De afhaalchinees. (lii audio open baffle)
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: De afhaalchinees. (lii audio)
het is een 8" breedbander hè, die moet je niet beoordelen op de meting
passief zou je nog wel eens tot een net resultaat kunnen komen door op basis van de 15° meting het gebied tussen 1500 en 4000Hz met een enkele notch op ongeveer de 75dB van het gebied onder de 1000Hz te filteren. of met 2 kringen zodat je niet een dip bij 2500Hz creert
passief zou je nog wel eens tot een net resultaat kunnen komen door op basis van de 15° meting het gebied tussen 1500 en 4000Hz met een enkele notch op ongeveer de 75dB van het gebied onder de 1000Hz te filteren. of met 2 kringen zodat je niet een dip bij 2500Hz creert
Re: De afhaalchinees. (lii audio)
Op zich klinkt het minder erg dan het meet, maar je hoort wel dat het niet helemaal klopt.
Ik ging juist voor een serieuze breedbander, zodat ik weinig uit de truckendoos hoefde te halen,
maar dat lijkt mij bijna onmogelijk met deze driver.
Edit: Henkjan was mij net voor.
Ik ging juist voor een serieuze breedbander, zodat ik weinig uit de truckendoos hoefde te halen,
maar dat lijkt mij bijna onmogelijk met deze driver.
Edit: Henkjan was mij net voor.
Re: De afhaalchinees. (lii audio)
Wat mij wel verbaasd, is dat onder een hoek het hoog heel erg afvalt.
En terwijl ik op de luisterplek op ongeveer 40 graden zit, valt het mij
erg mee, hoeveel hoog er nog in die breedbanders zit.
En terwijl ik op de luisterplek op ongeveer 40 graden zit, valt het mij
erg mee, hoeveel hoog er nog in die breedbanders zit.
Re: De afhaalchinees. (lii audio)
Zou je deze nog iets simpeler kunnen uitleggen, en hoe kom ik aan de waardes voor de notch?Henkjan schreef:het is een 8" breedbander hè, die moet je niet beoordelen op de meting
passief zou je nog wel eens tot een net resultaat kunnen komen door op basis van de 15° meting het gebied tussen 1500 en 4000Hz met een enkele notch op ongeveer de 75dB van het gebied onder de 1000Hz te filteren. of met 2 kringen zodat je niet een dip bij 2500Hz creert
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: De afhaalchinees. (lii audio)
Zou maar eens gaan inlezen in het werk wat Floyd Toole heeft gedaan wat betreft afstraalgedrag van luidsprekers.
Re: De afhaalchinees. (lii audio)
Dat zou ik heel graag willen, maar door omstandigheden neem ik niets meer op, dus zulke droge kost lezen, is voor mij ondoenlijk.ds23man schreef:Zou maar eens gaan inlezen in het werk wat Floyd Toole heeft gedaan wat betreft afstraalgedrag van luidsprekers.
Re: De afhaalchinees. (lii audio)
Bedankt, ik was hem net al aan het kijken.ds23man schreef:Filmpje dan maar?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: De afhaalchinees. (lii audio)
PB, gaan we lekker meten en simuleren en controleren met lcr en metingtoetertje schreef:Zou je deze nog iets simpeler kunnen uitleggen, en hoe kom ik aan de waardes voor de notch?Henkjan schreef:het is een 8" breedbander hè, die moet je niet beoordelen op de meting
passief zou je nog wel eens tot een net resultaat kunnen komen door op basis van de 15° meting het gebied tussen 1500 en 4000Hz met een enkele notch op ongeveer de 75dB van het gebied onder de 1000Hz te filteren. of met 2 kringen zodat je niet een dip bij 2500Hz creert
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: De afhaalchinees. (lii audio)
ja, die staat bij mij ook in m'n favo's (heb ik zelfs off-line bewaard) maar van een grote breedbander weet je al dat t mifi is, hoef je niet steeds te blijven herhalends23man schreef:
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: De afhaalchinees. (lii audio)
in deze ppost:Henkjan schreef:het is een 8" breedbander hè, die moet je niet beoordelen op de meting
passief zou je nog wel eens tot een net resultaat kunnen komen door op basis van de 15° meting het gebied tussen 1500 en 4000Hz met een enkele notch op ongeveer de 75dB van het gebied onder de 1000Hz te filteren. of met 2 kringen zodat je niet een dip bij 2500Hz creert
viewtopic.php?p=1801386#p1801386
zie je de metingen van m'n OOOB, nog veel meer Alpenlandschap dan die Lii en die klonk toch ook erg lekker hoor.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: De afhaalchinees. (lii audio)
Dan mag je nu even met een reeksje quotes komen HJ.Henkjan schreef:ja, die staat bij mij ook in m'n favo's (heb ik zelfs off-line bewaard) maar van een grote breedbander weet je al dat t mifi is, hoef je niet steeds te blijven herhalends23man schreef:
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: De afhaalchinees. (lii audio)
ik bewaar t zodat ik t niet uit m'n hoofd hoef te lerends23man schreef:Dan mag je nu even met een reeksje quotes komen HJ.Henkjan schreef:ja, die staat bij mij ook in m'n favo's (heb ik zelfs off-line bewaard) maar van een grote breedbander weet je al dat t mifi is, hoef je niet steeds te blijven herhalends23man schreef:
en ja, z'n boek heb ik ook.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: De afhaalchinees. (lii audio)
Je kunt dus met de hoek spelen om een redelijk vlakke karakteristiek te krijgen prima toch.
Dus opstellen en luisteren en met de hoek spelen.
En beginnen zonder correcties.
Rob
Dus opstellen en luisteren en met de hoek spelen.
En beginnen zonder correcties.
Rob
Re: De afhaalchinees. (lii audio)
Dan moet ik wel stil blijven zitten.Rob Dingen schreef:Je kunt dus met de hoek spelen om een redelijk vlakke karakteristiek te krijgen prima toch.
Dus opstellen en luisteren en met de hoek spelen.
En beginnen zonder correcties.
Rob
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: De afhaalchinees. (lii audio)
Ja volgens mij is het geen Bose met stereo in heel de kamer.toetertje schreef:Dan moet ik wel stil blijven zitten.Rob Dingen schreef:Je kunt dus met de hoek spelen om een redelijk vlakke karakteristiek te krijgen prima toch.
Dus opstellen en luisteren en met de hoek spelen.
En beginnen zonder correcties.
Rob
Rob
Re: De afhaalchinees. (lii audio)
Wanneer ik een meting heb op 0 ,15 ,30 en 45 graden valt het mij op dat de som van de metingen vrijwel gelijk is als aan 30 graden .
Misschien kun je daar nog naar kijken wellicht valt dan het corrigeren mee en kun je inderdaad nog kijken naar vormen van de baffle .
Met het programmaatje The Edge .
Weet alleen niet of je daar ook breedbanders mee kunt simuleren .
Misschien kun je daar nog naar kijken wellicht valt dan het corrigeren mee en kun je inderdaad nog kijken naar vormen van de baffle .
Met het programmaatje The Edge .
Weet alleen niet of je daar ook breedbanders mee kunt simuleren .
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: De afhaalchinees. (lii audio)
Heb met Toetertje gezeten vanavond en de F8's zijn wel een 'dingetje'. Ik kan me voorstellen dat de hele boel mooi samen valt met een grote woofer en seriefilter richting 500Hz. Daaronder kukelt de gevoeligheid namelijk in elkaar.
Er zitten 2 grote opvallende resonanties in de fullrange bij Toetertje, 3,2kHz en 8,5kHz. Deze hebben we even kort naar kunnen kijken, to be continued.
Wat helaas lastig is, is dat bij het meten onder hoeken een heel onregelmatig patroon ontstaat. D.w.z. dat axiaal er vanalles gebeurt dat onder een hoek verdwijnt, maar onder een grotere hoek weer terugkomt.
En wanneer je woofers niet tot ca 500Hz door lopen moet je met shelfing behoorlijk gaan ingrijpen, wat wellicht het kind met het badwater weggooien is De metingen staan op een andere laptop, daar kan ik een andere keer wel even wat moois van plaatsen maar eigenlijk was ivm de avondklok de sessie te kort om echt tot een gedegen opzet te komen. Meting onder op foto getoonde kleine hoek, met correctie op 3,2kHz en 8,5kHz
Er zitten 2 grote opvallende resonanties in de fullrange bij Toetertje, 3,2kHz en 8,5kHz. Deze hebben we even kort naar kunnen kijken, to be continued.
Wat helaas lastig is, is dat bij het meten onder hoeken een heel onregelmatig patroon ontstaat. D.w.z. dat axiaal er vanalles gebeurt dat onder een hoek verdwijnt, maar onder een grotere hoek weer terugkomt.
En wanneer je woofers niet tot ca 500Hz door lopen moet je met shelfing behoorlijk gaan ingrijpen, wat wellicht het kind met het badwater weggooien is De metingen staan op een andere laptop, daar kan ik een andere keer wel even wat moois van plaatsen maar eigenlijk was ivm de avondklok de sessie te kort om echt tot een gedegen opzet te komen. Meting onder op foto getoonde kleine hoek, met correctie op 3,2kHz en 8,5kHz
Re: De afhaalchinees. (lii audio)
Netjes! Als mijn omnimic binnen is zal ik mijn setje ook eens meten. Kijken of dat hetzelfde resultaat geeft 
Re: De afhaalchinees. (lii audio)
Wouter was goed op dreef gisteravond, ben er nog een beetje duizelig van.
Ik heb gisteravond nog even de eerst notch op 3.2kHz er tussen gezet, en daar wordt het
geluid al een stuk vriendelijker van. Straks de 2e notch solderen en proberen, ben benieuwd.
De aansluiting op de subs, wordt nog wel een dingetje. Hoewel Wouter wel aardig te spreken
was over het laag op de luisterplek. Daar zitten ook aardig wat uurtjes dsp'en in.
Hoewel ik in eerste instantie wat teleurgesteld was over het breedbander systeem, heb ik
nu toch gehoord, dat het voor mij toch zeker wel wat kan gaan worden.
Hartelijk bedankt weer Wouter!

Ik heb gisteravond nog even de eerst notch op 3.2kHz er tussen gezet, en daar wordt het
geluid al een stuk vriendelijker van. Straks de 2e notch solderen en proberen, ben benieuwd.
De aansluiting op de subs, wordt nog wel een dingetje. Hoewel Wouter wel aardig te spreken
was over het laag op de luisterplek. Daar zitten ook aardig wat uurtjes dsp'en in.
Hoewel ik in eerste instantie wat teleurgesteld was over het breedbander systeem, heb ik
nu toch gehoord, dat het voor mij toch zeker wel wat kan gaan worden.
Hartelijk bedankt weer Wouter!
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: De afhaalchinees. (lii audio)
Even een eerste gooi, om wat te experimenten met luisteren eerst 2 gebieden eens evalueren; 8,5kHz en 3,2kHz.
Bij de bank op positie "hoofd" zag het er al zo uit, wat het heel plausibel maakt om deze F8 met een seriefilter en grote woofer onder 400hz te laten mee spelen zonder verdere correcties: sorry voor de beeldscherm foto, ben even niet in de gelegenheid het snel anders te tonen.
mooie gelijkheid van de impedantie links en rechts, 1 voldeed zelfs aan de opgegeven Fs!
Hier de bovenste 2 zijn axiaal, de 8,5kHz sperkring, en onder ca 20 graden zie je het effect toegevoegd van de sperkring op 3,2kHz
De correcties moeten nog wat nauwkeuriger uitgevoerd worden maar dienen vooral om te beoordelen of een correctie rond de gekozen centrumfrequentie doet wat gehoormatig wordt ervaren als een probleemgebied. Dit is met 2 separate notches prima stereo te beluisteren, het past de totale balans niet aan, alleen smalbandig de 2 opvallendste uitschieters
Bij de bank op positie "hoofd" zag het er al zo uit, wat het heel plausibel maakt om deze F8 met een seriefilter en grote woofer onder 400hz te laten mee spelen zonder verdere correcties: sorry voor de beeldscherm foto, ben even niet in de gelegenheid het snel anders te tonen.
mooie gelijkheid van de impedantie links en rechts, 1 voldeed zelfs aan de opgegeven Fs!
Hier de bovenste 2 zijn axiaal, de 8,5kHz sperkring, en onder ca 20 graden zie je het effect toegevoegd van de sperkring op 3,2kHz
De correcties moeten nog wat nauwkeuriger uitgevoerd worden maar dienen vooral om te beoordelen of een correctie rond de gekozen centrumfrequentie doet wat gehoormatig wordt ervaren als een probleemgebied. Dit is met 2 separate notches prima stereo te beluisteren, het past de totale balans niet aan, alleen smalbandig de 2 opvallendste uitschieters
Re: De afhaalchinees. (lii audio)
Ik heb nog even iets met relais en een afstandsbediening in elkaar geflanst.
Zodat ik op de luisterplek, de notches kan overbruggen met een afstandsbediening.
Zo kan ik heel snel switchen tussen met en zonder notch. Leuk spelen is dat.
Wouter, had nog een suggestie om iets met een high shelf te proberen, maar daar
ben ik nog niet over uit.
Zodat ik op de luisterplek, de notches kan overbruggen met een afstandsbediening.
Zo kan ik heel snel switchen tussen met en zonder notch. Leuk spelen is dat.
Wouter, had nog een suggestie om iets met een high shelf te proberen, maar daar
ben ik nog niet over uit.
