Composiet versterker MK1-V2
Moderator: Beheerdersteam
Re: Composiet versterker MK1-V2
Daarom zit dat spul ook allemaal in aparte zakjes waarop staat wat er inzit Bert
Maar je hebt wel een punt, het is lastig te zien. Controleren doe ik dan ook met een halogeen bureaulampje en ohmmeter 
Re: Composiet versterker MK1-V2
Zomaar benieuwd Pjotr, MELF weerstanden zijn natuurlijk erg goed. Heb je deze om die reden gekozen ipv de normale 1206 exemplaren?
Re: Composiet versterker MK1-V2
Ja, MELF zijn NiChr metaalfilm en vervormen aanzienlijk minder dan de standaard dikkefilm 1206. Dat hebben we een jaar of 30 geleden al eens op de TUDelft uitgezocht. En omdat het hier juist om hele lage vervorming gaat i.d.d. bewust gekozen. Bovendien zijn ze een stuk betrouwbaarder met handsolderen. Sowieso zijn de componenten geselecteerd op de hoogste kwaliteit en van gerenommeerde leveranciers om tot een optimaal resultaat te komen.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Ik begrijp dat ze niet in een papieren/kartonnen strip zitten zoals de meeste SMD onderdelen ?Pjotr schreef:Daarom zit dat spul ook allemaal in aparte zakjes waarop staat wat er inzit BertMaar je hebt wel een punt, het is lastig te zien. Controleren doe ik dan ook met een halogeen bureaulampje en ohmmeter
Re: Composiet versterker MK1-V2
Is het de belichting, of heb je bijna die blauwe instelpotmeter in brand gestoken ?3kes schreef:Hoppetee, fire in the hall.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Composiet versterker MK1-V2
Afgeknipte strips in een plastic zakje. De waarde staat niet op de strips, alleen op de doos waar een volledige rol in zit.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Daar keek ik ook van op maar is de belichting. Het potmetertje is in opperste staat. Zou iets zo verbranden dan ging er een nieuwe in.ray5150 schreef:Is het de belichting, of heb je bijna die blauwe instelpotmeter in brand gestoken ?3kes schreef:Hoppetee, fire in the hall.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Uitstekende keuze, bij zo’n goed ontwerp horen de beste onderdelen. En niet zoals bij vele Chinese halfbakken implementaties.Pjotr schreef:Ja, MELF zijn NiChr metaalfilm en vervormen aanzienlijk minder dan de standaard dikkefilm 1206. Dat hebben we een jaar of 30 geleden al eens op de TUDelft uitgezocht. En omdat het hier juist om hele lage vervorming gaat i.d.d. bewust gekozen. Bovendien zijn ze een stuk betrouwbaarder met handsolderen. Sowieso zijn de componenten geselecteerd op de hoogste kwaliteit en van gerenommeerde leveranciers om tot een optimaal resultaat te komen.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Het blijft een lastige met die kleuren:
Dit is met halogeen:
En deze met een speciale fluorescentie fotolamp:
Het verschil is klein maar ondanks dat het een TL lamp is lijkt de fotolamp het net iets beter te doen. I.i.g. zijn de kleuren wel correct te onderscheiden. Het violet van de 0,1% tolerantieband op de 0,1% weerstanden is nu wel redelijk violet i.p.v. bruin. Voor beide foto's heb ik eerst handmatig een witbalans gemaakt met dezelfde grijskaart. Anders zijn ze niet te vergelijken.
Dit is met halogeen:
En deze met een speciale fluorescentie fotolamp:
Het verschil is klein maar ondanks dat het een TL lamp is lijkt de fotolamp het net iets beter te doen. I.i.g. zijn de kleuren wel correct te onderscheiden. Het violet van de 0,1% tolerantieband op de 0,1% weerstanden is nu wel redelijk violet i.p.v. bruin. Voor beide foto's heb ik eerst handmatig een witbalans gemaakt met dezelfde grijskaart. Anders zijn ze niet te vergelijken.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 04 feb 2021, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Als je de componenten bij je hebt en je weet wat je zoekt
Dan zie je het waarschijnlijk wel maar ook op deze foto zit Oranje Rood Bruin erg dicht bij elkaar
Ik heb dat ook hier met de Led verlichting Combinatie met TL lanmpen wordt het ook niet beter
Het wordt pas weer duidelijk als ik de Led verlichting helemaal uit zet
Dan zie je het waarschijnlijk wel maar ook op deze foto zit Oranje Rood Bruin erg dicht bij elkaar
Ik heb dat ook hier met de Led verlichting Combinatie met TL lanmpen wordt het ook niet beter
Het wordt pas weer duidelijk als ik de Led verlichting helemaal uit zet
Re: Composiet versterker MK1-V2
Mwah, als je naar R37 en R47 kijkt b.v. vind ik het toch wel goed te onderscheiden. Vergeet niet dat de ondergrondkleur van de weerstanden ook meespeelt en de kleurcurven van mijn camera en jouw monitor ook niet gekalibreerd zijn. In het echt is het nog veel duidelijker. Om bij te werken gaat halogeen en fotolamp i.i.g. een stuk beter dan de LED's van de loeplamp.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Als er trouwens bouwers zijn in de buurt van Alphen a/d Rijn die moeite hebben met SMD solderen, ik doe het graag en voor niks uiteraard.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Hier idem. Als iemand heel graag deze versterker wil en geen kans ziet om de printen zelf te solderen stuur mij dan de printen en alle onderdelen.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Nou, de knoop doorgehakt. Ik ga m ook proberen te bouwen. De printjes zijn net aangekomen (dank aan Peter) en de trafo's (block van conrad) zijn er ook. Nu nog wachten op mouser. Heb geen echte ervaring met versterkers bouwen. Dus zet jullie schrap voor iemand die open deuren intrapt, domme vragen stelt en alle beginnersfouten in een rij achter elkaar zet
. Mijn voorgang zal ik ook bijhouden en met jullie delen (geen beter vermaak dan leedvermaak toch?
).
De versterker is bedoeld om een set oris 150 hoorns met (soon to be delivered) Lii drivers aan te sturen. De bron is een rapsberry met moode. Een DAC moet er nog komen. Heb een dddcc maar daar zit wat ruis op. Nu speel ik met audionirvana super 8 in de hoorns en een hifiberry amp2. En dat klinkt al echt veelbelovend.
Heb een oude modu-kast ooit van het forum gekocht en daar komt ie eerst maar eens in. Er zitten al twee ice-amps in voor het laag. Als het allemaal technisch lekker werkt uiteindelijk een mooie kast maken... Maar eerst de printjes nu! Ik maak me op voor een stijle leercurve
De versterker is bedoeld om een set oris 150 hoorns met (soon to be delivered) Lii drivers aan te sturen. De bron is een rapsberry met moode. Een DAC moet er nog komen. Heb een dddcc maar daar zit wat ruis op. Nu speel ik met audionirvana super 8 in de hoorns en een hifiberry amp2. En dat klinkt al echt veelbelovend.
Heb een oude modu-kast ooit van het forum gekocht en daar komt ie eerst maar eens in. Er zitten al twee ice-amps in voor het laag. Als het allemaal technisch lekker werkt uiteindelijk een mooie kast maken... Maar eerst de printjes nu! Ik maak me op voor een stijle leercurve
Re: Composiet versterker MK1-V2
oorpijn schreef:De versterker is bedoeld om een set oris 150 hoorns met (soon to be delivered) Lii drivers aan te sturen. De bron is een rapsberry met moode. Een DAC moet er nog komen. Heb een dddcc maar daar zit wat ruis op. Nu speel ik met audionirvana super 8 in de hoorns en een hifiberry amp2. En dat klinkt al echt veelbelovend.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Nou, alles lijkt vast te zitten ondertussen. Nu voorzichtig eens een trafo aansluiten. Was wel benieuwd hoe dat smd zou gaan en viel wel mee. Wel keek ik zowat scheel toen het klaar was.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Composiet versterker MK1-V2
Les 1 in de elektronica: Controleer minimaal 3 maal de polariteit van de diodes!!
Re: Composiet versterker MK1-V2
Yep, dioden moeten met hun "ruggetje" naar elkaar zitten. Check, check, dubbel check altijd de hele print! Beste kun je dat a.d.h. van de BOM doen (fotokopietje maken). Doe dat ook een keer van achteren naar voren. Als je een fout maakt dan is er een gerede kans dat je dezelfde fout nog een keer maakt zonder dat je er erg in hebt. Check je van achteren naar voren dan is die kans veel kleiner en komt ie er meestal wel uit.
Check ook de spanning op de voedingscondensatoren van de op-amps. Daar moet plus en min 15V staan. Pas op dat je niet uitschiet met je meetpennen.
Check ook de spanning op de voedingscondensatoren van de op-amps. Daar moet plus en min 15V staan. Pas op dat je niet uitschiet met je meetpennen.
Re: Composiet versterker MK1-V2
owww, scherp oog! dank u heren! Zal er eens rustig voor gaan zitten om alles door te lopen. was ook best laat toen de laatste delen er op gingen vannacht...
Re: Composiet versterker MK1-V2
Zie dat de 10ohm/2W weerstanden aan de uitgang niet op voorraad zijn. Als vervanger kun je daarvoor prima de 71-CPF2-J-10/R nemen. Is dezelfde maar dan 5%. Maakt hier helemaal niet uit. Ook de 100uF/50V Kemet is niet op voorraad. Neem dan de 80-A759MS686M1HAAE32 Is 68uF maar dat maakt ook niet zo veel uit. Belangrijker is dat het goed past. Als vervanger voor de voeding elco's zijn die NIchicons Gold (Mouser LKG1H103MESBAK ) een goede vervanger. Maar de oorspronkelijke van van KEMET/BHC zijn net zo goed.
