Koningsdagcampeerprojectje

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door tonvandeacker »

We gaan Kamperen en nemen mee....
239AEBAE-8337-4F4A-95D5-51E3DEC4D408.jpeg
Pakketje hout voor een 10,5 liter netto kast (maal 2).
Alles gezaagd, geschaafd en gefreesd dus het word alleen verlijmen bekleden en voorzien van een filter.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door tonvandeacker »

Zijpanelen van binnen bekleed met loodbitumen en daarop 9mm multiplex.
Tussen de twee platen komt straks nog een koppelstuk.


image0.jpeg
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door tonvandeacker »

Alle zijpanelen boven en onder paneel en achterpaneel droog passen....zit perfect dus lijmen
image3.jpeg
Alles in 1 keer verlijmd....zijpaneel naar beneden en dan de onder achter en bovenkant erop lijmen....daarna alles weer in de lijm en zijpaneel 2 erop
image4.jpeg
Hier alles in de klemmen met een lijstenklem en wat normale houtklemmen....zonnetje erop....uurtje drogen....hondje uitlaten...eten...en weer verder :yeah:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door Barry2001 »

Die zit daar op de camping prefab te bouwen, goed bezig! :mrgreen: ik weet niet waar je zit, maar hier vriest het in de nachten nog :D
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door Douwe84 »

Haha, heerlijk dit! Enorm addict gehalte :p
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12409
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door pappaleo »

Hoe hoog is het berken mpx verbruik, uitgedrukt in m² per week? :mrgreen:

Goed bezig 8)
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door tonvandeacker »

Barry2001 schreef:
Die zit daar op de camping prefab te bouwen, goed bezig! :mrgreen: ik weet niet waar je zit, maar hier vriest het in de nachten nog :D
smorgens is het fris...met de zon in de middag is het goed vertoeven...en morgen word het weer wat warmer dus dat ziet er goed uit.
Om 7 uur buiten in de slaapzak met een bakje koffie voor de kou.
Wel lekker, om door vogeltjes hier in arnhem om 6 uur wakker gemaakt te worden....heerlijk rustig op de camping Warnsborn..echt een aanrader
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door tonvandeacker »

pappaleo schreef:
Hoe hoog is het berken mpx verbruik, uitgedrukt in m² per week? :mrgreen:

Goed bezig 8)
Op dit moment stijgen de aandelen van Gamma...kweet niet waarom :sure:
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door tonvandeacker »

image5.jpeg
Het frontpaneel word 36 mm dik...normaal doe ik 12 en 18 mm op elkaar maar nu moet het wat dikker zijn.
Als voorbeeld van deze kastvorm heb ik de DXT MON 182 genomen.
https://heissmann-acoustics.de/en/dxt-mon-182/

daar komt ook het idee van de binnenwanden vanaf
De schuine kanten die ik nog van het front moet afzagen bepalen de dikte van het front en ze komen wel heel dicht bij de tweeter.

In de achterwand komt de Seas SP18R en op de voorkant de L16RNX 4 ohm en de DXT
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door tonvandeacker »

image6.jpeg
Na een uurtje in de zon de klemmen eraf en alles vlak geschaafd
image8.jpeg
Op de achterwand en de bovenkant komt een laagje triplex van 1.5 mm dik zodat de zijkanten van het hout niet meer zichtbaar zijn.
Eerst de gaten uitsnijden met een cirkelsnijder...1 maal 176 mm en 1 maal 78 mm...moet wel precies passen.
image9.jpeg
image10.jpeg
Goed gelukt...lijmen en weer een uurtje drogen
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door tonvandeacker »

image12.jpeg
Gisteren en vandaag het filter op een plankje gemonteerd en aan elkaar geprutst
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door tonvandeacker »

image11.jpeg
Tussenschot dragers erin en vastlijmen
Het filter komt verhoogd op 12 mm latjes op de bodem te liggen
image14.jpeg
Tussenschot erin
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door tonvandeacker »

image15.jpeg
Achterwand en bovenkant voorzien van 1.5 mm Mpx...hele mooie kwaliteit hout.
image16.jpeg
Isoleren ivm CO2 uitstoot :rofl:
image17.jpeg
Deksel erop en dag 1 is voorbij

Morgen de 2e

slaap ze
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door Kappa7 »

Gaaf leuk om op de camping te doen.
Met Corona kan je kan je toch niet echt weg dan is dit een prima bezigheid :goedzo:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door markbakk »

tonvandeacker schreef:
....heerlijk rustig op de camping Warnsborn..echt een aanrader
Niet gaan lopen zagen en frezen hè! Anders maak je mij wakker...
Nee inderdaad, mooi plekje en goede uitvalsbasis voor mooie fietstochten over Veluwe en Rivierengebied. Verder ga ik geen reclame maken voor onze 'achtertuin...'
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door tonvandeacker »

IMG_2672.jpeg
Boven aanzicht van wat er nog afgezaagd moet worden van de voorkant.
Dat gaan we thuis doen ivm het inklemmen van de kasten.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door tonvandeacker »

IMG_2673.jpeg
Achterkant van het setje
IMG_2670.jpeg
Voorkant van de set.
Vandaag dus de 2e gereed....ging veel sneller...ik wist nu wat ik moest doen.
Zijkanten van de baffle frezen we thuis op maat en dan zagen we schuin nog wat weg.

Morgen weer naar huis...vandaag prachtig weer...morgen weer :think:

Nu :relax:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door markbakk »

Netjes weer! En je hebt een primeur hier hoor, op de camping.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door Chocomel »

Genieten dit!
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door Wieger61 »

Ik wil deze heerlijke, zonnige sfeer niet verpesten, maar ook teleurstellingen voor zijn: bedenk even dat je op een bepaalde manier een open baffle luidspreker hebt gemaakt: geluidsgolven van laag tot hoog die van de achterzijde van de actieve driver vertrekken, komen er even later via de achterkant van de box half gedempt weer uit en mengen zich deels met het geluid aan de voorzijde. In welke mate en met welk effect kan ik zo niet zeggen. Je hebt dus vier stevige en een slappe wand gemaakt. Je zou een verschilmeting kunnen doen tussen met passieve driver en zonder (plankje op gat) in het gebied 100 - 1000 Hz.
De remedie bij een groot verschil? Ik zou tussen de drivers een 5cm dik en stevig stuk absorptieschuim plaatsen zo hoog als breed om de laagfrequent interactie tussen actieve en passieve driver niet te veel te beperken. In sommige frequentiegebieden zal hij als cardioide werken, vermoed ik.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door markbakk »

Dit is niet de eerste tweeweg met een PR, lijkt mij. Ik denk dat het wel meevalt. Wel is het altijd goed om een close-rangemeting te doen van de PR of de poort.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door Henkjan »

huh? een PR is toch niets anders dan een dure bass reflex poort?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door Walt »

Lijkt me inderdaad geen issue, er wordt juist altijd gesteld dat een PR minder storing geeft op het midhoog dan een normale reflex poort.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door Wieger61 »

Blijft vreemd: zijwanden star en dik, achterwand flinterdun en flexibel. Die gaat ook op andere dan de resonantiefrequentie trillen. Hoeveel weet ik niet. Ik wil hier met mijn PR wel eens metingen aan doen.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Koningsdagcampeerprojectje

Bericht door Wieger61 »

Ik weet wel dat als je in een gewone box de achterwandreflectie goed onderdrukt en dus niet meer door de driver naar buiten stuitert, de klank duidelijk verbetert. Daarvoor worden bijvoorbeeld schuine plankjes achter de woofer ingezet. Zie bijvoorbeeld de testbox van Purifi.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op di 27 apr 2021, 19:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”