Coral Californian (Buizen !)

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Coral Californian (Buizen !)

Bericht door ray5150 »

Recentelijk kreeg ik van een zeer gewaardeerd forumlid een apparaat toegeschoven waar ik even verbaasd van stond te kijken. een gitaar buizenversterker die al flink op leeftijd is. het ding stond al minimaal 10 jaar bij hem in opslag, en hij dacht niet dat hij er ooit nog iets mee ging doen. het is dus ook niet bekend of hij in orde is of defect is.
Ermee thuisgekomen ben ik eerst eens flink gaan Googlen om aan meer informatie te komen. Ik was vrij snel klaar, want er is vrijwel niks over te vinden. geen gebruikers ervaringen. amper foto´s, en al helemaal geen schema, helaas. op wat reclame dingetjes na...
Adveretentie (1).jpg
Adveretentie (2).jpg
Het gaat hier om een Coral Californian, gebouwd in de fabriek van Danelectro. Coral was een soort van submerk, net als Squier een submerk van Fender is. van wat ik kon vinden is deze versterker gebouwd tussen 1967 en 1969. ruim 50 jaar geleden dus. de verkoop prijs in de USA was destijds 698 Dollar, maar dan zat er wel een speakerkast bij. op het moment van schrijven staat er een te koop in Amerika voor de vraagprijs van 1300 Dollar.
https://reverb.com/item/1922808-very-ra ... -amplifier

Hieronder enkele foto's uitgenoemde advertentie :
Foto´s Reverb.com (1).jpg
Foto´s Reverb.com (2).jpg
Foto´s Reverb.com (3).jpg
Foto´s Reverb.com (4).jpg
Eerst maar eens wat foto´s maken van de opbouw van het ding. ik moet zeggen dat hij er voor zijn leeftijd opmerkelijk goed uitziet. de kast is best wel netjes en nog heel, minimale roest op het frame, vrijwel alle knoppen en schakelaars zijn aanwezig. en ook heel belangrijk, er is niet mee geknoeit of modificaties uitgevoerd. of het moet het netsnoer zijn dat ooit vervangen is.
Voorzijde.jpg
Het frame maar eens uit de kast gehaald en wat foto´s gemaakt. de buizenbezetting is als volgt : 4 stuks 6L6GC, en 4 x ECC83 en 2 X 6FQ7 in de stuurtrap. iets dat gelijk opvalt is dat er niet 1, maar 2 uitgangstrafo´s zichtbaar zijn. ze zijn ook vrij klein. uit de reclamestukken en het voorpaneel maak ik uit op dat het een 2 kanaals versterker is (wat iets anders is dan stereo)

(op de foto lijkt het net of de voedingstrafo nog schever staat dan de toren van Pisa, dit is zeker niet het geval, zal wel vertekening van de camera in de telefoon zijn.)
Achterzijde overzicht.jpg
Eindtrap Onderzijde (1).jpg
Eindtrap Onderzijde (2).jpg
RCA 6L6GC (1).jpg
RCA 6L6GC (2).jpg
Kanaal 1 is vrij simpel, volume, bass, treble en dan de eindversterker in. kanaal 2 is een stuk uitgebreider : ook volume, bass en treble, en daarna komen reverb, tremelo, en enkele schaklaars voor laag en hoog boost. ook zit er een soort test toon oscillator in, bedoeld om instrumenten mee stemmen, in onze wereld waar je voor een paar knaken een digitaal stem apparaatje koopt natuurlijk vrij overbodig. maar dit was 1969, groovy man.
Van beide inputs zal er wel een met lage, en een met hogere gevoeligheid zijn, dat is gebruikelijk, ook Fenders en Marshalls zijn hiervan voorzien. ik weet alleen niet wat N en S moeten betekenen.

De hele preamp is op een (pertinax) PCB opgebouwd, de eindtrappen hardwired. print ziet er best netjes uit, wel een hoop verbrande flux resten. bedrading is redelijk netjes en vrijwel nergens verbrand of gesmolten. de voorversterker zit ondersteboven ingebouwd ten opzicht van de eindversterker. het chassis is van gepuntlast plaatstaal. de oranje condensatoren zijn van Sprague en zien er ook netjes uit. over de elco´s heb ik zo mijn bedenkingen, bij de rode lijkt het wel of er een soort witte schimmel aan de buitenkant zit. zo op het oog zijn er geen elco´s fysiek lek.
PCB Componentenzijde (1).jpg
PCB Componentenzijde (2).jpg
PCB Componentenzijde (3).jpg
PCB Soldeerzijde (1).jpg
PCB Soldeerzijde (2).jpg
De speaker uitgang is met een mijn onbekende 6 polig chassideel uitgevoerd, zo te zien is de zwarte Jack uitgang er later bijgeklust. de galmveer is defect, maar waarschijnlijk wel te repareren en anders heb ik nog wel een andere liggen. de eindbuizen zijn voorzover ik kan zien nog origineel RCA, de 6FQ7 ook, de ECC83 zijn van Amperex (made in Holland) dus zullen er wel later ingezet zijn.
Galmveer Brak.jpg
Speaker Uitgang.jpg
Wat ik met deze versterker van plan ben ? dat weet ik simpelweg nog niet. heb voorlopig nog zat andere lopende projecten die een hoop tijd en geld opvreten. eerste gedachte was om hem te slopen en de eventueel nog bruibare onderdelen te gebruiken voor een combo (versterker en speaker in 1 kast)
Echter, de staat van het geheel is dusdanig netjes en in originele staat dat sloop eigenlijk best wel zonde is. een en ander is natuurlijk afhankelijk van of hij wel of niet funtioneerd. als bijvoorbeeld de voedingstrafo defect is, is het al gauw einde verhaal. idem voor de UGT.

Aan de andere kant zie ik verder geen tekenen van schade, buisvoeten zijn vooralsnog netjes, nergens brandplekken of andere verdachte zaken, dus het zou heel goed kunnen zijn dat hij na het opwarmen gewoon zal werken. word in ieder geval nog vervolgd, maar kan heel goed iets voor de lange termijn zijn. mocht ik hem gaan restaureren, dan wil ik dat wel zoveel mogelijk doen met respect voor de leeftijd en de originaliteit, zoals bijvoorbeeld axiale elco´s gebruiken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
John P

Re: Coral Californian (Buizen !)

Bericht door John P »

Zo'n bijzonder exemplaar is eigenlijk te mooi om er iets anders mee te doen als restauratie. Zelfs als je hem zelf niet wil gebruiken, er is vast wel een gitaarfreak geïnteresseerd.
Waar een weg is is ook een omweg.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Zou uncle Doug niet iets er van hebben https://youtu.be/x5SSKX74DKg
Die man repareert aan de lopende band Fenders en meer van die gitaar versterkers :D
Zomaar een gedachte die bij me op komt Ray
En geeft ook meteen les er over
shit draadje vergeten :oops:
ray5150

Bericht door ray5150 »

John P schreef:Zo'n bijzonder exemplaar is eigenlijk te mooi om er iets anders mee te doen als restauratie. Zelfs als je hem zelf niet wil gebruiken, er is vast wel een gitaarfreak geïnteresseerd.
Mja, het feit dat iets zeldzaam is wil natuurlijk niet zeggen dat het automatisch veel geld waard is. er waren in de jaren ´60 en´70 een hele range merken op de (Amerikaanse) markt die lang niet zo bekend waren als Fender en Gibson. ik noem bijvoorbeeld Silvertone, Crate, Dan Armstrong, Kay en noem maar op. veel van die merken bestaan niet meer of alleen nog in naam. veel waard is het echter niet. ook in de muziekwereld speelt emotie erg mee bij de bepaling van een waarde zal ik maar zeggen.

Hier in NL had je ook Egmond gitaren en London City versterkers, de laatste die ondanks de naam, gewoon uit Amsterdam kwamen.

Maar inderdaad ziet hij er nog te netjes uit om te slopen of anderzins grondig te modificeren. Ik zal niet ontkennen dat het al lange tijd een wens van me is om een oude (gitaar) buizenversterker op te knappen /restaureren. zoals gezegd is niet bekend of hij werkt. heeft meer dan 10 jaar stilgestaan. zal beheerst opgestart moeten worden met een variac (die kan ik wel lenen) denk dat dat het eerste word waar ik me mee gaat bezighouden.
OpaBert schreef:Zou uncle Doug niet iets er van hebben https://youtu.be/x5SSKX74DKg
Die man repareert aan de lopende band Fenders en meer van die gitaar versterkers :D
Zomaar een gedachte die bij me op komt Ray
En geeft ook meteen les er over
Dankje. ik zal er eens naar gaan kijken.
Ondertussen heb ik wel andere schema´s gevonden van enkele vergelijkbare DanElectro ontwerpen.
Danelectro_ds50.pdf
Deze heeft dezelfde voeding, dubbele ingangstrap, en met een voet geschakelde galmveer en tremelo. speaker aansluiting ook met zo´n aparte stekker.

Danelectro_twin15_1961.pdf
En deze heeft een dubble eindtrap met in totaal 4 stuks 6L6.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Erg mooi Ding Ray , ik heb geen gevoel voor ritme , anders had ik allang een electrische gitaar :rock: :rock:
Misschien als ik de Monobill 3 afheb, ik heb ooit 2 jaar bezig geweest ongeveer 6 uur per dag mt het oefenen op telegrafie om mijn A Licentie te halen 12 woorden per minuut .
Dat was een obsessie geworden Maar vanaf 1981 tot een jaar of 10 geleden elke dag op Korte golf actief geweest
Zonder 1 snipperdag :lol:
Er zijn wat potloden door de lucht gegaan Mijn vrouw had er ook meer dan genoeg van dat gepiep, :(
Maar wel met hakken over de sloot geslaagd daarvoor bij de HDTP maar nooit een goede telegrafist geworden.
Sommige woordjes herken ik nog wel CQ CQ PA3EKA dat is tien 100.000 keren op mn hoofdtelefoon gekomen
Dat kan je met 20 woorden per minuut nu nog naar me seinen Dat verleer ik niet
Maar verder is het niks hoor :lol:
Terug naar je Topic :oops:

Kan je op YouTube naar zo,n Uncle Doug een PB sturen ! Weet jij dat soms Ray :?:
Een Openbare reactie kan ik wel maar ben een beetje ..... terughoudend omdat te doen :oops:
Een niet Openbare reactie zou ik best willen doen Heb het idee dat Uncle Doug wel een schema heeft
Maar een deel heb je iig :proost:
shit draadje vergeten :oops:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Nee, ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee of dat kan.
Doe verder niet zoveel met YouTube afgezien van wat fimpjes kijken af en toe. heb ook geen eigen kanaal of zo.