AliExpress Soldeerstation
Moderator: Beheerdersteam
AliExpress Soldeerstation
Voor het SMD gebeuren had ik behoefte aan een extra soldeerboutje/stationnetje. heb welliswaar voor mijn normaal gebruikte station extra puntjes waarmee SMD gedaan kan worden, maar is een beetje gedoe, afschakelen, afkoelen, punt omzetten, inschakelen, en weer opwarmen.
Vind tegenwoordig een digitale temperatuurs uitlezing erg prettig werken, iets hiermee had een grote voorkeur.
Dus beetje wat rondgekeken maar een Weller WE1010 of Ersa Picodinges lag wat boven budget. Gebruikte Wellers zijn ook nog erg aan de prijs tweede of derde hands.
Onder de 100 euro kom je al heel snel uit bij de Chinese meuk. dus maar wat rondgeneusd bij de bron van het kwaad...
Enter het T12 systeem dat ook te vinden is onder de "merknamen" Quikoo en Ksger op Ali en aanverwanten.
T12 is een systeem waarbij de punt en verwarmings element een geheel vormen, er zijn een kleine 20 puntvormen te krijgen.
Kosten van een punt ligt tussen de 2 en de 5 euro. afhankelijk van de leverancier. de stations en boutjes zijn te verkrijgen kant en klaar of als bouwpakketje.
Ik koos natuurlijk voor het laatste. ik was voor de combinatie van behuizing, controller, boutje, SMPS, en een paar extra punten een kleine 40 euro kwijt.
Het geheel is ook in NL kant en klaar te verkrijgen, bijvoorbeeld bij Eleshop : https://www.eleshop.nl/eleshop-ele-t12a ... ation.html
Er zat verder geen beschrijving of wat dan ook bij. wel zijn er veel stappenplan foto´s te vinden op de verkoop pagina´s.
En wat foto´s van mijn eigen exemplaar, ik heb voor de zekerheid de aluminium kast geaard, en een plaatje kunststof tussen de bodem en de SMPS gemaakt. de bedrading voor aan de zekeringhouder en schakelaar zat er niet bij, dus zelf wat hiervoor gemaakt.
Ik heb er twee extra stiften bijgenomen, zo uit mijn hoofd de BC1 en de ILS, de standaard bijgeleverde K is eigenlijk niet geschikt voor fijne electronica, meer voor HF blik te solderen.
De controller getest :
Deze geeft een hoop informatie, linksboven in geel de ingestelde tempertatuur, midden in het blauw de actuele temperatuur, linksonder de actuele voedingsspanning, rechtsonder de temperatuur op de controller PCB.
En hij vond een plekje bovenop zijn grote broer, een standaard voor de bout is nog onderweg.
Eerste indrukken zijn positief, warmt snel op, en er zit ook een sleep modus op als je hem een paar minuten niet gebruikt. moet er nog induiken aan wat er instelbaar is. schijnt ook een menu te zijn waarin je de karakteristiek van de gebruikte punt kunt instellen.
Vind tegenwoordig een digitale temperatuurs uitlezing erg prettig werken, iets hiermee had een grote voorkeur.
Dus beetje wat rondgekeken maar een Weller WE1010 of Ersa Picodinges lag wat boven budget. Gebruikte Wellers zijn ook nog erg aan de prijs tweede of derde hands.
Onder de 100 euro kom je al heel snel uit bij de Chinese meuk. dus maar wat rondgeneusd bij de bron van het kwaad...
Enter het T12 systeem dat ook te vinden is onder de "merknamen" Quikoo en Ksger op Ali en aanverwanten.
T12 is een systeem waarbij de punt en verwarmings element een geheel vormen, er zijn een kleine 20 puntvormen te krijgen.
Kosten van een punt ligt tussen de 2 en de 5 euro. afhankelijk van de leverancier. de stations en boutjes zijn te verkrijgen kant en klaar of als bouwpakketje.
Ik koos natuurlijk voor het laatste. ik was voor de combinatie van behuizing, controller, boutje, SMPS, en een paar extra punten een kleine 40 euro kwijt.
Het geheel is ook in NL kant en klaar te verkrijgen, bijvoorbeeld bij Eleshop : https://www.eleshop.nl/eleshop-ele-t12a ... ation.html
Er zat verder geen beschrijving of wat dan ook bij. wel zijn er veel stappenplan foto´s te vinden op de verkoop pagina´s.
En wat foto´s van mijn eigen exemplaar, ik heb voor de zekerheid de aluminium kast geaard, en een plaatje kunststof tussen de bodem en de SMPS gemaakt. de bedrading voor aan de zekeringhouder en schakelaar zat er niet bij, dus zelf wat hiervoor gemaakt.
Ik heb er twee extra stiften bijgenomen, zo uit mijn hoofd de BC1 en de ILS, de standaard bijgeleverde K is eigenlijk niet geschikt voor fijne electronica, meer voor HF blik te solderen.
De controller getest :
Deze geeft een hoop informatie, linksboven in geel de ingestelde tempertatuur, midden in het blauw de actuele temperatuur, linksonder de actuele voedingsspanning, rechtsonder de temperatuur op de controller PCB.
En hij vond een plekje bovenop zijn grote broer, een standaard voor de bout is nog onderweg.
Eerste indrukken zijn positief, warmt snel op, en er zit ook een sleep modus op als je hem een paar minuten niet gebruikt. moet er nog induiken aan wat er instelbaar is. schijnt ook een menu te zijn waarin je de karakteristiek van de gebruikte punt kunt instellen.
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 13 mar 2021, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: AliExpress Soldeerstation
Kijk de echte zelfbouwer bouwt ook zijn eigen soldeerstation.
Mooi compact apparaatje zo.
Mooi compact apparaatje zo.
- paulebappie
- Berichten: 236
- Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03
Re: AliExpress Soldeerstation
Mooi bouwverslag!
Heb de T12-mini met losse voeding nu bijna een jaar en die bevalt heel erg goed!
Erg fijn dat je dicht op de print kunt solderen omdat hij niet zo lang is.
Mijn favoriete tip voor normaal soldeerwerk is de BC2.
Heb de T12-mini met losse voeding nu bijna een jaar en die bevalt heel erg goed!
Erg fijn dat je dicht op de print kunt solderen omdat hij niet zo lang is.
Mijn favoriete tip voor normaal soldeerwerk is de BC2.
Re: AliExpress Soldeerstation
Leuk, dat dit goed bevalt. Hopelijk, gaat het heel lang mee. Hoe werkt het onder een loeplamp? Dan is niet zo heel lang vaak niet handig omdat je met je hand de loep steeds weg duwt merkte ik.
Re: AliExpress Soldeerstation
Ik heb de user manual aan de startpost toegevoegd.
(er schijnen verschillende firmware versies te circuleren.)
De draaiknop is trouwens geen potmeter, maar een data-encoder met druktoets. door deze een aantal seconden ingedrukt te houden kom je in het menu.
Inmiddels het menu met alle instellingen gevonden, maar in dit exemplaar blijkt vooralsnog geen instelling voor de punt karakteristiek te zitten.ray5150 schreef:schijnt ook een menu te zijn waarin je de karakteristiek van de gebruikte punt kunt instellen.
(er schijnen verschillende firmware versies te circuleren.)
De draaiknop is trouwens geen potmeter, maar een data-encoder met druktoets. door deze een aantal seconden ingedrukt te houden kom je in het menu.
- paulebappie
- Berichten: 236
- Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03
Re: AliExpress Soldeerstation
En als je de knop indrukt en meteen draait, kan je dan wel de tips selecteren?ray5150 schreef:Ik heb de user manual aan de startpost toegevoegd.
Inmiddels het menu met alle instellingen gevonden, maar in dit exemplaar blijkt vooralsnog geen instelling voor de punt karakteristiek te zitten.ray5150 schreef:schijnt ook een menu te zijn waarin je de karakteristiek van de gebruikte punt kunt instellen.
(er schijnen verschillende firmware versies te circuleren.)
De draaiknop is trouwens geen potmeter, maar een data-encoder met druktoets. door deze een aantal seconden ingedrukt te houden kom je in het menu.
Re: AliExpress Soldeerstation
Dat had ik nog niet geprobeerd, zal ik eens doen.
Ook heb ik om wat feeling te krijgen met het boutje, een SMD oefensetje erbij gepakt en deze dus bestukt.
De weerstandjes en diodes waren geen probleem, De SOT-23 iets lastiger, en de SO-14 en 16 het moeilijkst.
Dat ligt niet zozeer aan het boutje, dat ligt lekker licht in de hand en werkt best wel prettig, maar dat ik het gewoon niet goed (meer) kan zien.
Zal eens kijken voor iets van een vergrootglas of loupe of iets dergelijks.
Ook heb ik om wat feeling te krijgen met het boutje, een SMD oefensetje erbij gepakt en deze dus bestukt.
De weerstandjes en diodes waren geen probleem, De SOT-23 iets lastiger, en de SO-14 en 16 het moeilijkst.
Dat ligt niet zozeer aan het boutje, dat ligt lekker licht in de hand en werkt best wel prettig, maar dat ik het gewoon niet goed (meer) kan zien.
Zal eens kijken voor iets van een vergrootglas of loupe of iets dergelijks.
Re: AliExpress Soldeerstation
Ik doe het altijd met een loupe, je zou ook een leesbrilletje kunnen pakken...
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: AliExpress Soldeerstation
Klopt, ik heb een +1,5. Kan ik beter mee lezen dan met mijn op maat gemaakte varifocus superlichtgewicht computergeschikte ontspiegelde op maat gesneden leesbril van €800 van de opticien.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: AliExpress Soldeerstation
Pas als je per ongeluk de hete soldeerpunt in kunststof glas prikt.pappaleo schreef:Of hoort dit in het ik-moet-even-mekkeren topic?
Re: AliExpress Soldeerstation
Ik kreeg koppijn van die leesbrilletjes. Goed veel licht help ook een stuk --> kleinere pupil, zie je ook scherper meestal. Zelf vind ik een loeplamp met 3 dioptrie vergroting nog het fijnste werken. 5 dioptrie is eigenlijk beter maar daarmee zit je soldeerbout klem tussen de print en het vergrootglas 
Re: AliExpress Soldeerstation
Ik heb inderdaad ook een stel leesbrillen van de Action, gebruik ik normaal alleen in mijn werk als ik mijn contactlenzen inheb.
Gek genoeg nog nooit geprobeerd met zo´n bril bij het knutselwerk. ga ik binnenkort eens uitproberen.
Bedenk me ook net dat ik nog een ergens een printensteun met een loep en led verlichting moet hebben, zal die eens opzoeken.
Misschien dat wat extra verlichting ook zinvol is. om nu gelijk weer een loeplamp te gaan kopen is ook wat overdreven.
Gek genoeg nog nooit geprobeerd met zo´n bril bij het knutselwerk. ga ik binnenkort eens uitproberen.
Bedenk me ook net dat ik nog een ergens een printensteun met een loep en led verlichting moet hebben, zal die eens opzoeken.
Misschien dat wat extra verlichting ook zinvol is. om nu gelijk weer een loeplamp te gaan kopen is ook wat overdreven.
Re: AliExpress Soldeerstation
Ik weet niet wat je brilsterkte is, maar als dat ergens -2 -3 is dan heb je kans dat je het zonder bril dichtbij een stuk scherper ziet 
Re: AliExpress Soldeerstation
Dat is zo om en nabij de -7. al een jaar of 35.
Ik heb dat inderdaad jarenlang zonder bril gedaan, solderen en ander priegelwerk, maar nu is het voor dichtbij ook achteruit aan het gaan.
Moet tegenwoordig overdag ook een +2 opzetten, anders kan ik werktekeningen en dergelijke niet lezen.
Ik heb dat inderdaad jarenlang zonder bril gedaan, solderen en ander priegelwerk, maar nu is het voor dichtbij ook achteruit aan het gaan.
Moet tegenwoordig overdag ook een +2 opzetten, anders kan ik werktekeningen en dergelijke niet lezen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: AliExpress Soldeerstation
Ogen kunnen onderling behoorlijk verschillen qua sterkte, zeker met een stevige cilinder. Ik zit in de bovenstaande categorie maar moet in de supermarkt toch echt met 1 oog kijken op 10cm afstand om de kleine lettertjes te kunnen lezen zonder bril.Pjotr schreef:Ik weet niet wat je brilsterkte is, maar als dat ergens -2 -3 is dan heb je kans dat je het zonder bril dichtbij een stuk scherper ziet
Re: AliExpress Soldeerstation
Ja, met -7 wordt het moeilijk. Contactlenzen zijn dan de beste optie, mijn moeder had -11 en die lenzen waren echt een uitkomst destijds. Met het klimmen der jaren worden je oogspieren ook strammer en haal je het bereik niet meer helaas. Moet je wel aan de leesbril. Wat mis is met die brilletjes van drogist, kruidenier enz. is dat het centrum van beide lenzen niet goed overeenkomt met het centrum van je ogen. Je kijkt dus meestal a.h.w. door de zijkant van de lenzen. Das niet goed voor je ogen. Een opticien meet dat eerst op.
Re: AliExpress Soldeerstation
De standaard is ook binnen.
Ook van Aliexpress, een euro of 8. het ligt voor de hand om te gaan roepen dat het goedkope blikken rommel is, maar dat valt best wel mee.
Het frame lijkt me van staalplaat met een stevige coating. ding weegt meer dan je op het eerste gezicht zou verwachten.
Ook van Aliexpress, een euro of 8. het ligt voor de hand om te gaan roepen dat het goedkope blikken rommel is, maar dat valt best wel mee.
Het frame lijkt me van staalplaat met een stevige coating. ding weegt meer dan je op het eerste gezicht zou verwachten.
Re: AliExpress Soldeerstation
Volgens mij was mijn Chinese SMD soldeer meuk iets van 60 euro incl. hot air gun.
Maar goed zelfbouw is altijd te waarderen
Maar goed zelfbouw is altijd te waarderen
Re: AliExpress Soldeerstation
Even een update. na een klein jaar blijkt de controller (digitaal en SMD) van het ding de achilleshiel van het geheel te zijn.
Van de zomer was die ineens dood bij het het inschakelen. nieuwe besteld, maandje levertijd natuurlijk. ingebouwd, en weer solderen.
Tot vorige week, piepen als een malle, scherm bevriest, boutje koelt af. na uit en inschakelen na een paar minuten weer hetzelfde verhaal.
paar andere puntjes geprobeerd, zelfde gedoe of foutmeldingen.
Ik was er wel klaar mee, en hebt dit ding laten aanrukken...
Van de zomer was die ineens dood bij het het inschakelen. nieuwe besteld, maandje levertijd natuurlijk. ingebouwd, en weer solderen.
Tot vorige week, piepen als een malle, scherm bevriest, boutje koelt af. na uit en inschakelen na een paar minuten weer hetzelfde verhaal.
paar andere puntjes geprobeerd, zelfde gedoe of foutmeldingen.
Ik was er wel klaar mee, en hebt dit ding laten aanrukken...
Re: AliExpress Soldeerstation
+1 Felie
Gaan ook de standaard ET stiften in en die gaan lang mee.
Gaan ook de standaard ET stiften in en die gaan lang mee.
Re: AliExpress Soldeerstation
Dank.
Eerste indrukken van de Weller zijn goed.
Het gemis aan een backlight van de LCD blijkt niet echt een gemis, het front helt wat achteren waardoor het werklicht er goed opvalt.
Boutje ligt prettig in de hand, beter en dunner dan een Magnastat in ieder geval. (voor mij ten minste)
Warmt redelijk vlot op, vreemd is dan wel dat er op het station een slaapstand zit, maar dat je hem wel met de hand moet wakker maken.
Ik bedoel, er zit geen kwikschakelaar of iets in die trant in het boutje verwerkt, gek genoeg wel een 5 pin plug om mee aan te sluiten.
Standaard, zit er een ET-A punt bijgeleverd. die is vrij lomp, ik had er een ET-F bijgenomen, die is al wat slanker.
Ik denk dat er in de nabije toekomst nog wel 1 of 2 punten bijkomen voor SMD, moet nog eens kijken welke in aanmerking komen.
Eerste indrukken van de Weller zijn goed.
Het gemis aan een backlight van de LCD blijkt niet echt een gemis, het front helt wat achteren waardoor het werklicht er goed opvalt.
Boutje ligt prettig in de hand, beter en dunner dan een Magnastat in ieder geval. (voor mij ten minste)
Warmt redelijk vlot op, vreemd is dan wel dat er op het station een slaapstand zit, maar dat je hem wel met de hand moet wakker maken.
Ik bedoel, er zit geen kwikschakelaar of iets in die trant in het boutje verwerkt, gek genoeg wel een 5 pin plug om mee aan te sluiten.
Standaard, zit er een ET-A punt bijgeleverd. die is vrij lomp, ik had er een ET-F bijgenomen, die is al wat slanker.
Ik denk dat er in de nabije toekomst nog wel 1 of 2 punten bijkomen voor SMD, moet nog eens kijken welke in aanmerking komen.
Re: AliExpress Soldeerstation
Hier een lijstje van soldeerpunten:
Voor SMD:
Voor algemeen werk en TH printwerk. Dit zijn beitel/schroevendraaier stiften oplopend in grootte:
Zo je ziet een hele lijst. Ik heb ze allemaal, ze zijn ook niet echt duur. Gebruik ze ook allemaal wel eens, sommige niet zo heel vaak en andere wel heel vaak. De grootte van de punt moet ook een beetje bij het werk passen. Maar dat weet je wel
Voor SMD:
- ET-0L Dit is een lange ronde stift met een fijne 0,8mm punt. Zo'n lange punt is ook wel fijn als je tussen TH componenten in, een SMD moet wijzigen.
- ET-AA Dit Is een korte ronde stift en met een kleine afschuining. Gebruik is zelf het meeste omdat je daarmee het doseer oppervlak wat kunt regelen. Ook fijn voor miniatuur connectors als Tiny-XLR's
Voor algemeen werk en TH printwerk. Dit zijn beitel/schroevendraaier stiften oplopend in grootte:
- ETA Fijne stift
- ETB Voor algemeen TH PCB componenten en connectors.
- ETC Voor algemeen TH PCB componenten en connectors.
- ETD Voor grotere TH PCB componenten.
- ETE Voor grote TH PCB componenten zoals voedingselco's en Faston tabs.
Zo je ziet een hele lijst. Ik heb ze allemaal, ze zijn ook niet echt duur. Gebruik ze ook allemaal wel eens, sommige niet zo heel vaak en andere wel heel vaak. De grootte van de punt moet ook een beetje bij het werk passen. Maar dat weet je wel
