Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door erik1977 »

Shadow schreef:
knuisje schreef:
erik1977 schreef:
Ik zag ergens in het topic dat je zelf een spoeltje moet draaien met koperdraad en een accutol iets van 9 windingen met draad van 1mm?
Zie de eerste pagina van dit topic.
En draad van een spoel gebruiken, geen gestript vd draad :wink:
Thx mannen, ik had het ergens gelezen maar wist niet meer waar.
Een spoeltje heb ik vast nog wel liggen.

Ik heb ook wat van die pincetjes besteld via Bol, werkt idd erg mooi!
Net begonnen met het oefenprintje uit China en wat een gepriegel zeg.. maar eigenlijk wel erg leuk :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Shadow »

De voldoening is echt 1000% als je dit werkend hebt :rock:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door OpaBert »

Ik heb ook een set printen over genomen van een forum lid
Leuk dat dit topic opeens actief werd Ik had het nog niet eerder gezien
Misschien dat ik deze week nog wat erop metsel als ik weet wat
Dus terug naar het begin O:)
Verhip is SMD :(
daar heb ik niks voor en ook niet de motoriek :-s
Bijlagen
8EA4B391-FC60-401C-A2D6-0783D1CBA3EA.jpeg
CC6738BA-DCD7-4F8E-B140-2C1C2DC48A11.jpeg
Laatst gewijzigd door OpaBert op zo 17 jan 2021, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

OpaBert schreef:
Ik heb ook een set printen over genomen van een forum lid
Leuk dat dit topic opeens actief werd Ik had het nog niet eerder gezien
Misschien dat ik deze week nog wat erop metsel als ik weet wat
Dus terug naar het begin O:)
Verhip is SMD :(
daar heb ik niks voor en ook niet de motoriek :-s
Wil ik wel doen voor je Bert :goedzo:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door FR_Aad »

:goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
OpaBert schreef:
Ik heb ook een set printen over genomen van een forum lid
Leuk dat dit topic opeens actief werd Ik had het nog niet eerder gezien
Misschien dat ik deze week nog wat erop metsel als ik weet wat
Dus terug naar het begin O:)
Verhip is SMD :(
daar heb ik niks voor en ook niet de motoriek :-s
Wil ik wel doen voor je Bert :goedzo:
Top Joram :goedzo:

Ik zou dan voor de voeding de hele DC beveiliging met relais en al weg laten. Dat scheelt een behoorlijke slok, ook in de kosten.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door democles »

Shadow schreef:
OpaBert schreef:
Ik heb ook een set printen over genomen van een forum lid
Leuk dat dit topic opeens actief werd Ik had het nog niet eerder gezien
Misschien dat ik deze week nog wat erop metsel als ik weet wat
Dus terug naar het begin O:)
Verhip is SMD :(
daar heb ik niks voor en ook niet de motoriek :-s
Wil ik wel doen voor je Bert :goedzo:
:goedzo: :dank:
Tof Joram.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door OpaBert »

Ja daar sluit ik me natuurlijk bij aan
joram ik stuur je een PB
Super bedankt O:) :yeah:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Shadow schreef:
OpaBert schreef:
Ik heb ook een set printen over genomen van een forum lid
Leuk dat dit topic opeens actief werd Ik had het nog niet eerder gezien
Misschien dat ik deze week nog wat erop metsel als ik weet wat
Dus terug naar het begin O:)
Verhip is SMD :(
daar heb ik niks voor en ook niet de motoriek :-s
Wil ik wel doen voor je Bert :goedzo:
Top Joram :goedzo:

Ik zou dan voor de voeding de hele DC beveiliging met relais en al weg laten. Dat scheelt een behoorlijke slok, ook in de kosten.
Hoi pjotr
Er staan meerdere Bom Txt csv en alternatieve
En er zit al iets op een ictje tje tje
Welke Bom moet ik nemen Peter ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door ray5150 »

Volgens mij moet je deze BOM hebben : https://nl.mouser.com/ProjectManager/Pr ... 6d71b3a8c0
Die staat in dit topic : viewtopic.php?f=44&t=23514
Het topic hier gaat over de tweede versie, jij hebt PCB´s van de eerste.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door OpaBert »

ray5150 schreef:
Volgens mij moet je deze BOM hebben : https://nl.mouser.com/ProjectManager/Pr ... 6d71b3a8c0
Die staat in dit topic : viewtopic.php?f=44&t=23514
Het topic hier gaat over de tweede versie, jij hebt PCB´s van de eerste.
Ok ook dat de eerste versie had was me onbekend
Bedankt Ray
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door OpaBert »

Klik en het staat erin
Er staan ook aantallen achter ( getal 7 ) waardoor ik zie dat het voor 1 printje is
Er is een onderdeel niet meer verkrijgbaar bc846
Wat moet ik daar mee ?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door OpaBert »

Er waren een paar dingen niet op voorraad de rest heb ik besteld x2
140€ en nog iets
Het wordt verzonden als alles er is
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Hoi Bert,

Ik denk dat het slim is om de rest van de componenten voorlopig aan Joram over te laten. Die kan dat beter overzien als hij aan het monteren slaat. Anders blijf je aan de gang. Die BC846 is een algemene transistor waarvoor tientallen alternatieven zijn.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Hoi Bert,

Ik denk dat het slim is om de rest van de componenten voorlopig aan Joram over te laten. Die kan dat beter overzien als hij aan het monteren slaat. Anders blijf je aan de gang. Die BC846 is een algemene transistor waarvoor tientallen alternatieven zijn.
Ok doe ik niets meer en als ik alles ontvang stuur ik het meteen door naar Joram
O:)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door OpaBert »

Joram Reuze bedankt :dank: :dank: :dank:
Ziet er geweldig uit O:)
Nogmaals voor al het mini mini hobby werk dat had ik niet voor elkaar gekregen :dank: :dank:
Bijlagen
Composiet MK-1
Composiet MK-1
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

Graag gedaan :goedzo:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door toetertje »

Shadow schreef:
Graag gedaan :goedzo:
"kleine" moeite? :wink:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Netjes. Alleen waarom die 1206 dikke film weerstanden? Had Bert die aangeleverd?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door OpaBert »

Ik zit een beetje in verwarring 8-[
Ik kan het niet duidelijk vinden een schema of blok schema met spanningen
Nu heb ik echt geen idee waar bijvoorbeeld dat relais voor dient
Heb op elke print 4 AC aansluitingen 2x24 volt per kanaal
Moet er nu 24 volt AC 100 VA op de gelijk richter unit verderop lees ik 2 x 24 Volt
Heb moeite omdat te vinden in dit draadje en is het dan voor de MK1 of MK2
Ik ZBA V1.02
Ik heb een 2 x 18 volt 4.4 A Ringkern trafo
Daar komt wel ongeveer 24 volt DC uit
Afijn voor ik gaten boor in de kast of een trafo ga bestellen
Moet ik 24 volt trafoo,s hebben 1 of 2
Of is het 1 trafo met 2 x 24 volt AC
En is het luxe om er twee trafo,s van 2 x24 volt er in te schroeven
Val er eigenlijk te laat in :-s
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Hallo Bert,

De versie die jij hebt is V1. Die 2x 18V doen het wel, alleen haal je dan het vermogen niet. Nominaal is 2x 24V @ 100VA of 120VA per kanaal. Het ontwerp is gebaseerd op een aparte trafo voor elk kanaal. Tja die relais. Die zijn bedoeld voor een DC beveiliging. Ik had al aangegeven dat die hele DC beveiliging met de LM3886 overdreven is en weg gelaten kan worden. In de V2 zit ie er ook niet meer in.

Trafo's 1 per kanaal:

Voor normaal gebruik:
https://www.conrad.nl/p/ringkerntransfo ... ock-710333

Voor zwaargebruik
of https://www.conrad.nl/p/ringkerntransfo ... ock-710473
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef:
Netjes. Alleen waarom die 1206 dikke film weerstanden? Had Bert die aangeleverd?
Nee destijds zo door Mouser geleverd van de BOM, of door jou want jij hebt mij ook nog weerstanden nagestuurd :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef:
Hallo Bert,

De versie die jij hebt is V1. Die 2x 18V doen het wel, alleen haal je dan het vermogen niet. Nominaal is 2x 24V @ 100VA of 120VA per kanaal. Het ontwerp is gebaseerd op een aparte trafo voor elk kanaal. Tja die relais. Die zijn bedoeld voor een DC beveiliging. Ik had al aangegeven dat die hele DC beveiliging met de LM3886 overdreven is en weg gelaten kan worden. In de V2 zit ie er ook niet meer in.

Trafo's 1 per kanaal:

Voor normaal gebruik:
https://www.conrad.nl/p/ringkerntransfo ... ock-710333

Voor zwaargebruik
of https://www.conrad.nl/p/ringkerntransfo ... ock-710473
De voedingen kunnen ook met 2 afnemers gebruikt worden, het beste is echter, zoals Peter aangeeft, 1 trafo per kanaal; dus trafo op de ac ingang bij de diodes, dc uitgang gebruik je maar 3 van de 6 aansluitingen. Blauw draadje is voor de dc beveiliging mocht je die willen gebruiken. Ledjes zitten in een molex stekkertje, kun je ze eraf halen als je het vervelend vind.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

2 trafo's bespaart je sowieso bromproblemen. Maar waarom die 1206 dikke film weerstanden? Heeft Bert die geleverd? Dat is niet de bedoeling daar.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Hallo Bert,

De versie die jij hebt is V1. Die 2x 18V doen het wel, alleen haal je dan het vermogen niet. Nominaal is 2x 24V @ 100VA of 120VA per kanaal. Het ontwerp is gebaseerd op een aparte trafo voor elk kanaal. Tja die relais. Die zijn bedoeld voor een DC beveiliging. Ik had al aangegeven dat die hele DC beveiliging met de LM3886 overdreven is en weg gelaten kan worden. In de V2 zit ie er ook niet meer in.

Trafo's 1 per kanaal:

Voor normaal gebruik:
https://www.conrad.nl/p/ringkerntransfo ... ock-710333

Voor zwaargebruik
of https://www.conrad.nl/p/ringkerntransfo ... ock-710473
Ok Als ik het goed begrijp krijgt elke print 2 X 24 volt en uit dus 2x 31 volt op elk versterker print
Mag een 2x25 volt trafo 3,2 Amp ook Peter ? die heb ik op mp gezien voor 12,50€ Per stuk
Dan ben ik 32€ kkwijt iedere versterker zijn eigen trafo O:)
Een nieuwe trafo is wel netter natuurlijk
Bijlagen
EE70FFDC-10BB-458B-A8F7-9478F49E822F.jpeg
Laatst gewijzigd door OpaBert op wo 17 feb 2021, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie