D'appolito Configuraties

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door Henkjan »

In de nw Hobby Hifi hebben ze van een ontwerp zowel een mtm als een 2.5 weg gemaakt, en die vergeleken.
Bijlagen
to d'A or not to d'A, that's the question.pdf
(928.12 KiB) 121 keer gedownload
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door OWC »

Je kunt dit ook vrij goed simuleren in Boxsim
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door richard »

Henkjan schreef:
In de nw Hobby Hifi hebben ze van een ontwerp zowel een mtm als een 2.5 weg gemaakt, en die vergeleken.
Tony heeft met zijn Proteus ook een MTM én 2,5 weg variant heeft gemaakt. Ik meen me te herinneren dat de 2,5 zowel beter klinkt én meet (volgens Tony dan).
http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... roteus.pdf

Is de Proteus als MTM ook niet helemaal volgens d'Appolito's boekje.

De beste WMTMW die ik ooit heb beluisterd was een Dunlavy, de units zijn 6 dB gefilterd en looptijd geoptimaliseerd in het klankscherm geplaatst.
Die gelegenheid was een van de zeldzame keren waarbij de zangeres levensecht voor me werd geprojecteerd.
jochemb
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 11 dec 2020, 20:43

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door jochemb »

Kan iemand ij op weg helpen..
Een tijdje geleden heb ik dayton speaker gekocht om een set mtm speaker te bouwen...geen succes.
Zou ik het ontwerp van Tony Gee kunnen aanpassen voor de speakers die ik heb..
deze heb ik:
Bijlagen
Screenshot_2020-12-09 Dayton Audio - DC28F-8 1-1 8 Silk Dome Tweeter 8 Ohm.png
Screenshot_2020-12-09 Dayton Audio - DC160-8 6-1 2 Classic Woofer 8 Ohm.png
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door John P »

Om een goed ontwerp te maken heb je toch meetresultaten nodig van de chassis in de kast. De gegeven parameters zijn alleen belangrijk voor het berekenen van de kastgrootte.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door pompebled »

jochemb schreef:
Een tijdje geleden heb ik dayton speaker gekocht om een set mtm speaker te bouwen...geen succes.
Zou ik het ontwerp van Tony Gee kunnen aanpassen voor de speakers die ik heb..
deze heb ik:
Hallo Jochem,

Wat heb je gebouwd dat jouw MTM Luidsprekers geen succes waren?
Heb je wat afmetingen en foto's?

Wat betreft het aanpassen van het Proteus ontwerp; ik heb dat een aantal jaren geleden ook gedaan en Monacor budget speakers gebruikt, wel met bekende TS parameters. viewtopic.php?f=3&t=3735&hilit=Proteus+MTM

Aan de hand hiervan heb ik het benodigde volume berekend (WINISD) en de maten van Tony's tekening aangepast.
Omdat ik andere speakers gebruikte was het uitzoeken van het filter de grootste (lees: tijdrovendste) klus, ik heb geen meet apparatuur en heb het op 't gehoor gedaan en ben bij een 6dB/Okt 2weg filter met per basmid een Zobel netwerkje uitgekomen.
Dit speelt al ruim 15 jaar naar tevredenheid.

Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op za 12 dec 2020, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door John P »

Op het oor kan natuurlijk, maar dan moet je wel een doos met filteronderdelen hebben. Die doos vul je met onderdelen van mislukte concepten, dus ik vrees dat Jochem die nog niet heeft.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door pompebled »

John P schreef:
Op het oor kan natuurlijk, maar dan moet je wel een doos met filteronderdelen hebben. Die doos vul je met onderdelen van mislukte concepten, dus ik vrees dat Jochem die nog niet heeft.
Daar heb je gelijk in...
Maar op basis van de TS parameters kun je in ieder geval de benodigde inhoud berekenen, de kast(en) bouwen en starten met een standaard 6 of 12dB filter om te beoordelen óf en hoe het klinkt en vanaf dat punt verder gaan.

Jochem heeft niet vermeld waar 'ie woont, wellicht zit er een forumlid met meet apparatuur vlakbij en wordt het een stuk eenvoudiger om een filter te bepalen.

Groeten, Jan.
jochemb
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 11 dec 2020, 20:43

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door jochemb »

@Pompebled, dank je! ( ik woon in arnhem)
Om te starten met de kast , ik vraag mij om te beginnen af of de speakers die ik heb wel wat voorstellen..straks is dat knudde, aangezien ik geen geld heb om een stel andere speakers te kopen van 100+ euros...
Als ik dan de volgende stap zet , is dat idd het volume van de kast...
Ik sta hier wel als iemand die voor het eerst schaatsen onderbind tussen de kernploeg,wat een kennis gaat hier rond, allemachtig prachtig!
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door John P »

We zijn allemaal al eens languit gegaan in de bocht, dus schaam je niet. Over het algemeen wordt je hier goed op weg geholpen als je niet te eigenwijs bent.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door richard »

Ook de schaatsers van de kernploeg hebben eens voor het eerst de schaatsen onder gebonden.
Zelf ben ik een matig schaatser, al lang blij als ik niet val. Recreatief op de ijsbaan en vaak te vinden bij de koek en zopie tent.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door pompebled »

jochemb schreef:
Om te starten met de kast , ik vraag mij om te beginnen af of de speakers die ik heb wel wat voorstellen..straks is dat knudde, aangezien ik geen geld heb om een stel andere speakers te kopen van 100+ euros...
Hallo Jochem,

Jouw speakers zitten in dezelfde prijsklasse, of hoger, als mijn Monacor SP50X destijds (nu: https://www.deluidsprekerspecialist.nl/ ... escription ), zolang de TS parameters een kastvolume toestaan waarmee je een aangepaste Proteus kunt bouwen, zou ik gewoon aan de slag gaan.
Je kunt goedkoop plaatmateriaal gebruiken, ik heb wel met spaanplaat en constructie plaat gewerkt, zolang je het netjes afwerkt ziet geen hond wat het heeft gekost...

Heb je Tony al gevraagd om een leesbare versie van de tekening?
Het formaat woofers is hetzelfde, dus als je op basis van jouw TS parameters eenzelfde kastvolume kunt gebruiken, hoef je maar weinig aan te passen.
Ik heb de hele kast opnieuw berekend en getekend omdat ik met veel kleinere speakers werk...
Mijn speakers meten 36,5 x 21,5 x 46,5 cm (D x B x H).

Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op zo 13 dec 2020, 13:21, 2 keer totaal gewijzigd.
jochemb
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 11 dec 2020, 20:43

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door jochemb »

Hallo Jan,Richard: eerst een rondje snert, kruidenbitter, of hete chocolademelk om te beginnen!
Het is goed om te horen, ik heb nu bruikbare speakers, de onderdelen van de vorige scheidingsfilters.
En op speakerbuilding.com staat bij het artikel van Tony, de tekening , die is leesbaar.
Nogmaals dank! prettige zondag!
jochemb
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 11 dec 2020, 20:43

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door jochemb »

Ik probeer Winisd om de inhoud te bepalen, het lukte me om parameters voor de speakers in te voeren, maar dan kom ik niet verder dan 1 speaker in het project te laden..dan mist een project-box om verder mijn speakers toe te voegen...
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door pompebled »

Hallo Jochem,

Ik neem aan dat je dit al gevonden hebt?
viewtopic.php?p=1508081#p1508081

Groeten, Jan.
jochemb
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 11 dec 2020, 20:43

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door jochemb »

Ja, ik was goed op weg maar er werd iets niet weergegeven in het programma, wat wel stond in de beschrijving..ik ga door... :rock: , thanks!
jochemb
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 11 dec 2020, 20:43

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door jochemb »

En nee, ik ga hier echt niet uitkomen.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door pompebled »

Hallo Jochem,

Wat is het probleem?

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door pompebled »

Je hebt gelijk Jochem, ik heb net de parameters ingevoerd in WinISD en er gaat iets niet goed, want ik krijg geen curve op het scherm.
Dan is het lastig om verder te gaan.
Ik zie één, twee, drie, ook niet wát er mis gaat, daarvoor heb ik te weinig ervaring met WinISD.
Misschien dat iemand anders eens wil kijken wat er loos is.
Ik heb deze TS parameter ingevoerd volgens de instructies van het forum: https://www.parts-express.com/pedocs/sp ... -46146.pdf

Groeten, Jan.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door Ronkel »

Met twee 6,5" en een 1" dome kun je wel een MTM maken maar dat wordt nooit een D'Appolito. De center-center spacing is veel te groot voor de crossover die je kun halen met die tweeter, je krijgt dan de verticale lobing die D'Appolito wilde voorkomen.

Met een dome met kleine faceplate en twee kleine middentoners erbij lukt het mogelijk wel. Of een coax.
jochemb
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 11 dec 2020, 20:43

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door jochemb »

Dank Jan, dat je dat hebt gechecked!
Ronkel, dus geen Proteus met mijn speakers...?
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door Ronkel »

jochemb schreef:
Dank Jan, dat je dat hebt gechecked!
Ronkel, dus geen Proteus met mijn speakers...?
Proteus heeft dezelfde configuratie zo te zien, dus dat moet op zich kunnen. Dan zal er wel gemeten moeten worden en een nieuw filter ontwikkeld.

Maar het is dan een MTM en geen D'Appolito configuratie. Gezien de titel van dit topic ging ik er vanuit dat dat tweede het doel was...
jochemb
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 11 dec 2020, 20:43

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door jochemb »

Ah, nee klopt, geen d appolito, misvesrtandje van mijn kant, Tony heeft de 2.5 versie, die jan dacht ik ook had gemaakt, die sprak mij ook het meest aan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door pompebled »

Eigenlijk zou Jochem een eigen topic moeten maken getiteld 'MTM met Dayton speakers', of zoiets.
Dan voorkom je verwarring.

Want de vraag waarom WinISD kuren heeft met de TS van de Dayton site is niet beantwoord...

Groeten, Jan.
jochemb
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 11 dec 2020, 20:43

Re: D'appolito Configuraties

Bericht door jochemb »

Zou dit genoeg zijn, dit stond bij de informatie over de woofer: Optimum cabinet size: Sealed volume 0,14 ft3
Vented volume 0,34 ft3
Vented F3 54Hz
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”