Aansturing motorpotentiometer
Moderator: Beheerdersteam
Aansturing motorpotentiometer
Hallo,
Ik wil een infrarood aangestuurde motorpotentiometer bouwen voor mijn voorversterker. Nu kan ik wel een module kopen van Alie maar dat is me wat te makkelijk. Heeft iemand een mooi schema voor mij. Bij voorkeur een rc5.
Ik wil een infrarood aangestuurde motorpotentiometer bouwen voor mijn voorversterker. Nu kan ik wel een module kopen van Alie maar dat is me wat te makkelijk. Heeft iemand een mooi schema voor mij. Bij voorkeur een rc5.
Re: Aansturing motorpotentiometer
Met een schema alleen ben je er niet.Zit een µ-controller (met programma) in om de boel te sturen.
Tenzij je de hele boel met logika-ICs wil opbouwen, ben je voorlopig van de straat (komt goed uit)
Anne
Tenzij je de hele boel met logika-ICs wil opbouwen, ben je voorlopig van de straat (komt goed uit)
Anne
Re: Aansturing motorpotentiometer
In het verleden waren er wel infra-rood decoder IC´s (ik dacht van Philips, toen ze nog zelf IC´s maakten) te verkrijgen, maar die zijn al minstens een jaar of 25 uit productie.
Bij mijn weten konden die ook geen motor potentiometer aansturen.
Bij mijn weten konden die ook geen motor potentiometer aansturen.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Aansturing motorpotentiometer
Vroeger kocht ik setjes bij Dantimax in Denemarken, maar die man heeft geen tijd meer en ook geen zin meer in de verkoop van ir volume regelingen.
Als ik nu zoiets nodig heb ga ik naar Hifi Collective in Engeland.
https://www.hificollective.co.uk/potent ... -alps.html
print compleet + afstandsbediening + verzenden €61,41.
Ja je moet wat als je niet zelf wil bouwen.
Die modules van Alie vind ik maar niks.
Als ik nu zoiets nodig heb ga ik naar Hifi Collective in Engeland.
https://www.hificollective.co.uk/potent ... -alps.html
print compleet + afstandsbediening + verzenden €61,41.
Ja je moet wat als je niet zelf wil bouwen.
Die modules van Alie vind ik maar niks.
Re: Aansturing motorpotentiometer
Dat is dan met een (twee) voorgeprogrammeerde µC. Zal vermoedelijk niet de rc-5 code volgen = zelf zapper maken.pvanlingen schreef:
Of je er iets aan hebt hangt een beetje af van de prijs van de twee ICs in vergelijking met zo'n chinees geval.
Anne
Re: Aansturing motorpotentiometer
Hee, dat komt bij Rod Elliott vandaan.pvanlingen schreef:
https://sound-au.com/project110.htm
Printjes en geprogrammeerde controllers bij hem verkrijgbaar.
https://sound-au.com/pcb/pricelist.html
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15175
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aansturing motorpotentiometer
Je kunt de spanning ook omdraaien (zoals in de genoemde schakeling, H brug) met een ic waar dit in zit, L298N. Zelf ook wel toegepast, is wat eenvoudiger. Moet je uiteraard nog wel wat hebben voor de RC.
Re: Aansturing motorpotentiometer
Beetje ? zwaar.Beter L293 hier, kan ook een evt mute-relais mee aangestuurd.Barry2001 schreef:Je kunt de spanning ook omdraaien (zoals in de genoemde schakeling, H brug) met een ic waar dit in zit, L298N. Zelf ook wel toegepast, is wat eenvoudiger. Moet je uiteraard nog wel wat hebben voor de RC.
Anne
Re: Aansturing motorpotentiometer
Je zou ook een heel klein Arduino achtig bordje kunnen gebruiken voor infrarood ontvangst. Deze kan ook een hbrug en relais aansturen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15175
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aansturing motorpotentiometer
Ah!buis schreef:Beetje ? zwaar.Beter L293 hier, kan ook een evt mute-relais mee aangestuurd.Barry2001 schreef:Je kunt de spanning ook omdraaien (zoals in de genoemde schakeling, H brug) met een ic waar dit in zit, L298N. Zelf ook wel toegepast, is wat eenvoudiger. Moet je uiteraard nog wel wat hebben voor de RC.
Anne
Bedoel ik ook, L293, excuus, L298, is overdreven. Ik gebruik oa in de GU50 versterker een L293.
Re: Aansturing motorpotentiometer
Wat is daar mis mee Paulus, ik heb er 2x een ingebouwd en werken prima, zit meteen aan en uitschakeling bij op met de voeding. Het enig wat wel is wil gebeuren als je hem zachter zet dat hij iets later nog wat zachter gaat(af en toe).pvanlingen schreef:Vroeger kocht ik setjes bij Dantimax in Denemarken, maar die man heeft geen tijd meer en ook geen zin meer in de verkoop van ir volume regelingen.
Als ik nu zoiets nodig heb ga ik naar Hifi Collective in Engeland.
https://www.hificollective.co.uk/potent ... -alps.html
print compleet + afstandsbediening + verzenden €61,41.
Ja je moet wat als je niet zelf wil bouwen.
Die modules van Alie vind ik maar niks.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Aansturing motorpotentiometer
Die Alie dingen werken wel, zijn goedkoop, en ook nog compleet met afstandsbediening.
Ik heb echter liever een printje zonder potmeter en kies dan voor een beter exemplaar.
Kost wat meer maar dan heb je ook wat.
Ik heb echter liever een printje zonder potmeter en kies dan voor een beter exemplaar.
Kost wat meer maar dan heb je ook wat.
Re: Aansturing motorpotentiometer
Maar die heb ik ook, losse potmeter en printje apart.
Maar ik wil wel andere 24 standen schakelaars gebruiken maar die ken ik niet met motor uitvoering(betaalbaar)
Maar ik wil wel andere 24 standen schakelaars gebruiken maar die ken ik niet met motor uitvoering(betaalbaar)
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Aansturing motorpotentiometer
Je kan de pøt ook afkoppelen en een betere aansluiten?pvanlingen schreef:Die Alie dingen werken wel, zijn goedkoop, en ook nog compleet met afstandsbediening.
Ik heb echter liever een printje zonder potmeter en kies dan voor een beter exemplaar.
Kost wat meer maar dan heb je ook wat.
Re: Aansturing motorpotentiometer
zoals?
Want welke potmeters die beter zijn dan de ALPS zouden op die motortjes passen?
Want welke potmeters die beter zijn dan de ALPS zouden op die motortjes passen?
Re: Aansturing motorpotentiometer
En dan te bedenken dat daar destijds telefooncentrales vol mee stonden...peterl schreef:Maar die heb ik ook, losse potmeter en printje apart.
Maar ik wil wel andere 24 standen schakelaars gebruiken maar die ken ik niet met motor uitvoering(betaalbaar)
Re: Aansturing motorpotentiometer
Dat ging niet met een motor maar een elektromagneet.Elke puls een stap verder.Pjotr schreef:En dan te bedenken dat daar destijds telefooncentrales vol mee stonden...![]()
Stap terug, toertje rond -1 , niet erg handig om volume te regelen
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15175
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aansturing motorpotentiometer
@peterl: welke gebruik je nu? Er worden oa
op eBay kitjes aangeboden waar dan wel wordt vermeld dat de potmeter Alps is, maar niet altijd is. Daar kun je dan uiteraard verbetering mee halen.
op eBay kitjes aangeboden waar dan wel wordt vermeld dat de potmeter Alps is, maar niet altijd is. Daar kun je dan uiteraard verbetering mee halen.
Re: Aansturing motorpotentiometer
Psies, dan kun je er altijd zelf nog een RK27 Alps op zetten: https://www.ebay.de/itm/ALPS-RK27112MC- ... 4567498663 Familygate levert zo'n beetje alle Alps en zit in Duitsland. Dan heb je het in een paar dagen binnen. Heb prima ervaring met ze.
Re: Aansturing motorpotentiometer
Yep, Wat Peter zegt. Vaak is welliswaar ALPS wat erop zit, maar ze maken ook heule goedkope series die nie veel soeps zijn.
Met zo'n RK27 (de blauwe) haal je een behoorlijk goede potmeter in huis. probleem kan zijn is dat die niet op die RC printjes passen, maar daar is met wat handigheid ook wel weer een mouw aan te passen.
Met zo'n RK27 (de blauwe) haal je een behoorlijk goede potmeter in huis. probleem kan zijn is dat die niet op die RC printjes passen, maar daar is met wat handigheid ook wel weer een mouw aan te passen.
Re: Aansturing motorpotentiometer
Ik heb er geen printje aan zitten dus op de de pennen, het klopt trouwens, de ene die ik heb is een echte blauwe ALPS, en de andere een zwarte imitatie.
Kan die nog vervangen voor en echte.
Kan die nog vervangen voor en echte.
Re: Aansturing motorpotentiometer
Zou nog eens goed kijken, zwart is niet pe se imitatie. Je had destijds de 27mm "Blue Velvet" een de 40mm "Black Beauty". Die 40mm worden niet meer gemaakt. Kan best dat de 27mm nu ook gewoon zwart is.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Aansturing motorpotentiometer
Ik heb deze van Ali. Dit zou een RK16 moeten zijn als ik het goed heb. Zit achterop met twee simpele metaaldraadjes gesoldeerd. Ik heb er nog een en die functioneert naar behoren in mijn Korg B1 'baksel', zoals sommige heldere geesten het ding noemen. Op zich kan je gewoon een blauwe Alps motorpot aanschaffen, draadjes achterop de RK16 losmaken en aan de blauwe Alps solderen. Ben je voor ongeveer € 50,- klaar.peterl schreef:zoals?
Want welke potmeters die beter zijn dan de ALPS zouden op die motortjes passen?
Re: Aansturing motorpotentiometer
Heb ik voor mijn voorversterker ook zo gedaan.Leeuwarden schreef:Op zich kan je gewoon een blauwe Alps motorpot aanschaffen, draadjes achterop de RK16 losmaken en aan de blauwe Alps solderen. Ben je voor ongeveer € 50,- klaar.
viewtopic.php?f=7&t=27689#p1932846
Met op de print van de pot dan ook gelijk de ingang relais geplaatst en dat werkt prima.
