Onlangs kwam een jeugdvriend van me langs met een kapotte tweeter in zijn tijdens onze studententijd gebouwde Couplet fronts (gesloten). Meteen tijd voor een upgrade, de KE25SC er ingezet. Paste niet helemaal, maar met een sjabloon toch maar de 106mm diameter infrezing gemaakt.
Destijds was de wens zo vlak mogelijk tegen de wand te kunnen plaatsen en de System Audio SA7K diende als inspiratie. De kast is minimaal diep, heeft 3x4mm gebogen MDF als achterwand.
Het filter moest aangepast worden, een eerste filter vond ik op het Visaton Forum. Maar hoe netjes dat axiaal ook leek, de powerrespons werkte niet bij deze 16cm brede versie. Daarom met Boxsim verder getweakt. Lijkt aardig, eens wat langer luisteren:
Axiaal en ca 15 graden, en 1 meter afstand
Rode weerstand is van invloed op de bafflestepcorrectie.
Dat kun je in de simulatie goed zien rondom de bult en stippellijn daaronder. Ik heb de bsc in het midden gehouden qua correctie, anders dipt de powerrespons te veel en te vroeg (bij 3khz niet erg geweest).
Respons onder hoeken
Visaton Couplet KE
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
Re: Visaton Couplet KE
Setje is voltooid en staat bij de tevreden eigenaar weer terug, nu met een keramische tweeter ipv de Visaton G20SC 3/4" dome.
Wat een KE25SC kan... i love it. Bovenop is de box 14 cm diep, achter de tweeter 16 cm en onderop 6 cm. Hij staat 8 cm boven de grond met een geïntegreerde luidsprekervoet van ikea (destijds te koop). Wanneer je het tegen de wand zet lijkt alsnog de box er niet klem tegenaan te staan vanwege de ruimte die je bovenop nog ziet tussen de achterrand en de muur.
Intern zit er een schot in die de behuizing intern een hoogte geeft van 48,4 cm. Het onderste deel zit amper nog volume in, en ik moest ergens de buis aan kunnen bevestigen
Hopelijk spelen ze de komende 10-15 jaar weer naar tevredenheid. Een meting van dichtbij, maar wel op het punt dat tweeter en midwoofers samenvallen (ca 30cm) en onder een hoek van ca 15 graden
Wat een KE25SC kan... i love it. Bovenop is de box 14 cm diep, achter de tweeter 16 cm en onderop 6 cm. Hij staat 8 cm boven de grond met een geïntegreerde luidsprekervoet van ikea (destijds te koop). Wanneer je het tegen de wand zet lijkt alsnog de box er niet klem tegenaan te staan vanwege de ruimte die je bovenop nog ziet tussen de achterrand en de muur.
Intern zit er een schot in die de behuizing intern een hoogte geeft van 48,4 cm. Het onderste deel zit amper nog volume in, en ik moest ergens de buis aan kunnen bevestigen
Hopelijk spelen ze de komende 10-15 jaar weer naar tevredenheid. Een meting van dichtbij, maar wel op het punt dat tweeter en midwoofers samenvallen (ca 30cm) en onder een hoek van ca 15 graden