De afhaalchinees. (lii audio open baffle)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

De afhaalchinees. (lii audio open baffle)

Bericht door toetertje »

Ik heb altijd al eens iets willen proberen met een breedbander.
Nu kwam ik dus een setje lii audio fast 8 tegen, en ik kon mij niet beheersen.
Het plan is, om 2 baffletjes te maken, die ik op mijn bestaande gesloten subjes kan zetten.
Gewoon om af en toe even mee te spelen. De subs draaien gewoon altijd al mee in mijn systeem.
Het zijn dus 2 x 10 inch xls'jes gesloten in 22 liter elk. Deze zijn voorzien van een dsp, en
ik wil dus een aparte preset maken voor de f8's. Het wordt dus geen vaste opstelling, dus
ik wil die chinees er wel zo af kunnen halen. :mrgreen:
Als iemand tips, of ideeën heeft over de baffle, hoor ik dat graag. Zowel optisch als praktisch.
De subs, hebben een front van 42 x 42 cm, en zijn 22 cm diep.
Laatst gewijzigd door toetertje op do 04 mar 2021, 10:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: De afhaalchinees.

Bericht door floeper »

moeten ze op de sub gemonteerd kunnen worden, en qua baffle is het een beetje de vraag waar de akoustische roll off moet beginnen?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees.

Bericht door toetertje »

Het moet een zelf staande baffle worden, die ik op de sub neer kan zetten.
De sub heeft een eigen filter met dsp. Die wil ik proberen aan te sluiten op
de natuurlijke roll of van de f8, tenminste als dat lukt.
Ik zat te denken om misschien een mooie ronde bamboe snijplank te gebruiken.
Met een doorsnee van 40 cm. Dan koperen leiding er omheen trekken, en die
weer bevestigen aan een plankje, die ik op de sub kan zetten. Ik zie het al wel
een beetje voor mij, maar of het haalbaar is weet ik niet, en het uittekenen wordt lastig. :|
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: De afhaalchinees.

Bericht door floeper »

ik heb de F8 in een 40cm brede OB gebruikt, klinkt zeer lekker, maar had voor mij wel een tweeter nodig.
waarom niet gewoon simpel met een paar hoekbeugels? staat ook stevig (genoeg) en is een stuk minder werk.
De F8 hoeft nauwelijks een uitslag te maken.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees.

Bericht door toetertje »

Misschien moet ik het inderdaad eerst niet te moeilijk maken, en er eerst even wat mee testen.
Ik heb ze in ieder geval al wel binnen. :D
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees.

Bericht door toetertje »

En als het dan een beetje lekker weer buiten is, en je hebt een paar kastplanken over....
Bijlagen
20210220_132405.jpg
20210220_142129 1.jpg
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: De afhaalchinees.

Bericht door architect »

baffleless kan natuurlijk ook
in je huidige opstelling zou je als last kunnen hebben van resonanties
baffleless is mooi ingetogen compact
dsp je de fullrange ook?
als je een 3d printer hebt kun je een heel compacte verbinding maken naar een kleine tweeter bovenop - seas heeft een hele compacte tweeter
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: De afhaalchinees.

Bericht door architect »

hoe hoog cross je de subs? lukt 200 hz? als de fullrange minder diep hoeft, dat scheelt veel in de uitslag
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees.

Bericht door toetertje »

Op de f8"s staat een highpass van 90Hz. Qua hoog valt het mij heel erg mee, terwijl ik een amt gewend ben. :)
Alleen er is iets in het midden, wat in mijn oren tettert. Zolang er niet gezongen wordt, valt het mee, en
klinkt het best lekker. Maar ben continue geneigd, om het spul zachter te zetten i.p.v. harder, en dat is geen goed teken.
Ik wil de subs eigenlijk niet veel hoger zetten, omdat deze nog mono aangesloten zijn, wel met een aparte dsp.
De f8"s lopen niet via een dsp, heb eventueel wel de mogelijkheid van een equalizer.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees.

Bericht door toetertje »

Als ik er met de equalizer een v intrek, met 2 kHz als center, zijn ze een stuk aangenamer.
Is daar iets van een zuigkring voor te berekenen, of gaat dat niet zomaar? :-k
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De afhaalchinees.

Bericht door ds23man »

Ik zou eerst eens een meting doen.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees.

Bericht door toetertje »

ds23man schreef:
Ik zou eerst eens een meting doen.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, maar dat is op het moment even lastig. :?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De afhaalchinees.

Bericht door wouter »

toetertje schreef:
Als ik er met de equalizer een v intrek, met 2 kHz als center, zijn ze een stuk aangenamer.
Is daar iets van een zuigkring voor te berekenen, of gaat dat niet zomaar? :-k
Ik ga een midweekje naar Andijk morgen, vakantiehuisje. Ik kan meetsysteem meenemen, volgens mij is het niet zo ver of wel?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door toetertje »

Dat is inderdaad maar een paar kilometer. Ik heb eventueel een umik en rew.
Je bent natuurlijk van harte welkom! Zou jij eventueel wel iets mee kunnen nemen, om de impedantie van mijn subs te meten? :D
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door toetertje »

Maar, alleen als je er aan toekomt hoor, je bent tenslotte vakantie aan het vieren. :mrgreen:
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door floeper »

@Toetertje, hoeveel uur hebben ze al gespeeld?
Ik had dat in het begin ook. Maar na een 50uur spelen was het weg. Dua of ze zijn ingespeeld, of ik was er aan gewend geraakt, maar normaal ben ik ook allergisch voor een "aanwezige" driver, dus ingespeeld leek mij logischer.
Als voorbeeld. De Lii C6 (metal dome FR) heeft een veel hollere klankkleur en is vrij paniekerig in het mid-hoog. Ik wel ze nog eens goed doormeten, maar dat wordt niet mijn FR.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door toetertje »

Ik had daar al even contact over gehad met de vorige eigenaar, maar ze zijn zeker ingespeeld.
Ik heb de subs nog even iets harder gezet, en daar wordt het ook iets beter van. Van de week
maar even een paar metingen doen.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door toetertje »

Ik heb even een ruwe meting gedaan op 50 cm afstand. Wordt er niet zo vrolijk van. :shock:
Meting gedaan vanaf 200 Hz, en 1/6 smoothing toegepast.
Bijlagen
Lii f8 50 cm.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door ds23man »

OMG :shock: Dat doen ze renners in de Tour niet eens aan. Hier heb je echt een dsp nodig.
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door floeper »

hmm, dat is niet zo denderend. ik moet zeggen dat ik dit niet zo herken van mijn Fast 8 (nooit gemeten) maar een dip van 5db op 1khz of een piek van 10db op 8.5khz zou aardig hoorbaar moeten zijn. mocht het interessant zijn zou je ook mijn setje Fast 8 eens mogen lenen (als je ooit in de buurt van Den Bosch bent.)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door Henkjan »

en onder een hoek van ~15°?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door toetertje »

Het was ook behoorlijk hoorbaar hoor, vandaar ook mijn drang om een eq erop los te laten.
Op het gehoor, had ik het gebied rond de 2K naar beneden getrokken, in de meting blijkt dan
ook, dat dat kwam om de dip bij 1K te compenseren, maar lekker luisterde het nog niet.
Beide drivers meten verder wel gelijk, dus ik verdenk niet echt de drivers.
Maar, ik had hier echt veel meer van verwacht, als ik eerlijk ben.
Ik heb het nu een beetje bij getrokken met de eq, maar deze is zeer beperkt, en kan niet wat ik wil.
Dus om met deze driver te werken, heb ik of een hele bak met onderdelen nodig, of zoals Gerhard zegt, een dsp.
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door floeper »

zijn je wings trouwens even hoog? je zou eens kunnen proberen er 1 wat hoger te maken om te kijken of dat scheelt.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door toetertje »

Deze is op 0 en 15 graden.
Bijlagen
0 en 15 graden.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Bericht door ds23man »

toetertje schreef:
Deze is op 0 en 15 graden.
Helemaal erg, totaal onbruikbaar afstraal gedrag.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”