Sony TA-FA3ES Versterker
Moderator: Beheerdersteam
Sony TA-FA3ES Versterker
Zoals beloofd een topic over bovenstaande versterker. deze is gebouwd van 1994 tot 1995, wat hem nu ongeveer 24 jaar oud maakt. de 3 is een beetje de benjamin van de familie, er waren ook de 5 en de 7, veel groter, indrukwekkender, en een stuk zwaarder. maar ook een stuk zeldzamer en nu nog behoorlijk kostbaar. toch is dit een heel behoorlijke versterker. was geen koopje, maar gelukkig ook niet de hoofdprijs.
Ik ben dus een liefhebber van de Sony ES series, en met name de champange kleurig modellen, technisch hetzelfde natuurlijk als de zwarte, maar wel veel mooier. deze is dus een blijver, de zwarte 550ES die ik vorig jaar had aangeschaft zal verkocht gaan worden.
Enkele kenmerken : discrete voorversterker in klasse A, afstandsbediening met motorgestuurde volume pot (die niet kraakt...), relaisgestuurde ingangsselectie, eindversterker met slechts 6 transistoren/mosfets per kanaal, desondanks toch zo´n 70 Watt bij 8 ohm en 100 Watt bij 4 Ohm, ringkerntrafo, vrijwel alle elco´s zijn van Elna.
Specificaties :
De service manual :
Enkele foto´s op de werkbank :
Zoals gezegd was de versterker elektronisch in orde, hij is getest en beluisterd voor aanschaf. het probleem waardoor hij ook wat lastig verkoopbaar was vinden we aan de achterkant.
(wie het niet goed ziet, de massa RCA bus van de CD ingang is afgebroken)
Voor de verkoper was dit niet zo´n probleem, hij sloot zijn CD speler aan via een andere ingang. maar ik ben helaas zo´n autist dat ik het dan toch weer helemaal goed wil hebben.
Ik ben dus een liefhebber van de Sony ES series, en met name de champange kleurig modellen, technisch hetzelfde natuurlijk als de zwarte, maar wel veel mooier. deze is dus een blijver, de zwarte 550ES die ik vorig jaar had aangeschaft zal verkocht gaan worden.
Enkele kenmerken : discrete voorversterker in klasse A, afstandsbediening met motorgestuurde volume pot (die niet kraakt...), relaisgestuurde ingangsselectie, eindversterker met slechts 6 transistoren/mosfets per kanaal, desondanks toch zo´n 70 Watt bij 8 ohm en 100 Watt bij 4 Ohm, ringkerntrafo, vrijwel alle elco´s zijn van Elna.
Specificaties :
De service manual :
Enkele foto´s op de werkbank :
Zoals gezegd was de versterker elektronisch in orde, hij is getest en beluisterd voor aanschaf. het probleem waardoor hij ook wat lastig verkoopbaar was vinden we aan de achterkant.
(wie het niet goed ziet, de massa RCA bus van de CD ingang is afgebroken)
Voor de verkoper was dit niet zo´n probleem, hij sloot zijn CD speler aan via een andere ingang. maar ik ben helaas zo´n autist dat ik het dan toch weer helemaal goed wil hebben.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Leuk project weer.
Maar wat mij dan weer opvalt is dat die ééne CD ingang en de phono vergulde RCA bussen heeft en de rest standaard is.
Ga je nu gelijk de ingangen allemaal vervangen en gelijk maken?
Maar wat mij dan weer opvalt is dat die ééne CD ingang en de phono vergulde RCA bussen heeft en de rest standaard is.
Ga je nu gelijk de ingangen allemaal vervangen en gelijk maken?
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Het ingangs bordje gedemonteerd.
We zien dus dat het hier een kunststof blokje betreft met 6 RCA aansluitingen.
Na wat speurwerk kwam ik al snel tot de conclusie dat het vrij moeilijk zou worden min of meer hetzelfde te vinden.
Dus het blikveld wat verbreed met het oog op passende alternatieven.
Ik vond iets bij de Britse firma Cliff, type FW1692, beetje meten met de schuifmaat en de datasheet leerde mij dat 3 van deze goed naast elkaar zouden passen.
Het blokje bleek leverbaar via Farnell, via een bevriende relatie er 3 laten aanrukken.
Na nogmaals passen en meten bleken de hartmaten goed overeen te komen. alleen moest er wel wat aangepast worden aan de pootjes, en de massapin.
Druk bezig geweest met de Proxxon om de pootjes in te korten, ook moesten 3 nieuwe gaten in de PCB geboord worden voor de massa pinnen.
En de nieuwe chassisdelen erop gesoldeerd.
Inderdaad, alle 3 in goud staat een stuk netter.
Na wat speurwerk kwam ik al snel tot de conclusie dat het vrij moeilijk zou worden min of meer hetzelfde te vinden.
Dus het blikveld wat verbreed met het oog op passende alternatieven.
Ik vond iets bij de Britse firma Cliff, type FW1692, beetje meten met de schuifmaat en de datasheet leerde mij dat 3 van deze goed naast elkaar zouden passen.
Het blokje bleek leverbaar via Farnell, via een bevriende relatie er 3 laten aanrukken.
Na nogmaals passen en meten bleken de hartmaten goed overeen te komen. alleen moest er wel wat aangepast worden aan de pootjes, en de massapin.
Druk bezig geweest met de Proxxon om de pootjes in te korten, ook moesten 3 nieuwe gaten in de PCB geboord worden voor de massa pinnen.
En de nieuwe chassisdelen erop gesoldeerd.
Inderdaad, alle 3 in goud staat een stuk netter.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Jij ook nietdre schreef:Ouwe rotzooi!![]()
Jullie weten gewoon niet wat mooi is.![]()
sm6gold.jpg
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Toch wel, een Accuphase, dat is het ultieme doel...dre schreef:Ouwe rotzooi!![]()
Jullie weten gewoon niet wat mooi is.![]()
sm6gold.jpg
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Doe dan maar zo'n Perreaux stoofje uit Duizend en Een Nacht
Maar zonder gekheid niet alleen qua uiterlijk is het smaak met dit spul, ook klankmatig.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Na het dagdromen, weer aan het werk.
Voordat de PCB weer tegen de achterkant geschroefd kan worden moeten er nog twee modificaties worden uitgevoerd.
De eerste betreft het feit dat in het originele 6 x RCA blokje een schroefgat-massa-kontakt stripje zat, die via de schroef, de kastmassa aan de audio massa koppelt, Sommige XLR chassisdelen voor PCB montage beschikken ook hierover.
De nieuwe blokjes hebben dat niet, de oplossing die ik heb gevonden is met een stukje dubbelgevouwen koperfolie en een draadje daaraan gesoldeerd. ook had ik op die plek aan de binnezijde van de achterwand het metaal schoongeschuurd.
Daarna moesten er nog twee gaatjes in de achterwand geboord worden, zodat ieder blokje apart goed vast zal zitten.
En na het terugbouwen van de PCB zag het er zo uit, niks mis mee toch ?
Voordat de PCB weer tegen de achterkant geschroefd kan worden moeten er nog twee modificaties worden uitgevoerd.
De eerste betreft het feit dat in het originele 6 x RCA blokje een schroefgat-massa-kontakt stripje zat, die via de schroef, de kastmassa aan de audio massa koppelt, Sommige XLR chassisdelen voor PCB montage beschikken ook hierover.
De nieuwe blokjes hebben dat niet, de oplossing die ik heb gevonden is met een stukje dubbelgevouwen koperfolie en een draadje daaraan gesoldeerd. ook had ik op die plek aan de binnezijde van de achterwand het metaal schoongeschuurd.
Daarna moesten er nog twee gaatjes in de achterwand geboord worden, zodat ieder blokje apart goed vast zal zitten.
En na het terugbouwen van de PCB zag het er zo uit, niks mis mee toch ?
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Dank !
Dan is de eindtrap aan de beurt voor een schoonmaakbeurtje, en even nalopen.
Zoals gezegd is de eindtrap heel eenvoudig uitgevoerd met slechts 6 halfgeleiders per kanaal.
Ze zijn niet zuinig geweest met koper, een massieve plaat tegen het koelblok aan, en speciale klemmen voor de mosfet´s.
Ik meen eens gelezen te hebben dat de warmte geleidbaarheid (of hoe je dat ook noemt) van koper hoger is dan aluminium, dus mijns inziens hebben ze hier wel goed aan gedaan om dit zo uit te voeren.
Het was op zich niet noodzakelijk om de eindtrap eruit te halen, maar ik wilde graag het uitgangsrelais van de PCB afhebben om deze door te meten, nu zat deze precies boven een stalen verstevigingsbalk, dus daarom maar de hele eindtrap gelicht. relais was in orde en weer terug erop gesoldeerd. had deze niet goed geweest had ik hem moeten vervangen, want het is een gesealde.
Gelijk maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de hele eindtrap door te solderen.
Er zit ook een pre out op de versterker (erg handig voor het testen van externe eindversterkers.
)
Nu zou je verwachten dat deze na de volume pot is afgetakt, dat is dus niet zo, hij zit namelijk achter de eindversterker met een weerstands netwerkje. er zal vast wel een goede reden zijn geweest om dat zo uit te voeren.
Dan is de eindtrap aan de beurt voor een schoonmaakbeurtje, en even nalopen.
Zoals gezegd is de eindtrap heel eenvoudig uitgevoerd met slechts 6 halfgeleiders per kanaal.
Ze zijn niet zuinig geweest met koper, een massieve plaat tegen het koelblok aan, en speciale klemmen voor de mosfet´s.
Ik meen eens gelezen te hebben dat de warmte geleidbaarheid (of hoe je dat ook noemt) van koper hoger is dan aluminium, dus mijns inziens hebben ze hier wel goed aan gedaan om dit zo uit te voeren.
Het was op zich niet noodzakelijk om de eindtrap eruit te halen, maar ik wilde graag het uitgangsrelais van de PCB afhebben om deze door te meten, nu zat deze precies boven een stalen verstevigingsbalk, dus daarom maar de hele eindtrap gelicht. relais was in orde en weer terug erop gesoldeerd. had deze niet goed geweest had ik hem moeten vervangen, want het is een gesealde.
Gelijk maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de hele eindtrap door te solderen.
Er zit ook een pre out op de versterker (erg handig voor het testen van externe eindversterkers.
Nu zou je verwachten dat deze na de volume pot is afgetakt, dat is dus niet zo, hij zit namelijk achter de eindversterker met een weerstands netwerkje. er zal vast wel een goede reden zijn geweest om dat zo uit te voeren.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
De voorversterker printen gedemonteerd om schoon te maken en even doorsolderen.
Deze heeft een wat aparte voeding, een CLC namelijk, dat zie je toch niet dagelijks.
Met de voorversterker was ook iets vreemds aan de hand, er zaten op de hoeken bij de bevestigingspunten stukjes plakband geplakt.
Mogelijk een geheime tweak waar de massa nog niet van op de hoogte was.
Omdat ik er het nut niet van inzag heb ik ze verwijderd.
Deze heeft een wat aparte voeding, een CLC namelijk, dat zie je toch niet dagelijks.
Met de voorversterker was ook iets vreemds aan de hand, er zaten op de hoeken bij de bevestigingspunten stukjes plakband geplakt.
Mogelijk een geheime tweak waar de massa nog niet van op de hoogte was.
Omdat ik er het nut niet van inzag heb ik ze verwijderd.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Ik begrijp je punt op zich wel, Peter, maar deze versterker is uit ongeveer 1994. 
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Jah, tot ver over de eeuwwisseling schilderden ze bij Sony de printen met de hand. Zal het even corrigeren. Anders blijft het maar zeer doenray5150 schreef:Ik begrijp je punt op zich wel, Peter, maar deze versterker is uit ongeveer 1994.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Serieus ? dit ziet er anders behoorlijk strak gelayout uit, met stermassa en symmetrisch opgezet.
heel anders dan die psychedelische vloeistofdia achtige printen uit de jaren 70, zal ik maar zeggen.
heel anders dan die psychedelische vloeistofdia achtige printen uit de jaren 70, zal ik maar zeggen.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Mooie omschrijving!ray5150 schreef:...heel anders dan die psychedelische vloeistofdia achtige printen uit de jaren 70, zal ik maar zeggen.
groet,
Aat
