Koningsdagcampeerprojectje
Moderator: Beheerdersteam
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Koningsdagcampeerprojectje
We gaan Kamperen en nemen mee....
Pakketje hout voor een 10,5 liter netto kast (maal 2).
Alles gezaagd, geschaafd en gefreesd dus het word alleen verlijmen bekleden en voorzien van een filter.
Pakketje hout voor een 10,5 liter netto kast (maal 2).
Alles gezaagd, geschaafd en gefreesd dus het word alleen verlijmen bekleden en voorzien van een filter.
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Koningsdagcampeerprojectje
Zijpanelen van binnen bekleed met loodbitumen en daarop 9mm multiplex.
Tussen de twee platen komt straks nog een koppelstuk.
Tussen de twee platen komt straks nog een koppelstuk.
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Koningsdagcampeerprojectje
Alle zijpanelen boven en onder paneel en achterpaneel droog passen....zit perfect dus lijmen
Alles in 1 keer verlijmd....zijpaneel naar beneden en dan de onder achter en bovenkant erop lijmen....daarna alles weer in de lijm en zijpaneel 2 erop
Hier alles in de klemmen met een lijstenklem en wat normale houtklemmen....zonnetje erop....uurtje drogen....hondje uitlaten...eten...en weer verder
Alles in 1 keer verlijmd....zijpaneel naar beneden en dan de onder achter en bovenkant erop lijmen....daarna alles weer in de lijm en zijpaneel 2 erop
Hier alles in de klemmen met een lijstenklem en wat normale houtklemmen....zonnetje erop....uurtje drogen....hondje uitlaten...eten...en weer verder
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Koningsdagcampeerprojectje
Die zit daar op de camping prefab te bouwen, goed bezig!
ik weet niet waar je zit, maar hier vriest het in de nachten nog 
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Koningsdagcampeerprojectje
Hoe hoog is het berken mpx verbruik, uitgedrukt in m² per week? 
Goed bezig
Goed bezig
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Koningsdagcampeerprojectje
smorgens is het fris...met de zon in de middag is het goed vertoeven...en morgen word het weer wat warmer dus dat ziet er goed uit.Barry2001 schreef:Die zit daar op de camping prefab te bouwen, goed bezig!ik weet niet waar je zit, maar hier vriest het in de nachten nog
Om 7 uur buiten in de slaapzak met een bakje koffie voor de kou.
Wel lekker, om door vogeltjes hier in arnhem om 6 uur wakker gemaakt te worden....heerlijk rustig op de camping Warnsborn..echt een aanrader
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Koningsdagcampeerprojectje
Op dit moment stijgen de aandelen van Gamma...kweet niet waarompappaleo schreef:Hoe hoog is het berken mpx verbruik, uitgedrukt in m² per week?
Goed bezig
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Koningsdagcampeerprojectje
Het frontpaneel word 36 mm dik...normaal doe ik 12 en 18 mm op elkaar maar nu moet het wat dikker zijn.
Als voorbeeld van deze kastvorm heb ik de DXT MON 182 genomen.
https://heissmann-acoustics.de/en/dxt-mon-182/
daar komt ook het idee van de binnenwanden vanaf
De schuine kanten die ik nog van het front moet afzagen bepalen de dikte van het front en ze komen wel heel dicht bij de tweeter.
In de achterwand komt de Seas SP18R en op de voorkant de L16RNX 4 ohm en de DXT
Als voorbeeld van deze kastvorm heb ik de DXT MON 182 genomen.
https://heissmann-acoustics.de/en/dxt-mon-182/
daar komt ook het idee van de binnenwanden vanaf
De schuine kanten die ik nog van het front moet afzagen bepalen de dikte van het front en ze komen wel heel dicht bij de tweeter.
In de achterwand komt de Seas SP18R en op de voorkant de L16RNX 4 ohm en de DXT
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Koningsdagcampeerprojectje
Na een uurtje in de zon de klemmen eraf en alles vlak geschaafd
Op de achterwand en de bovenkant komt een laagje triplex van 1.5 mm dik zodat de zijkanten van het hout niet meer zichtbaar zijn.
Eerst de gaten uitsnijden met een cirkelsnijder...1 maal 176 mm en 1 maal 78 mm...moet wel precies passen.
Goed gelukt...lijmen en weer een uurtje drogen
Op de achterwand en de bovenkant komt een laagje triplex van 1.5 mm dik zodat de zijkanten van het hout niet meer zichtbaar zijn.
Eerst de gaten uitsnijden met een cirkelsnijder...1 maal 176 mm en 1 maal 78 mm...moet wel precies passen.
Goed gelukt...lijmen en weer een uurtje drogen
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Koningsdagcampeerprojectje
Gisteren en vandaag het filter op een plankje gemonteerd en aan elkaar geprutst
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Koningsdagcampeerprojectje
Tussenschot dragers erin en vastlijmen
Het filter komt verhoogd op 12 mm latjes op de bodem te liggen
Tussenschot erin
Het filter komt verhoogd op 12 mm latjes op de bodem te liggen
Tussenschot erin
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Koningsdagcampeerprojectje
Achterwand en bovenkant voorzien van 1.5 mm Mpx...hele mooie kwaliteit hout.
Isoleren ivm CO2 uitstoot
Deksel erop en dag 1 is voorbij
Morgen de 2e
slaap ze
Isoleren ivm CO2 uitstoot
Deksel erop en dag 1 is voorbij
Morgen de 2e
slaap ze
Re: Koningsdagcampeerprojectje
Gaaf leuk om op de camping te doen.
Met Corona kan je kan je toch niet echt weg dan is dit een prima bezigheid
Met Corona kan je kan je toch niet echt weg dan is dit een prima bezigheid
Re: Koningsdagcampeerprojectje
Niet gaan lopen zagen en frezen hè! Anders maak je mij wakker...tonvandeacker schreef:....heerlijk rustig op de camping Warnsborn..echt een aanrader
Nee inderdaad, mooi plekje en goede uitvalsbasis voor mooie fietstochten over Veluwe en Rivierengebied. Verder ga ik geen reclame maken voor onze 'achtertuin...'
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Koningsdagcampeerprojectje
Boven aanzicht van wat er nog afgezaagd moet worden van de voorkant.
Dat gaan we thuis doen ivm het inklemmen van de kasten.
Dat gaan we thuis doen ivm het inklemmen van de kasten.
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Koningsdagcampeerprojectje
Achterkant van het setje
Voorkant van de set.
Vandaag dus de 2e gereed....ging veel sneller...ik wist nu wat ik moest doen.
Zijkanten van de baffle frezen we thuis op maat en dan zagen we schuin nog wat weg.
Morgen weer naar huis...vandaag prachtig weer...morgen weer
Nu
Voorkant van de set.
Vandaag dus de 2e gereed....ging veel sneller...ik wist nu wat ik moest doen.
Zijkanten van de baffle frezen we thuis op maat en dan zagen we schuin nog wat weg.
Morgen weer naar huis...vandaag prachtig weer...morgen weer
Nu
Re: Koningsdagcampeerprojectje
Ik wil deze heerlijke, zonnige sfeer niet verpesten, maar ook teleurstellingen voor zijn: bedenk even dat je op een bepaalde manier een open baffle luidspreker hebt gemaakt: geluidsgolven van laag tot hoog die van de achterzijde van de actieve driver vertrekken, komen er even later via de achterkant van de box half gedempt weer uit en mengen zich deels met het geluid aan de voorzijde. In welke mate en met welk effect kan ik zo niet zeggen. Je hebt dus vier stevige en een slappe wand gemaakt. Je zou een verschilmeting kunnen doen tussen met passieve driver en zonder (plankje op gat) in het gebied 100 - 1000 Hz.
De remedie bij een groot verschil? Ik zou tussen de drivers een 5cm dik en stevig stuk absorptieschuim plaatsen zo hoog als breed om de laagfrequent interactie tussen actieve en passieve driver niet te veel te beperken. In sommige frequentiegebieden zal hij als cardioide werken, vermoed ik.
De remedie bij een groot verschil? Ik zou tussen de drivers een 5cm dik en stevig stuk absorptieschuim plaatsen zo hoog als breed om de laagfrequent interactie tussen actieve en passieve driver niet te veel te beperken. In sommige frequentiegebieden zal hij als cardioide werken, vermoed ik.
Re: Koningsdagcampeerprojectje
Dit is niet de eerste tweeweg met een PR, lijkt mij. Ik denk dat het wel meevalt. Wel is het altijd goed om een close-rangemeting te doen van de PR of de poort.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Koningsdagcampeerprojectje
huh? een PR is toch niets anders dan een dure bass reflex poort?
Re: Koningsdagcampeerprojectje
Lijkt me inderdaad geen issue, er wordt juist altijd gesteld dat een PR minder storing geeft op het midhoog dan een normale reflex poort.
Re: Koningsdagcampeerprojectje
Blijft vreemd: zijwanden star en dik, achterwand flinterdun en flexibel. Die gaat ook op andere dan de resonantiefrequentie trillen. Hoeveel weet ik niet. Ik wil hier met mijn PR wel eens metingen aan doen.
Re: Koningsdagcampeerprojectje
Ik weet wel dat als je in een gewone box de achterwandreflectie goed onderdrukt en dus niet meer door de driver naar buiten stuitert, de klank duidelijk verbetert. Daarvoor worden bijvoorbeeld schuine plankjes achter de woofer ingezet. Zie bijvoorbeeld de testbox van Purifi.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op di 27 apr 2021, 19:16, 3 keer totaal gewijzigd.
