Arta-2

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Arta-2

Bericht door peterl »

Ik was bezig om voor mijn versterker arta software te gebruiken en daar tussen de eenvoudige schakeling te plaatsen met de zeners en 2 diodes.
Toen vertelde Kappa7 mij dat er een veel beter systeem was waar je ook meer vermogen in kan stoppen dan 1W omdat je anders de geluidskaart opblaast. Nu heb ik als geluidskaart de EMU 0440 USB kunnen vinden en die heeft een mooi lage THD van ong. 0,1.
Ik heb de gerbers van de printen en alle onderdelen besteld, reken op ong. 75 euro voor de onderdelen zonder printen en stickers. ik heb nog wel een aantal printen en stickers liggen tegen kostprijs. Het kastje zier er gelikt uit en Menno en Guido hebben het uitontwikkeld.
inmiddels heb ik de print(jes) opgebouwd en de gaten in de boven plaat geboord met de juiste maten die er ook zijn, daarna kan de sticker er op geplaatst worden en de gaatjes uitgesneden voor alle schakelaars connectoren en potmeter.
Als ik hem in elkaar heb zitten zal ik terugkomen op alle meet mogelijkheden.
De Arta-2 meetkast en programmatuur zijn samen met je computer en geluidskaart een compleet meetapparaat, waarin je f-karakteristiek, vervormingen, lineariteit, versterkingsfactoren en impedanties kunt meten, volgens Menno.
Bijlagen
IMG_0228.jpg
IMG_0218.jpg
Laatst gewijzigd door peterl op do 28 jan 2021, 9:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Arta-2

Bericht door Bertje »

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Arta-2

Bericht door peterl »

Dat verhaal van ARTA-2 is wat ik bedoel Bertje, deze is vorig jaar door Menno in de masterclass behandeld.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Arta-2

Bericht door Pjotr »

Hmmm ja, een plaatje met opamp buffertjes. Wat daar nou beter aan is dan een paar weerstanden en beveiligingsdioden ontgaat mij. Nou ja, je kunt er een cursus mee/over geven en gezellig samen zijn :lol:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Arta-2

Bericht door peterl »

Pjotr schreef:
Hmmm ja, een plaatje met opamp buffertjes. Wat daar nou beter aan is dan een paar weerstanden en beveiligingsdioden ontgaat mij. Nou ja, je kunt er een cursus mee/over geven en gezellig samen zijn :lol:
Met deze schakeling kan je wel met meer vermogen werken en in stappen regelen dan met de eenvoudige schakeling en het risico dat je je erg dure geluidskaart op blaast. Dus ja, dat heb ik er wel voor over, een goede beveiliging.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Arta-2

Bericht door Pjotr »

Ja, dat snap ik wel. Maar dat kan kan met een handje losse onderdelen en een stukje gaatjesprint voor nog geen tientje volgens de voorbeelden op de site van Arta, net zo goed. Wat je met Arta wilt meten is toch hoofdzakelijk vervorming. Het is een fraai stuk werk. Complimenten :rock: Wat is je belastingsweerstand hier? Die kan ik zo gauw niet traceren.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Arta-2

Bericht door peterl »

Dit is het hele schema. Je kan ook AC/DC meten.
Bijlagen
ARTA-2-d SCHEMA.pdf
(257.29 KiB) 117 keer gedownload
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Arta-2

Bericht door peterl »

Zo kastje is klaar, kan beginnen met doormeten en kijken of alles werkt.
Bijlagen
IMG_0265.jpg
IMG_0264.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta-2

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef:
Ja, dat snap ik wel. Maar dat kan kan met een handje losse onderdelen en een stukje gaatjesprint voor nog geen tientje volgens de voorbeelden op de site van Arta, net zo goed. Wat je met Arta wilt meten is toch hoofdzakelijk vervorming. Het is een fraai stuk werk. Complimenten :rock: Wat is je belastingsweerstand hier? Die kan ik zo gauw niet traceren.
Dit is de meet kast die ik ooit probeerde na te bouwen en daar heb jij toen nog deze schakeling voor ontworpen.
viewtopic.php?p=1581710#p1581878
Werkt eigenlijk het zelfde al is jou schakeling gebalanceerd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Arta-2

Bericht door Pjotr »

Zeker George, maar dat is toch echt wat anders dan dat Menno (of Tent?) doosje. Die was ook bedoeld om een gebalanceerde input te creëren voor kaarten waar dat niet standaard op zit. Zoals b.v. het uitstekende Transit kaartje van destijds. Dan kun je ook BTL uitgangen meten en elimineer je ground loops die ontstaan. Omdat bij een geluidskaart de aarde van uitgang en de aarde van de ingang aan elkaar zitten krijg je een ongewilde aardlus daartussen bij de versterker. En dat wil je bij het meten aan versterkers juist niet. Dat Mennodoosje doet dat dus niet!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta-2

Bericht door Kappa7 »

Dat klopt maar dat heb ik eigenlijk nog niet nodig gehad.
Voor het grootste deel van de versterkers zal het Menno kastje prima voldoen.
Je moet alleen wel bedacht zijn op de ground loops.
Gewoon een kwestie van de negatieve (de nul) kabel op de speaker uitgang niet aansluiten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Arta-2

Bericht door Pjotr »

Dan maak je nog steeds een meetfout doordat je de signaalspanningsval op de nul leiding niet mee neemt. Maar goed dat doet er allemaal niet toe voor een leuk ogend aansluitdoosje. Voor mij blijft het een beetje ingewikkeld (en duur) doen omdat het kan :D Voor een moderne gebalanceerde kaart als de EMU0404 heb je voldoende aan 2 weestandsverstzwakkers zoals in de handleiding van Arta aangegeven staat. Die hele opamp klimbim voegt helemaal niks toe.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Arta-2

Bericht door peterl »

Dat is nu weer niet leuk om te horen :lol:
Zonder gekheid, dacht echt dat dit een enorme verbetering zou geven om te meten.
Plaats je nu de uitgang van de arta 2 op de ingang van de emu en andersom om te calibreren?
Want als ik de wissel spanning meet op de arta output en de min pen aansluit zakt de spanning in tot 600mv en haal ik de min pen er af dan krijg ik iets van 3v ac.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Arta-2

Bericht door Pjotr »

Nee, niet echt een verbetering helaas :? Hooguit wat meer aansluitgemak. Je EMU0404 heeft gebalanceerde line ingangen en dat is juist een plus! Dat voordeel gooi je weg met dat Mennodoosje.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Arta-2

Bericht door peterl »

Goed iemand die nog een mooi doosje wil kopen? :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Arta-2

Bericht door Pjotr »

Solly :oops: kan het helaas ook niet mooier maken :mrgreen:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Arta-2

Bericht door markbakk »

Ik dacht al, waarover gaat dit... op DIYaudio ging ook een draadje over de EMU0204 (Peter, die interfaces zijn al oud hoor, Creative ondersteunt ze niet eens meer). Als je die meting ziet, dan geloof je het verder wel. Al durf ik niet te zeggen of die meting helemaal zuiver is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Arta-2

Bericht door Pjotr »

Ik heb die driver nog gewoon draaien onder W7 op mijn laptop, is dezelfde als voor de Tracker ik die voor speakermetingen gebruik. En voor W10 is het zo te lezen ook geen probleem. Die 0404 is i.d.d. wel een oudere kaart en niet de top dat klopt. Maar de hedendaagse kaarten uit dit segment zijn echt niet beter. Zal vanavond eens zoeken, moet nog wel ergens een loop back meting op een oude HD hebben staan van mijn 0404 (die Hannesie nu heeft).
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Arta-2

Bericht door peterl »

Ik heb hem draaien op win10, en daar werkt hij ook.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Arta-2

Bericht door Pjotr »

Hier dan nog even de loop back meting van destijds van mijn 0404. In en uitgang direct met elkaar verbonden. De meting is gedaan bij -6dB. Boven de -6dB gaan 1-bitters een stuk meer vervormen zowel AD als DA. Iets om even op te letten!
EMU-0404.GIF
Echt helemaal geen slechtresultaat. Zeker voor metingen aan buizenversterkers meer dan goed genoeg.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Arta-2

Bericht door peterl »

Uitkomst waarden zijn in het KT120 topic geplaatst !
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Arta-2

Bericht door peterl »

Nog even over ARTA 2, Ik heb een kanaal wat geen signaal geeft, nu vraag ik me af of OPA overleden is. :lol:
Ik krijg overal 0,95v RMS op de in en uitgangen maar niet op het linkse ingangskanaal. Ik heb overal x geplaatst waar geen sinus is en V waar wel sinus is.
Dan lijkt OPA defect, maar als ik deze uitwissel met de andere OPA krijg ik hetzelfde, terwijl de andere opa ook gebruik maakt van pootje 1,2, en 3.
Bijlagen
schema met x.png
afbeelding_2021-03-14_122316.png
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta-2

Bericht door Kappa7 »

Hoi Peter, Je signaal stopt nu bij R6 maar die gebruik je alleen bij impedantie metingen.
als je nu signaal aanbiedt op de andere ingang wat doet hij dan?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Arta-2

Bericht door peterl »

Ik heb de stekkers omgedraaid, maar dat maakt geen verschil.
Bij het onderste schema is overal, links en rechts een sinus te meten, ook bij de potmeter, maar rondom OPA houd het ineens op. Er is wel een heel zwak sinusvormig signaal.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta-2

Bericht door Kappa7 »

Vind ik wel vreemd want in je schema zie ik dit.
Inkedschema met x_LI.jpg
Daar zou je zeggen dat je na R6 al geen signaal meer hebt.
Als je dan signaal aanbiedt op het linker kanaal zou je alleen daar wat moeten zien.
Hoe staan de schakelaars ingesteld?
Plaats reactie