Restauratie KEF Reference 104/2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door ray5150 »

WrineX schreef:

ik heb alleen de donuts vervangen en het exterieur :)
Donuts in een luidspreker ? :think:

Je hebt de kasten in ieder geval heel netjes weer weten te krijgen, dat wel. :goedzo:
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 01 mar 2021, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef:
WrineX schreef:

ik heb alleen de donuts vervangen en het exterieur :)
Donuts in een luidspreker ? :think:
Dat ding in het midden heet een donut.
P1070946.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Vandaag wat plamuur van weg geschuurd en weer wat nieuwe plamuur aangebracht.
P1080116.JPG
Tis weer een stapje.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Barry2001 »

Dit gaat goed =D>
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Shadow »

Lekker bezig Freek =D>
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Henkjan »

Freek-Willem :boos:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Dank heren. :mrgreen:
Vandaag weer wat opgeschoten en de plamuur er weer afgeschuurd.
De naden zijn nu mooi gevuld en de extra vullende grondverf moet de rest doen.
Aansluitend de 2mm radius er afgefreesd en ik moet zeggen dat was een goede keuze.
Het is nu zo veel strakker geworden.
Het voelt gelijk wat vriendelijker aan als je het vastpakt.
De boel gelijk afgeplakt wat niet in de grondverf moet.
P1080117.JPG
P1080119.JPG
P1080118.JPG
Nu nog een voet maken wat in de speaker wordt vastgezet en er voor zorgd dat de onderzijde makkelijker te rollen is als de speaker overeind staat.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Douwe84 »

Goed tempo hoor!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Douwe84 schreef:
Goed tempo hoor!
Dit zijn de snelle slagen die je plamuren kunt halen.
Nu zal het wat langzamer gaan,
Ten eerste de droogtijd moet je toch in acht nemen.
En tentwede, vanaf maandag tot en met woensdag zit ik weer op de werf in Vlissingen dus dan zal de snelheid wel iets afnemen.
Toch vandaag weer wat kunnen doen.

Begonnen met de bodem terug plaatsen en de voeten er onder.
Gelijk de pootjes in de tape gezet zo dat ook die de eigen kleur behouden.
Daarna de workmate iets laten zakken en de beide speakers op een stukje plaat geplaatst zo dat ik de speaker daar op kan draaien.
P1080121.JPG
Zo kan je er goed bij.
En dan even later zijn ze wit.
P1080122.JPG
Ook van achter.
P1080126.JPG
Wel zie je de nerf nog door de verf heen maar dat verwacht ik na een volgende schuurbeurd wel weg te hebben.
Dan nog een grondlaag en nog een keer schuren dan denk ik wel aan het spuiten kan beginnen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Shadow »

Kom je een bakkie doen?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Shadow schreef:
Kom je een bakkie doen?
Lijkt me gezellig.
Laten even afspreken via pb.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

De afgelopen week toch nog wel wat kunnen doen.
Zo zijn de kasten nog een keer geschuurd en opnieuw in de grond gezet waarbij nu duidelijk geen nerven meer zichtbaar zijn van het fineer.
Verder de lak aangeschaft.
Ik ga de speakers nu verder afwerken met spuitbussen van Motip Auto lak dus.
De kasten zelf worden RAL 9005 en de mid hoog kast wordt RAL 7011.
Ook gelijk maar wat primer mee besteld om als tussenlaag te dienen.
De huidige vullende grondverf heeft nogal de neiging om wat bobelig te worden.
Het meeste schuur je wel weer weg maar tis ok wel lekker om dat te kunnen uitvullen.
P1080138.JPG
Dit moet nu nog wat verder uitharden voor dat het schuur klaar is.
Dat wordt waarschijnlijk maandag om mee verder te gaan.

Dan maar verder met de mid hoog units.
Die heeft ook nog wel de nodige aandacht nodig.
Op de onderstaande foto zie je dat de reeds bewerkte unit er beduidend slechter aan toe is als ze nog niet bewerkte unit.
Tis te hopen dat je dit niet meer gaat terugzien onder de verf.
P1080144.JPG
Om de conusen te beschermen heb ik van wat dikker papier een cirkel van 110mm gesneden die net over de rolrand valt.
P1080147.JPG
Daarna met de paarse tape het papier op de buitenzijde van de rolrand geplakt.
Het is een rubberen rand dus die kan wel iets hebben.
P1080148.JPG
Dan de uitstekende tape weggesneden met een scherp mes zo dat er een mooi masker ontstaat wat mooi kan blijven zitten tot de laatste laag er op zit.
P1080149.JPG
Dan met de radius frees de kopse kanten afgerond.
P1080150.JPG
En daarna de lange kant met de schuurmachine afgerond.
P1080153.JPG
Ook gelijk de kast verder geschuurd en deze voelt nu mooi glad aan.
Als de primer binnen is kan die hier zo op.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Shadow »

Ziet er goed uit George!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door hannesie »

Alles gebeurt wel grondig, ook de grondverf. :sure: :lol:
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door WrineX »

Kappa7 schreef:
Dat ziet er zeker weer netjes uit.
Zelf gaat hier het fineer er nu af aangezien ik dat wat minder mooi vind.
precies het omgekeerde van wat jij hebt gedaan dus.
Kan je aan geven wat je miste in het geluid?
vind ik moeilijk is alweer zo lang geleden , ik weet wel dat ik ze vrij snel weer verkocht had. deels financieele reden :) deels omdat er makeerde niks maar echt bijzonder vond ik het niet. maar moet eerlijk bekennen dat de kamer niet echt helpt hier. kan goed zijn dat ik ze nu overigens prachtig had gevonden :) alweer zo lang geleden haha
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door WrineX »

ray5150 schreef:
WrineX schreef:

ik heb alleen de donuts vervangen en het exterieur :)
Donuts in een luidspreker ? :think:

Je hebt de kasten in ieder geval heel netjes weer weten te krijgen, dat wel. :goedzo:

hihi ja sorry de dustcap bij deze B200 wordt ook wel de donut genoemd :) omdat hij er veel weg van heeft. gezien er een staaf van woofer naar woofer loops moet er een gat zitten, vandaar de donut :) of die staaf echt wat doet vraag ik me af maar dat was in ieder geval een dingetje voor de sets

bij de weg, ziet er alles netjes uit !!!
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door markbakk »

Die staaf doet zeker wat. Al had KEF beter de units andersom kunnen monteren. Dit ontwerp uit de jaren ‘80 verzamelde flink wat slimmigheden van de toenmalige luidsprekertechniek in een redelijk betaalbaar topsysteem.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

markbakk schreef:
Die staaf doet zeker wat. Al had KEF beter de units andersom kunnen monteren.
Kan ik zo meteen doen natuurlijk of zijn de ruimtes daarvoor niet groot genoeg, ik bedoel door het omdraaien van een van de units vergroot of verklein je de ruimte afhankelijk van de unit die je omdraait.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Vandaag een dagje vrij genomen en lekker wat kunnen doen.
De kasten helemaal strak geschuurd en de mid/hoog kasten verder gespoten.
P1080155.JPG
Die zijn opzich prima gelukt.
P1080157.JPG
Alleen had ik eerst even de rand moeten insnijden voor het loshalen van de tape ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)
P1080158.JPG
Verder de kasten in de eerste laag gespoten maar blijkt toch niet helemmaal goed droog geweest te zijn. ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)
Zo nu heb ik wel aardig hoofdpijn.
P1080160.JPG
P1080161.JPG
Eens zien hoe ik dat ga oplossen.
De eerste is niet zo moeilijk dat is een kwestie van wat schuren en opnieuw spuiten maar van de kasten ben ik wel redelijk ziek.
Ik had dacht ik de juiste grondverf gebruikt, beide op oliebasis maar ik vermoed dat deze nog te nat is geweest en op de dunnere stukken komt deze nu los.
Ik zal een kijken of daar niet een primer voor is om de werking tussen beide op te vangen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

Balen joh. Houdt je wel van de straat zo, dat dan weer wel ;)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Dat wel, ik begon me net te vervelen. 8-[
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Barry2001 »

Balen George! Het lijkt er inderdaad op dat het niet goed droog is geweest. Waar staan die speakers te drogen, is dat een garage oid? Kan het zijn dat de ruimte te vochtig is?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Die staan in de schuur maar heb daar al sins gister een kacheltje branden zo dat niet alleen de schuur maar ook het materiaal op 18 graden is.
Het drogen van de grondverf op de speaker kast zelf was ook in die schuur maar daar bij heeft de kachel maar 1 nacht aan gestaan en daarna nog 3 zonder kachel.
Te koud om goed uit te harden.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Barry2001 »

De laatste jaren gebruik ik zelf voor binnen (buiten is een ander verhaal) vaak verf/lak op waterbasis. Droogt erg snel, dus minder kans op stofjes, en reukarm. En het verkleurt minder snel dan verf op oliebasis, op de lichte kleuren/wit merk je het.
Voor versterkers heb ik nogal eens Hammerite gebruikt. Echt mooi spul, maar duurt ook een eeuwigheid voor dat het goed droog is.
Je hebt de kasten gespoten, moet wel zeggen dat ik geen ervaring heb met spuitverf op waterbasis. Nu gaat het niet meer, misschien voor een volgend project.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

Het is ook welke eisen je er aan stelt. Watergedragen is een stuk minder slijtvast, dus minder geschikt voor tafelbladen is mijn ervaring. Verder is hoogglans watergedragen, al dan niet uit een spuitbus, niet zo glanzend als de ouderwetse hoogglans. Blijft een soort van laagje op liggen. Hoe goed je het ook voorbewerkt. Voor speakers die weinig te lijden hebben is het prima. Hammerite is idd mooi spul maar is tegenwoordig ook AKZO toch? Voor hoogglans heb ik een paar keer radiatorlak van Hammerite gebruikt uit spuitbus. Maar dat is er alleen in wit en zwart, dat wit verkleurt absoluut niet
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”