Sonus faber look-a-like

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

dat doe je mooi deepspace!
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Bericht door ralph »

Fraai,

hoe heb je dat randje net onder de bovenkant gefineerd, het ziet er uit als kops hout ?!

Ralph
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

ralph schreef:
Fraai,

hoe heb je dat randje net onder de bovenkant gefineerd, het ziet er uit als kops hout ?!

Ralph
Sterker nog...het is kops. Het zijn n.l. massief 1cm dikke eiken plankjes met een strookje 5mm dik hardhout ertussen. Drie van die combiplanken staan nog in de lijmklemmen nu, maak ik zo wel even foto van. Kun je zien hoe dat in elkaar zit.
Laatst gewijzigd door Edo op za 01 okt 2005, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Bij deze dus. De boven en onderkant bestaan dus uit massief eiken met wat stroken hardhout ertussen. Dit geheel in de lijmklemmen en laten drogen:


Afbeelding

Daarna de schaaf erover, dan de bandschuurmachine (voorzichtig) en als laatste de vlakschuurmachine.

Afbeelding

En wordt zoiets als dit:

Afbeelding
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Bericht door ralph »

heel fraai !

Ben benieuwd hoe het eruit ziet na het beitsen
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

ralph schreef:
heel fraai !

Ben benieuwd hoe het eruit ziet na het beitsen
Ik ook.
Ben deze week (in de korte avonduurtjes) begonnen met de achterkanten. Helaas kwam ik er achter dat een standaard lat (plank) die ik wil gebruiken en nog had liggen 118mm breed is en de kast 120 mm breed is... :? ...jammer maar helaas. Ik heb de plank nu doormidden gezaagt en in het midden een zelfde kleur hardhouten lat gelijmt, zodat de gehele plank voor de achterkant nu 123 mm breed is en nu wel past. Kost alleen weer wat meer werk.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Tjonge Edo! Het lijkt wel of dit 'eenvoudige projectje' je nog meer tijd kost dan de Isis!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Klopt Jeroen. Heb me iets vergist in de tijd....bleek wat meer werk dan gedacht. Maar komt ook doordat ik nu erg veel ander werk heb dus vaak pas om 23:00 uur even de schuur in kan om te hobby'en... Dan nog al het hout even op maat maken en verlijmen...en dan maar weer wachten tot de lijm droog is, dan nog dat ik zo 's nachts niet meer de frees of schuurmachine aan ga zetten...dus al met al duurt dit iets langer dan een "6-planken" kast. Nu nog het filter en de vele testen die gaan volgen.
Maar op de volgende DDIY beurs zijn ze wel af (denk ik... :D )...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Hehe, gelukkig weer zaterdag en ik kan weer herrie gaan maken in de tuin. Dus vanmorgen maar begonnen met de achterkant. Zoals ik al schreef was 1 en ander te smal en moest breder gemaakt worden.
Latje ertussen gemaakt en voila, precies breedt genoeg:

Afbeelding

Later komt er nog een plaat op voor een andere look (staat nu in de lijmklemmen terwijl ik dit zit te typen):

Afbeelding

Schuurmachine erop, en na een half uurtje schuren is alles mooi glad en rond:

Afbeelding Afbeelding

Dan de baspijp. Ik ga een stuk afvoerpijp gebruiken van 50mm. Om daar nu ook een mooi uiterlijk aan te geven heb ik met een 7-gaten zaag in de achterste afwerkplaat een gat gemaakt met als diameter de binnendiameter van de afvoerpijp:

Afbeelding

In de kast zelf zit nu ook al een centreer gat, dus afwerkplaat erof en in de kast zelf een gat gemaakt wat iets groter is, n.l. de buitendiameter van de pijp:

Afbeelding Afbeelding

Schuurpapiertje erlangs en met de bovenfrees een mooie ronding aan het eind gemaakt:

Afbeelding

Pijpje in de kast lijmen, zwart spuiten en je hebt een leuk uitziende baspijp (i.p.v. plastic)

Zo, nu weer de tuin in....
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

...en de tuin weer uit...makkelijk die sneldrogende lijm.
Achterkantje zit er ook op:

Afbeelding

Nu richting bouwmarkt voor de baspijp.
Komt trouwens nog een bochtje in want hij komt te dicht bij de woofer.
Maar dat later...
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Ziet er weer rete stoer uit Edo :!:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Op wat kleine dingen na ben ik ook erg tevreden tot nu toe hoe het verloopt. Duurt wat langer dan ik gehoopt had, maar ach....

Nog even klein detail...Omdat die achterkant ook weer dezelfde kleur krijgt als het front is alles nog als een bouwpaket, de achterkant zit nog niet vast op de kast, maar met behulp van twee deuveltjes en twee schroefjes blijft alles precies op de goede plaats zitten, ook nadat alles in de kleurlak zit en later weer in elkaar geschroeft gaat worden is dat wel makkelijk.
Hier zie je de deuvels (en in het midden net boven waar de baspijp komt de twee schroefgaatjes)

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik vind het erg mooi worden =D>
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik ook... :D
Nu nog het geluid.....blijft best een gokje. Mooie kast is leuk, nu nog mooi geluid. Maar heb er wel vertrouwen in.
Ondertussen de kleurbeits gepakt en de eerst lagen erop gezet (ook weer makkelijk die sneldrogende beits).
Als de kleur (na nog een paar lagen) naar m'n zin in gaat alles
in elkaar en kan begonnen worden met het aflakken met transparante lak.

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Nog ff doorlakken Edo, net zo lang totdat je de diepe glans hebt die deepspace in een mum van tijd voor elkaar had :wink: Afbeelding
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Poe poe...en ik maar denken dat ik opschoot... :D
Net laagje twee erop van de kast en ik denk dat ik het daar bij laat. Anders wordt ie te donker en zie je de dunne horizontale strookjes minder.

Afbeelding

De achterkant staat nu 3 keer in de lak en ook daar zit nu genoeg kleur op.
Nu eerst een pilsje...(en dan vanavond in elkaarzetten....misschien)
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Wow! :shock:

Ziet er inderdaad weer goed uit Edo! Als ik het zo zie denk ik dat je qua kleur straks ook keurig uitkomt bij die oranje kleur.. Als ik het zo op de foto's zie zit er nog geen hoogglans lak overheen klopt dat?

Al met al weer een puik stukje werk!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jasper Joppe Geers schreef:
ik het zo zie denk ik dat je qua kleur straks ook keurig uitkomt bij die oranje kleur.. Als ik het zo op de foto's zie zit er nog geen hoogglans lak overheen klopt dat?
Jep, dit is alleen de kleurlaag om alles op kleur te brengen. Nu moet alles in elkaar gezet worden en pas dan gaan de hoogglans afwerk laklagen erover.

De foto's van deze en vorige pagina zijn trouwens genomen met m'n telefoon, dus niet helemaal 100% kleur echt.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Nou ja, goed genoeg om de indruk te krijgen dat je behoorlijk goed bezig bent!

Afgaande op je foto's zou ik er ook geen extra laag meer op zetten. Door de hoogglans lak wordt de kleur nog wat voller en harder, en dan kan het soms net iets tè zijn..

Misschien dat je die donkere lijnen nog iets kunt ophalen?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Tsja, die donkere lijnen wat ophalen zou kunnen, maar wordt een priegelwerkje denk ik. Ik denk dat ik het zo maar even laat, ze zijn zichtbaar en geeft (hier in het echt) best leuk effect. Niet TE opvallend in iedergeval.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik vind het mooi Edo. Als de kleur van de foto's van de voet en de foto's op deze pagina een beetje kloppen, hebben die donkere strepen ongeveer de zelfde kleur als de voet? Zou helemaal mooi zijn natuurlijk.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ha Sietse,

De voet (en het front en achterkantje) zijn dezelfde kleur (zwart/bruin). De streepjes op de kast zijn iets lichter van kleur. Van de week eens kijken hoe het geheel eruit ziet en dan bepalen of ik bij de latere bouw van z'n grotere broer ook ga doen zoals nu. Eerst even kijken hoe dit proefproject qua kleurstelling is.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Maandag ochtend, einde van de akst komt in zicht. Alle delen zitten in elkaar en er kan begonnen worden aan de laatste laklagen en demping.

Afbeelding Afbeelding
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ik vind ze echt prachtig. 8)
Zijn ze voor jezelf, of in opdracht?

Hoeveel uren heb je er nu ongeveer aan gewerkt?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Het is een proefproject. De bedoeling van deze kast is om te kijken of en hoe het de SonusFaber look te krijgen en dan op een niet al te moeilijke manier, en ten tweede om te kijken wat die Dayton woofertjes doen.
Dus een aardig profprojectje.
Na testen en het filter gemaakt te hebben gaan ze de verkoop in..... :cry:

Qua tijd? phoe...moet ik even gaan rekenen. Ben in juli begonnen, denk volgende maand klaar, paar uurtjes per week...ehm...veel dus. (zal binnenkort wel even wat preciezer uitrekenen)
Plaats reactie