D'appolito Configuraties

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

D'appolito Configuraties

Bericht door StevenW »

Ik wil graag meer weten over de positionering van tweeters en woofers. Daarom plaats ik hier een aantal vragen over dit onderwerp.

Waarom plaatst men bij D'appolito configuraties de (mid)woofers bovenen onderde tweeter en niet linksen rechtsvan de tweeter?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

In feite is het beide een D'appolito systemen.
Echter gebruik je link en rechts enkel voor een center oid.
Boven beneden voor een stereo setup.

Je kan het ook "quadro" gebruiken.
En eerlijk gezegd heb ik daar nog niet echt ervaring mee :P
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Stel dat ik een Silverado van Sander Sassen heb en ik leg die op z'n zij, wat zijn dan feitelijk de verschillen?

Is er een verschil tussen een verticale en horizontale D'appolito?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

D'apps zijn toch verzonnen om de afstraling te verandere, dat je bij een boven/onder plaatsing een meer verticale versprijding krijgt, en bij links/rechts een horizontale

Zodat je dus bij een center het midden vrij breed en op veel plaatsten duidelijk/verstaanbaar maakt, en je stereo setup vooral heel erg stereo wordt..

Of sla ik hier even en meter naast de plank?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ehm jah natuurlijk.

Er is nmlk ook een verschil tussen een horizontale en verticale speaker.
Aangezien je baffle al heel anders is.
En dus je horizontale en verticale afstraling anders is.

Tevens is de afstand van de woofers compleet anders tov elkaar.
(en tov de luisteraar)
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Ik heb het artikel van Wikipedia zojuist even gelezen.

Als ik het goed begrijp, heeft een dergelijke configuratie dus voordelen t.o.v. een enkele (mid)woofer.

De horizontale D'appolito (zoals we die vaak bij HT's als centre zien) geeft volgens de theorie een breder afstraalgedrag.

Is dat nou juist ook niet de bedoeling bij stereo? Met andere woorden: als het afstraalgedrag verbetert, is het combineren van een horizontale en verticale D'appolito-configuratie dan niet juist ideaal?

Simuleer je met zo'n dubbele D'appolito-configuratie ook een breedbandluidspreker?
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Het afstraal gedrag zou bij een dubbele D'app inderdaad verbeterd worden, maar de vraag is dan of je dit wilt. Wat ik me namelijk voor kan stellen is het volgende: Het idee van stereo is natuurlijk dat je duidelijk links, en duidelijk rechts hebt. Ga je dan het afstraal gedrag aanpassen zodat het wijder wordt om het zo maar te noemen, verdwijnt dat. Omdat het geluid dat van links zou moeten komen, door het brede afstraal gedrag van je linker speaker, steeds meer naar rechts toe gaat hangen.

Of dit effect dan egt zorgt voor het verdwijnen van het stereobeeld of juist een positieg effect heeft durf ik niet te zeggen.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

De enige reden dat een D'appolito center op zijn kant ligt, is dat hij dan op de tv kan liggen. Voor de afstraling is het echter negatief.

Een D'appolito rechtop heeft een goede horizontal spreiding, maar slechte verticale. Als je de center dus plat legt, heb je alleen recht voor de speaker een goede afstraing, zit je uit het midden, dan is het gelijk minder.

Als center zal je dus ook een identieke speaker als de andere moeten maken (dit moet eigenlijk altijd in een surroundopstelling).
Ik moet ook wel zeggen dat als je goede front speakers hebt, de nood aan een center ook veel kleiner is.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Yannick schreef:
D'apps zijn toch verzonnen om de afstraling te verandere, dat je bij een boven/onder plaatsing een meer verticale versprijding krijgt, en bij links/rechts een horizontale

Zodat je dus bij een center het midden vrij breed en op veel plaatsten duidelijk/verstaanbaar maakt, en je stereo setup vooral heel erg stereo wordt..

Of sla ik hier even en meter naast de plank?
Je zit er zo'n 90 graden naast. Het is dus net andersom, de boven/onder plaatsing heeft een horizontale spreiding, de links/rechts plaatsing een verticale.

De woofers kun je voorstellen dat samenwerken als één langgerekte smalle woofer. Zoals je waarschijnlijk weet is de afmeting van het membraan bepalend voor de frequentie waarbij een luidspreker begint te bundelen. Als de grootste afstand tussen de units verticaal staat zal hij bij een lagere frequentie beginnen te bundelen (in het verticale vlak) dan wanneer de verticale afstand het kleinst is. Bij een liggende opstelling is de horizontale afstand het het grootst en gaat de luidspreker eerder in het horizontale vlak bundelen.

Bovendien zal de afstraling buiten de bundel erg onregelmatig zijn en afhankelijk van de frequentie omdat je dan kamfiltereffecten krijgt.

Zoals Bart al aangeeft is de liggende centerspeaker alleen een cosmetisch geschikte opstelling, voor een akoestisch goed afstralingsgedrag is deze opstelling minderwaardig.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ehm,

Wat is bundelen?
En wat is kamfiltereffect? :oops:

Jan
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Wowly schreef:
ehm,

Wat is bundelen?
Een vuurtoren bundelt licht, een 'd Appolito opstelling bundelt het geluid, een grote woofer bundelt ook de hoge tonen. Buiten deze smalle bundel is het geluidsniveau niet voor alle frequenties even gelijkmatig.
En wat is kamfiltereffect? :oops:
Dat is het wegvallen van bepaalde frequenties. Zodra het verschil in weglengte tussen de ene woofer en luisterpositie met de andere woofer en luisterpositie overeenkomt met de halve golflengte zal die frequentie uitdoven. Met een beetje meetkunde kun je de frequenties uitrekenen waarbij uitdoving optreedt.

Een beschrijving van het effect: wiki
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Even snel een 'd Appolito gesimuleeerd. Hier zie je het verschil in afstraling
Bijlagen
Afstraling horizontaal.JPG
Afstraling verticaal.JPG
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Die blauwe lijnen bij het 2e plaatje, is dat het kam-effect?

Wel een wezenlijk verschil zeg, die horizontale en verticale afstraling!

Jan
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

Hoe ligt die d'App dan?

met een mid boven en onder de tweet vermoed ik?
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Richard en Bart, wat jullie zeggen is verassend zeg! Ik heb al die tijd gedacht dat het precies andersom was. Erg interessant. Bedankt voor het delen van deze kennis!

Het blijft echter een feit dat de horizontale afstraling anders is dan de verticale. Is dat gewenst?

Is het niet beter dat de afstraling zowel horizontaal als verticaal optimaal is? Met andere woorden: is zo'n Double-D'appolito interessant?

Even helemaal back to basic: Als ik praat of gitaar speel, dan is de afstraling toch ook niet slechts horizontaal of verticaal? En is het nu juist niet de bedoeling van een luidspreker om dergelijke zaken zo nauwkeurig mogelijk te reproduceren?
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

thefinlux schreef:
Het blijft echter een feit dat de horizontale afstraling anders is dan de verticale. Is dat gewenst?
Nee, je wilt dezelfde afstraling.
Op zijn kant leggen heeft dus nooit een goed resultaat.
Is het niet beter dat de afstraling zowel horizontaal als verticaal optimaal is? Met andere woorden: is zo'n Double-D'appolito interessant?
Nee, dan heb je niet de 2 voordelen, maar de 2 nadelen. Gaat niet werken.
Even helemaal back to basic: Als ik praat of gitaar speel, dan is de afstraling toch ook niet slechts horizontaal of verticaal? En is het nu juist niet de bedoeling van een luidspreker om dergelijke zaken zo nauwkeurig mogelijk te reproduceren?
Dit klopt ook niet helemaal. Je gebruikt dan een puntbron of lijnbron.
Met speakers gebruik je verschillende units om aan een totale sound te omen. De afstraling is dan dus ook compleet anders.
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

Bart_M schreef:
thefinlux schreef:
Het blijft echter een feit dat de horizontale afstraling anders is dan de verticale. Is dat gewenst?
Nee, je wilt dezelfde afstraling.
Op zijn kant leggen heeft dus nooit een goed resultaat.
toch wel als je recht voor je speaker zit?, dan doet het er gewoon niet toe hoe hoog of hoe laag je zit.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

fredze schreef:
Bart_M schreef:
thefinlux schreef:
Het blijft echter een feit dat de horizontale afstraling anders is dan de verticale. Is dat gewenst?
Nee, je wilt dezelfde afstraling.
Op zijn kant leggen heeft dus nooit een goed resultaat.
toch wel als je recht voor je speaker zit?, dan doet het er gewoon niet toe hoe hoog of hoe laag je zit.
Klopt, maar je neemt een center om een grotere sweetspot te maken en dus uit het midden te kunnen zitten. Als je perfect in het midden zit, is die center echt niet nodig.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

thefinlux schreef:
Het blijft echter een feit dat de horizontale afstraling anders is dan de verticale. Is dat gewenst?
Je hebt met een beperkte verticale afstraalhoek minder last van de reflecties tegen vloer en plafond, daar komt ook nog bij dat het rendement op de luisterplaats wat hoger is. Een derde voordeel is dat een 'd Appolito (mits goed toegepast) een puntbron kan simuleren.
Is het niet beter dat de afstraling zowel horizontaal als verticaal optimaal is? Met andere woorden: is zo'n Double-D'appolito interessant?
Het is wel zaak dat de tweeter van een 'd Appolito ongeveer op oorhoogte zit, of dat de luidspreker goed op de luisterplaats is uitgericht. Ga je staan zal het geluidsbeeld waarschijnlijk iets veranderen. Dit geldt trouwens meestal ook voor conventionele twee- of driewegsystemen. Het is wel van het ontwerp van kast en filter afhankelijk hoe sterk de wijziging in geluidsbeeld is met veranderende luisterhoogte.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door satefan »

Ik kwam dit tegen toen ik wat aan het zoeken was naar d'Apollito opstellingen etc (2007! :yeah: ).

Een belangrijk voordeel van de d'Appolito opstelling is dat de hoofd-lobe recht voor de luisteraar blijft staan bij alle frequenties (eigenlijk meest relevant in het x-over gebied). Feitelijk gedraagt de hoofd-lobe zich als een functie van het gecombineerde signaal van midwoofer en tweeter. Deze beïnvloeden dus het verticale straling-diagram. Bij een enkele midwoofer/tweeter opstelling (of niet symetrisch denk ik dan) zwaait de hoofd-lobe (op en neer) als functie van de weergegeven frequenties. Bij een d'Appolito is het verticale stralings-diagram altijd stabiel.

Satefan
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door dre »

Zit je eigenlijk nog aan bepaalde maten vast?
Tussen woofer en tweeter bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door satefan »

dre schreef:
Zit je eigenlijk nog aan bepaalde maten vast?
Tussen woofer en tweeter bijvoorbeeld?
Hoe dichter de boel bij elkaar zit, hoe beter lijkt me! Tenzij je met DSP's werkt, dan kun je in het tijdsdomein makkelijker corrigeren. Mijn opstelling heeft de woofers 90 graden gekanteld, er zit ongeveer 15cm tussen de tweeter en de boven en/of onderwoofer. Betekent wel dat ik in t digitale filter een beetje delay moet doen :goeie:

Satefan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door Henkjan »

dre schreef:
Zit je eigenlijk nog aan bepaalde maten vast?
Tussen woofer en tweeter bijvoorbeeld?
staat me iets bij met halve golflengte van de crossover frequentie :think:
maar dat is een advies/richtlijn die niet vaak gehaald wordt
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door dre »

Henkjan schreef:
dre schreef:
Zit je eigenlijk nog aan bepaalde maten vast?
Tussen woofer en tweeter bijvoorbeeld?
staat me iets bij met halve golflengte van de crossover frequentie :think:
maar dat is een advies/richtlijn die niet vaak gehaald wordt
Ik ga eens kijken of ik daar uit kom..... :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”