Eerste keer, platte muurspeaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Petertje82
Berichten: 12
Lid geworden op: za 13 mar 2021, 20:24

Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Petertje82 »

Hallo,

Ik ben van plan om mijn eerste speakers te gaan bouwen.
Ik ben geen audiofiel, ook niet direct een budget, maar wel een idee.

In onze nieuwbouw woning wil ik graag platte speakers als hond cinema oplossing. De standaard soundbar’s vind ik te makkelijk, maar losse speakers worden door de vrouw zeker niet goedgekeurd.
Het is dan om een platte on-wall 2 of 3 weg speaker te bouwen, met daarbovenop nog een atmos reflectie driver.
Daarnaast nog een center en sub. ( totaal 3.1.2)
Ik ben handig met hout, ook electra is geen probleem.

Nu kan ik legio bouwideeen vinden om speakers te bouwen. Maar eigenlijk niet echt iets voor een platte speaker.

Iemand daar toevallig ervaring mee of een idee waar ik dat zou wat inspiratie op zou kunnen doen?

Peter
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Kappa7 »

Hoi Peter en welkom,
Ik ben zelf geen speakerbouwer maar zat wel met hetzelfde probleem.
Ook wel gekeken naar zelfbouw maar uiteindelijk niets kunnen vinden wat dun genoeg was.
Uiteindelijk heb ik de KEF T series gekocht.
Misschien wel wat je zoekt maar helaas geen zelfbouw.
Zou leuk zijn als er hier iets bedacht wordt wat een zelfde looks een afmetingen heeft.
Je moet een dergelijke speaker wel altijd met een sub gebruiken.
Petertje82
Berichten: 12
Lid geworden op: za 13 mar 2021, 20:24

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Petertje82 »

De KEF T series heb ik uiteraard wel bekeken. Maar ten eerste, ik vind ze eigenlijk niet zo heel mooi. Ten tweede, dat is eigenlijk ook weer te makkelijk.
Maar ook zeker niet onbelangrijk. Door ze zelf te maken kan ik ze ook beter blenden in het interieur. Juiste kleur hout, speaker grill met stof dat past bij behang, etc.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Henkjan »

hoi Peter, welkom hier!

iirc stond er recent in de Hobby Hifi een ontwerp voor een platte speaker voor aan de muur. ik zou ff moeten zoeken (hopelijk is iemand anders vlotter, want ik moet eerst zoeken waar ik dat tijdschrift ook al weer had gelaten :lol: )
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Shadow »

Welkom Peter!
Moet het zo plat mogelijk zijn of mag iets zoals de Dali Fazon?
De Kef T serie is lastig te verslaan qua plat zijn lijkt me... :shock:
Petertje82
Berichten: 12
Lid geworden op: za 13 mar 2021, 20:24

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Petertje82 »

10 a 15 cm is ook prima, maar dan strak tegen de muur.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Shadow »

Technisch gezien is dat erg lastig voor zelfbouw lijkt me :think:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door hannesie »

Laatst gewijzigd door hannesie op za 13 mar 2021, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door wouter »

viewtopic.php?t=28390

Deze heb ik ooit gebouwd voor een vriend die luidsprekers heel dicht tegen de wand wilde. Ze zijn 14cm diep.

De visaton portrait is ondiep, maar als je daarmee wilt werken zou ik gaan voor de Morel slimline.

B&W in wall producten zijn ook een optie wellicht - of die van Kef
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Pjotr »

Jup en er is ook nog een dergelijk ontwerp met de Jordan Watts JX92S Transmission Line en de aloude Daline transmission line met B110.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Fedde »

Kijk ook eens naar de Steinway Lyngdorf model S speakers. Heeft wel subs nodig, maar mooi concept vind ik.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door jvenema »

ik heb het volgende ooit gemaakt:
viewtopic.php?f=59&t=27732
moet er wel bij vermelden, dat dit voor achter was. Hoeft niet echt laag te gaan en geeft feitelijk alleen wat ambiant informatie in een surround opzet, dus de kwaliteit kan dan lager zijn dan de front speakers. hierdoor kan je makkelijker wat platter gaan.
Petertje82
Berichten: 12
Lid geworden op: za 13 mar 2021, 20:24

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Petertje82 »

Fedde schreef:
Kijk ook eens naar de Steinway Lyngdorf model S speakers. Heeft wel subs nodig, maar mooi concept vind ik.
Die heb ik vaker gezien en zijn ook zeker mooie speakers.
Het kost natuurlijk ook wat.

Die geven wel een goed beeld van wat ik voor ogen had.
Maar daar boven dan dus nog een extra deel voor een atmos reflectie driver
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Chocomel »

Mag in de muur ook?
Petertje82
Berichten: 12
Lid geworden op: za 13 mar 2021, 20:24

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Petertje82 »

Chocomel schreef:
Mag in de muur ook?
Eigenlijk niet,

Alhoewel niet onmogelijk,
In het beton lijkt me geen optie, met een voorzet muurtje wel, maar dan moeten we vermoedelijk het ontwerp van de haard weer aanpassen welke tegen dezelfde wand is geplaatst. Of we krijgen een rare verspringing doordat de voorzet wand ergens halverwege tussen de haard en de tv begint, dat oogt ook niet lekker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Pjotr »

Je kunt ook het speakerfront de vorm van een boogsegment geven. Sluit het ook nog eens dermate op de muur aan dat het acoustisch vrijwel een in-wall wordt. En ga je met een sub werken dan kan hoeft dat alleen het midden/hoog weer te geven. Dan kan dat best plat en klein worden.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door audiomanics »

In de jaren 70-80, meen ik, had je van die platte styropor vlakke luidsprekers.. ik dacht dat die iets van "Poly-planar" heette.. Maar ik kom er verdomd weinig meer van tegen.. Het waren breedbanders en het geluid was helemaal niet verkeerd.. Je moest er ook geen 100W op zetten.. Maar die dingen waren nauwelijks 2-3 cm dik.. Kon er ook wel een schilderij van maken.. Misschien dat zoiets nog bestaat?
gevonden:
http://www.profilm.de/fundus/8007.jpg
Kees
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Shadow »

Ik zag ergens een leuk ontwerp met 4 van die Tang Band W3-881SJ's per kant voorbij komen, hadden een f3 van 80-100hz ofzo met die kast, zou prima gaan met een goeie sub, of nog mooier, 2 subs.
audiomanics schreef:
In de jaren 70-80, meen ik, had je van die platte styropor vlakke luidsprekers.. ik dacht dat die iets van "Poly-planar" heette.. Maar ik kom er verdomd weinig meer van tegen.. Het waren breedbanders en het geluid was helemaal niet verkeerd.. Je moest er ook geen 100W op zetten.. Maar die dingen waren nauwelijks 2-3 cm dik.. Kon er ook wel een schilderij van maken.. Misschien dat zoiets nog bestaat?

Kees
Ik heb die eens in de auto gehad, autosound was het merk, honeycomb membraan. Klonk niet anders als anders. Dus goed :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Pjotr »

audiomanics schreef:
In de jaren 70-80, meen ik, had je van die platte styropor vlakke luidsprekers.. ik dacht dat die iets van "Poly-planar" heette.. Maar ik kom er verdomd weinig meer van tegen.. Het waren breedbanders en het geluid was helemaal niet verkeerd.. Je moest er ook geen 100W op zetten.. Maar die dingen waren nauwelijks 2-3 cm dik.. Kon er ook wel een schilderij van maken.. Misschien dat zoiets nog bestaat?
gevonden:
http://www.profilm.de/fundus/8007.jpg
Kees
Klopt waren die niet van Yamaha, jaren '70? Ze waren er in 2 maten: Groot en klein :D Mijn schoonmoeder had een paar kleintjes in de vorm van een schilderij. Het klonk best aardig. Niet slecht maar ook niet erg geweldig hoor. Beslist niet erg high-end en hard kon het i.d.d. ook niet. Maar dat kon ook aan haar toenmalige 25 watt Technics versterker gelegen hebben.

Dit was de grote versie:

P1010094.jpg
http://www.audioimprov.com/AudioImprov/ ... ation.html
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 14 mar 2021, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door John P »

audiomanics schreef:
In de jaren 70-80, meen ik, had je van die platte styropor vlakke luidsprekers.. ik dacht dat die iets van "Poly-planar" heette.. Maar ik kom er verdomd weinig meer van tegen.. Het waren breedbanders en het geluid was helemaal niet verkeerd.. Je moest er ook geen 100W op zetten.. Maar die dingen waren nauwelijks 2-3 cm dik.. Kon er ook wel een schilderij van maken.. Misschien dat zoiets nog bestaat?
gevonden:
http://www.profilm.de/fundus/8007.jpg
Kees
Je kan ze ook zelf maken. https://www.youtube.com/watch?v=zdkyGDq ... ngredients
Vrolijke noot
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 23:35
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Vrolijke noot »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Pjotr »

Die moeten onder de stoelen, niet aan de muur. Zijn dan ook effectief bij een lastige stoelgang :lol:
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door meanman64 »

Die heb je ook in fullrange
Petertje82
Berichten: 12
Lid geworden op: za 13 mar 2021, 20:24

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Petertje82 »

Hieronder een beetje wat ik in mijn hoofd had als concept.
Daarbij heb ik nog niet laten lijden door enige berekening omtrent volume, gesloten of gepoort, driver keuze (alhoewel ik natuurlijk drivers heb gepakt om de tekening mee te maken, filter ontwerp etc.

Het idee is hierbij ook dat de tweeter iets naar binnen gedraaid om beter richting de zitpositie te richten.
De speaker zelf moet immers vlak tegen de muur hangen.
De Atmos speaker zijn schuin naar voren gericht om zo via reflectie net voor de luister positie uit te komen.

concept front&atmos.JPG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Shadow »

Leuk opzetje wel :-k
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”