Sony TA-FA3ES Versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Zoals beloofd een topic over bovenstaande versterker. deze is gebouwd van 1994 tot 1995, wat hem nu ongeveer 24 jaar oud maakt. de 3 is een beetje de benjamin van de familie, er waren ook de 5 en de 7, veel groter, indrukwekkender, en een stuk zwaarder. maar ook een stuk zeldzamer en nu nog behoorlijk kostbaar. toch is dit een heel behoorlijke versterker. was geen koopje, maar gelukkig ook niet de hoofdprijs.
Ik ben dus een liefhebber van de Sony ES series, en met name de champange kleurig modellen, technisch hetzelfde natuurlijk als de zwarte, maar wel veel mooier. deze is dus een blijver, de zwarte 550ES die ik vorig jaar had aangeschaft zal verkocht gaan worden.

Enkele kenmerken : discrete voorversterker in klasse A, afstandsbediening met motorgestuurde volume pot (die niet kraakt...), relaisgestuurde ingangsselectie, eindversterker met slechts 6 transistoren/mosfets per kanaal, desondanks toch zo´n 70 Watt bij 8 ohm en 100 Watt bij 4 Ohm, ringkerntrafo, vrijwel alle elco´s zijn van Elna.

Specificaties :
Specificaties.png
De service manual :
Sony TA-FA3ES Service Manual.pdf
(5.98 MiB) 432 keer gedownload
Enkele foto´s op de werkbank :
Voorkant.jpg
Bovenzijde.jpg
Onderzijde.jpg
Zoals gezegd was de versterker elektronisch in orde, hij is getest en beluisterd voor aanschaf. het probleem waardoor hij ook wat lastig verkoopbaar was vinden we aan de achterkant.
Achterkant.jpg
(wie het niet goed ziet, de massa RCA bus van de CD ingang is afgebroken)
Voor de verkoper was dit niet zo´n probleem, hij sloot zijn CD speler aan via een andere ingang. maar ik ben helaas zo´n autist dat ik het dan toch weer helemaal goed wil hebben.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Kappa7 »

Leuk project weer.
Maar wat mij dan weer opvalt is dat die ééne CD ingang en de phono vergulde RCA bussen heeft en de rest standaard is.
Ga je nu gelijk de ingangen allemaal vervangen en gelijk maken?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Ah!buis »

Wel de netspanning eraf voor je 'm open maakt ! :mrgreen:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Het ingangs bordje gedemonteerd.
Ingang (2).jpg
Ingang Achterkiant.jpg
We zien dus dat het hier een kunststof blokje betreft met 6 RCA aansluitingen.
Na wat speurwerk kwam ik al snel tot de conclusie dat het vrij moeilijk zou worden min of meer hetzelfde te vinden.
Dus het blikveld wat verbreed met het oog op passende alternatieven.
Ik vond iets bij de Britse firma Cliff, type FW1692, beetje meten met de schuifmaat en de datasheet leerde mij dat 3 van deze goed naast elkaar zouden passen.
Cliff RCA Female Chassis.pdf
(1.05 MiB) 149 keer gedownload
Het blokje bleek leverbaar via Farnell, via een bevriende relatie er 3 laten aanrukken.
Cliff Rca (2).jpg
Na nogmaals passen en meten bleken de hartmaten goed overeen te komen. alleen moest er wel wat aangepast worden aan de pootjes, en de massapin.
Cliff Rca (3).jpg
Cliff Rca (5).jpg
Druk bezig geweest met de Proxxon om de pootjes in te korten, ook moesten 3 nieuwe gaten in de PCB geboord worden voor de massa pinnen.
Ingang Achterkant  (2).jpg
En de nieuwe chassisdelen erop gesoldeerd.
Inderdaad, alle 3 in goud staat een stuk netter.
Cliff PCB.jpg
paulm
Berichten: 47
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 18:03

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door paulm »

Ik vind uiterlijk van deze Sony bloedmooi, altijd al gevonden
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door dre »

Ouwe rotzooi! :mrgreen:
Jullie weten gewoon niet wat mooi is. :wink:
sm6gold.jpg
sm6gold.jpg (21.34 KiB) 1880 keer bekeken
:rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
Ouwe rotzooi! :mrgreen:
Jullie weten gewoon niet wat mooi is. :wink:

sm6gold.jpg

:rofl:
Jij ook niet :P :lagge:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ds23man »

:-& :-& :-&
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

dre schreef:
Ouwe rotzooi! :mrgreen:
Jullie weten gewoon niet wat mooi is. :wink:

sm6gold.jpg

:rofl:
Toch wel, een Accuphase, dat is het ultieme doel...
e-370_front_1.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door dre »

Prima keuze Ray! 8)

Vooral de klasse A modellen zijn heel fraai.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Pjotr »

Doe dan maar zo'n Perreaux stoofje uit Duizend en Een Nacht :lol: Maar zonder gekheid niet alleen qua uiterlijk is het smaak met dit spul, ook klankmatig.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door dre »

De nieuwe series klinken een stuk frisser in ieder geval. :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Na het dagdromen, weer aan het werk.
Voordat de PCB weer tegen de achterkant geschroefd kan worden moeten er nog twee modificaties worden uitgevoerd.
De eerste betreft het feit dat in het originele 6 x RCA blokje een schroefgat-massa-kontakt stripje zat, die via de schroef, de kastmassa aan de audio massa koppelt, Sommige XLR chassisdelen voor PCB montage beschikken ook hierover.
De nieuwe blokjes hebben dat niet, de oplossing die ik heb gevonden is met een stukje dubbelgevouwen koperfolie en een draadje daaraan gesoldeerd. ook had ik op die plek aan de binnezijde van de achterwand het metaal schoongeschuurd.
Koperstripje (1).jpg
Koperstripje (2).jpg


Daarna moesten er nog twee gaatjes in de achterwand geboord worden, zodat ieder blokje apart goed vast zal zitten.
Achterkant (2).jpg
En na het terugbouwen van de PCB zag het er zo uit, niks mis mee toch ? :D
Achterkant (3).jpg
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door John P »

Het is net echt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door dre »

Netjes Ray! :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Pjotr »

\:D/ Kan geen Pereaux tegen op :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Kappa7 »

Stukken beter en die koperen schroeven maken het helemaal af.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Dank ! :dank:

Dan is de eindtrap aan de beurt voor een schoonmaakbeurtje, en even nalopen.
Eindversterker 1 kanaal.png
Zoals gezegd is de eindtrap heel eenvoudig uitgevoerd met slechts 6 halfgeleiders per kanaal.
Eindtrap (1).jpg
Eindtrap (2).jpg
Ze zijn niet zuinig geweest met koper, een massieve plaat tegen het koelblok aan, en speciale klemmen voor de mosfet´s.
Ik meen eens gelezen te hebben dat de warmte geleidbaarheid (of hoe je dat ook noemt) van koper hoger is dan aluminium, dus mijns inziens hebben ze hier wel goed aan gedaan om dit zo uit te voeren.
Koelkoper.jpg
Het was op zich niet noodzakelijk om de eindtrap eruit te halen, maar ik wilde graag het uitgangsrelais van de PCB afhebben om deze door te meten, nu zat deze precies boven een stalen verstevigingsbalk, dus daarom maar de hele eindtrap gelicht. relais was in orde en weer terug erop gesoldeerd. had deze niet goed geweest had ik hem moeten vervangen, want het is een gesealde.
Gelijk maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de hele eindtrap door te solderen.

Er zit ook een pre out op de versterker (erg handig voor het testen van externe eindversterkers. :yeah: )
Nu zou je verwachten dat deze na de volume pot is afgetakt, dat is dus niet zo, hij zit namelijk achter de eindversterker met een weerstands netwerkje. er zal vast wel een goede reden zijn geweest om dat zo uit te voeren.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

De voorversterker printen gedemonteerd om schoon te maken en even doorsolderen.
Deze heeft een wat aparte voeding, een CLC namelijk, dat zie je toch niet dagelijks.
Voortrap met CLC voeding.png
Met de voorversterker was ook iets vreemds aan de hand, er zaten op de hoeken bij de bevestigingspunten stukjes plakband geplakt.
Mogelijk een geheime tweak waar de massa nog niet van op de hoogte was. :think:
Omdat ik er het nut niet van inzag heb ik ze verwijderd. :hide:
Plakband (2).jpg
Plakband (3).jpg
Plakband (4).jpg
Voorversterker (1).jpg
Voorversterker (2).jpg
Phono Voorversterker.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Pjotr »

Blijft grappig om te zien die jaren '60 - '80 '60 - '90 Japanse schilderkunst van Sony :mrgreen: :bakkie:
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 01 apr 2021, 10:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Ik begrijp je punt op zich wel, Peter, maar deze versterker is uit ongeveer 1994. :-$
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Shadow »

:rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Ik begrijp je punt op zich wel, Peter, maar deze versterker is uit ongeveer 1994. :-$
Jah, tot ver over de eeuwwisseling schilderden ze bij Sony de printen met de hand. Zal het even corrigeren. Anders blijft het maar zeer doen :P :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Serieus ? dit ziet er anders behoorlijk strak gelayout uit, met stermassa en symmetrisch opgezet.
heel anders dan die psychedelische vloeistofdia achtige printen uit de jaren 70, zal ik maar zeggen.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door AatV »

ray5150 schreef:
...heel anders dan die psychedelische vloeistofdia achtige printen uit de jaren 70, zal ik maar zeggen.
Mooie omschrijving! :mrgreen:

groet,
Aat
Plaats reactie