Restauratie KEF Reference 104/2
Moderator: Beheerdersteam
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Dank, ik ben er ook erg blij mee zo als het er nu uit ziet.
Er zitten nog een paar plekjes op waar ik een spot repear moet toepassen maar dat gaat vast goed komen.
Misschien binnenkort maar eens een reisje naar dort plannen om de microfoon bij Hans op te halen.
Kan alles nog even mooi doorgemeten worden voor dat het terug de kast in gaat.
Er zitten nog een paar plekjes op waar ik een spot repear moet toepassen maar dat gaat vast goed komen.
Misschien binnenkort maar eens een reisje naar dort plannen om de microfoon bij Hans op te halen.
Kan alles nog even mooi doorgemeten worden voor dat het terug de kast in gaat.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Morgenmiddag ben ik niet thuis, ben bij een nieuw lid van de AVMN. 
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Ik moet nog even zien wanneer dat kan,
Zou wel eens volgende week kunnen worden als de avondklok er af is.
Dan kan ik op een avondje heen en weer
Zou wel eens volgende week kunnen worden als de avondklok er af is.
Dan kan ik op een avondje heen en weer
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Gister speaker 2 gepolijst en daar ben ik tevreden over.
Een paar puntjes nog die iets te ver zijn gegaan maar dat los je met een zwarte stift op.
Vandaag speaker 1 weer naar beneden gehaald.
Er zaten nog een paar puntjes op die wat hersteld moeten worden.
Die heb ik nu gevuld met verf en kan morgen of maandag mooi strak geschuurd worden en van een nieuwe lak laag worden voorzien.
Bij speaker 1 ga ik nu beginnen om de boel weer op te bouwen.
Het meten komt wel een keer als alles in elkaar zit.
Een paar puntjes nog die iets te ver zijn gegaan maar dat los je met een zwarte stift op.
Vandaag speaker 1 weer naar beneden gehaald.
Er zaten nog een paar puntjes op die wat hersteld moeten worden.
Die heb ik nu gevuld met verf en kan morgen of maandag mooi strak geschuurd worden en van een nieuwe lak laag worden voorzien.
Bij speaker 1 ga ik nu beginnen om de boel weer op te bouwen.
Het meten komt wel een keer als alles in elkaar zit.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Bedankt Bert, ik moet hier ook met een zonnebril op werken
Inmiddels zijn de eerste delen terug geplaatst. En ligt de eerste weer op de comfortable werkplek. Gelijk de connectoren voor het Mid hoog gedeelte even door gesoldeerd en er lekker wat tin op gesmeerd.
Mooi is het niet maar het contact is nu weer goed.
De schufijes konden om de pin heen draaien en daar zat teveel speling op.
Nu is dat contact dus weer hersteld.
Inmiddels zijn de eerste delen terug geplaatst. En ligt de eerste weer op de comfortable werkplek. Gelijk de connectoren voor het Mid hoog gedeelte even door gesoldeerd en er lekker wat tin op gesmeerd.
Mooi is het niet maar het contact is nu weer goed.
De schufijes konden om de pin heen draaien en daar zat teveel speling op.
Nu is dat contact dus weer hersteld.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Zo de eerste is klaar.
Nog niet aangesloten gehad maar het ziet er vast goed uit. Ik zal zo nog de opbouw fase er bij zetten maar wil deze vast even delen
Nog niet aangesloten gehad maar het ziet er vast goed uit. Ik zal zo nog de opbouw fase er bij zetten maar wil deze vast even delen
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Nu dus even de opbouw in beeld gebracht.
De conussen waren al van een nieuwe donut voorzien dus dat eigenlijk kunnen zo de kast is.
Maar voordat eerst nog even nieuwe rubber ringen in de montage gaten gezet. De bas speakers zijn opgehangen in rubber ringen en op de montage bout zit een afstand bus. De kabels dus aangesloten en de units weer natjes op de plek gehangen.
Dis is de onderste unit. En de bovenste unit is ook geplaatst maar geen foto van gemaakt.
Wel nog even een foto gemaakt van de isolatie voor dat het luikje dicht gaat. Nu het demping materiaal weer op de plek zit mag het luikje dicht. Ook de onder speaker heeft het demping materiaal weer op de plek. En de bodem kan er weer in na dat deze nog even een laagje zwart heeft gehad. De spikes er in. En de pootjes er op. Dan wordt het tijd om de mid hoog unit klaar te maken voor montage.
De montage platen op de plek gezet.
Daar na de zwelband op de achterzijde aan gebracht.
Origineel zat hier een rubber achtig band maar dat was vergaan.
De zwelband zal mooi opzetten en alles goed afsluiten en resonanties wel afdoende tegen gaan. De kabels aangesloten. De Mid hoog unit vast gezet. En klaar is de speaker.
De conussen waren al van een nieuwe donut voorzien dus dat eigenlijk kunnen zo de kast is.
Maar voordat eerst nog even nieuwe rubber ringen in de montage gaten gezet. De bas speakers zijn opgehangen in rubber ringen en op de montage bout zit een afstand bus. De kabels dus aangesloten en de units weer natjes op de plek gehangen.
Dis is de onderste unit. En de bovenste unit is ook geplaatst maar geen foto van gemaakt.
Wel nog even een foto gemaakt van de isolatie voor dat het luikje dicht gaat. Nu het demping materiaal weer op de plek zit mag het luikje dicht. Ook de onder speaker heeft het demping materiaal weer op de plek. En de bodem kan er weer in na dat deze nog even een laagje zwart heeft gehad. De spikes er in. En de pootjes er op. Dan wordt het tijd om de mid hoog unit klaar te maken voor montage.
De montage platen op de plek gezet.
Daar na de zwelband op de achterzijde aan gebracht.
Origineel zat hier een rubber achtig band maar dat was vergaan.
De zwelband zal mooi opzetten en alles goed afsluiten en resonanties wel afdoende tegen gaan. De kabels aangesloten. De Mid hoog unit vast gezet. En klaar is de speaker.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Er is nog wel een ding dat ik nog wil doen.
Aan de bovenzijde en aan de onderzijde is de montage strip zichtbaar.
Ik wil daar nog een afdekplaatje maken dat met magneten op de plek wordt gehouden.
Aan de bovenzijde en aan de onderzijde is de montage strip zichtbaar.
Ik wil daar nog een afdekplaatje maken dat met magneten op de plek wordt gehouden.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Zat dat origineel zo met die strips? Wat je ook kunt doen is die voorkast met de B110's monteren met M6 draadeinden en rampamoeren in de hoofdkast en dan aan de voorkant "busmoeren" gebruiken om die voorkast vast te zetten. Zijn er in het zwart, verzinkt, vernikkeld enz.
Wordt erg mooi George
https://www.google.nl/search?q=busmoer& ... 1184&hl=nl
Wordt erg mooi George
https://www.google.nl/search?q=busmoer& ... 1184&hl=nl
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Dank,
Ja dat zat origineel zo.
Aangezien het verdiept ligt kan de ruimte ervoor mooi worden opgevuld.
De metalen strip er achter kan prima gebruikt worden om met een paar magneetjes het vulstuk op zijn plek te houden.
Ook kan ik de aanwezige fast lock gebruiken waar het front mee vast zit.
Dan moet ik wel de juiste maat zien te vinden en dat kan tegen vallen.
Ja dat zat origineel zo.
Aangezien het verdiept ligt kan de ruimte ervoor mooi worden opgevuld.
De metalen strip er achter kan prima gebruikt worden om met een paar magneetjes het vulstuk op zijn plek te houden.
Ook kan ik de aanwezige fast lock gebruiken waar het front mee vast zit.
Dan moet ik wel de juiste maat zien te vinden en dat kan tegen vallen.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Prachtig om te zien hoe de zijkant van de luidspreker op je laatste foto je apparatuur zo weerspiegelt.
Hoe klinkt het?
Hoe klinkt het?
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Er zit er pas één in elkaar en die heb ik nog niet aangesloten gehad.
Voor dat ze uit elkaar gingen klonk het voor mij goed genoeg om de verbouwing aan te gaan.
Ik sta te popelen om de 2e af te bouwen maar dat zal vandaag waarschijnlijk niet lukken.
Voor dat ze uit elkaar gingen klonk het voor mij goed genoeg om de verbouwing aan te gaan.
Ik sta te popelen om de 2e af te bouwen maar dat zal vandaag waarschijnlijk niet lukken.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Ja dan zou ik het ook zo houdenKappa7 schreef:Dank,
Ja dat zat origineel zo.
Aangezien het verdiept ligt kan de ruimte ervoor mooi worden opgevuld.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Mag ik even zeggen ...... WOW! Daar zit behoorlijk wat ellebogenwerk in en het resultaat mag er zijn.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Heel gaaf, beter dan nieuw
als ik een plaatje opzoek van hoe ‘ie we origineel uitziet zie je ook die voorkant, bevestiging.
Vind het idee met de magneetjes niet zo gek eigenlijk; blijft bij het origineel, looks worden beter.
Vind het idee met de magneetjes niet zo gek eigenlijk; blijft bij het origineel, looks worden beter.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Dank allemaal,
Alleen voorlopig is het mono spelen.
De grondlaag blijft op de bovenzijde van de speaker door werken en zelfs na 3x verf en lak aanbrengen blijft dit zo werken.
Ik ga de bovenzijde volledig kaal halen en opnieuw beginnen met een laag 2k plamuur en daarna de boel opnieuw in de grondlak, aflak en blanke lak.
Alleen voorlopig is het mono spelen.
De grondlaag blijft op de bovenzijde van de speaker door werken en zelfs na 3x verf en lak aanbrengen blijft dit zo werken.
Ik ga de bovenzijde volledig kaal halen en opnieuw beginnen met een laag 2k plamuur en daarna de boel opnieuw in de grondlak, aflak en blanke lak.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Vandaag de verflaag er maar afgehaald.
Ik kon er niet blij van worden en het beef werken.
En inmiddels ziet het er zo uit. Dit is glasvezel versterkt 2 componenten plamuur.
Dat is ongeveer in de dikte van de oude verflaag aan gebracht en moet er voor zorgen dat de boel goed is geïsoleerd van elkaar zo dat er geen werking meer kan plaats vinden van kleine sporen van de oude grondlaag en de nieuwe verflaag.
Ook zorgt deze laag er voor dat de aansluiting op de radius zo meteen netjes verloopt.
Ik ben er inmiddels wel achter waarom de verf bleef werken.
De onderlaag met extra vullende verf was nog niet helemaal door gehard voor dat de eerste laag met kleur er over ging.
De oplosmiddelen die in de verf uit de spuitbus zat loste dan ook de onderlaag op en begon te werken.
Dit heeft alles te maken met de temperatuur in de schuur tijdens het uitharden van de verf.
Ik heb de schuur wel verwarmd tijdens het spuiten en soms ook wel de nacht door laten verwarmen maar in de ochtend uit gezet.
Voor de dikke grondlaag was dit gewoon niet voldoende om goed uit te harden.
Door de verflaag werd de grondlaag afgesloten en kon de onderlaag niet verder uitharden.
En inmiddels ziet het er zo uit. Dit is glasvezel versterkt 2 componenten plamuur.
Dat is ongeveer in de dikte van de oude verflaag aan gebracht en moet er voor zorgen dat de boel goed is geïsoleerd van elkaar zo dat er geen werking meer kan plaats vinden van kleine sporen van de oude grondlaag en de nieuwe verflaag.
Ook zorgt deze laag er voor dat de aansluiting op de radius zo meteen netjes verloopt.
Ik ben er inmiddels wel achter waarom de verf bleef werken.
De onderlaag met extra vullende verf was nog niet helemaal door gehard voor dat de eerste laag met kleur er over ging.
De oplosmiddelen die in de verf uit de spuitbus zat loste dan ook de onderlaag op en begon te werken.
Dit heeft alles te maken met de temperatuur in de schuur tijdens het uitharden van de verf.
Ik heb de schuur wel verwarmd tijdens het spuiten en soms ook wel de nacht door laten verwarmen maar in de ochtend uit gezet.
Voor de dikke grondlaag was dit gewoon niet voldoende om goed uit te harden.
Door de verflaag werd de grondlaag afgesloten en kon de onderlaag niet verder uitharden.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Balen zeg...
Zou je sowieso niet even wachten totdat de temperatuur constant boven de 15 graden blijft? Anders blijf je tobben
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Ben een beetje ongeduldig.
Ik gebruik nu alleen nog 2K plamuur en spuitbussen die veel sneller uitharden.
Daarmee verwacht ik dat het wel te doen is en het is nu alleen maar de bovenzijde die opnieuw gaat.
Ik gebruik nu alleen nog 2K plamuur en spuitbussen die veel sneller uitharden.
Daarmee verwacht ik dat het wel te doen is en het is nu alleen maar de bovenzijde die opnieuw gaat.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Die moet je toch ook bij niet al te lage temperatuur verwerken. Het is natuurlijk wel leuke bezigheidstherapie maar toch wel een beetje zonde van tijd en materiaal. Ik heb het echt afgeleerd om beneden de 12-15 graden te werken.
