Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door hardbats »

Dat ziet er al keurig uit barry!
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Ziet er netjes uit!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Ron, even nieuwsgierig hoe het bij jou gaat, ben je tevreden over het geluid? Was het inspelen vooraf voldoende of is het nog verder verbeterd?
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Oke, kleine update:

Ze staan nu een maand of 5 te spelen, een uur of 10 per week en zijn nu ongeveer sinds een maand stabiel kwa geluid. Dus volledig ingespeeld.
En dat hebben ze echt nodig om goed te gaan klinken, ook de compressiedriver is in die maanden een stuk tammer geworden.

Ik heb de staande golf opgelost door in de lengte richting van de kamer(4x9) te luisteren met de speakers in de hoeken, een 20cm uit de hoek. Ik weet het, vrijstaand is beter maar daar heb ik de ruimte niet voor helaas.
De 300B versterker klonk wel aardig met een RCL correctiefilter, maar bleef een beetje koel klinken. Verkocht dus.
De EL 34 versterker klonk gewoon niet, ook niet met het RCL correctiefilter. Kil.
Speel nu met de oude Luxman L100, toonregeling op 'off' en die combinatie speelt echt onwijs goed.

Het laag is erg droog, niet overdreven maar gewoon goed. Ze gaan niet heel diep(ik meen 36Hz), maar dat vind ik zeker geen gemis want wat eruit komt klinkt heel wat anders door de 15" dan bv mijn beolab Penta's met 4x 13cm woofers. Ook veel beter dan de actieve 2x 10" van de Avantgarde's.
Het middengebied klinkt echt super zonder dat je de overgang van de woofer naar de hoorn hoort.
Hoog: het blijft een hoorn met zijn positieve kanten maar ook zijn mindere kanten. Het positieve is dat er een heel mooi breed en diep stereobeeld is met goede plaatsing van de instrumenten. Veel detail. Grote 'sweetspot'.
Maar als de opname slecht is dan wordt dat ook vreselijk versterkt door de hoorn en klinkt het soms zelfs gruwelijk slecht.

Al met al een, IMO, heerlijke luidspreker met een heel klein rauw randje wat hem juist erg aantrekkelijk maakt. Muzikaal gezien maar ook visueel, want mijn vrouw vind de Penta's veel mooier staan en ook klinken omdat die wat vergevingsgezinder zijn en zo mooi in het meubilair opgaan....

En vraag je me: zijn ze High End en dus natuurgetrouw? Geen flauw idee, ik kan net aan een trompet van een sax onderscheiden en nog nooit gehoord hoe bv een cello onversterkt klinkt dus dat kan ik niet zeggen.
Maar als ik in mijn luisterstoel zit, vrouw uit huis, met mijn hond aan mijn voeten, glas wijn in mijn hand, cubaan int hoofd, naar b.v. Hans Theesink of Jacques Brel zit te luisteren geniet ik echt van de muziek, kippevel. En dat heb ik met speakers nog niet echt vaak meegemaakt....
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door koenjer »

Ronbeo schreef:
Oke, kleine update:

Ze staan nu een maand of 5 te spelen, een uur of 10 per week en zijn nu ongeveer sinds een maand stabiel kwa geluid. Dus volledig ingespeeld.
En dat hebben ze echt nodig om goed te gaan klinken, ook de compressiedriver is in die maanden een stuk tammer geworden.

Ik heb de staande golf opgelost door in de lengte richting van de kamer(4x9) te luisteren met de speakers in de hoeken, een 20cm uit de hoek. Ik weet het, vrijstaand is beter maar daar heb ik de ruimte niet voor helaas.
De 300B versterker klonk wel aardig met een RCL correctiefilter, maar bleef een beetje koel klinken. Verkocht dus.
De EL 34 versterker klonk gewoon niet, ook niet met het RCL correctiefilter. Kil.
Speel nu met de oude Luxman L100, toonregeling op 'off' en die combinatie speelt echt onwijs goed.

Het laag is erg droog, niet overdreven maar gewoon goed. Ze gaan niet heel diep(ik meen 36Hz), maar dat vind ik zeker geen gemis want wat eruit komt klinkt heel wat anders door de 15" dan bv mijn beolab Penta's met 4x 13cm woofers. Ook veel beter dan de actieve 2x 10" van de Avantgarde's.
Het middengebied klinkt echt super zonder dat je de overgang van de woofer naar de hoorn hoort.
Hoog: het blijft een hoorn met zijn positieve kanten maar ook zijn mindere kanten. Het positieve is dat er een heel mooi breed en diep stereobeeld is met goede plaatsing van de instrumenten. Veel detail. Grote 'sweetspot'.
Maar als de opname slecht is dan wordt dat ook vreselijk versterkt door de hoorn en klinkt het soms zelfs gruwelijk slecht.

Al met al een, IMO, heerlijke luidspreker met een heel klein rauw randje wat hem juist erg aantrekkelijk maakt. Muzikaal gezien maar ook visueel, want mijn vrouw vind de Penta's veel mooier staan en ook klinken omdat die wat vergevingsgezinder zijn en zo mooi in het meubilair opgaan....

En vraag je me: zijn ze High End en dus natuurgetrouw? Geen flauw idee, ik kan net aan een trompet van een sax onderscheiden en nog nooit gehoord hoe bv een cello onversterkt klinkt dus dat kan ik niet zeggen.
Maar als ik in mijn luisterstoel zit, vrouw uit huis, met mijn hond aan mijn voeten, glas wijn in mijn hand, cubaan int hoofd, naar b.v. Hans Theesink of Jacques Brel zit te luisteren geniet ik echt van de muziek, kippevel. En dat heb ik met speakers nog niet echt vaak meegemaakt....
Ik zag dat je ook een super tweeter gemaakt had. Heb je die nog steeds aangesloten of uiteindelijk weer verwijderd?
Heb zelf ook zo'n setje audiocreative supertweeters gemaakt maar kon geen filter modus vinden dat ik hem echt mooi vond integreren.
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Ik heb hem nu niet aangesloten staan omdat ik nog een paar condensatoren(2 microF) moet halen. Heb net wel de L-pad's( Monacor LP-100-8) binnen gekregen zodat ik wat makkelijker kan experimenteren. Dus wel de ervaring dat de waarde van de condensatoren rond de 2 moet liggen, nu alleen de weerstanden nog bepalen.
P.S. als je reageert op het laatste bericht hoef je niet te quoten, wordt anders zo een lang topic. ;)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Bedankt voor je uitgebreide reactie Ron. Nou heb ik best veel buizenversterkers gebouwd en derhalve ook beluisterd, zowel SE PP in triode als in UL, met verschillende klankeigenschappen. 1 gezamenlijke factor voor al deze versterkers, het laag blijft een zorgenkindje. Valt ook wel op als bv naar een show als de X-FI gaat, de 'grote' opstellingen met buizen hebben bijna allemaal aktief laag, iets van een klasse D versterker. Mid en hoog kan heel mooi klinken, mooi stereo beeld, plaatsing.

Je verhaal heeft me alleen maar nieuwsgieriger gemaakt, en ik ga wel naar concerten (ook onversterkt klassiek) dus weet hoe eea zou moeten klinken. Wat ik een beetje hoop te horen en nu mis op m'n huidige speakers is, hoe zeg je dat, grootsheid in geluid. Beetje vreemde omschrijving, maar als ik een koor hoor van 100 man met een uitgebalanceerd orkest ervoor dan komt dat overweldigend over in een concertzaal, het overdondert je. Natuurlijk valt een stuk dynamiek weg in de opname dat snap ik ook, maar het kan anders dan zoals het nu klinkt hier, daar ben ik van overtuigd. De speakers zijn onderdeel van het totaal, akoestiek aanpassingen moeten het dan nog optimaliseren. En misschien moet ik het ook wel in de richting van 1 of meerdere subs zoeken, wie weet.
Grote sweetspot is ook iets dat ik zoek, en nu ook wel hoor in m'n huidige setup. Heb nog wat meer drive nu om ze af te maken en eens goed te laten inspelen :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Hoe gaat het hier, inmiddels begonnen met fineren. Al direct over naar plan B, de Tix droogt te snel :!: De tijd dat de lijm mag drogen is langer bij Kit, dus heb dat gekocht. Zelfde spul, meurt net zo hard, viscositeit is anders, het is vloeibaarder. Maakt bij mij niet uit, ik werk toch horizontaal. Met Kit is het iets relaxter in tijd allemaal.

Eerst de bovenkant, vervolgens de zijkanten, ziet er dan zo uit:
IMG_3563.JPG
IMG_3724.JPG
IMG_3667.JPG
So far so good. Na het opbrengen/lijmen zag ik bij een zijkant een bobbel, aan de onderkant. Fineer stond hier iets bol, even een minder momentje :boos: Geprobeerd dit weg te schuren, maar op een groot vlak zie je alles natuurlijk. Het er een foto van gemaakt, waar het wel mee lijkt te vallen, maar in het eggie zie je het duidelijker.
IMG_3721.JPG
Als dan de kasten straks gelakt worden zal de nerf nog beter zichtbaar worden en nog meer opvallen. Ken mezelf, ga me daar aan storen. Gelukkig had ik nog genoeg over om 1 zijkant opnieuw te fineren, heb die bewuste kant geschuurd en opnieuw beplakt. Op dit formaat kast zie je die 1mm extra aan de zijkant ook niet terug :D Wat er gebeurd is denk ik is dat dit stukje in de fabriek niet goed gewalst is, het zit ook precies op een naad waar 2 stukken fineer op de flex zijn geplakt. Stom, had ik moeten zien bij aanbrengen, maar kon het gelukkig oplossen.

Inmiddels ben ik begonnen met de kopse kanten fineren. Nauwkeurig karweitje in verstek, maar het wordt er mooi 1 massief geheel van. Je ziet de laagjes (mpx-mdf) niet meer.
IMG_3731.JPG
Ik ga nu de overige randen ook verder afwerken. Oja, wat ook niet zo handig was om de achterkant al helemaal strak zwart af te werken. Het fineer daar moest ik natuurlijk afsnijden / schuren dus dat is beschadigd. Dat wordt dus nog een keertje afschuren en met de roller eroverheen, op zich niet zo'n punt maar had er net zo goed mee kunnen wachten tot na het fineren.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Shadow »

Mooi Barry =D>
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12409
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door pappaleo »

Dat laatste valt wel mee. Als je de hele achterkant nog zou moeten doen met fineer er al op (gronden/schuren/lakken), dan loop je de kans dat je je fineer weer beschadigt. Nu heb je alleen maar een zwart afwerklaagje te doen.

Zier er puik uit Barry :goedzo:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

En de buitenkant is klaar, alle fineer zit erop, kopse kanten, en alles geschuurd. Achterkant en voor-binnenzijde nog een keer van een laagje zwart voorzien om wat onregelmatigheden ten gevolge van het fineerschuren weg te werken.

Natuurlijk zat het met de allerlaatste strook fineer nog ff tegen, op 1 van de lange kopse kanten. Had 'm erop gelijmd, zijkant kort afgesneden en het laatste stukje wegschuren. Valt/breekt me een heel stuk eraf, ook weer een stuk dat niet goed gelijmd heeft gezeten, dwz het fineer op de flex laag. Die flex laag zat natuurlijk met Bison Kit kneiter vast op de kast, dus heb ik eraf moeten schuren. Als ik daar overheen zou gaan lijmen zou je het dikte verschil wel zien op de voorkant. Maar goed, ook nu weer erg handig dat ik het fineer niet helemaal pas heb gekocht, maar nog een stukje overhad.

Uiteindelijk is het strak geworden en ben ik tevreden, het in verstek voor aanbrengen van het fineer pakt echt mooi uit :rock: Het is nu mooi 1 solide geheel geworden als je er voor tegenaan kijkt, je ziet de laagjes mpx - mdf - fineer niet meer. 18mm + 4mm + 1mm = 23mm dikte totaal.
IMG_3887.JPG
IMG_3885.JPG
IMG_3886.JPG
Er komt nog beits op de buitenkant. Zeker nu ze geschuurd zijn worden ze nog wat lichter en vinden we dat te licht, heb op het proefstukje verschillende beits kleuren aangebracht om te kunnen proberen. Niet te donker, ik vind het wel mooi om de nerf zichtbaar te houden, dan had ik beter ander fineer kunnen kiezen. Denk dat het verstandig is hiermee te wachten tot het laatst, als er nog eens een beschadiging optreed ergens is het nog bij te werken, plus de lijm (kit) kan nog even goed uitharden.

Ik ga nu met de binnenkant verder, bitumen op maat snijden en plaatsen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Shadow »

Gaaaaaf!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Kappa7 »

Dat zijn hele mooie kastjes geworden =D> =D> =D>
Ik vind het knap dat je gelijk met zulke oppervlaktes aan de gang durft te gaan.
Dat is toch een hele klus zo.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door OpaBert »

Sakkere Ju Dat ziet er ECHT goed uit
Complimenten hoor Als ze klinken zoals ze eruit zien :P :goedzo:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12409
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door pappaleo »

Mooi Barry :goedzo:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Henkjan »

goed bezig
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Douwe84 »

Mooi werk Barry!
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door rjmulder »

Ziet er weer strak uit.
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Mtraxx »

Mooi, heel benieuwd naar hoe het gaat klinken!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Dank allen!
Kappa7 schreef:
Dat zijn hele mooie kastjes geworden =D> =D> =D>
Ik vind het knap dat je gelijk met zulke oppervlaktes aan de gang durft te gaan.
Dat is toch een hele klus zo.
Nou, de grote oppervlaktes zijn eigenlijk het meest eenvoudig. Enig waar ik tegenaan liep was de Tix die ik eerst gebruikte te snel droog werd, overgegaan op Kit probleem opgelost. Het is de oppervlaktes overmaats uitknippen/snijden van de rol, insmeren, en na drogen op plankjes op de kast leggen. Dan van midden uit met een roller het fineer vast rollen, plankjes 1 voor 1 opzij schuiven / verwijderen. Zit direct muurvast met contactlijm, moet in 1 keer goed.. de fout die ik heb gemaakt dus is dat ik niet goed genoeg naar het fineer heb gekeken vooraf. Er zaten (bij mij) wat slecht gelijmde stukken op de flex plaat bij, dit zou ik zelf voor een volgende keer beter van te voren beoordelen. Is goed gekomen, maar ok.

Die kopse kanten in verstek was wat lastiger, ik heb gemerkt dat de absolute plek van de 45 graden snede niet eens heel precies hoeft, de hoek moet wel goed zijn om 'm netjes te laten aansluiten. Als je het strookje bv een keer zo breed neemt als íe uiteindelijk moet worden kun je schuiven (met respect naar de nerf toe die je evenwijdig met de kast mee wilt hebben lopen). Dat aanbrengen van de hoek heb ik gedaan door de eerste strook aan te brengen tegen een potloodstreepje van midden uit naar de buitenhoek toe. Voor de strook die daar tegenaan komt, 45 graden driehoek eronder die ik tegen de gelijmde strook aandruk en dan de lijn overnemen. Dan passen, is het dan nog net niet, snijd je iets bij tot íe perfect is. Heb er een foto van gemaakt:
hoek.jpg
kops.jpg
kops2.jpg
En steeds afplakken onder het stuk dat met lijm wordt ingesmeerd. Ik vond het qua moeilijkheid wel meevallen allemaal, maar het heeft me uiteindelijk wel meer tijd gekost dan ik van te voren gedacht had. Maar ach, tis hobby :D thuis zitten doen we toch momenteel en bij de meeste keren was er een zonnetje, ook geen straf.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door tonvandeacker »

:goedzo: Mooi project geworden.

en straks lekker genieten van de muziek.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Vandaag het STP Aero Bomb 'ontdreunings materiaal' aangebracht. Nooit eerder mee gewerkt, zwaar materiaal, maar het laat zich goed bewerken.
IMG_3964.JPG
Het is een kwestie van opmeten, afsnijden en plakken, op zich is het niet echt kritisch maar je wilt het er een beetje netjes in hebben he. Het spul heeft een zelfklevende achterkant, waar Tony ook adviseert het extra vast te zetten. Denk ook door het gewicht dat het nog wel een los zou kunnen laten op den duur. Na het plakken met de tacker alles langslopen, zodat dat geen punt van zorg meer hoeft te zijn.
IMG_3963.JPG
IMG_3966.JPG
Ben er de middag wel zoet mee geweest, met als uiteindelijk resultaat:
IMG_3965.JPG
IMG_3967.JPG
De bovenlaag van het materiaal is een dun metaallaagje, de terminals achterop steken door het materiaal, moet er nog gaten voor boren. Contact tussen terminals en Aero Bomb is dus niet wenselijk, denk dat ik de gaten wat ruim boor en een stukje kripmkous over de terminals doe voor de zekerheid. Of misschien iets met een andere afscherming, eens even bekijken wat handig werkt.

En nu, Akotherm dempingsmateriaal kan erin, filter kan ingebouwd en aangesloten worden, wordt weer vervolgd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12409
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door pappaleo »

Kan je ze nog boven je hoofd tillen? :mrgreen:

Zonder dollen, wat wegen ze nu?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Goede vraag :D ben ook wel benieuwd, ik zal ze de volgende keer wegen als ik er mee verder ga. Ben wel blij dat ik het fineren eerst heb gedaan, dat was nu met kantelen een stuk lastiger geweest..
Eindgewicht zal ongeveer 75kg/st worden.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Leeuwarden »

Valt dus wel mee...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”