Eerste keer, platte muurspeaker
Moderator: Beheerdersteam
-
Petertje82
- Berichten: 12
- Lid geworden op: za 13 mar 2021, 20:24
Eerste keer, platte muurspeaker
Hallo,
Ik ben van plan om mijn eerste speakers te gaan bouwen.
Ik ben geen audiofiel, ook niet direct een budget, maar wel een idee.
In onze nieuwbouw woning wil ik graag platte speakers als hond cinema oplossing. De standaard soundbar’s vind ik te makkelijk, maar losse speakers worden door de vrouw zeker niet goedgekeurd.
Het is dan om een platte on-wall 2 of 3 weg speaker te bouwen, met daarbovenop nog een atmos reflectie driver.
Daarnaast nog een center en sub. ( totaal 3.1.2)
Ik ben handig met hout, ook electra is geen probleem.
Nu kan ik legio bouwideeen vinden om speakers te bouwen. Maar eigenlijk niet echt iets voor een platte speaker.
Iemand daar toevallig ervaring mee of een idee waar ik dat zou wat inspiratie op zou kunnen doen?
Peter
Ik ben van plan om mijn eerste speakers te gaan bouwen.
Ik ben geen audiofiel, ook niet direct een budget, maar wel een idee.
In onze nieuwbouw woning wil ik graag platte speakers als hond cinema oplossing. De standaard soundbar’s vind ik te makkelijk, maar losse speakers worden door de vrouw zeker niet goedgekeurd.
Het is dan om een platte on-wall 2 of 3 weg speaker te bouwen, met daarbovenop nog een atmos reflectie driver.
Daarnaast nog een center en sub. ( totaal 3.1.2)
Ik ben handig met hout, ook electra is geen probleem.
Nu kan ik legio bouwideeen vinden om speakers te bouwen. Maar eigenlijk niet echt iets voor een platte speaker.
Iemand daar toevallig ervaring mee of een idee waar ik dat zou wat inspiratie op zou kunnen doen?
Peter
Re: Eerste keer, platte muurspeaker
Hoi Peter en welkom,
Ik ben zelf geen speakerbouwer maar zat wel met hetzelfde probleem.
Ook wel gekeken naar zelfbouw maar uiteindelijk niets kunnen vinden wat dun genoeg was.
Uiteindelijk heb ik de KEF T series gekocht.
Misschien wel wat je zoekt maar helaas geen zelfbouw.
Zou leuk zijn als er hier iets bedacht wordt wat een zelfde looks een afmetingen heeft.
Je moet een dergelijke speaker wel altijd met een sub gebruiken.
Ik ben zelf geen speakerbouwer maar zat wel met hetzelfde probleem.
Ook wel gekeken naar zelfbouw maar uiteindelijk niets kunnen vinden wat dun genoeg was.
Uiteindelijk heb ik de KEF T series gekocht.
Misschien wel wat je zoekt maar helaas geen zelfbouw.
Zou leuk zijn als er hier iets bedacht wordt wat een zelfde looks een afmetingen heeft.
Je moet een dergelijke speaker wel altijd met een sub gebruiken.
-
Petertje82
- Berichten: 12
- Lid geworden op: za 13 mar 2021, 20:24
Re: Eerste keer, platte muurspeaker
De KEF T series heb ik uiteraard wel bekeken. Maar ten eerste, ik vind ze eigenlijk niet zo heel mooi. Ten tweede, dat is eigenlijk ook weer te makkelijk.
Maar ook zeker niet onbelangrijk. Door ze zelf te maken kan ik ze ook beter blenden in het interieur. Juiste kleur hout, speaker grill met stof dat past bij behang, etc.
Maar ook zeker niet onbelangrijk. Door ze zelf te maken kan ik ze ook beter blenden in het interieur. Juiste kleur hout, speaker grill met stof dat past bij behang, etc.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Eerste keer, platte muurspeaker
hoi Peter, welkom hier!
iirc stond er recent in de Hobby Hifi een ontwerp voor een platte speaker voor aan de muur. ik zou ff moeten zoeken (hopelijk is iemand anders vlotter, want ik moet eerst zoeken waar ik dat tijdschrift ook al weer had gelaten
)
iirc stond er recent in de Hobby Hifi een ontwerp voor een platte speaker voor aan de muur. ik zou ff moeten zoeken (hopelijk is iemand anders vlotter, want ik moet eerst zoeken waar ik dat tijdschrift ook al weer had gelaten
Re: Eerste keer, platte muurspeaker
Welkom Peter!
Moet het zo plat mogelijk zijn of mag iets zoals de Dali Fazon?
De Kef T serie is lastig te verslaan qua plat zijn lijkt me...
Moet het zo plat mogelijk zijn of mag iets zoals de Dali Fazon?
De Kef T serie is lastig te verslaan qua plat zijn lijkt me...
-
Petertje82
- Berichten: 12
- Lid geworden op: za 13 mar 2021, 20:24
Re: Eerste keer, platte muurspeaker
Technisch gezien is dat erg lastig voor zelfbouw lijkt me 
Re: Eerste keer, platte muurspeaker
Laatst gewijzigd door hannesie op za 13 mar 2021, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Eerste keer, platte muurspeaker
viewtopic.php?t=28390
Deze heb ik ooit gebouwd voor een vriend die luidsprekers heel dicht tegen de wand wilde. Ze zijn 14cm diep.
De visaton portrait is ondiep, maar als je daarmee wilt werken zou ik gaan voor de Morel slimline.
B&W in wall producten zijn ook een optie wellicht - of die van Kef
Deze heb ik ooit gebouwd voor een vriend die luidsprekers heel dicht tegen de wand wilde. Ze zijn 14cm diep.
De visaton portrait is ondiep, maar als je daarmee wilt werken zou ik gaan voor de Morel slimline.
B&W in wall producten zijn ook een optie wellicht - of die van Kef
Re: Eerste keer, platte muurspeaker
Jup en er is ook nog een dergelijk ontwerp met de Jordan Watts JX92S Transmission Line en de aloude Daline transmission line met B110.hannesie schreef:
Re: Eerste keer, platte muurspeaker
Kijk ook eens naar de Steinway Lyngdorf model S speakers. Heeft wel subs nodig, maar mooi concept vind ik.
Re: Eerste keer, platte muurspeaker
ik heb het volgende ooit gemaakt:
viewtopic.php?f=59&t=27732
moet er wel bij vermelden, dat dit voor achter was. Hoeft niet echt laag te gaan en geeft feitelijk alleen wat ambiant informatie in een surround opzet, dus de kwaliteit kan dan lager zijn dan de front speakers. hierdoor kan je makkelijker wat platter gaan.
viewtopic.php?f=59&t=27732
moet er wel bij vermelden, dat dit voor achter was. Hoeft niet echt laag te gaan en geeft feitelijk alleen wat ambiant informatie in een surround opzet, dus de kwaliteit kan dan lager zijn dan de front speakers. hierdoor kan je makkelijker wat platter gaan.
-
Petertje82
- Berichten: 12
- Lid geworden op: za 13 mar 2021, 20:24
Re: Eerste keer, platte muurspeaker
Die heb ik vaker gezien en zijn ook zeker mooie speakers.Fedde schreef:Kijk ook eens naar de Steinway Lyngdorf model S speakers. Heeft wel subs nodig, maar mooi concept vind ik.
Het kost natuurlijk ook wat.
Die geven wel een goed beeld van wat ik voor ogen had.
Maar daar boven dan dus nog een extra deel voor een atmos reflectie driver
-
Petertje82
- Berichten: 12
- Lid geworden op: za 13 mar 2021, 20:24
Re: Eerste keer, platte muurspeaker
Eigenlijk niet,Chocomel schreef:Mag in de muur ook?
Alhoewel niet onmogelijk,
In het beton lijkt me geen optie, met een voorzet muurtje wel, maar dan moeten we vermoedelijk het ontwerp van de haard weer aanpassen welke tegen dezelfde wand is geplaatst. Of we krijgen een rare verspringing doordat de voorzet wand ergens halverwege tussen de haard en de tv begint, dat oogt ook niet lekker.
Re: Eerste keer, platte muurspeaker
Je kunt ook het speakerfront de vorm van een boogsegment geven. Sluit het ook nog eens dermate op de muur aan dat het acoustisch vrijwel een in-wall wordt. En ga je met een sub werken dan kan hoeft dat alleen het midden/hoog weer te geven. Dan kan dat best plat en klein worden.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Eerste keer, platte muurspeaker
In de jaren 70-80, meen ik, had je van die platte styropor vlakke luidsprekers.. ik dacht dat die iets van "Poly-planar" heette.. Maar ik kom er verdomd weinig meer van tegen.. Het waren breedbanders en het geluid was helemaal niet verkeerd.. Je moest er ook geen 100W op zetten.. Maar die dingen waren nauwelijks 2-3 cm dik.. Kon er ook wel een schilderij van maken.. Misschien dat zoiets nog bestaat?
gevonden:
http://www.profilm.de/fundus/8007.jpg
Kees
gevonden:
http://www.profilm.de/fundus/8007.jpg
Kees
Re: Eerste keer, platte muurspeaker
Ik zag ergens een leuk ontwerp met 4 van die Tang Band W3-881SJ's per kant voorbij komen, hadden een f3 van 80-100hz ofzo met die kast, zou prima gaan met een goeie sub, of nog mooier, 2 subs.

Ik heb die eens in de auto gehad, autosound was het merk, honeycomb membraan. Klonk niet anders als anders. Dus goedaudiomanics schreef:In de jaren 70-80, meen ik, had je van die platte styropor vlakke luidsprekers.. ik dacht dat die iets van "Poly-planar" heette.. Maar ik kom er verdomd weinig meer van tegen.. Het waren breedbanders en het geluid was helemaal niet verkeerd.. Je moest er ook geen 100W op zetten.. Maar die dingen waren nauwelijks 2-3 cm dik.. Kon er ook wel een schilderij van maken.. Misschien dat zoiets nog bestaat?
Kees
Re: Eerste keer, platte muurspeaker
Klopt waren die niet van Yamaha, jaren '70? Ze waren er in 2 maten: Groot en kleinaudiomanics schreef:In de jaren 70-80, meen ik, had je van die platte styropor vlakke luidsprekers.. ik dacht dat die iets van "Poly-planar" heette.. Maar ik kom er verdomd weinig meer van tegen.. Het waren breedbanders en het geluid was helemaal niet verkeerd.. Je moest er ook geen 100W op zetten.. Maar die dingen waren nauwelijks 2-3 cm dik.. Kon er ook wel een schilderij van maken.. Misschien dat zoiets nog bestaat?
gevonden:
http://www.profilm.de/fundus/8007.jpg
Kees
Dit was de grote versie:
http://www.audioimprov.com/AudioImprov/ ... ation.html
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 14 mar 2021, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Eerste keer, platte muurspeaker
Je kan ze ook zelf maken. https://www.youtube.com/watch?v=zdkyGDq ... ngredientsaudiomanics schreef:In de jaren 70-80, meen ik, had je van die platte styropor vlakke luidsprekers.. ik dacht dat die iets van "Poly-planar" heette.. Maar ik kom er verdomd weinig meer van tegen.. Het waren breedbanders en het geluid was helemaal niet verkeerd.. Je moest er ook geen 100W op zetten.. Maar die dingen waren nauwelijks 2-3 cm dik.. Kon er ook wel een schilderij van maken.. Misschien dat zoiets nog bestaat?
gevonden:
http://www.profilm.de/fundus/8007.jpg
Kees
-
Vrolijke noot
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 23:35
- Locatie: Noordwijkerhout
Re: Eerste keer, platte muurspeaker
een exciter een idee ??
https://www.soundimports.eu/nl/audio-co ... /exciters/
https://www.soundimports.eu/nl/audio-co ... /exciters/
Re: Eerste keer, platte muurspeaker
Die moeten onder de stoelen, niet aan de muur. Zijn dan ook effectief bij een lastige stoelgang 
-
Petertje82
- Berichten: 12
- Lid geworden op: za 13 mar 2021, 20:24
Re: Eerste keer, platte muurspeaker
Hieronder een beetje wat ik in mijn hoofd had als concept.
Daarbij heb ik nog niet laten lijden door enige berekening omtrent volume, gesloten of gepoort, driver keuze (alhoewel ik natuurlijk drivers heb gepakt om de tekening mee te maken, filter ontwerp etc.
Het idee is hierbij ook dat de tweeter iets naar binnen gedraaid om beter richting de zitpositie te richten.
De speaker zelf moet immers vlak tegen de muur hangen.
De Atmos speaker zijn schuin naar voren gericht om zo via reflectie net voor de luister positie uit te komen.
Daarbij heb ik nog niet laten lijden door enige berekening omtrent volume, gesloten of gepoort, driver keuze (alhoewel ik natuurlijk drivers heb gepakt om de tekening mee te maken, filter ontwerp etc.
Het idee is hierbij ook dat de tweeter iets naar binnen gedraaid om beter richting de zitpositie te richten.
De speaker zelf moet immers vlak tegen de muur hangen.
De Atmos speaker zijn schuin naar voren gericht om zo via reflectie net voor de luister positie uit te komen.
