Aansturing motorpotentiometer

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Sandokan
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 11:16

Aansturing motorpotentiometer

Bericht door Sandokan »

Hallo,

Ik wil een infrarood aangestuurde motorpotentiometer bouwen voor mijn voorversterker. Nu kan ik wel een module kopen van Alie maar dat is me wat te makkelijk. Heeft iemand een mooi schema voor mij. Bij voorkeur een rc5.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Aansturing motorpotentiometer

Bericht door Ah!buis »

Met een schema alleen ben je er niet.Zit een µ-controller (met programma) in om de boel te sturen.
Tenzij je de hele boel met logika-ICs wil opbouwen, ben je voorlopig van de straat (komt goed uit) :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Aansturing motorpotentiometer

Bericht door ray5150 »

In het verleden waren er wel infra-rood decoder IC´s (ik dacht van Philips, toen ze nog zelf IC´s maakten) te verkrijgen, maar die zijn al minstens een jaar of 25 uit productie.
Bij mijn weten konden die ook geen motor potentiometer aansturen.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Aansturing motorpotentiometer

Bericht door pvanlingen »

Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Aansturing motorpotentiometer

Bericht door pvanlingen »

Vroeger kocht ik setjes bij Dantimax in Denemarken, maar die man heeft geen tijd meer en ook geen zin meer in de verkoop van ir volume regelingen.

Als ik nu zoiets nodig heb ga ik naar Hifi Collective in Engeland.

https://www.hificollective.co.uk/potent ... -alps.html
print compleet + afstandsbediening + verzenden €61,41.

Ja je moet wat als je niet zelf wil bouwen. :lol:

Die modules van Alie vind ik maar niks.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Aansturing motorpotentiometer

Bericht door Ah!buis »

Dat is dan met een (twee) voorgeprogrammeerde µC. Zal vermoedelijk niet de rc-5 code volgen = zelf zapper maken.
Of je er iets aan hebt hangt een beetje af van de prijs van de twee ICs in vergelijking met zo'n chinees geval.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Aansturing motorpotentiometer

Bericht door ray5150 »

Hee, dat komt bij Rod Elliott vandaan.
https://sound-au.com/project110.htm

Printjes en geprogrammeerde controllers bij hem verkrijgbaar. O:)
https://sound-au.com/pcb/pricelist.html
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aansturing motorpotentiometer

Bericht door Barry2001 »

Je kunt de spanning ook omdraaien (zoals in de genoemde schakeling, H brug) met een ic waar dit in zit, L298N. Zelf ook wel toegepast, is wat eenvoudiger. Moet je uiteraard nog wel wat hebben voor de RC.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Aansturing motorpotentiometer

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
Je kunt de spanning ook omdraaien (zoals in de genoemde schakeling, H brug) met een ic waar dit in zit, L298N. Zelf ook wel toegepast, is wat eenvoudiger. Moet je uiteraard nog wel wat hebben voor de RC.
Beetje ? zwaar.Beter L293 hier, kan ook een evt mute-relais mee aangestuurd.
Anne
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Aansturing motorpotentiometer

Bericht door sevenup »

Je zou ook een heel klein Arduino achtig bordje kunnen gebruiken voor infrarood ontvangst. Deze kan ook een hbrug en relais aansturen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aansturing motorpotentiometer

Bericht door Barry2001 »

Ah!buis schreef:
Barry2001 schreef:
Je kunt de spanning ook omdraaien (zoals in de genoemde schakeling, H brug) met een ic waar dit in zit, L298N. Zelf ook wel toegepast, is wat eenvoudiger. Moet je uiteraard nog wel wat hebben voor de RC.
Beetje ? zwaar.Beter L293 hier, kan ook een evt mute-relais mee aangestuurd.
Anne

Bedoel ik ook, L293, excuus, L298, is overdreven. Ik gebruik oa in de GU50 versterker een L293.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Aansturing motorpotentiometer

Bericht door peterl »

pvanlingen schreef:
Vroeger kocht ik setjes bij Dantimax in Denemarken, maar die man heeft geen tijd meer en ook geen zin meer in de verkoop van ir volume regelingen.

Als ik nu zoiets nodig heb ga ik naar Hifi Collective in Engeland.

https://www.hificollective.co.uk/potent ... -alps.html
print compleet + afstandsbediening + verzenden €61,41.

Ja je moet wat als je niet zelf wil bouwen. :lol:

Die modules van Alie vind ik maar niks.
Wat is daar mis mee Paulus, ik heb er 2x een ingebouwd en werken prima, zit meteen aan en uitschakeling bij op met de voeding. Het enig wat wel is wil gebeuren als je hem zachter zet dat hij iets later nog wat zachter gaat(af en toe).
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Aansturing motorpotentiometer

Bericht door pvanlingen »

Die Alie dingen werken wel, zijn goedkoop, en ook nog compleet met afstandsbediening.
Ik heb echter liever een printje zonder potmeter en kies dan voor een beter exemplaar.
Kost wat meer maar dan heb je ook wat. :D
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Aansturing motorpotentiometer

Bericht door peterl »

Maar die heb ik ook, losse potmeter en printje apart.
Maar ik wil wel andere 24 standen schakelaars gebruiken maar die ken ik niet met motor uitvoering(betaalbaar)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Aansturing motorpotentiometer

Bericht door Leeuwarden »

pvanlingen schreef:
Die Alie dingen werken wel, zijn goedkoop, en ook nog compleet met afstandsbediening.
Ik heb echter liever een printje zonder potmeter en kies dan voor een beter exemplaar.
Kost wat meer maar dan heb je ook wat. :D
Je kan de pøt ook afkoppelen en een betere aansluiten?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Aansturing motorpotentiometer

Bericht door peterl »

zoals?
Want welke potmeters die beter zijn dan de ALPS zouden op die motortjes passen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aansturing motorpotentiometer

Bericht door Pjotr »

peterl schreef:
Maar die heb ik ook, losse potmeter en printje apart.
Maar ik wil wel andere 24 standen schakelaars gebruiken maar die ken ik niet met motor uitvoering(betaalbaar)
En dan te bedenken dat daar destijds telefooncentrales vol mee stonden... :lol: W.m.b. is er echt niks mis met een motorgestuurde ALPS Anders kom je in de categorie studiospul a la Penny & Giles, betaal je minstens een paar honderd euries voor een potje.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Aansturing motorpotentiometer

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
En dan te bedenken dat daar destijds telefooncentrales vol mee stonden... :lol:
Dat ging niet met een motor maar een elektromagneet.Elke puls een stap verder.
Stap terug, toertje rond -1 , niet erg handig om volume te regelen :-$ :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aansturing motorpotentiometer

Bericht door Barry2001 »

@peterl: welke gebruik je nu? Er worden oa
op eBay kitjes aangeboden waar dan wel wordt vermeld dat de potmeter Alps is, maar niet altijd is. Daar kun je dan uiteraard verbetering mee halen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aansturing motorpotentiometer

Bericht door Pjotr »

Psies, dan kun je er altijd zelf nog een RK27 Alps op zetten: https://www.ebay.de/itm/ALPS-RK27112MC- ... 4567498663 Familygate levert zo'n beetje alle Alps en zit in Duitsland. Dan heb je het in een paar dagen binnen. Heb prima ervaring met ze.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Aansturing motorpotentiometer

Bericht door ray5150 »

Yep, Wat Peter zegt. Vaak is welliswaar ALPS wat erop zit, maar ze maken ook heule goedkope series die nie veel soeps zijn.
Met zo'n RK27 (de blauwe) haal je een behoorlijk goede potmeter in huis. probleem kan zijn is dat die niet op die RC printjes passen, maar daar is met wat handigheid ook wel weer een mouw aan te passen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Aansturing motorpotentiometer

Bericht door peterl »

Ik heb er geen printje aan zitten dus op de de pennen, het klopt trouwens, de ene die ik heb is een echte blauwe ALPS, en de andere een zwarte imitatie.
Kan die nog vervangen voor en echte.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aansturing motorpotentiometer

Bericht door Pjotr »

Zou nog eens goed kijken, zwart is niet pe se imitatie. Je had destijds de 27mm "Blue Velvet" een de 40mm "Black Beauty". Die 40mm worden niet meer gemaakt. Kan best dat de 27mm nu ook gewoon zwart is.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Aansturing motorpotentiometer

Bericht door Leeuwarden »

peterl schreef:
zoals?
Want welke potmeters die beter zijn dan de ALPS zouden op die motortjes passen?
Ik heb deze van Ali. Dit zou een RK16 moeten zijn als ik het goed heb. Zit achterop met twee simpele metaaldraadjes gesoldeerd. Ik heb er nog een en die functioneert naar behoren in mijn Korg B1 'baksel', zoals sommige heldere geesten het ding noemen. Op zich kan je gewoon een blauwe Alps motorpot aanschaffen, draadjes achterop de RK16 losmaken en aan de blauwe Alps solderen. Ben je voor ongeveer € 50,- klaar.
Bijlagen
2A6E28DB-B978-438E-B5C8-D03C99AD7354.jpeg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Aansturing motorpotentiometer

Bericht door Kappa7 »

Leeuwarden schreef:
Op zich kan je gewoon een blauwe Alps motorpot aanschaffen, draadjes achterop de RK16 losmaken en aan de blauwe Alps solderen. Ben je voor ongeveer € 50,- klaar.
Heb ik voor mijn voorversterker ook zo gedaan.
viewtopic.php?f=7&t=27689#p1932846
Met op de print van de pot dan ook gelijk de ingang relais geplaatst en dat werkt prima.
Plaats reactie