Restauratie KEF Reference 104/2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

Wordt mooi zo :rock:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Douwe84 »

Netjes!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8117
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Dank, ik ben er ook erg blij mee zo als het er nu uit ziet.
Er zitten nog een paar plekjes op waar ik een spot repear moet toepassen maar dat gaat vast goed komen.
Misschien binnenkort maar eens een reisje naar dort plannen om de microfoon bij Hans op te halen.
Kan alles nog even mooi doorgemeten worden voor dat het terug de kast in gaat.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door hannesie »

Morgenmiddag ben ik niet thuis, ben bij een nieuw lid van de AVMN. :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8117
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Ik moet nog even zien wanneer dat kan,
Zou wel eens volgende week kunnen worden als de avondklok er af is.
Dan kan ik op een avondje heen en weer
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door hannesie »

Ok
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8117
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Gister speaker 2 gepolijst en daar ben ik tevreden over.
Een paar puntjes nog die iets te ver zijn gegaan maar dat los je met een zwarte stift op.
Vandaag speaker 1 weer naar beneden gehaald.
Er zaten nog een paar puntjes op die wat hersteld moeten worden.
Die heb ik nu gevuld met verf en kan morgen of maandag mooi strak geschuurd worden en van een nieuwe lak laag worden voorzien.
Bij speaker 1 ga ik nu beginnen om de boel weer op te bouwen.
Het meten komt wel een keer als alles in elkaar zit.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door OpaBert »

Glimt lekker hoor O:) :goeie:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8117
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Bedankt Bert, ik moet hier ook met een zonnebril op werken 8)

Inmiddels zijn de eerste delen terug geplaatst.
P1080187.JPG
En ligt de eerste weer op de comfortable werkplek.
P1080188.JPG
Gelijk de connectoren voor het Mid hoog gedeelte even door gesoldeerd en er lekker wat tin op gesmeerd.
Mooi is het niet maar het contact is nu weer goed.
De schufijes konden om de pin heen draaien en daar zat teveel speling op.
Nu is dat contact dus weer hersteld.
P1080190.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8117
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Zo de eerste is klaar.
Nog niet aangesloten gehad maar het ziet er vast goed uit.
P1080211.JPG
Ik zal zo nog de opbouw fase er bij zetten maar wil deze vast even delen
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8117
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Nu dus even de opbouw in beeld gebracht.
De conussen waren al van een nieuwe donut voorzien dus dat eigenlijk kunnen zo de kast is.
Maar voordat eerst nog even nieuwe rubber ringen in de montage gaten gezet.
P1080191.JPG
De bas speakers zijn opgehangen in rubber ringen en op de montage bout zit een afstand bus.
P1080195.JPG
De kabels dus aangesloten en de units weer natjes op de plek gehangen.
Dis is de onderste unit.
P1080194.JPG
En de bovenste unit is ook geplaatst maar geen foto van gemaakt.
Wel nog even een foto gemaakt van de isolatie voor dat het luikje dicht gaat.
P1080198.JPG
Nu het demping materiaal weer op de plek zit mag het luikje dicht.
P1080199.JPG
Ook de onder speaker heeft het demping materiaal weer op de plek.
P1080201.JPG
En de bodem kan er weer in na dat deze nog even een laagje zwart heeft gehad.
P1080203.JPG
De spikes er in.
P1080204.JPG
En de pootjes er op.
P1080205.JPG
Dan wordt het tijd om de mid hoog unit klaar te maken voor montage.
De montage platen op de plek gezet.
Daar na de zwelband op de achterzijde aan gebracht.
Origineel zat hier een rubber achtig band maar dat was vergaan.
De zwelband zal mooi opzetten en alles goed afsluiten en resonanties wel afdoende tegen gaan.
P1080206.JPG
De kabels aangesloten.
P1080207.JPG
De Mid hoog unit vast gezet.
P1080208.JPG
En klaar is de speaker.
P1080211.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8117
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Er is nog wel een ding dat ik nog wil doen.
Aan de bovenzijde en aan de onderzijde is de montage strip zichtbaar.
Ik wil daar nog een afdekplaatje maken dat met magneten op de plek wordt gehouden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

Zat dat origineel zo met die strips? Wat je ook kunt doen is die voorkast met de B110's monteren met M6 draadeinden en rampamoeren in de hoofdkast en dan aan de voorkant "busmoeren" gebruiken om die voorkast vast te zetten. Zijn er in het zwart, verzinkt, vernikkeld enz.

Wordt erg mooi George =D>
Busmoer.jpg
https://www.google.nl/search?q=busmoer& ... 1184&hl=nl
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door hannesie »

Echt lekker zo, je gaat er bijna van kwijlen. :kwijl: :mrgreen: :sure:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8117
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Dank,
Ja dat zat origineel zo.
Aangezien het verdiept ligt kan de ruimte ervoor mooi worden opgevuld.
De metalen strip er achter kan prima gebruikt worden om met een paar magneetjes het vulstuk op zijn plek te houden.
Ook kan ik de aanwezige fast lock gebruiken waar het front mee vast zit.
Dan moet ik wel de juiste maat zien te vinden en dat kan tegen vallen.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Ouwebok »

Prachtig om te zien hoe de zijkant van de luidspreker op je laatste foto je apparatuur zo weerspiegelt.

Hoe klinkt het?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8117
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Er zit er pas één in elkaar en die heb ik nog niet aangesloten gehad.
Voor dat ze uit elkaar gingen klonk het voor mij goed genoeg om de verbouwing aan te gaan.
Ik sta te popelen om de 2e af te bouwen maar dat zal vandaag waarschijnlijk niet lukken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef:
Dank,
Ja dat zat origineel zo.
Aangezien het verdiept ligt kan de ruimte ervoor mooi worden opgevuld.
Ja dan zou ik het ook zo houden :sure:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door SARK »

Mag ik even zeggen ...... WOW! Daar zit behoorlijk wat ellebogenwerk in en het resultaat mag er zijn.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Barry2001 »

Heel gaaf, beter dan nieuw :rock: als ik een plaatje opzoek van hoe ‘ie we origineel uitziet zie je ook die voorkant, bevestiging.
Vind het idee met de magneetjes niet zo gek eigenlijk; blijft bij het origineel, looks worden beter.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8117
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Dank allemaal,
Alleen voorlopig is het mono spelen.
De grondlaag blijft op de bovenzijde van de speaker door werken en zelfs na 3x verf en lak aanbrengen blijft dit zo werken.
Ik ga de bovenzijde volledig kaal halen en opnieuw beginnen met een laag 2k plamuur en daarna de boel opnieuw in de grondlak, aflak en blanke lak.
P1080212.JPG
P1080215.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8117
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Vandaag de verflaag er maar afgehaald.
P1080216.JPG
Ik kon er niet blij van worden en het beef werken.
En inmiddels ziet het er zo uit.
P1080217.JPG
Dit is glasvezel versterkt 2 componenten plamuur.
Dat is ongeveer in de dikte van de oude verflaag aan gebracht en moet er voor zorgen dat de boel goed is geïsoleerd van elkaar zo dat er geen werking meer kan plaats vinden van kleine sporen van de oude grondlaag en de nieuwe verflaag.
Ook zorgt deze laag er voor dat de aansluiting op de radius zo meteen netjes verloopt.
Ik ben er inmiddels wel achter waarom de verf bleef werken.
De onderlaag met extra vullende verf was nog niet helemaal door gehard voor dat de eerste laag met kleur er over ging.
De oplosmiddelen die in de verf uit de spuitbus zat loste dan ook de onderlaag op en begon te werken.
Dit heeft alles te maken met de temperatuur in de schuur tijdens het uitharden van de verf.
Ik heb de schuur wel verwarmd tijdens het spuiten en soms ook wel de nacht door laten verwarmen maar in de ochtend uit gezet.
Voor de dikke grondlaag was dit gewoon niet voldoende om goed uit te harden.
Door de verflaag werd de grondlaag afgesloten en kon de onderlaag niet verder uitharden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

Balen zeg... :( Zou je sowieso niet even wachten totdat de temperatuur constant boven de 15 graden blijft? Anders blijf je tobben
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8117
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Ben een beetje ongeduldig. :mrgreen:
Ik gebruik nu alleen nog 2K plamuur en spuitbussen die veel sneller uitharden.
Daarmee verwacht ik dat het wel te doen is en het is nu alleen maar de bovenzijde die opnieuw gaat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

Die moet je toch ook bij niet al te lage temperatuur verwerken. Het is natuurlijk wel leuke bezigheidstherapie maar toch wel een beetje zonde van tijd en materiaal. Ik heb het echt afgeleerd om beneden de 12-15 graden te werken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”