D'appolito Configuraties
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: D'appolito Configuraties
In de nw Hobby Hifi hebben ze van een ontwerp zowel een mtm als een 2.5 weg gemaakt, en die vergeleken.
- Bijlagen
-
- to d'A or not to d'A, that's the question.pdf
- (928.12 KiB) 121 keer gedownload
Re: D'appolito Configuraties
Tony heeft met zijn Proteus ook een MTM én 2,5 weg variant heeft gemaakt. Ik meen me te herinneren dat de 2,5 zowel beter klinkt én meet (volgens Tony dan).Henkjan schreef:In de nw Hobby Hifi hebben ze van een ontwerp zowel een mtm als een 2.5 weg gemaakt, en die vergeleken.
http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... roteus.pdf
Is de Proteus als MTM ook niet helemaal volgens d'Appolito's boekje.
De beste WMTMW die ik ooit heb beluisterd was een Dunlavy, de units zijn 6 dB gefilterd en looptijd geoptimaliseerd in het klankscherm geplaatst.
Die gelegenheid was een van de zeldzame keren waarbij de zangeres levensecht voor me werd geprojecteerd.
Re: D'appolito Configuraties
Kan iemand ij op weg helpen..
Een tijdje geleden heb ik dayton speaker gekocht om een set mtm speaker te bouwen...geen succes.
Zou ik het ontwerp van Tony Gee kunnen aanpassen voor de speakers die ik heb..
deze heb ik:
Een tijdje geleden heb ik dayton speaker gekocht om een set mtm speaker te bouwen...geen succes.
Zou ik het ontwerp van Tony Gee kunnen aanpassen voor de speakers die ik heb..
deze heb ik:
Re: D'appolito Configuraties
Om een goed ontwerp te maken heb je toch meetresultaten nodig van de chassis in de kast. De gegeven parameters zijn alleen belangrijk voor het berekenen van de kastgrootte.
Re: D'appolito Configuraties
Hallo Jochem,jochemb schreef:Een tijdje geleden heb ik dayton speaker gekocht om een set mtm speaker te bouwen...geen succes.
Zou ik het ontwerp van Tony Gee kunnen aanpassen voor de speakers die ik heb..
deze heb ik:
Wat heb je gebouwd dat jouw MTM Luidsprekers geen succes waren?
Heb je wat afmetingen en foto's?
Wat betreft het aanpassen van het Proteus ontwerp; ik heb dat een aantal jaren geleden ook gedaan en Monacor budget speakers gebruikt, wel met bekende TS parameters. viewtopic.php?f=3&t=3735&hilit=Proteus+MTM
Aan de hand hiervan heb ik het benodigde volume berekend (WINISD) en de maten van Tony's tekening aangepast.
Omdat ik andere speakers gebruikte was het uitzoeken van het filter de grootste (lees: tijdrovendste) klus, ik heb geen meet apparatuur en heb het op 't gehoor gedaan en ben bij een 6dB/Okt 2weg filter met per basmid een Zobel netwerkje uitgekomen.
Dit speelt al ruim 15 jaar naar tevredenheid.
Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op za 12 dec 2020, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: D'appolito Configuraties
Op het oor kan natuurlijk, maar dan moet je wel een doos met filteronderdelen hebben. Die doos vul je met onderdelen van mislukte concepten, dus ik vrees dat Jochem die nog niet heeft.
Re: D'appolito Configuraties
Daar heb je gelijk in...John P schreef:Op het oor kan natuurlijk, maar dan moet je wel een doos met filteronderdelen hebben. Die doos vul je met onderdelen van mislukte concepten, dus ik vrees dat Jochem die nog niet heeft.
Maar op basis van de TS parameters kun je in ieder geval de benodigde inhoud berekenen, de kast(en) bouwen en starten met een standaard 6 of 12dB filter om te beoordelen óf en hoe het klinkt en vanaf dat punt verder gaan.
Jochem heeft niet vermeld waar 'ie woont, wellicht zit er een forumlid met meet apparatuur vlakbij en wordt het een stuk eenvoudiger om een filter te bepalen.
Groeten, Jan.
Re: D'appolito Configuraties
@Pompebled, dank je! ( ik woon in arnhem)
Om te starten met de kast , ik vraag mij om te beginnen af of de speakers die ik heb wel wat voorstellen..straks is dat knudde, aangezien ik geen geld heb om een stel andere speakers te kopen van 100+ euros...
Als ik dan de volgende stap zet , is dat idd het volume van de kast...
Ik sta hier wel als iemand die voor het eerst schaatsen onderbind tussen de kernploeg,wat een kennis gaat hier rond, allemachtig prachtig!
Om te starten met de kast , ik vraag mij om te beginnen af of de speakers die ik heb wel wat voorstellen..straks is dat knudde, aangezien ik geen geld heb om een stel andere speakers te kopen van 100+ euros...
Als ik dan de volgende stap zet , is dat idd het volume van de kast...
Ik sta hier wel als iemand die voor het eerst schaatsen onderbind tussen de kernploeg,wat een kennis gaat hier rond, allemachtig prachtig!
Re: D'appolito Configuraties
We zijn allemaal al eens languit gegaan in de bocht, dus schaam je niet. Over het algemeen wordt je hier goed op weg geholpen als je niet te eigenwijs bent.
Re: D'appolito Configuraties
Ook de schaatsers van de kernploeg hebben eens voor het eerst de schaatsen onder gebonden.
Zelf ben ik een matig schaatser, al lang blij als ik niet val. Recreatief op de ijsbaan en vaak te vinden bij de koek en zopie tent.
Zelf ben ik een matig schaatser, al lang blij als ik niet val. Recreatief op de ijsbaan en vaak te vinden bij de koek en zopie tent.
Re: D'appolito Configuraties
Hallo Jochem,jochemb schreef:Om te starten met de kast , ik vraag mij om te beginnen af of de speakers die ik heb wel wat voorstellen..straks is dat knudde, aangezien ik geen geld heb om een stel andere speakers te kopen van 100+ euros...
Jouw speakers zitten in dezelfde prijsklasse, of hoger, als mijn Monacor SP50X destijds (nu: https://www.deluidsprekerspecialist.nl/ ... escription ), zolang de TS parameters een kastvolume toestaan waarmee je een aangepaste Proteus kunt bouwen, zou ik gewoon aan de slag gaan.
Je kunt goedkoop plaatmateriaal gebruiken, ik heb wel met spaanplaat en constructie plaat gewerkt, zolang je het netjes afwerkt ziet geen hond wat het heeft gekost...
Heb je Tony al gevraagd om een leesbare versie van de tekening?
Het formaat woofers is hetzelfde, dus als je op basis van jouw TS parameters eenzelfde kastvolume kunt gebruiken, hoef je maar weinig aan te passen.
Ik heb de hele kast opnieuw berekend en getekend omdat ik met veel kleinere speakers werk...
Mijn speakers meten 36,5 x 21,5 x 46,5 cm (D x B x H).
Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op zo 13 dec 2020, 13:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: D'appolito Configuraties
Hallo Jan,Richard: eerst een rondje snert, kruidenbitter, of hete chocolademelk om te beginnen!
Het is goed om te horen, ik heb nu bruikbare speakers, de onderdelen van de vorige scheidingsfilters.
En op speakerbuilding.com staat bij het artikel van Tony, de tekening , die is leesbaar.
Nogmaals dank! prettige zondag!
Het is goed om te horen, ik heb nu bruikbare speakers, de onderdelen van de vorige scheidingsfilters.
En op speakerbuilding.com staat bij het artikel van Tony, de tekening , die is leesbaar.
Nogmaals dank! prettige zondag!
Re: D'appolito Configuraties
Ik probeer Winisd om de inhoud te bepalen, het lukte me om parameters voor de speakers in te voeren, maar dan kom ik niet verder dan 1 speaker in het project te laden..dan mist een project-box om verder mijn speakers toe te voegen...
Re: D'appolito Configuraties
Hallo Jochem,
Ik neem aan dat je dit al gevonden hebt?
viewtopic.php?p=1508081#p1508081
Groeten, Jan.
Ik neem aan dat je dit al gevonden hebt?
viewtopic.php?p=1508081#p1508081
Groeten, Jan.
Re: D'appolito Configuraties
Ja, ik was goed op weg maar er werd iets niet weergegeven in het programma, wat wel stond in de beschrijving..ik ga door...
, thanks!
Re: D'appolito Configuraties
Je hebt gelijk Jochem, ik heb net de parameters ingevoerd in WinISD en er gaat iets niet goed, want ik krijg geen curve op het scherm.
Dan is het lastig om verder te gaan.
Ik zie één, twee, drie, ook niet wát er mis gaat, daarvoor heb ik te weinig ervaring met WinISD.
Misschien dat iemand anders eens wil kijken wat er loos is.
Ik heb deze TS parameter ingevoerd volgens de instructies van het forum: https://www.parts-express.com/pedocs/sp ... -46146.pdf
Groeten, Jan.
Dan is het lastig om verder te gaan.
Ik zie één, twee, drie, ook niet wát er mis gaat, daarvoor heb ik te weinig ervaring met WinISD.
Misschien dat iemand anders eens wil kijken wat er loos is.
Ik heb deze TS parameter ingevoerd volgens de instructies van het forum: https://www.parts-express.com/pedocs/sp ... -46146.pdf
Groeten, Jan.
Re: D'appolito Configuraties
Met twee 6,5" en een 1" dome kun je wel een MTM maken maar dat wordt nooit een D'Appolito. De center-center spacing is veel te groot voor de crossover die je kun halen met die tweeter, je krijgt dan de verticale lobing die D'Appolito wilde voorkomen.
Met een dome met kleine faceplate en twee kleine middentoners erbij lukt het mogelijk wel. Of een coax.
Met een dome met kleine faceplate en twee kleine middentoners erbij lukt het mogelijk wel. Of een coax.
Re: D'appolito Configuraties
Dank Jan, dat je dat hebt gechecked!
Ronkel, dus geen Proteus met mijn speakers...?
Ronkel, dus geen Proteus met mijn speakers...?
Re: D'appolito Configuraties
Proteus heeft dezelfde configuratie zo te zien, dus dat moet op zich kunnen. Dan zal er wel gemeten moeten worden en een nieuw filter ontwikkeld.jochemb schreef:Dank Jan, dat je dat hebt gechecked!
Ronkel, dus geen Proteus met mijn speakers...?
Maar het is dan een MTM en geen D'Appolito configuratie. Gezien de titel van dit topic ging ik er vanuit dat dat tweede het doel was...
Re: D'appolito Configuraties
Ah, nee klopt, geen d appolito, misvesrtandje van mijn kant, Tony heeft de 2.5 versie, die jan dacht ik ook had gemaakt, die sprak mij ook het meest aan.
Re: D'appolito Configuraties
Eigenlijk zou Jochem een eigen topic moeten maken getiteld 'MTM met Dayton speakers', of zoiets.
Dan voorkom je verwarring.
Want de vraag waarom WinISD kuren heeft met de TS van de Dayton site is niet beantwoord...
Groeten, Jan.
Dan voorkom je verwarring.
Want de vraag waarom WinISD kuren heeft met de TS van de Dayton site is niet beantwoord...
Groeten, Jan.
Re: D'appolito Configuraties
Zou dit genoeg zijn, dit stond bij de informatie over de woofer: Optimum cabinet size: Sealed volume 0,14 ft3
Vented volume 0,34 ft3
Vented F3 54Hz
Vented volume 0,34 ft3
Vented F3 54Hz
