Sonus faber look-a-like
Moderator: Beheerdersteam
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Sterker nog...het is kops. Het zijn n.l. massief 1cm dikke eiken plankjes met een strookje 5mm dik hardhout ertussen. Drie van die combiplanken staan nog in de lijmklemmen nu, maak ik zo wel even foto van. Kun je zien hoe dat in elkaar zit.ralph schreef:Fraai,
hoe heb je dat randje net onder de bovenkant gefineerd, het ziet er uit als kops hout ?!
Ralph
Laatst gewijzigd door Edo op za 01 okt 2005, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ik ook.ralph schreef:heel fraai !
Ben benieuwd hoe het eruit ziet na het beitsen
Ben deze week (in de korte avonduurtjes) begonnen met de achterkanten. Helaas kwam ik er achter dat een standaard lat (plank) die ik wil gebruiken en nog had liggen 118mm breed is en de kast 120 mm breed is...
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Klopt Jeroen. Heb me iets vergist in de tijd....bleek wat meer werk dan gedacht. Maar komt ook doordat ik nu erg veel ander werk heb dus vaak pas om 23:00 uur even de schuur in kan om te hobby'en... Dan nog al het hout even op maat maken en verlijmen...en dan maar weer wachten tot de lijm droog is, dan nog dat ik zo 's nachts niet meer de frees of schuurmachine aan ga zetten...dus al met al duurt dit iets langer dan een "6-planken" kast. Nu nog het filter en de vele testen die gaan volgen.
Maar op de volgende DDIY beurs zijn ze wel af (denk ik...
)...
Maar op de volgende DDIY beurs zijn ze wel af (denk ik...
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Hehe, gelukkig weer zaterdag en ik kan weer herrie gaan maken in de tuin. Dus vanmorgen maar begonnen met de achterkant. Zoals ik al schreef was 1 en ander te smal en moest breder gemaakt worden.
Latje ertussen gemaakt en voila, precies breedt genoeg:

Later komt er nog een plaat op voor een andere look (staat nu in de lijmklemmen terwijl ik dit zit te typen):

Schuurmachine erop, en na een half uurtje schuren is alles mooi glad en rond:

Dan de baspijp. Ik ga een stuk afvoerpijp gebruiken van 50mm. Om daar nu ook een mooi uiterlijk aan te geven heb ik met een 7-gaten zaag in de achterste afwerkplaat een gat gemaakt met als diameter de binnendiameter van de afvoerpijp:

In de kast zelf zit nu ook al een centreer gat, dus afwerkplaat erof en in de kast zelf een gat gemaakt wat iets groter is, n.l. de buitendiameter van de pijp:

Schuurpapiertje erlangs en met de bovenfrees een mooie ronding aan het eind gemaakt:

Pijpje in de kast lijmen, zwart spuiten en je hebt een leuk uitziende baspijp (i.p.v. plastic)
Zo, nu weer de tuin in....
Latje ertussen gemaakt en voila, precies breedt genoeg:

Later komt er nog een plaat op voor een andere look (staat nu in de lijmklemmen terwijl ik dit zit te typen):

Schuurmachine erop, en na een half uurtje schuren is alles mooi glad en rond:

Dan de baspijp. Ik ga een stuk afvoerpijp gebruiken van 50mm. Om daar nu ook een mooi uiterlijk aan te geven heb ik met een 7-gaten zaag in de achterste afwerkplaat een gat gemaakt met als diameter de binnendiameter van de afvoerpijp:

In de kast zelf zit nu ook al een centreer gat, dus afwerkplaat erof en in de kast zelf een gat gemaakt wat iets groter is, n.l. de buitendiameter van de pijp:

Schuurpapiertje erlangs en met de bovenfrees een mooie ronding aan het eind gemaakt:

Pijpje in de kast lijmen, zwart spuiten en je hebt een leuk uitziende baspijp (i.p.v. plastic)
Zo, nu weer de tuin in....
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Op wat kleine dingen na ben ik ook erg tevreden tot nu toe hoe het verloopt. Duurt wat langer dan ik gehoopt had, maar ach....
Nog even klein detail...Omdat die achterkant ook weer dezelfde kleur krijgt als het front is alles nog als een bouwpaket, de achterkant zit nog niet vast op de kast, maar met behulp van twee deuveltjes en twee schroefjes blijft alles precies op de goede plaats zitten, ook nadat alles in de kleurlak zit en later weer in elkaar geschroeft gaat worden is dat wel makkelijk.
Hier zie je de deuvels (en in het midden net boven waar de baspijp komt de twee schroefgaatjes)

Nog even klein detail...Omdat die achterkant ook weer dezelfde kleur krijgt als het front is alles nog als een bouwpaket, de achterkant zit nog niet vast op de kast, maar met behulp van twee deuveltjes en twee schroefjes blijft alles precies op de goede plaats zitten, ook nadat alles in de kleurlak zit en later weer in elkaar geschroeft gaat worden is dat wel makkelijk.
Hier zie je de deuvels (en in het midden net boven waar de baspijp komt de twee schroefgaatjes)

- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ik ook...
Nu nog het geluid.....blijft best een gokje. Mooie kast is leuk, nu nog mooi geluid. Maar heb er wel vertrouwen in.
Ondertussen de kleurbeits gepakt en de eerst lagen erop gezet (ook weer makkelijk die sneldrogende beits).
Als de kleur (na nog een paar lagen) naar m'n zin in gaat alles
in elkaar en kan begonnen worden met het aflakken met transparante lak.

Nu nog het geluid.....blijft best een gokje. Mooie kast is leuk, nu nog mooi geluid. Maar heb er wel vertrouwen in.
Ondertussen de kleurbeits gepakt en de eerst lagen erop gezet (ook weer makkelijk die sneldrogende beits).
Als de kleur (na nog een paar lagen) naar m'n zin in gaat alles
in elkaar en kan begonnen worden met het aflakken met transparante lak.

- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Poe poe...en ik maar denken dat ik opschoot...
Net laagje twee erop van de kast en ik denk dat ik het daar bij laat. Anders wordt ie te donker en zie je de dunne horizontale strookjes minder.
De achterkant staat nu 3 keer in de lak en ook daar zit nu genoeg kleur op.
Nu eerst een pilsje...(en dan vanavond in elkaarzetten....misschien)
Net laagje twee erop van de kast en ik denk dat ik het daar bij laat. Anders wordt ie te donker en zie je de dunne horizontale strookjes minder.
De achterkant staat nu 3 keer in de lak en ook daar zit nu genoeg kleur op.
Nu eerst een pilsje...(en dan vanavond in elkaarzetten....misschien)
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Jep, dit is alleen de kleurlaag om alles op kleur te brengen. Nu moet alles in elkaar gezet worden en pas dan gaan de hoogglans afwerk laklagen erover.Jasper Joppe Geers schreef:ik het zo zie denk ik dat je qua kleur straks ook keurig uitkomt bij die oranje kleur.. Als ik het zo op de foto's zie zit er nog geen hoogglans lak overheen klopt dat?
De foto's van deze en vorige pagina zijn trouwens genomen met m'n telefoon, dus niet helemaal 100% kleur echt.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Nou ja, goed genoeg om de indruk te krijgen dat je behoorlijk goed bezig bent!
Afgaande op je foto's zou ik er ook geen extra laag meer op zetten. Door de hoogglans lak wordt de kleur nog wat voller en harder, en dan kan het soms net iets tè zijn..
Misschien dat je die donkere lijnen nog iets kunt ophalen?
Afgaande op je foto's zou ik er ook geen extra laag meer op zetten. Door de hoogglans lak wordt de kleur nog wat voller en harder, en dan kan het soms net iets tè zijn..
Misschien dat je die donkere lijnen nog iets kunt ophalen?
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ha Sietse,
De voet (en het front en achterkantje) zijn dezelfde kleur (zwart/bruin). De streepjes op de kast zijn iets lichter van kleur. Van de week eens kijken hoe het geheel eruit ziet en dan bepalen of ik bij de latere bouw van z'n grotere broer ook ga doen zoals nu. Eerst even kijken hoe dit proefproject qua kleurstelling is.
De voet (en het front en achterkantje) zijn dezelfde kleur (zwart/bruin). De streepjes op de kast zijn iets lichter van kleur. Van de week eens kijken hoe het geheel eruit ziet en dan bepalen of ik bij de latere bouw van z'n grotere broer ook ga doen zoals nu. Eerst even kijken hoe dit proefproject qua kleurstelling is.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Het is een proefproject. De bedoeling van deze kast is om te kijken of en hoe het de SonusFaber look te krijgen en dan op een niet al te moeilijke manier, en ten tweede om te kijken wat die Dayton woofertjes doen.
Dus een aardig profprojectje.
Na testen en het filter gemaakt te hebben gaan ze de verkoop in.....
Qua tijd? phoe...moet ik even gaan rekenen. Ben in juli begonnen, denk volgende maand klaar, paar uurtjes per week...ehm...veel dus. (zal binnenkort wel even wat preciezer uitrekenen)
Dus een aardig profprojectje.
Na testen en het filter gemaakt te hebben gaan ze de verkoop in.....
Qua tijd? phoe...moet ik even gaan rekenen. Ben in juli begonnen, denk volgende maand klaar, paar uurtjes per week...ehm...veel dus. (zal binnenkort wel even wat preciezer uitrekenen)







