex D200a is ooit ontworpen als echte mid in een 3-weg systeem. Dus die heeft een bizar groot formaat keramiek diafragma (ver ver voor de Accuton tijd....) maar nooit bedoeld voor hoog.
Fostex D200a
Fostex D200a
Ik vrees dat die 30+ jaar oude keramiek diafragma's eens sneuvelen en dan is het over; onderdelen zijn er niet meer. Dus dan wordt het zoeken naar een nieuwe mid......maar ook daar zijn mooie opties.

Nu eerst de tweeter-opties uitluisteren. En inderdaad is die papier diafragma heel fraai gemaakt.....
Met muzikale groet,
Reinout
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Wauw wat een klus is dit zo.
Wel gaaf om te doen maar lijkt me wel veel tijd kosten.
Moet zo een diafragma nog los komen als deze net is geplaatst.
Het lijkt me dat je diet niet snel vervangt en dan gelijk op klank is.
rdv300b833

Hi Kappa7,

je HOEFT dit niet te doen. Je KAN dit soort dingen doen bij compressiedrivers. Bij een "gewone" luidspreker-unit moet je de hele conus vervangen incl lijmen. Da's niet grappig en alleen bedoeld voor reparatie.
Bij een compressiedriver is het een minuten-klus. En de resultaten kunnen echt ingrijpend zijn !

Je moet inderdaad alle diafragma's wel hebben ingespeeld; gewoon om een bepaalde hoeveelheid van flexibiliteit in de surround te krijgen. Net zoals een gewone luidspreker-unit. Daarna is het gewoon even opwarmen met een stukkie muziek en gaan ! Net zoals een draaitafel-element inbouwen en uitluisteren (duurt echt langer dan deze diafragma-klus) kan je een prima indruk van het gewisselde onderdeel (h)erkennen.

Daarnaast is het hebben van reserve diafragma's gewoon een verzekering dat je nog jaren met je driver vooruit kan. Laat ik er dan ook nog wat van leren...
Ik dacht nog ergens een kudde diafragma's te hebben aangeboord voor de Fostex D200a maar die bleken echt niet te passen.
Groot formaat phenol
Groot formaat phenol
De VC-diameter is wel gelijk maar er zijn nogal wat meer details die moeten kloppen. Jammer want onwijs mooi gemaakt met een vlakdraad-VC.
detail
detail
. Maar ik ken een paar units waar deze diafragma's zeker in passen en ook mede-audioten die ze gebruiken.

Met muzikale groet
Reinout
rdv300b833

Tijd voor een woofer-transplantatie !
Niets echt mis met de huidige Fertin's maar ik kwam een paartje von Langa's tegen die nog net een tikkie netter zijn.
pakketje aankomst
pakketje aankomst
Altijd leuk en een hernia later....

Deze von Langa A1000's zijn gebaseerd op een JBL-klassieker: de 150-4C. Die doet al jaren dienst in diverse top-luidsprekers van dat merk (oa JBL Paragon). Grootste wijziging is een bizar oversized electro-magneet als aandriving.
paartje A1000's
paartje A1000's
detail 1
detail 1
detail 2
detail 2
De transplantatie is redelijk eenvoudig gegaan omdat mijn luidspreker fijn modulair is opgebouwd. Drivers bovenop demonteren, kast kantelen en schroeven maar. Een van de voordelen van een open baffle: je kan er bij !
kantelen !
kantelen !
Plaatje van de von Langa (links) en de Fertin (rechts). Beiden 15" systemen, beiden field coil maar daar stoppen de overeenkomsten wel....
Fertin 38EX en von Langa A1000
Fertin 38EX en von Langa A1000
Ingebouwde nieuwe woofer. Ik heb niet eens hoeven boren......
von Langa A1000 geplaatst
von Langa A1000 geplaatst
Tevreden met het resultaat. Aan de buitenzijde zie je er droevig weinig van maar deze component-verbetering levert een prima diepe bas op.
overzichtje 1
overzichtje 1
overzichtje 2
overzichtje 2
De Fertin's worden in de transportkisten geschroefd en gaan vast naar een nieuw baasje.......
Fertin's transport gereed maken
Fertin's transport gereed maken
Tijd om te gaan zoeken naar een field coil 2" compressie driver voor het midden-gebied. Compressiedrivers genoeg; die field coil versie wordt de uitdaging. Maar daarom is het een hobby.

Keep the vinyl spinning.
Grtz,
Reinout
Walt

Bericht door Walt »

Die 150-4c zijn dat de originele met 4 inch spoel en 30w belastbaarheid of een later model?
rdv300b833

Goedemorgen Walt,

die 4 inch spoel is een gegeven, Wolf (von Langa) maakt gebruik van de JBL-baskets en conus.
Maar de aandrijving is effe anders en ook die voice coil is van zijn eigen hand.
Fotootje VC gevoegd. Bedenk dat dit een 15" systeem is; alles lijkt dus wat kleiner.....
VC A.1000
VC A.1000
Die 150-4C is ooit gemaakt voor inzet tot zo'n 700 Hz (maar in de praktijk 500 Hz). En da's hoe ik deze woofers ook netjes gebruik. De Fertin's liepen veel verder door wat niet erg is maar wel zonde van de diepgang onderin. Deze JBL/Langa's gaan gezellig diep....

Met muzikale groet,
Reinout
rdv300b833

Wederom goedemorgen Walt,

en of dit nog steeds een 30W woofer is weet ik echt niet. De 35TG-buizenbak die deze woofers aanstuurt levert nog niet eens 10 Watt en als ik dat voluit zet is dat simply too much.....
Dus ik blijf vast binnen die specs.

Fotootjes 35TG-bakken gevoegd. Die 35TG is een toffe zendbuis die niet alleen mooi klinkt maar ook gezellig rood staat bij spelen. Dat hoort bij dit soort zendbuizen die op > 800 volt staan; probeer dat maar niet met een EL34/6550/300B want als zoiets rood staat is het stuk.
35TG monoblokken
35TG monoblokken
daglichtfoto 35TG in bedrijf. Too hot to handle....
daglichtfoto 35TG in bedrijf. Too hot to handle....
Met muzikale groet,
Reinout
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Zeer indrukwekkende woofers !
Ben heel benieuwd naar je toekomstige muziekbeleving.

mvgr. leon
rdv300b833

Goedemorgen Leon,

dank !
Ben al behoorlijk onder de indruk van deze drivers dus dat gaat wel goedkomen.
Druk bezig met een paar serieuze voedingen voor de woofers. De huidige lab-voedingen zijn OK maar kunnen beter.
Want dat is onderdeel van de audio-hobby.....verbeteringen zoeken/toepassen.

Het is wel weer een zware luidspreker geworden van bijna 100 kg. Niet effe mee te nemen naar een audio-treffen (wanneer dat straks weer kan).
Zo heb jij ook vast projecten staan die gewoon niet handelbaar zijn voor meeneem-activiteiten.

Aankomende activiteiten aan deze kant:
- woofer power supply upgraden;
- alle bekabeling eens herzien (de afgelopen 10+ jaar is het gewoon gegroeid/binnengekomen maar geen logica);
- field coil midrange compressie driver (jawel; gaat lukken !)
Als dat allemaal lukt in 2021 hoor je mij niet klagen.

Met muzikale groet,
Reinout
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Hoi Reinout,

Jij bent echt bezig met een "no compromise" SOTA (-State of the Art) system.
Ik volg met name je laag weergave.
openbox/baffle met fieldcoil driver.
Zelf ben ik meer op zoek naar componenten optimalisatie , oftewel je kunt niet voor een dubbeltje eerste rang zitten maar misschien wel voor een kwartje.
Jij legt jezelf duidelijk minder financiele grenzen op dan wat ik doe.
Ben heel benieuwd naar je vorderingen en of je me wwet te overtuigen om toch een keer de (voor mij) dure fieldcoil drivers te gaan proberen.

mvgr. Leon
rdv300b833

Hi Leon,

inderdaad....met deze hobby lukt "voor een dubbeltje op de eerste rang" gewoon niet.....
Maar als je door de vele vele commerciële bullshit heen weet te prikken die audio-fabrikanten ons aan proberen te smeren kan je toch tot heel toffe resultaten komen. Jouw Lii Audio-bouwsels zijn een uitstekend voorbeeld van no-nonsense toepassingen van prima drivers.
Heb meerdere keren jouw modellen mogen beluisteren en verbaas me iedere keer over de prijs/kwaliteits-verhouding. Hulde !

Dat een field coil een duurdere optie is is een gegeven. Sipjes.
Maar als je eens een keer lekker wil experimenteren met een field coil: heb hier nog een paartje Fertin 20EX liggen.
transportkistje; bijna 20 kg....
transportkistje; bijna 20 kg....
met bout vastgezet in de transportkist
met bout vastgezet in de transportkist
Leuk spul !
Leuk spul !
da's effe een oversized electromagneet voor een 8" konus...
da's effe een oversized electromagneet voor een 8" konus...
werkt prima.....
werkt prima.....
Dit is de natuurlijke partner van de 38EX; en dus een mid/hoog unit. Gebruik hem niet als volwaardige breedbander want dan komt die, logischerwijs, wat te kort in het lage laag.
Doe er tussen de 7,5 en 12,5 Volt op en ga gerust je gang.
Ze liggen hier nu al een paar jaar in de kist: be my guest ! Ga eens kijken/luistern of dit een richting is die interessant voor je is.
Geen kosten aan verbonden. Ik weet hoe je met spulletjes omgaat en eind van het jaar (?!) komen ze wel een keertje terug.

FERTIN - TECHNISCHE DATEN
Model 20EX
Impedance [Ohm] 8
Inductance [mH] 0,25
Power capacity [Watt] 50
Sensitivity [dB] 98
Voice Coil D [mm] 38
Flux Density [Tesla] 1,4
Total Flux [Maxwell] 200.000
Moving Mass [g] 18
Mechanical Compliance
[Cms m/N] 0,000850
Resonance Frequency [Fs-Hz] 42
Mechanical Efficiency Factor [Qms average] 16,20
Equivalent Air Volume [Vas] 48
Displacement of Diaphragma [X max. mm] +/-3
Voice Coil Resistance [Ohms] 6,4
Effective Diaphragm Area [Sd m²] 0,02

EX-MODELS: DATA VARIATION WITH VOLTAGE

BL Factor 7,5 volts 6,61
10,0 volts 7,510
12,5 volts 8,260
Total efficiency factor QT 7,5 volts 0,642
10,0 volts 0,502
12,5 volts 0,420
Electrical eff. factor Qe 7,5 volts 0,900
10,0 volts 0,518
12,5 volts 0,428

POWER CONDITIONS FOR EX-MODELS

Power supply 12,0 - 13,8 V 1,5 A
Consumption [W] 20,0

MOUNTING INFORMATION

Overall diam. [mm] 230
Bolt circle diam. [mm] 216
Depht [mm] 150
Net weight [kg] 8,0

Laat maar horen of je interesse hebt. Graag een PBtje met adres; kom ik ze wel droppen....
Grtz, Reinout
Bijlagen
Fertin 20ex data.docx
(16.55 KiB) 51 keer gedownload
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

WOW Reinout ,

Wat een fantastisch aanbod!
Ik was van plan om samen met Ed de Jong iets te gaan ontwikkelen en de term field coil is toen al gevallen.
Hoop volgende week weer contact te hebben met Ed en kom er dan zeker op terug.
Zitten hier voedingen bij of moeten die nog gemaakt worden?

mvgr. Leon.
rdv300b833

Hi Leon,

Graag gedaan; ik ben een trouwe volger van jouw bouwsels en je openheid en kan dat super waarderen.

Heb nog wel een (oude) lab-voeding erbij.
Geen hoogvlieger; wel functioneel.
Die komt er dus bij.

Hoor nog van je
Met muzikale groet,
Reinout
(en als Ed de Jong in je versterker heeft gekeken en een mening heeft gevormd moet je echt uitgaan van zijn mening. Mogelijk dat ik nog wat kan helpen met onderdelen....dat hoor ik dan nog wel)
rdv300b833

En de audio gaat weer voort.....

Als eerste eindelijk een in vervulling gaande wens: een setje field coil large format compression drivers (2").
Niets mis met de huidig in gebruik zijnde Fostexxen maar ze hebben 2 nadelen:
- de diafragma's zijn niet meer verkrijgbaar. Deze onmisbare items zijn 30 jaar oud en er zijn geen vervangers.....Da's een vervelende constatering.
- geen field coils dus de driver-fabrikant heeft bepaalde parameters voor je bepaald. En juist die laatste tweak is soms het verschil tussen goed klinkend en geweldig klinkend.
WVL AD-5110
WVL AD-5110
Er zijn maar heel weinig 2" field coil drivers en bij Von Langa heb ik een paartje gescoord. Dat zijn dus feitelijk electromagneten van 17 kg.....
Blij dat ik al de frames uit 15 mm alu had opgetrokken want dit is echt zwaar.
Met een rendement van 110 dB is dit een serieus gevoelige driver.
Paartje 2" incl diafragma's
Paartje 2" incl diafragma's
Van huis uit gebruikt Von Langa prima Radian diafragma's maar ik kijk ook even verder over de grens naar andere varianten. Heb 2 verschillende aluminium en 1 titanium versie gevonden. En er komt nog een papier-diafragma aan (n.a.v. goede resultaten met die 1" papier diafragma in de tweeter).
groepje verschillende diafragma's
groepje verschillende diafragma's
Groot voordeel van mijn opstelling is de gemakkelijke bereikbaarheid. Er is eigenlijk niets INgebouwd; alles is OPgebouwd. Da's wel fijn met dit soort gewichtige drivers.
drivers geplaatst
drivers geplaatst
Ook de passieve XO's zijn makkelijk bereikbaar.
fotootje achterzijde
fotootje achterzijde
En op de volgende foto zie je ook de eerder genoemde (field coil) woofer.
3 x field coil......
3 x field coil......
Al die field coils hebben wel voeding nodig. Vooral de woofer is een dingetje want eigenlijk bewegen er 2 spoelen in elkaars beinvloedingssfeer (de spreekspoel beweegt in de electromagneet) en die kunnen elkaar beïnvloeden. Bij de spreekspoelen van de mid en hoog is die beïnvloeding nihil maar bij de bas (energie) zou de spreekspoel die aandrijving kunnen "storen". Door een zeer snelle en heel stabiele voeding blijft het gevraagde amperage fijn gelijk. Een werkpaard van Rohde & Schwarz brengt uitkomst. Een gewone labvoeding voorziet de mid en hoog van de juiste energie.
voedingen
voedingen
En zo staat het er nu bij. Gelijk een bruggetje naar de volgende nieuwkomer: de tweeteramp (onderste plank links)
overzicht
overzicht
Vervolg zo dadelijk.....

Grtz, Reinout
Walt

Bericht door Walt »

Prachtig om te zien weer!
rdv300b833

De tweeter werd tot op heden aangestuurd met een 1,1 Watt E2c versterker. Meer dan genoeg want deze driver is gevoelig genoeg (107 dB).
Maar deze toffe versterker was geleend; gebruikt om te constateren of dit allemaal wel werkt. En dat doet het !
Nu is het tijd voor een eigen versterker voor het hoog.
losse kasten en voedingen 1
losse kasten en voedingen 1
losse kasten en voedingen 2
losse kasten en voedingen 2
Vanuit eerdere projecten heb ik nog kasten over. En complete voedingen. Deze projecten waren niet goed (genoeg) maar de kasten zijn/blijven altijd kostbaar en goed gelukte voedingen haal ik niet zo maar uit elkaar.
Vanuit een oude RIAA-trap kon ik mooi de externe voeding hergebruiken. Ooit gebruikt voor aandrijven van een kudde 6SN7's + 6C45's (6V, 120V en 180V beschikbaar); daar kan je wel wat mee.....
De hoog-versterker zelf wordt in de behuizing van een oude hoofdtelefoonversterker gemaakt. Prima. Feitelijk moest er aan kastwerk alleen een nieuwe top-plaat voor de versterker gemaakt worden. En een nieuwe binnenplaat zodat je mooi de componenten kan bevestigen zonder vele gaten in die topplaat.
plaatwerk
plaatwerk
Deze hoog-versterker (inzet mogelijk vanaf 1 kHz) kan gebruik maken van diverse buizen (en combinaties).
buisopties
buisopties
Van links naar rechts:
ingangsbuis: 4P1L / AC100 / Ec
uitgangsbuis: ML6 / ED111 / 12B4 / 6S4a
De optimale combi ga ik mooi uithoren; dat duurt nog wel even.......

Van sommige buizen is bizar weinig bekend. Bijvoorbeeld de ED111. Gemaakt als "kleinstsendetriode" voor mobiele autotelefonie en ontwikkeld uit de Luftwaffe LD1/LD5. Supertof, fraai gemaakt maar weinig curves of ervaring beschikbaar. Uitdagend.....
ED111
ED111
De voeding is behoorlijk fixed maar door gebruik te maken van grote convertorsockets kunnen alle aanpassingen in die voeten worden gezet. Dus in de versterker zitten octal-voeten (lekker veel pinnen en stevig) en vervolgens kan middels een goed gevuld specifiek gemaakte convertor-socket een andere buis worden gekozen.
convertor socket in de maak
convertor socket in de maak
convertor sockets in de maak 2
convertor sockets in de maak 2
Aan de voeding is eigenlijk niets verandert; de versterker zelf is helemaal nieuw.
binnenwerk voeding en versterker
binnenwerk voeding en versterker
De uitgangstrafo's kunnen bespottelijk klein worden uitgevoerd; gunstig voor koppeling primair/secundair. Door de toepassing van een superkleine koppelcondensator (Duelund JDM) wordt de lage bas-energie tegen gehouden. Da's niet fijn in een fullrange versterker maar deze versterker is specifiek voor hoog. Daarnaast is de schakeling een parafeed waardoor de uitgangstrafo geen last heeft van (de kans op) verzadiging. Dus mooi exotisch materiaal gebruikt en de trafo's zijn echt klein. Op de foto een vergelijking met een sleutelbos; en de OPTs zijn de kleine spoelen...de "grote" spoelen zijn de parafeedspoelen.
trafo's en parafeedspoelen
trafo's en parafeedspoelen
koppelcondensator; meestal ingezet als bypass-cap
koppelcondensator; meestal ingezet als bypass-cap
Op naar volgende bericht voordat ik hier verder geen foto's meer kan plaatsen....
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”