Koningsdagcampeerprojectje

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door pappaleo »

Wieger61 schreef:
Blijft vreemd: zijwanden star en dik, achterwand flinterdun en flexibel. Die gaat ook op andere dan de resonantiefrequentie trillen. Hoeveel weet ik niet. Ik wil hier met mijn PR wel eens metingen aan doen.
De dikte van die baffle en zijwanden is om er facetten af te kunnen zagen. Dat moet zo dik zijn om niet met gaten op de hoeken te blijven zitten.
En wat is het probleem met de achterzijde? 18mm berken mpx met nog een laagje triplex er op van 1,5mm maakt toch bijna 20mm.

En je kan toch moeilijk het gat van je PR kleiner maken dan nodig is. Ik zie het probleem niet zo.

Of zeg jij dat een PR aan de achterzijde niet kan?
Dan zou het oorspronkelijke ontwerp dat hier min of meer nagebouwd wordt, de DXT Mon 182, ook fout zijn.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door tonvandeacker »

NeXT-Monitor_Front.jpeg
Ze spelen al een jaartje of 3 bij mij in de serre....dit is het originele idee met de PR aan de zijkant ivm smalle kast.
Ik heb hem toen iets breder gemaakt naar het idee van de DUO DXT met de PR aan de achterkant.
Humble Tony heeft hier ook een versie van...Nebular...met 2 maal PR
DXT_Mon_182_innen.jpeg
Dit heb ik nu geprobeerd na te bouwen van de DXT-MON 182

Ik vind ze geweldig klinken en deze zijn al 2 jaar te beluisteren op de luisterdagen.
Voor mij is dit de reference monitor.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door pappaleo »

Precies Ton. Er is niks mis met de constructie.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door Wieger61 »

Ik zal eens een testbox maken: de voorzijde afgedekt met een zelfde box vol wol opdat het geluid voorwaarts niet te horen is, op de achterzijde de PR. Hoeveel hoor je van de ingesloten luidspreker door de PR heen en wat doet demping of een plankje tussen driver en PR? Ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door Walt »

Bij een gesloten kast reflecteert het geluid op de achterplaat en komt dan door de dunne konus van de luidspreker naar buiten. Lijkt me zelfs ongunstiger want dit straalt direct naar de luisteraar ipv naar achteren.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door pappaleo »

De stelling suggereert dat 2 weg basreflexkasten überhaupt niet kunnen. Er komt immers allerlei al of niet bedoeld geluid uit de poort of PR.

Koren op de molen van Satefan :mrgreen:
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door tonvandeacker »

Terug van vakantie :yeah:

Toch even wat gefreesd en afgezaagd en veel geschaafd.
Dan natuurlijk even passen om te kijken hoe het eruit ziet

IMG_2674.jpeg
Achterkant
IMG_2675.jpeg

Voorkant...hmm...mooi :sure: ja zeker
IMG_2676.jpeg
Vlak naast de tweeter....1-2mm over
IMG_2677.jpeg
IMG_2678.jpeg
36 mm baffle

Een stevig en redelijk zwaar kastje geworden en dat was ook de bedoeling.
Van de week de andere afmaken en een meeting doen.

Daarna kersen beitsen en zwarte front denk ik

Genoeg te doen...en daar loopt nog een ander projectje waar ik mee verder kan... :bakkie: :bakkie:
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door Wieger61 »

Knap gedaan. Strak :)
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door tonvandeacker »

Project afronden....dagje beitsen dus.
IMG_2728 (1).jpeg
Maar eerst de schuine kanten voorzien van fineer...scheelt een hoop schuren en plamuren.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door tonvandeacker »

IMG_2730.jpeg
IMG_2731.jpeg
eerste laag kersenbeits
IMG_2732.jpeg
IMG_2733.jpeg
2e laag kersenbeits
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door tonvandeacker »

3 lagen mat zwart
IMG_2734.jpeg

IMG_2736.jpeg
IMG_2738.jpeg
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door tonvandeacker »

Alles inbouwen en dan is het gereed.



IMG_2745.jpeg
IMG_2746.jpeg
IMG_2747.jpeg
IMG_2751.jpeg
Rick76
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 22:13

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door Rick76 »

:goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8112
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door Kappa7 »

Dat is een nette kast geworden zo, Mooi
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door Wowly »

Wauw! Supergaaf! Mooie reportage van jouw campeerproject!
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door VintageHarry »

Ziet er perfect uit! :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door Pjotr »

Is erg mooi geworden weer :sure:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door pappaleo »

Speedy Gonzales :mrgreen: :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door ray5150 »

Het tempo en kwaliteit van de afwerking is werkelijk om depressief van te worden... :(
Da Freeze
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 25 jan 2021, 22:41
Locatie: Mijdrecht

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door Da Freeze »

Jemig, ik log een week niet in en er wordt een luidspreker vanaf de grond opgebouwd tot een werkend exemplaar inclusief afwerking.
Ik neem aan dat ray5150 dan ook depressief wordt omdat het zo snel gaat, niet omdat hij het tempo en de kwaliteit laag vind. :rofl:
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door Wieger61 »

Inderdaad in no-time een prachtig resultaat. Respect. Zou mij niet lukken. :(
Ik zie op een van de foto's een boxje met DXT-tweeter maar zonder afschuining. Klinken die daardoor anders, vraag ik mij af.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”