Composiet versterker MK1-V2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door hannesie »

kleur.PNG
Kleur bekennen is wel wat moeilijker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Daarom zit dat spul ook allemaal in aparte zakjes waarop staat wat er inzit Bert :lol: Maar je hebt wel een punt, het is lastig te zien. Controleren doe ik dan ook met een halogeen bureaulampje en ohmmeter :D
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door 3kes »

Zomaar benieuwd Pjotr, MELF weerstanden zijn natuurlijk erg goed. Heb je deze om die reden gekozen ipv de normale 1206 exemplaren?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Ja, MELF zijn NiChr metaalfilm en vervormen aanzienlijk minder dan de standaard dikkefilm 1206. Dat hebben we een jaar of 30 geleden al eens op de TUDelft uitgezocht. En omdat het hier juist om hele lage vervorming gaat i.d.d. bewust gekozen. Bovendien zijn ze een stuk betrouwbaarder met handsolderen. Sowieso zijn de componenten geselecteerd op de hoogste kwaliteit en van gerenommeerde leveranciers om tot een optimaal resultaat te komen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Daarom zit dat spul ook allemaal in aparte zakjes waarop staat wat er inzit Bert :lol: Maar je hebt wel een punt, het is lastig te zien. Controleren doe ik dan ook met een halogeen bureaulampje en ohmmeter :D
Ik begrijp dat ze niet in een papieren/kartonnen strip zitten zoals de meeste SMD onderdelen ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door ray5150 »

3kes schreef:
Hoppetee, fire in the hall.
Is het de belichting, of heb je bijna die blauwe instelpotmeter in brand gestoken ? :shock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door ds23man »

Afgeknipte strips in een plastic zakje. De waarde staat niet op de strips, alleen op de doos waar een volledige rol in zit.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door 3kes »

ray5150 schreef:
3kes schreef:
Hoppetee, fire in the hall.
Is het de belichting, of heb je bijna die blauwe instelpotmeter in brand gestoken ? :shock:
Daar keek ik ook van op maar is de belichting. Het potmetertje is in opperste staat. Zou iets zo verbranden dan ging er een nieuwe in.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door 3kes »

Pjotr schreef:
Ja, MELF zijn NiChr metaalfilm en vervormen aanzienlijk minder dan de standaard dikkefilm 1206. Dat hebben we een jaar of 30 geleden al eens op de TUDelft uitgezocht. En omdat het hier juist om hele lage vervorming gaat i.d.d. bewust gekozen. Bovendien zijn ze een stuk betrouwbaarder met handsolderen. Sowieso zijn de componenten geselecteerd op de hoogste kwaliteit en van gerenommeerde leveranciers om tot een optimaal resultaat te komen.
Uitstekende keuze, bij zo’n goed ontwerp horen de beste onderdelen. En niet zoals bij vele Chinese halfbakken implementaties.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Het blijft een lastige met die kleuren:

Dit is met halogeen:
IMG_3260_Halogeen.jpg
En deze met een speciale fluorescentie fotolamp:
IMG_3263_Photo_light.jpg
Het verschil is klein maar ondanks dat het een TL lamp is lijkt de fotolamp het net iets beter te doen. I.i.g. zijn de kleuren wel correct te onderscheiden. Het violet van de 0,1% tolerantieband op de 0,1% weerstanden is nu wel redelijk violet i.p.v. bruin. Voor beide foto's heb ik eerst handmatig een witbalans gemaakt met dezelfde grijskaart. Anders zijn ze niet te vergelijken.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 04 feb 2021, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door OpaBert »

Als je de componenten bij je hebt en je weet wat je zoekt
Dan zie je het waarschijnlijk wel maar ook op deze foto zit Oranje Rood Bruin erg dicht bij elkaar
Ik heb dat ook hier met de Led verlichting Combinatie met TL lanmpen wordt het ook niet beter
Het wordt pas weer duidelijk als ik de Led verlichting helemaal uit zet
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Mwah, als je naar R37 en R47 kijkt b.v. vind ik het toch wel goed te onderscheiden. Vergeet niet dat de ondergrondkleur van de weerstanden ook meespeelt en de kleurcurven van mijn camera en jouw monitor ook niet gekalibreerd zijn. In het echt is het nog veel duidelijker. Om bij te werken gaat halogeen en fotolamp i.i.g. een stuk beter dan de LED's van de loeplamp.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door 3kes »

Als er trouwens bouwers zijn in de buurt van Alphen a/d Rijn die moeite hebben met SMD solderen, ik doe het graag en voor niks uiteraard.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door FR_Aad »

Mooi aanbod!
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door knuisje »

Hier idem. Als iemand heel graag deze versterker wil en geen kans ziet om de printen zelf te solderen stuur mij dan de printen en alle onderdelen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door dre »

Geweldige aanbiedingen!

Nu zijn er een heleboel met spijt! :rofl:
oorpijn
Berichten: 60
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 12:42

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door oorpijn »

Nou, de knoop doorgehakt. Ik ga m ook proberen te bouwen. De printjes zijn net aangekomen (dank aan Peter) en de trafo's (block van conrad) zijn er ook. Nu nog wachten op mouser. Heb geen echte ervaring met versterkers bouwen. Dus zet jullie schrap voor iemand die open deuren intrapt, domme vragen stelt en alle beginnersfouten in een rij achter elkaar zet :wink: . Mijn voorgang zal ik ook bijhouden en met jullie delen (geen beter vermaak dan leedvermaak toch? :bakkie: ).

De versterker is bedoeld om een set oris 150 hoorns met (soon to be delivered) Lii drivers aan te sturen. De bron is een rapsberry met moode. Een DAC moet er nog komen. Heb een dddcc maar daar zit wat ruis op. Nu speel ik met audionirvana super 8 in de hoorns en een hifiberry amp2. En dat klinkt al echt veelbelovend.

Heb een oude modu-kast ooit van het forum gekocht en daar komt ie eerst maar eens in. Er zitten al twee ice-amps in voor het laag. Als het allemaal technisch lekker werkt uiteindelijk een mooie kast maken... Maar eerst de printjes nu! Ik maak me op voor een stijle leercurve :yeah:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

Bravo! =D>
Er is hulp genoeg hier voor je :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

oorpijn schreef:
De versterker is bedoeld om een set oris 150 hoorns met (soon to be delivered) Lii drivers aan te sturen. De bron is een rapsberry met moode. Een DAC moet er nog komen. Heb een dddcc maar daar zit wat ruis op. Nu speel ik met audionirvana super 8 in de hoorns en een hifiberry amp2. En dat klinkt al echt veelbelovend.
\:D/ Ai, dat had je nog niet verklapt. Dat lijkt mij een hele mooie combi te gaan worden. De CA is echt wat anders dan de hifiberry amp wat signatuur aangaat en qua ruis, muis en muis stil! Dat ga je merken met een dergelijk hoog rendement systeem :sure: Dat verdient dadelijk een hele mooie eveneens heel stille DAC.
oorpijn
Berichten: 60
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 12:42

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door oorpijn »

Nou, alles lijkt vast te zitten ondertussen. Nu voorzichtig eens een trafo aansluiten. Was wel benieuwd hoe dat smd zou gaan en viel wel mee. Wel keek ik zowat scheel toen het klaar was.
08EC243E-FBC5-4DC8-BE02-53FAC38F6197.jpeg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Barry2001 »

Volgens mij heb je D3 en D4 verkeerd om zitten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door ds23man »

Les 1 in de elektronica: Controleer minimaal 3 maal de polariteit van de diodes!!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Yep, dioden moeten met hun "ruggetje" naar elkaar zitten. Check, check, dubbel check altijd de hele print! Beste kun je dat a.d.h. van de BOM doen (fotokopietje maken). Doe dat ook een keer van achteren naar voren. Als je een fout maakt dan is er een gerede kans dat je dezelfde fout nog een keer maakt zonder dat je er erg in hebt. Check je van achteren naar voren dan is die kans veel kleiner en komt ie er meestal wel uit.

Check ook de spanning op de voedingscondensatoren van de op-amps. Daar moet plus en min 15V staan. Pas op dat je niet uitschiet met je meetpennen.
oorpijn
Berichten: 60
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 12:42

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door oorpijn »

owww, scherp oog! dank u heren! Zal er eens rustig voor gaan zitten om alles door te lopen. was ook best laat toen de laatste delen er op gingen vannacht...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Zie dat de 10ohm/2W weerstanden aan de uitgang niet op voorraad zijn. Als vervanger kun je daarvoor prima de 71-CPF2-J-10/R nemen. Is dezelfde maar dan 5%. Maakt hier helemaal niet uit. Ook de 100uF/50V Kemet is niet op voorraad. Neem dan de 80-A759MS686M1HAAE32 Is 68uF maar dat maakt ook niet zo veel uit. Belangrijker is dat het goed past. Als vervanger voor de voeding elco's zijn die NIchicons Gold (Mouser LKG1H103MESBAK ) een goede vervanger. Maar de oorspronkelijke van van KEMET/BHC zijn net zo goed.
Plaats reactie