Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door ds23man »

Shadow schreef:
Daar past mijn arm doorheen ongeveer :rofl:
Ben je afgevallen?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Henkjan schreef:
Barry2001 schreef:
Dat denk ik ook. Inmiddels komen langzaam bij beetje de overige componenten binnen voor de Calpamosjes. Het wachten is nog even op het hout, een niet geheel onbelangrijke factor in deze. Online besteld, levertijd tot 20 dagen, jongens hebben het druk in deze tijden. Daarna kan het bouwen gaan starten.
ik mis de maatvoering
IMG_2290.JPG
Kiekeboe
Gebruikersavatar
Benly
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 15 jan 2021, 17:33
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Benly »

Mooi project Barry!
Als je van inhoud en diepgang houdt dan komt dat wel goed denk ik.

Hoe ga je de kasten afwerken?
Fineren of ga je massief gebruiken of in een kleur?

Edit: ik lees berkenmultiplex, dat is zeker mooi er voor in te zetten!
Welke qualiteit ga je inzetten?
Laatst gewijzigd door Benly op vr 15 jan 2021, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door ds23man »

Marcus? :think:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door beijert »

:bakkie:
Gebruikersavatar
Benly
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 15 jan 2021, 17:33
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Benly »

Wat voor fineer ga je gebruiken?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

En het is nog steeds wachten op het hout, zag een aanbieding die me wel handig leek. Het te verwachten gewicht van de mosjes is p/st zo ongeveer mijn eigen gewicht, dus ik denk dat ik ze hier maar op opbouw.
Bijlagen
IMG_2344.JPG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Shadow »

Verstandig :lol:
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door tonvandeacker »

Lijkt mij een mooi setje voor op de luisterdag Hengelo 2022...dan kom ik zeker :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Shadow »

tonvandeacker schreef:
Lijkt mij een mooi setje voor op de luisterdag Hengelo 2022...dan kom ik zeker :lol:
Hee Ton :goedzo:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door VintageHarry »

Leuk je weer online te zien, Ton!

On topic, goed plan om deze boxen wat handiger verplaatsbaar te maken :)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

tonvandeacker schreef:
Lijkt mij een mooi setje voor op de luisterdag Hengelo 2022...dan kom ik zeker :lol:
Haha, de luisterdag komt er vast wel weer ooit, of de speakers een beetje verplaatsbaar zijn valt nog even te bezien. Leuk weer eens wat van je te horen :goedzo:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door John P »

De volgende Hengelo luisterdag bij Barry thuis ivm gewicht van de Calpamos.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

BackplateJPG.JPG
Ik heb de tekening van de backplate naar Freeskees gestuurd, en er wat moois voor teruggekregen. Ze zijn 160 x 160mm, 4mm dik (komen uit een Hifi2000 frontje) en ik ga ze infrezen in de achterkant van de kast, zodat je de (blanke) randen niet ziet. Wordt fraai :rock:

De kwaliteit is weer zoals gebruikelijk bij Kees, absoluut top! Nog even weer onder de aandacht brengen, Kees is hier op het forum bekend als Audiomanics, en ook te bereiken via http://www.techgraphix.nl/ voor als je eens een frees/boor/cnc/zaag etc adres zoekt voor je project, tegen een hobbyvriendelijk prijsje.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Kappa7 »

Mooi project Barry.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

"Ga je verbouwen?" vroeg een buurvrouw. "Nee" :rock:

Het hout is binnen. Jongens zijn druk denk ik, 10 januari al besteld. Maar het ziet er strak uit, netjes verpakt op 2 pallets met onder en boven een plaat resthout, uitstekend zo dat ook de hoeken niet beschadigen. Direct maar even naar binnen gepakt, nog net voor de regen. Als ik al voel wat de losse stukken al wegen ben ik blij dat ik het gezaagd heb besteld, als ik dat hier thuis had moeten doen met meerdere workmates oid was dat een hele toer geweest.
IMG_2459.JPG
IMG_2460 (004).JPG
Waar begin ik mee, ik denk baffles en achterkant frezen.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Zweitse »

Dat is een mooi pakketje hout :rock:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door hardbats »

Waar heb je het laten zagen?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Shadow »

Ik zie berken mpx?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Ja klopt, 18mm.
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Duck Twacy »

Barry2001 schreef:
"Ga je verbouwen?" vroeg een buurvrouw. "Nee" :rock:

Het hout is binnen. Jongens zijn druk denk ik, 10 januari al besteld. Maar het ziet er strak uit, netjes verpakt op 2 pallets met onder en boven een plaat resthout, uitstekend zo dat ook de hoeken niet beschadigen. Direct maar even naar binnen gepakt, nog net voor de regen. Als ik al voel wat de losse stukken al wegen ben ik blij dat ik het gezaagd heb besteld, als ik dat hier thuis had moeten doen met meerdere workmates oid was dat een hele toer geweest.

IMG_2459.JPG

IMG_2460 (004).JPG

Waar begin ik mee, ik denk baffles en achterkant frezen.
Ik zie ook balkjes, dus jij gaat ook het frame nabouwen. Hoe denk je dat aan te pakken? Maak je eerst een balken kist (de "ribben") en dan pas de platen er tegenaan? Dat lijkt me namelijk erg lastig om goed haaks en op maat te maken als je geen timmerman bent. Of maak je eerst een deel van de kist van bv 2 of 3 platen en plakt/schroeft daar dan die balken tegenaan (in de hoeken)?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Daar had ik al even over nagedacht, het frame eerst maken en dan de zijkanten ertegenaan krijg je inderdaad niet snel goed denk ik. Zoals ik het nu zie wordt dit de volgorde:
Ik frees lamellen in de verbindingen onderkant-zijkanten-bovenkant, heb onlangs een lamellenfrees gekocht. Dit lijm en klem ik vervolgens, met de baffle en achterkant er los in (misschien even vastzetten met een schroef van de zijkant). Dan weet ik zeker dat het mooi aansluit en blijft het haaks.
Vervolgens zaag ik de balken juist af (heb alleen een handcirkelzaag maar kan een goede afkortzaag lenen van mijn zwager) en schroef die tegen de zijkanten aan, van buitenaf. De schroefkoppen zie je dus aan de zijkant, maar er komt toch een dunne laag mdf gelijmd overheen. Overmaats, en dan met een kantenfrees afwerken.
De baffle heb ik al uitgefreesd dan en kan tegen het balkenframe lijmen, en van de zijkanten uit schroeven.
Baffle van verf voorzien, achterkant kan ook gelijk mee ook al zit 'ie er nog niet in.
Drivers in de baffle monteren.
Dan verder afwerken aan de binnenkant, akotherm, bitumen, drivers en filter aansluiten. Dan als laatste de achterkant er tegen aan lijmen, en weer schroeven van de zijkant. Moet ik later er binnen nog bij kan dit via het woofer gat.
Ik ga er nu even vanuit dat alles precies past, als het toch iets afwijkt komt er een change of plans :mrgreen:
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Duck Twacy »

Barry2001 schreef:
Daar had ik al even over nagedacht, het frame eerst maken en dan de zijkanten ertegenaan krijg je inderdaad niet snel goed denk ik. Zoals ik het nu zie wordt dit de volgorde:
Ik frees lamellen in de verbindingen onderkant-zijkanten-bovenkant, heb onlangs een lamellenfrees gekocht. Dit lijm en klem ik vervolgens, met de baffle en achterkant er los in (misschien even vastzetten met een schroef van de zijkant). Dan weet ik zeker dat het mooi aansluit en blijft het haaks.
Vervolgens zaag ik de balken juist af (heb alleen een handcirkelzaag maar kan een goede afkortzaag lenen van mijn zwager) en schroef die tegen de zijkanten aan, van buitenaf. De schroefkoppen zie je dus aan de zijkant, maar er komt toch een dunne laag mdf gelijmd overheen. Overmaats, en dan met een kantenfrees afwerken.
De baffle heb ik al uitgefreesd dan en kan tegen het balkenframe lijmen, en van de zijkanten uit schroeven.
Lol, ik volg je bouwplan niet helemaal. Ik denk eerst te beginnen met 1 zijkant en van daaruit de voor/achter en boven/onder kant te bevestingen. Ook met lamellen. Het vierkant gevormd door voor/achter en boven/onderkant heb ik van te voren ook lamellen ready gemaakt. Die ene zijkant en dat vierkant moet ws in een keer gelijmd worden (gelukkig klemmen zat). Ik wil liever niet schroeven.

De balkjes zal ik wel eerst op maat (laten) zagen. Hopelijk kan dat nauwkeurig genoeg. De opmaat gezaagde balken zal ik was vanuit de open zijkant droog tegen de platen lijmen (ms doe ik nog een paar deuvels hier en daar).
Ik ben nog steeds van plan 24 mm multiplex te gebruiken. De kast komt toch op rubberen wielen te staan.
Filter ook extern, maar ws met Speakon connectors
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Henkjan »

wat kan helpen is : zet alle onderdelen in Sketchup (of ander 3D teken pakket), en ga t dan virtueel in elkaar zetten
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”