De afhaalchinees. (lii audio open baffle)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door Henkjan »

het is een 8" breedbander hè, die moet je niet beoordelen op de meting

passief zou je nog wel eens tot een net resultaat kunnen komen door op basis van de 15° meting het gebied tussen 1500 en 4000Hz met een enkele notch op ongeveer de 75dB van het gebied onder de 1000Hz te filteren. of met 2 kringen zodat je niet een dip bij 2500Hz creert
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door toetertje »

Op zich klinkt het minder erg dan het meet, maar je hoort wel dat het niet helemaal klopt.
Ik ging juist voor een serieuze breedbander, zodat ik weinig uit de truckendoos hoefde te halen,
maar dat lijkt mij bijna onmogelijk met deze driver.

Edit: Henkjan was mij net voor. =P~
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door toetertje »

Wat mij wel verbaasd, is dat onder een hoek het hoog heel erg afvalt.
En terwijl ik op de luisterplek op ongeveer 40 graden zit, valt het mij
erg mee, hoeveel hoog er nog in die breedbanders zit. :think:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door toetertje »

Henkjan schreef:
het is een 8" breedbander hè, die moet je niet beoordelen op de meting

passief zou je nog wel eens tot een net resultaat kunnen komen door op basis van de 15° meting het gebied tussen 1500 en 4000Hz met een enkele notch op ongeveer de 75dB van het gebied onder de 1000Hz te filteren. of met 2 kringen zodat je niet een dip bij 2500Hz creert
Zou je deze nog iets simpeler kunnen uitleggen, en hoe kom ik aan de waardes voor de notch?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door ds23man »

Zou maar eens gaan inlezen in het werk wat Floyd Toole heeft gedaan wat betreft afstraalgedrag van luidsprekers.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door toetertje »

ds23man schreef:
Zou maar eens gaan inlezen in het werk wat Floyd Toole heeft gedaan wat betreft afstraalgedrag van luidsprekers.
Dat zou ik heel graag willen, maar door omstandigheden neem ik niets meer op, dus zulke droge kost lezen, is voor mij ondoenlijk. :oops:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door ds23man »

Filmpje dan maar?

toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door toetertje »

ds23man schreef:
Filmpje dan maar?

Bedankt, ik was hem net al aan het kijken. :goedzo:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door wouter »

toetertje schreef:
Henkjan schreef:
het is een 8" breedbander hè, die moet je niet beoordelen op de meting

passief zou je nog wel eens tot een net resultaat kunnen komen door op basis van de 15° meting het gebied tussen 1500 en 4000Hz met een enkele notch op ongeveer de 75dB van het gebied onder de 1000Hz te filteren. of met 2 kringen zodat je niet een dip bij 2500Hz creert
Zou je deze nog iets simpeler kunnen uitleggen, en hoe kom ik aan de waardes voor de notch?
PB, gaan we lekker meten en simuleren en controleren met lcr en meting
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door Henkjan »

ja, die staat bij mij ook in m'n favo's (heb ik zelfs off-line bewaard) maar van een grote breedbander weet je al dat t mifi is, hoef je niet steeds te blijven herhalen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
het is een 8" breedbander hè, die moet je niet beoordelen op de meting

passief zou je nog wel eens tot een net resultaat kunnen komen door op basis van de 15° meting het gebied tussen 1500 en 4000Hz met een enkele notch op ongeveer de 75dB van het gebied onder de 1000Hz te filteren. of met 2 kringen zodat je niet een dip bij 2500Hz creert
in deze ppost:
viewtopic.php?p=1801386#p1801386
zie je de metingen van m'n OOOB, nog veel meer Alpenlandschap dan die Lii en die klonk toch ook erg lekker hoor.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
ja, die staat bij mij ook in m'n favo's (heb ik zelfs off-line bewaard) maar van een grote breedbander weet je al dat t mifi is, hoef je niet steeds te blijven herhalen
Dan mag je nu even met een reeksje quotes komen HJ.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door toetertje »

Nee, liever een paar notches die ik kan proberen. :sure:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Henkjan schreef:
ja, die staat bij mij ook in m'n favo's (heb ik zelfs off-line bewaard) maar van een grote breedbander weet je al dat t mifi is, hoef je niet steeds te blijven herhalen
Dan mag je nu even met een reeksje quotes komen HJ.
ik bewaar t zodat ik t niet uit m'n hoofd hoef te leren :relax:
en ja, z'n boek heb ik ook.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door Rob Dingen »

Je kunt dus met de hoek spelen om een redelijk vlakke karakteristiek te krijgen prima toch.
Dus opstellen en luisteren en met de hoek spelen.
En beginnen zonder correcties.

Rob
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door toetertje »

Rob Dingen schreef:
Je kunt dus met de hoek spelen om een redelijk vlakke karakteristiek te krijgen prima toch.
Dus opstellen en luisteren en met de hoek spelen.
En beginnen zonder correcties.

Rob
Dan moet ik wel stil blijven zitten. :lol:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door toetertje »

Misschien kan ik een blaaskring op 1kHz zetten? :lagge:
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door Rob Dingen »

toetertje schreef:
Rob Dingen schreef:
Je kunt dus met de hoek spelen om een redelijk vlakke karakteristiek te krijgen prima toch.
Dus opstellen en luisteren en met de hoek spelen.
En beginnen zonder correcties.

Rob
Dan moet ik wel stil blijven zitten. :lol:
Ja volgens mij is het geen Bose met stereo in heel de kamer.

Rob
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door rikpost »

Wanneer ik een meting heb op 0 ,15 ,30 en 45 graden valt het mij op dat de som van de metingen vrijwel gelijk is als aan 30 graden .
Misschien kun je daar nog naar kijken wellicht valt dan het corrigeren mee en kun je inderdaad nog kijken naar vormen van de baffle .
Met het programmaatje The Edge .
Weet alleen niet of je daar ook breedbanders mee kunt simuleren .
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door wouter »

Heb met Toetertje gezeten vanavond en de F8's zijn wel een 'dingetje'. Ik kan me voorstellen dat de hele boel mooi samen valt met een grote woofer en seriefilter richting 500Hz. Daaronder kukelt de gevoeligheid namelijk in elkaar.

Er zitten 2 grote opvallende resonanties in de fullrange bij Toetertje, 3,2kHz en 8,5kHz. Deze hebben we even kort naar kunnen kijken, to be continued.

Wat helaas lastig is, is dat bij het meten onder hoeken een heel onregelmatig patroon ontstaat. D.w.z. dat axiaal er vanalles gebeurt dat onder een hoek verdwijnt, maar onder een grotere hoek weer terugkomt.

En wanneer je woofers niet tot ca 500Hz door lopen moet je met shelfing behoorlijk gaan ingrijpen, wat wellicht het kind met het badwater weggooien is
IMG-20210223-WA0009.jpeg
De metingen staan op een andere laptop, daar kan ik een andere keer wel even wat moois van plaatsen maar eigenlijk was ivm de avondklok de sessie te kort om echt tot een gedegen opzet te komen.
IMG-20210223-WA0011.jpeg
Meting onder op foto getoonde kleine hoek, met correctie op 3,2kHz en 8,5kHz
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door Shadow »

Goed bezig Wouter =D>
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door floeper »

Netjes! Als mijn omnimic binnen is zal ik mijn setje ook eens meten. Kijken of dat hetzelfde resultaat geeft :)
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door toetertje »

Wouter was goed op dreef gisteravond, ben er nog een beetje duizelig van. :)
Ik heb gisteravond nog even de eerst notch op 3.2kHz er tussen gezet, en daar wordt het
geluid al een stuk vriendelijker van. Straks de 2e notch solderen en proberen, ben benieuwd.
De aansluiting op de subs, wordt nog wel een dingetje. Hoewel Wouter wel aardig te spreken
was over het laag op de luisterplek. Daar zitten ook aardig wat uurtjes dsp'en in. :shock:
Hoewel ik in eerste instantie wat teleurgesteld was over het breedbander systeem, heb ik
nu toch gehoord, dat het voor mij toch zeker wel wat kan gaan worden. \:D/
Hartelijk bedankt weer Wouter! :goedzo: :dank:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door wouter »

Even een eerste gooi, om wat te experimenten met luisteren eerst 2 gebieden eens evalueren; 8,5kHz en 3,2kHz.

Bij de bank op positie "hoofd" zag het er al zo uit, wat het heel plausibel maakt om deze F8 met een seriefilter en grote woofer onder 400hz te laten mee spelen zonder verdere correcties:
IMG-20210224-WA0014.jpeg
sorry voor de beeldscherm foto, ben even niet in de gelegenheid het snel anders te tonen.
IMG-20210224-WA0012.jpeg
mooie gelijkheid van de impedantie links en rechts, 1 voldeed zelfs aan de opgegeven Fs!
IMG-20210224-WA0006.jpeg
Hier de bovenste 2 zijn axiaal, de 8,5kHz sperkring, en onder ca 20 graden zie je het effect toegevoegd van de sperkring op 3,2kHz

De correcties moeten nog wat nauwkeuriger uitgevoerd worden maar dienen vooral om te beoordelen of een correctie rond de gekozen centrumfrequentie doet wat gehoormatig wordt ervaren als een probleemgebied. Dit is met 2 separate notches prima stereo te beluisteren, het past de totale balans niet aan, alleen smalbandig de 2 opvallendste uitschieters
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door toetertje »

Ik heb nog even iets met relais en een afstandsbediening in elkaar geflanst.
Zodat ik op de luisterplek, de notches kan overbruggen met een afstandsbediening.
Zo kan ik heel snel switchen tussen met en zonder notch. Leuk spelen is dat. :D

Wouter, had nog een suggestie om iets met een high shelf te proberen, maar daar
ben ik nog niet over uit. :think:
Bijlagen
IMG-20210224-WA0012.jpeg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”