AliExpress Soldeerstation

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

AliExpress Soldeerstation

Bericht door ray5150 »

Voor het SMD gebeuren had ik behoefte aan een extra soldeerboutje/stationnetje. heb welliswaar voor mijn normaal gebruikte station extra puntjes waarmee SMD gedaan kan worden, maar is een beetje gedoe, afschakelen, afkoelen, punt omzetten, inschakelen, en weer opwarmen.
Vind tegenwoordig een digitale temperatuurs uitlezing erg prettig werken, iets hiermee had een grote voorkeur.
Dus beetje wat rondgekeken maar een Weller WE1010 of Ersa Picodinges lag wat boven budget. Gebruikte Wellers zijn ook nog erg aan de prijs tweede of derde hands.
Onder de 100 euro kom je al heel snel uit bij de Chinese meuk. dus maar wat rondgeneusd bij de bron van het kwaad...
Enter het T12 systeem dat ook te vinden is onder de "merknamen" Quikoo en Ksger op Ali en aanverwanten.
T12 is een systeem waarbij de punt en verwarmings element een geheel vormen, er zijn een kleine 20 puntvormen te krijgen.
s-l1600.jpg
Kosten van een punt ligt tussen de 2 en de 5 euro. afhankelijk van de leverancier. de stations en boutjes zijn te verkrijgen kant en klaar of als bouwpakketje.
Ik koos natuurlijk voor het laatste. ik was voor de combinatie van behuizing, controller, boutje, SMPS, en een paar extra punten een kleine 40 euro kwijt.
Het geheel is ook in NL kant en klaar te verkrijgen, bijvoorbeeld bij Eleshop : https://www.eleshop.nl/eleshop-ele-t12a ... ation.html


Er zat verder geen beschrijving of wat dan ook bij. wel zijn er veel stappenplan foto´s te vinden op de verkoop pagina´s.
01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg
11.jpg
En wat foto´s van mijn eigen exemplaar, ik heb voor de zekerheid de aluminium kast geaard, en een plaatje kunststof tussen de bodem en de SMPS gemaakt. de bedrading voor aan de zekeringhouder en schakelaar zat er niet bij, dus zelf wat hiervoor gemaakt.
Kastje + Voeding (1).jpg
Kastje + Voeding (2).jpg
Kastje + Voeding (3).jpg
Ik heb er twee extra stiften bijgenomen, zo uit mijn hoofd de BC1 en de ILS, de standaard bijgeleverde K is eigenlijk niet geschikt voor fijne electronica, meer voor HF blik te solderen.
Stiften.jpg
De controller getest :
Test 1.jpg
Test 2.jpg
Deze geeft een hoop informatie, linksboven in geel de ingestelde tempertatuur, midden in het blauw de actuele temperatuur, linksonder de actuele voedingsspanning, rechtsonder de temperatuur op de controller PCB.

En hij vond een plekje bovenop zijn grote broer, een standaard voor de bout is nog onderweg.
Klaar.jpg
Eerste indrukken zijn positief, warmt snel op, en er zit ook een sleep modus op als je hem een paar minuten niet gebruikt. moet er nog induiken aan wat er instelbaar is. schijnt ook een menu te zijn waarin je de karakteristiek van de gebruikte punt kunt instellen.

KSGER_T12_Soldering_Station.pdf
(132.49 KiB) 194 keer gedownload
Quicko T12 USERmanual-en.pdf
(1.36 MiB) 414 keer gedownload
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 13 mar 2021, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: AliExpress Soldeerstation

Bericht door Kappa7 »

Kijk de echte zelfbouwer bouwt ook zijn eigen soldeerstation.
Mooi compact apparaatje zo.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: AliExpress Soldeerstation

Bericht door paulebappie »

Mooi bouwverslag!

Heb de T12-mini met losse voeding nu bijna een jaar en die bevalt heel erg goed!
Erg fijn dat je dicht op de print kunt solderen omdat hij niet zo lang is.
Mijn favoriete tip voor normaal soldeerwerk is de BC2.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: AliExpress Soldeerstation

Bericht door Pjotr »

Leuk, dat dit goed bevalt. Hopelijk, gaat het heel lang mee. Hoe werkt het onder een loeplamp? Dan is niet zo heel lang vaak niet handig omdat je met je hand de loep steeds weg duwt merkte ik.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: AliExpress Soldeerstation

Bericht door ray5150 »

Ik heb de user manual aan de startpost toegevoegd.

ray5150 schreef:
schijnt ook een menu te zijn waarin je de karakteristiek van de gebruikte punt kunt instellen.
Inmiddels het menu met alle instellingen gevonden, maar in dit exemplaar blijkt vooralsnog geen instelling voor de punt karakteristiek te zitten.
(er schijnen verschillende firmware versies te circuleren.)

De draaiknop is trouwens geen potmeter, maar een data-encoder met druktoets. door deze een aantal seconden ingedrukt te houden kom je in het menu.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: AliExpress Soldeerstation

Bericht door paulebappie »

ray5150 schreef:
Ik heb de user manual aan de startpost toegevoegd.

ray5150 schreef:
schijnt ook een menu te zijn waarin je de karakteristiek van de gebruikte punt kunt instellen.
Inmiddels het menu met alle instellingen gevonden, maar in dit exemplaar blijkt vooralsnog geen instelling voor de punt karakteristiek te zitten.
(er schijnen verschillende firmware versies te circuleren.)

De draaiknop is trouwens geen potmeter, maar een data-encoder met druktoets. door deze een aantal seconden ingedrukt te houden kom je in het menu.
En als je de knop indrukt en meteen draait, kan je dan wel de tips selecteren?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: AliExpress Soldeerstation

Bericht door ray5150 »

Dat had ik nog niet geprobeerd, zal ik eens doen.

Ook heb ik om wat feeling te krijgen met het boutje, een SMD oefensetje erbij gepakt en deze dus bestukt.
Oefenprintje.jpg
De weerstandjes en diodes waren geen probleem, De SOT-23 iets lastiger, en de SO-14 en 16 het moeilijkst.
Dat ligt niet zozeer aan het boutje, dat ligt lekker licht in de hand en werkt best wel prettig, maar dat ik het gewoon niet goed (meer) kan zien.
Zal eens kijken voor iets van een vergrootglas of loupe of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: AliExpress Soldeerstation

Bericht door Shadow »

Ik doe het altijd met een loupe, je zou ook een leesbrilletje kunnen pakken...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: AliExpress Soldeerstation

Bericht door ds23man »

+2 leesbrilletje van de Action/Kruidvat enz doet wonderen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: AliExpress Soldeerstation

Bericht door pappaleo »

Klopt, ik heb een +1,5. Kan ik beter mee lezen dan met mijn op maat gemaakte varifocus superlichtgewicht computergeschikte ontspiegelde op maat gesneden leesbril van €800 van de opticien.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: AliExpress Soldeerstation

Bericht door pappaleo »

Of hoort dit in het ik-moet-even-mekkeren topic?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: AliExpress Soldeerstation

Bericht door ds23man »

pappaleo schreef:
Of hoort dit in het ik-moet-even-mekkeren topic?
Pas als je per ongeluk de hete soldeerpunt in kunststof glas prikt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: AliExpress Soldeerstation

Bericht door Pjotr »

Ik kreeg koppijn van die leesbrilletjes. Goed veel licht help ook een stuk --> kleinere pupil, zie je ook scherper meestal. Zelf vind ik een loeplamp met 3 dioptrie vergroting nog het fijnste werken. 5 dioptrie is eigenlijk beter maar daarmee zit je soldeerbout klem tussen de print en het vergrootglas :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: AliExpress Soldeerstation

Bericht door ray5150 »

Ik heb inderdaad ook een stel leesbrillen van de Action, gebruik ik normaal alleen in mijn werk als ik mijn contactlenzen inheb.
Gek genoeg nog nooit geprobeerd met zo´n bril bij het knutselwerk. ga ik binnenkort eens uitproberen.

Bedenk me ook net dat ik nog een ergens een printensteun met een loep en led verlichting moet hebben, zal die eens opzoeken.

Misschien dat wat extra verlichting ook zinvol is. om nu gelijk weer een loeplamp te gaan kopen is ook wat overdreven.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: AliExpress Soldeerstation

Bericht door Pjotr »

Ik weet niet wat je brilsterkte is, maar als dat ergens -2 -3 is dan heb je kans dat je het zonder bril dichtbij een stuk scherper ziet O:)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: AliExpress Soldeerstation

Bericht door ray5150 »

Dat is zo om en nabij de -7. al een jaar of 35.
Ik heb dat inderdaad jarenlang zonder bril gedaan, solderen en ander priegelwerk, maar nu is het voor dichtbij ook achteruit aan het gaan.
Moet tegenwoordig overdag ook een +2 opzetten, anders kan ik werktekeningen en dergelijke niet lezen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: AliExpress Soldeerstation

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
Ik weet niet wat je brilsterkte is, maar als dat ergens -2 -3 is dan heb je kans dat je het zonder bril dichtbij een stuk scherper ziet O:)
Ogen kunnen onderling behoorlijk verschillen qua sterkte, zeker met een stevige cilinder. Ik zit in de bovenstaande categorie maar moet in de supermarkt toch echt met 1 oog kijken op 10cm afstand om de kleine lettertjes te kunnen lezen zonder bril.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: AliExpress Soldeerstation

Bericht door Pjotr »

Ja, met -7 wordt het moeilijk. Contactlenzen zijn dan de beste optie, mijn moeder had -11 en die lenzen waren echt een uitkomst destijds. Met het klimmen der jaren worden je oogspieren ook strammer en haal je het bereik niet meer helaas. Moet je wel aan de leesbril. Wat mis is met die brilletjes van drogist, kruidenier enz. is dat het centrum van beide lenzen niet goed overeenkomt met het centrum van je ogen. Je kijkt dus meestal a.h.w. door de zijkant van de lenzen. Das niet goed voor je ogen. Een opticien meet dat eerst op.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: AliExpress Soldeerstation

Bericht door ray5150 »

De standaard is ook binnen. :D
Standaard.jpg
Ook van Aliexpress, een euro of 8. het ligt voor de hand om te gaan roepen dat het goedkope blikken rommel is, maar dat valt best wel mee.
Het frame lijkt me van staalplaat met een stevige coating. ding weegt meer dan je op het eerste gezicht zou verwachten.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AliExpress Soldeerstation

Bericht door democles »

Volgens mij was mijn Chinese SMD soldeer meuk iets van 60 euro incl. hot air gun. :shock:
Maar goed zelfbouw is altijd te waarderen =D>
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: AliExpress Soldeerstation

Bericht door ray5150 »

Even een update. na een klein jaar blijkt de controller (digitaal en SMD) van het ding de achilleshiel van het geheel te zijn.
Van de zomer was die ineens dood bij het het inschakelen. nieuwe besteld, maandje levertijd natuurlijk. ingebouwd, en weer solderen.
Tot vorige week, piepen als een malle, scherm bevriest, boutje koelt af. na uit en inschakelen na een paar minuten weer hetzelfde verhaal.
paar andere puntjes geprobeerd, zelfde gedoe of foutmeldingen.

Ik was er wel klaar mee, en hebt dit ding laten aanrukken...
20211229_211938.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: AliExpress Soldeerstation

Bericht door Kappa7 »

Dat is het betere werk Ray.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: AliExpress Soldeerstation

Bericht door Pjotr »

+1 Felie :rock:

Gaan ook de standaard ET stiften in en die gaan lang mee.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: AliExpress Soldeerstation

Bericht door ray5150 »

Dank. :D
Eerste indrukken van de Weller zijn goed.
Het gemis aan een backlight van de LCD blijkt niet echt een gemis, het front helt wat achteren waardoor het werklicht er goed opvalt.
Boutje ligt prettig in de hand, beter en dunner dan een Magnastat in ieder geval. (voor mij ten minste)
Warmt redelijk vlot op, vreemd is dan wel dat er op het station een slaapstand zit, maar dat je hem wel met de hand moet wakker maken. :lol:
Ik bedoel, er zit geen kwikschakelaar of iets in die trant in het boutje verwerkt, gek genoeg wel een 5 pin plug om mee aan te sluiten.

Standaard, zit er een ET-A punt bijgeleverd. die is vrij lomp, ik had er een ET-F bijgenomen, die is al wat slanker.
Ik denk dat er in de nabije toekomst nog wel 1 of 2 punten bijkomen voor SMD, moet nog eens kijken welke in aanmerking komen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: AliExpress Soldeerstation

Bericht door Pjotr »

Hier een lijstje van soldeerpunten:

Voor SMD:
  • ET-0L Dit is een lange ronde stift met een fijne 0,8mm punt. Zo'n lange punt is ook wel fijn als je tussen TH componenten in, een SMD moet wijzigen.
  • ET-AA Dit Is een korte ronde stift en met een kleine afschuining. Gebruik is zelf het meeste omdat je daarmee het doseer oppervlak wat kunt regelen. Ook fijn voor miniatuur connectors als Tiny-XLR's
Welke je het prettigst vindt moet je zelf proefondervindelijk bepalen.

Voor algemeen werk en TH printwerk. Dit zijn beitel/schroevendraaier stiften oplopend in grootte:
  • ETA Fijne stift
  • ETB Voor algemeen TH PCB componenten en connectors.
  • ETC Voor algemeen TH PCB componenten en connectors.
  • ETD Voor grotere TH PCB componenten.
  • ETE Voor grote TH PCB componenten zoals voedingselco's en Faston tabs.
ETE en ETD ontlopen elkaar niet veel qua grootte. Beide zijn ook prima voor wat dikkere kabels. Daar naast is er nog de ETCC aan te raden. Dit is een afgeschuinde ronde stift die erg universeel is. Die zit er min of meer standaard in bij mij. Deze is ook fijn in combinatie met desoldeer wick.

Zo je ziet een hele lijst. Ik heb ze allemaal, ze zijn ook niet echt duur. Gebruik ze ook allemaal wel eens, sommige niet zo heel vaak en andere wel heel vaak. De grootte van de punt moet ook een beetje bij het werk passen. Maar dat weet je wel :)
Plaats reactie