Optimaliseren sub

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Lexveen
Berichten: 43
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 7:16
Locatie: Zoetermeer

Re: Optimaliseren sub

Bericht door Lexveen »

markbakk schreef:
Je maakt ze ook veel te groot. En het gaat niet om 112 dB op de luisterplaats, het gaat erom dat je pieken en dalen van tot wel 20dB gaat krijgen. Net waarom je bent afgeknapt op je vorige sub. 112dB is trouwens best hard voor de buren :lol:
Wat mij betreft is kleiner beter om het kwijt te kunnen in de kamer, dus laat maar weten welke volumes ik zou kunnen uitproberen. Ik heb met verschillende volumes zitten spelen in WinISD en dit leek het me wel een aardig compromis tussen verloop, SPL en vermogen.
Het verloop lijkt in WinISD nu vrij glad. Waar zouden die pieken en dalen vandaan komen en hoe voorkom ik dat via het ontwerp? Komen die pieken en dalen niet door de opstelling in de ruimte? Als dat zo is kan ik er nu nog niet veel mee. Kan ik de sub en de woofercomponent in de satellieten voor de ruimteinvloeden niet corrigeren met de DSP’s?
En de buren zitten los op 10 meter links en rechts, dus die hebben er niet veel last van. Bovendien heeft de ene kant een sportschool en draait de hele dag 90db, de andere kant is bijna 80 en doof. Ideaal! :yeah: :yeah:
Lexveen
Berichten: 43
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 7:16
Locatie: Zoetermeer

Re: Optimaliseren sub

Bericht door Lexveen »

Nog een keuze: direct firing versus downfiring. Met downfiring kan ik de sub beter inpassen in de woonkamer. Nu heb ik gezocht op voor en nadelen van downfiring. Ik kwam tot paar aandachtspunten: doorzakken, “boemerig” geluid en dansen van de box. Ik heb uitgerekend wat het doet met doorzakken van de conus van de UM18-22. Dat is acceptabel: 0,6mm op een Cmax van 22. Dat is nog geen 3%.
Het boemerige geluid komt voor een belangrijk deel door de koppeling met de vloer en de wijze waarop de drukgolf vanaf de conus de kamer in komt. De verplaatste lucht gaat naar beneden en creëert een drukverhoging omnder de box voordat de geluidsgolf aan de zijkanten weg kan. Ik vraag met af waarom veel van de downfiring subs op zulke korte pootjes staan. Nmm zou de hoogte 1/4 van de conusdiameter moeten zijn om de luchtsnelheid bij de conus en in de spleet hetzelfde te houden.
Verder is het raar dat de geluidsgolf bij geen van de downfiring subs wordt geleid. De golf gaat een haakse hoek om en dat gaat niet zo maar. De uitdaging is vergelijkbaar met de stroming langs een klep in een verbrandingsmotor. Daar wordt de gasstroom wel keurig de hoek om geholpen. Als je dat op vergelijkbare wijze bij een sub zou willen construeren, dan kan dat met een afronding naast de rolranden en een tulpvormige kegel op de vloer. Door de kegel en de box te verbinden staat de box ook niet meer te dansen.
Is er een reden waarom dat niet gebeurt of is er gewoon nooit aan gedacht?
Bijlagen
21CE1457-9C27-442F-BC56-40B6B832CBFC.jpeg
21CE1457-9C27-442F-BC56-40B6B832CBFC.jpeg (22.52 KiB) 451 keer bekeken
78A791A2-F59D-4259-AA5D-90425DDA8186.png
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Optimaliseren sub

Bericht door pappaleo »

Nou, ik denk dat er gewoon geen sprake is van een gasstroom van betekenis. Hoogstens voor de lengte van je Xmax. Daarna wordt de lucht alweer teruggezogen. Dat veroorzaakt een lage drukgebied, dat direct weer opgevolgd wordt door een hoge drukgebied.

De gasmolekulen geven die over- en onderdruk aan elkaar door en zo ontstaat een geluidsgolf die zich voortplant. De gasmolekulen zelf blijven min of meer op hun plaats.

De totale opening tussen de pootjes moet wel minstens gelijk zijn aan Sd, dat klopt wel.

Als je een woofer hebt van 20cm diameter dan is Sd grofweg 314cm². Als je die in een kast hebt van 25 bij 25 cm, dan heb je bij een hoogte van 3,14 cm Sd al te pakken (pootjes voor het gemak niet meegerekend).
Lexveen
Berichten: 43
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 7:16
Locatie: Zoetermeer

Re: Optimaliseren sub

Bericht door Lexveen »

Het hoeft ook niet een echte gasstroom te zijn. Het doorgeven van die drukvariaties wil je toch soepeltjes de hoek om laten gaan? Ik zie dat ook bij afrondingen op een poort van een BR.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Optimaliseren sub

Bericht door pappaleo »

Daar is de luchtsnelheid groter omdat de oppervlakte van de poort kleiner is dan Sd.

Als je sub staat te dansen, dan is ie te licht. En ik denk dat de drukgolf bij die frequenties zich niet zoveel aantrekt van dat kegeltje.

Maar het staat je natuurlijk volkomen vrij om het te proberen, ik gaf alleen maar antwoord op de vraag:
Lexveen schreef:
Is er een reden waarom dat niet gebeurt of is er gewoon nooit aan gedacht?
Lexveen
Berichten: 43
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 7:16
Locatie: Zoetermeer

Re: Optimaliseren sub

Bericht door Lexveen »

Proberen kan altijd. Ik zal het bekijken met een spectrum analyser en het resultaat delen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Optimaliseren sub

Bericht door markbakk »

Lexveen schreef:
Het verloop lijkt in WinISD nu vrij glad. Waar zouden die pieken en dalen vandaan komen en hoe voorkom ik dat via het ontwerp? Komen die pieken en dalen niet door de opstelling in de ruimte? Als dat zo is kan ik er nu nog niet veel mee. Kan ik de sub en de woofercomponent in de satellieten voor de ruimteinvloeden niet corrigeren met de DSP’s?
De pieken en dalen komen van je kamer. Google maar eens op staande golven. Met WinISD rekenen heeft met alle respect niet zoveel zin, anders dat je een globale afstemming moet maken. Met meerdere subs verspreid over de kamer kun je de staandegolven-patronen doorbreken en een veel strakker laag maken. Dat gaat optimaal met drie tot vier subs en DSP.

Subs kunnen héél klein en toch goed zijn (kijk maar eens naar de nieuwe KEF, dat ding schijnt het net zo goed te doen als drie keer zo grote REL’s). Omdat je voor de akoestiek toch DSP nodig hebt, kun je je subs meteen equalizen: je stopt zie in een klein gesloten kastje met Q=1 bijvoorbeeld, een Linkwitz Transform en een potige eindversterker doen de rest. Er zijn hier op het forum wel voorbeelden van kleine en toch potente subs met Peerless X(X)L-drivers als inspiratie.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Optimaliseren sub

Bericht door toetertje »

Mee eens, speel al jaren met de xls'jes. :D
Lexveen
Berichten: 43
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 7:16
Locatie: Zoetermeer

Re: Optimaliseren sub

Bericht door Lexveen »

Meer dan één sub ga ik echt niet kwijtraken in de kamer, dus ik zal het met eentje moeten doen en daar het beste uit proberen te halen mbv een DSP.
Ik heb een DSP van Dayton klaarliggen (DSP-LF) die je met een app op je Iphone via IWoofer instelt. Kennen jullie die? Die meet eerst met wat sweeps van 10-500 Hz wat de sub zelf doet en dan wat er gebeurt in de kamer. De pieken dalen strijkt hij glad. De microfoon waarmee dat gebeurt is de mic van de Iphone.
Lexveen
Berichten: 43
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 7:16
Locatie: Zoetermeer

Re: Optimaliseren sub

Bericht door Lexveen »

Bedoel je de KEF Cubes 8/10/12b? Dat is inderdaad een mooie compacte kast. Zeker die 12b gaat behoorlijk diep. Ben benieuwd welke parameters die driver heeft dat hij met 12” en 300W 114db eruit perst.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Optimaliseren sub

Bericht door anonamemouse »

Lexveen schreef:
Verder is het raar dat de geluidsgolf bij geen van de downfiring subs wordt geleid. De golf gaat een haakse hoek om en dat gaat niet zo maar. De uitdaging is vergelijkbaar met de stroming langs een klep in een verbrandingsmotor. Daar wordt de gasstroom wel keurig de hoek om geholpen. Als je dat op vergelijkbare wijze bij een sub zou willen construeren, dan kan dat met een afronding naast de rolranden en een tulpvormige kegel op de vloer. Door de kegel en de box te verbinden staat de box ook niet meer te dansen.
Is er een reden waarom dat niet gebeurt of is er gewoon nooit aan gedacht?
Ik heb daar een beetje mee geëxperimenteerd voor mijn big tubes (helaas verder niet gedocumenteerd), en kon niet echt een positief effect ontdekken.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Optimaliseren sub

Bericht door anonamemouse »

Dit lijkt me ook een leuke om na te bouwen


[ Bekijk op youtube ]

De nieuwste versie: https://www.paradigm.com/en/sealed/signature-sub-2
Lexveen
Berichten: 43
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 7:16
Locatie: Zoetermeer

Re: Optimaliseren sub

Bericht door Lexveen »

[quote=Ik heb daar een beetje mee geëxperimenteerd voor mijn big tubes (helaas verder niet gedocumenteerd), en kon niet echt een positief effect ontdekken.[/quote]
Naast de theoretische benadering van Pappeleo die al aangaf dat ik er weinig van hoefde te verwachten is het mooi dat jij het ook in de praktijk hebt uitgeprobeerd. Als er geen hoorbaar verschil optreedt, dan is mijn redenatie “busted” en ga ik het niet meer proberen.
Lexveen
Berichten: 43
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 7:16
Locatie: Zoetermeer

Re: Optimaliseren sub

Bericht door Lexveen »

Ik heb de KEF cubes nog eens nader bestudeerd, mn de 12b omdat die een -3 db op 22Hz heeft en 114db levert met 300Watt versterkervermogen.
Als ik er van uitga dat ze een dikke wand hebben gebruikt (25-30mm) met bracings, dan kom ik voor de 12b uit op ca 40-42 liter kastinhoud.
Als ik die compactheid vertaal naar de UM18-22 die ik heb gekocht met 1219cm2 conus en ook een grote Xmax (22mm), dan zou ik op ca 125 netto inhoud uitkomen. Dat zou een cube worden van 52x52x52cm. Die is dan verhoudingsgewijs net zo “compact”, maar zie je toch niet echt meer over het hoofd....
In WinISD heb ik dat doorgerekend en die inhoud levert een mooi verloop op en een output die ca 800Watt versterkervermogen vergt. Ik heb een Crest CA6 daarvoor vrijgemaakt, die hebben een dikke voeding en levert ca 1500Watt in brug. Allemaal niet zo klein dus, maar ja, als het moet, dan doe ik het maar. :wink:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Optimaliseren sub

Bericht door markbakk »

Ik blijf maar niet snappen waarom je wel een kast van 125 liter kwijt kunt en geen drie van 30...
Lexveen
Berichten: 43
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 7:16
Locatie: Zoetermeer

Re: Optimaliseren sub

Bericht door Lexveen »

Simpel, we hebben een klassiek 18e eeuws interieur met mahoniehouten meubels van meer dan 200 jaar oud. Die ene grote sub staat al 25 jaar in de kamer, vermomd als tafel voor dranken met kristallen karaffen en glazen, met een damasten kleed erover. De satellieten zijn ook vermomd als bijzettafeltjes.Een aantal cubes op diverse plastsen in zo’n interieur zetten ziet er niet uit.
Heb je een beetje beeld erbij? Die karaffen moet je er trouwens wel vanaf zetten als je de sub aanzet...

De satellieten met de Dynaudio’s helpen in het laag trouwens wel mee. Ze lopen recht tot ca 50Hz en hebben een -3db op 40. Daarmee zijn er dus wel een paar elementen voor het laag. Alleen het superlaag ontbreekt dus nog. Met die UM18-22 in ca 125 liter en een DSP om staande golven te corrigeren en een frequentieband van 15-50Hz, kom ik nu op 110db tussen 20 en 50Hz en op -3db op 16 Hz.

En voor passend geluid bij dat interieur nu nog op zoek naar een goeie film over de slag bij Waterloo in 1815 met kanonvuur :lagge: :yeah:
Laatst gewijzigd door Lexveen op zo 21 feb 2021, 19:09, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Optimaliseren sub

Bericht door Henkjan »

:foto:
Lexveen
Berichten: 43
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 7:16
Locatie: Zoetermeer

Re: Optimaliseren sub

Bericht door Lexveen »

OK dan.
Bijlagen
6F8348E7-7E32-4CCC-B9DD-3DF4D024AF67.jpeg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Optimaliseren sub

Bericht door toetertje »

Je ziet ook wel eens 2 of 3 van die tafeltjes, en dan wat kleiner. :hide: :mrgreen:
Lexveen
Berichten: 43
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 7:16
Locatie: Zoetermeer

Re: Optimaliseren sub

Bericht door Lexveen »

Terecht dat je in dekking gaat na zo’n suggestie :goedzo: :lol:
Gegeven de doelstelling -frequentieband tussen 15 en 50Hz, één sub, de Dayton driver die ik heb gekocht en de versterker die ik ter beschikking heb, welke suggesties kunnen jullie doen om dat tot een succes te maken? Ik doel dan vooral op de inhoud (onder dat kleedje heb ik ruimte tot ca 150 liter voor direct firing positie), het materiaal, de wanddiktes, de opbouw van de wand, de bracing, de vulling e.d.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Optimaliseren sub

Bericht door anonamemouse »

Lexveen schreef:
En voor passend geluid bij dat interieur nu nog op zoek naar een goeie film over de slag bij Waterloo in 1815 met kanonvuur :lagge: :yeah:
Je kunt vast beginnen met een cd!
Lexveen
Berichten: 43
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 7:16
Locatie: Zoetermeer

Re: Optimaliseren sub

Bericht door Lexveen »

:yeah: :yeah:
Wist niet dat er echt zoiets bestond.
Zonder gekheid, Armin van Buren ligt me meer.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Optimaliseren sub

Bericht door wouter »

+1
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Optimaliseren sub

Bericht door markbakk »

anonamemouse schreef:
Lexveen schreef:
En voor passend geluid bij dat interieur nu nog op zoek naar een goeie film over de slag bij Waterloo in 1815 met kanonvuur :lagge: :yeah:
Je kunt vast beginnen met een cd!
Die van Telarc, dat is 'm wel. De kanonschoten leveren 7Hz op volle uitsturing, als ik me niet vergis. De vinylplaat was destijds hét middel om te beoordelen of je arm en je element in goede conditie waren, dat stuiterde vrolijk door de groeven...
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Optimaliseren sub

Bericht door anonamemouse »

Lexveen schreef:
:yeah: :yeah:
Wist niet dat er echt zoiets bestond.
Zonder gekheid, Armin van Buren ligt me meer.
Je mag hem wel een keer komen lenen, ik woon ook in Zoetermeer.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”