Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door hannesie »

:lol: :lol: Het kan nog zwarter, grafkleuren.
Je mag het zelf wel uitzoeken, bij leven en welzijn. :sure:
zwart.PNG
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Barry2001 schreef:
Gaat goed Koenjer! Waar heb je de steunen van gemaakt waar ze op staan, hout of is het metaal?
Zijn van hout. 44x44 balkjes en wat multiplex.
Ziet er wel aardig uit maar is absoluut niet spannend :)
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

In hoeverre zijn compressie drivers ook gevoelig voor inspelen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door SSassen »

koenjer schreef:
In hoeverre zijn compressie drivers ook gevoelig voor inspelen?
Alle drivers zijn gevoelig voor inspelen, immers er is altijd een ophanging die soepel moet worden en daarmee de uiteindelijke T&S parameters bepaald.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

SSassen schreef:
koenjer schreef:
In hoeverre zijn compressie drivers ook gevoelig voor inspelen?
Alle drivers zijn gevoelig voor inspelen, immers er is altijd een ophanging die soepel moet worden en daarmee de uiteindelijke T&S parameters bepaald.
Das een tekstboek antwoord :D dat had ik ook wel bedacht. Ging mij meer om praktijk ervaring en inspeel duur. Meeste mensen hoor ik roepen dat PA woofers in verhouding veel inspeel tijd nodig hebben om binnen de specs te komen.

Heb nog geen ervaringen gelezen over wat compressie doen over tijd. De gebruikte faital in dit geval is bijvoorbeeld ook geen titanium maar een polymeer volgensmij.

Maargoed de burn-in playlist galmen al door de kelder.
Doe af en toe een keer een impedantie meting om te kijken hoe het vordert..
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Geenius »

Hetzelfde geldt voor compressie drivers als bij pro woofers. Bij normaal hifi gebruik krijgen ze maar een fractie te verwerken van wat ze kunnen. Inspelen duurt dus lang. Mijn ervaring is enkele honderden uren als ze in een hifi systeem worden toegepast.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Geenius schreef:
Hetzelfde geldt voor compressie drivers als bij pro woofers. Bij normaal hifi gebruik krijgen ze maar een fractie te verwerken van wat ze kunnen. Inspelen duurt dus lang. Mijn ervaring is enkele honderden uren als ze in een hifi systeem worden toegepast.
Ok, duidelijk. Dan de PA eindtrap er maar even achter.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Speakers staan al een tijdje lawaai te maken. En maar is even voor het eerst voor gaan zitten om te luisteren.
Crossovering wordt gedaan door een Xilica. Gebruikte slopes zijn op suggestie van tony (virtuele passieve crossover berekening).
(1550hz) voor de slopes heb ik butterworth aangehouden aangezien dit het meeste overeenkomt met de gemiddelde passieve filter slopes.
Zon hoog heeft wel een bijzonder rendement (ongv -13db t.o.v. woofer), zelfs een xilica XD heeft dan nog ruis als ie op mute staat. (gebruikte amp is een parasound, 120w 4ohm)

En ja het heeft zeker potentie, bijzonder verrast door de cleanheid van zo'n compressie driver. Ben vanuit de PA toch andere klank karakters gewend van compressie drivers. (en reflecterend tentdoek :wink: )

Ook een eerste impedantie meting gedaan. En hier even wat inspiratie op gedaan: http://www.mh-audio.nl/calculators/impedancecurve.html
Heb de basreflex poort nog niet op maat gezaagd (is nog te lang) en niet vast gelijmt. (Wel de basreflex even met schilderstape rondom luchtdicht aan de behuizing gemaakt)

Interpreteer ik de meting als volgt een beetje correct?
- Afstem frequentie is +/- 25hz
- Mogelijk een kast resonantie op 50hz
- Mogelijk een kast resonantie op 280hz / 1100hz

Kan ze niet allemaal rijmen met deze calculator.
(binnen maten vd kast: bxdxh 36,4x40,9x91,4 - niet rekening houdend met de balkjes)
http://www.mh-audio.nl/Calculators/stan ... inbox.html

Wie heeft een suggestie of kan er iets over roepen :)
Alvast bedankt!
Bijlagen
imp meting.jpg
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Geenius »

- afstemfrequentie zit op circa 32Hz (het laagste punt tussen de twee pieken).
- afstemfrequentie moet omhoog naar ergens rond de 40Hz (kortere poort).
- er zit iets te veel dempingsmateriaal in de kast (de twee pieken zijn niet heel hoog en de linker is een stuk kleiner dan de rechter).
- de kleine rimpeltjes zijn niet storend, alleen die bij 50Hz hoort er niet. Ik weet niet wat daar aan de hand is.
- de curve beneden 10Hz heeft niet veel toegevoegde waarde en verticaal max 50 ohm geeft meer inzicht :wink:
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Geenius schreef:
- afstemfrequentie zit op circa 32Hz (het laagste punt tussen de twee pieken).
- afstemfrequentie moet omhoog naar ergens rond de 40Hz (kortere poort).
- er zit iets te veel dempingsmateriaal in de kast (de twee pieken zijn niet heel hoog en de linker is een stuk kleiner dan de rechter).
- de kleine rimpeltjes zijn niet storend, alleen die bij 50Hz hoort er niet. Ik weet niet wat daar aan de hand is.
- de curve beneden 10Hz heeft niet veel toegevoegde waarde en verticaal max 50 ohm geeft meer inzicht :wink:
Dank voor de info en suggesties, daar wordt ik blij van :)
Ik zal even gaan spelen met de hoeveelheid demping.

Is het verstandig om de BR poort afstemming nu al te doen?
Of nog wachten tot hij verder is ingespeeld?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Henkjan »

poort afstemming is iets van de kast en de poort, daar heeft de woof geen invloed op
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Henkjan schreef:
poort afstemming is iets van de kast en de poort, daar heeft de woof geen invloed op
Check, dacht dat de woofer specs ook invloed op de afstemming had. Weer wat geleerd :dank:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Henkjan »

koenjer schreef:
Henkjan schreef:
poort afstemming is iets van de kast en de poort, daar heeft de woof geen invloed op
Check, dacht dat de woofer specs ook invloed op de afstemming had. Weer wat geleerd :dank:
de woofer bepaalt uiteraard wel op welke frequentie je de BR afstemming moet gaan kiezen
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Henkjan schreef:
koenjer schreef:
Henkjan schreef:
poort afstemming is iets van de kast en de poort, daar heeft de woof geen invloed op
Check, dacht dat de woofer specs ook invloed op de afstemming had. Weer wat geleerd :dank:
de woofer bepaalt uiteraard wel op welke frequentie je de BR afstemming moet gaan kiezen
Dat snap ik. Heb het ook in vituixcad gesimuleerd maar dacht dat de poort afstemming een combi was van kast, poort en woofer specs. Maar de woofer bepaalt dus de afstemming niet, wel de output natuurlijk.
Dank voor de uitleg, leer elke keer weer. :dank:

Achteraf kan ik me zelf ook wel tegen de kop slaan, rondom die kast afstemming :boos:
Dat is natuurlijk basis natuurkunde...
Laatst gewijzigd door koenjer op wo 04 nov 2020, 8:50, 1 keer totaal gewijzigd.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Geenius schreef:
- afstemfrequentie zit op circa 32Hz (het laagste punt tussen de twee pieken).
- afstemfrequentie moet omhoog naar ergens rond de 40Hz (kortere poort).
- er zit iets te veel dempingsmateriaal in de kast (de twee pieken zijn niet heel hoog en de linker is een stuk kleiner dan de rechter).
- de kleine rimpeltjes zijn niet storend, alleen die bij 50Hz hoort er niet. Ik weet niet wat daar aan de hand is.
- de curve beneden 10Hz heeft niet veel toegevoegde waarde en verticaal max 50 ohm geeft meer inzicht :wink:
Vanavond nog even aan het proberen geslagen.
Die rare rimpel bij 50hz is weg, die kwam doordat de speaker of niet stabiel stond of te dicht bij de muur.

Heb iets isolatie eruit gehaald, dat doet wel iets maar niet super veel.

Heb daarnaast even even snel een freq meting gedaan om te kijken wat de output is inclusief de roomgain.
Speakers staan redelijk in de hoek met harde wanden (beton)
Kijkend naar de freq output onder de 100hz zie ik zo geen reden om de afstemming hoger te maken en dus wat inleveren op lage tonen.
Zou zelf eerder aan nog lager afstemmen denken om die 38hz bult nog wat te temmen.
Of er moeten redenen zijn die ik nog niet weet...

Voor de rest nog niet te veel conclusies trekken aan die freq plots, heb nog geen tijd gestoken in de crossover.
Bijlagen
imp meting2.jpg
curve.jpg
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Geenius »

De tweede impedantie piek is 49 ohm naar 55 ohm gegaan. Een verhoging van circa 10% :)

Het gebied van circa 45Hz tot 80Hz is ongeveer 5db zachter dan de rest van het laag, een reden om de poortafstemming juist iets te verhogen. 45Hz lijkt me een mooie afstemfrequentie :wink:

De bult bij 38Hz is je kamer. Elke gemiddelde Nederlandse huiskamer heeft een bult ergens tussen de 30 tot 45Hz. Daar kun je niks aan doen (behalve enorme bass-traps overal).
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

De speakers zijn natuurlijk nog niet af! In eerste instantie had ik bij Tony een theoretische filter simulatie laten doen.
Kreeg ik toch spijt van dus uiteindelijk na het inspelen diverse metingen gedaan en bij Tony gedropt om alsnog een filter te laten simuleren aan de hand van de praktijk.

Die gaan er deze week in gezet worden :rock:

Ik dacht trouwens eerst dat ik een doos met cobra6 snisters gekregen had :lol:
Bleken toch condensatoren :rofl:
Bijlagen
9772cf46-72b5-45c1-850f-450b9f5b4148.jpg
2e78a0c6-ea77-4d6d-84c4-962eb9659240.jpg
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Geenius »

Kleine tip: de twee kern spoelen zitten te dicht bij elkaar. Het mooiste zou zijn aan beide uiteinden van de printplaat :)
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Geenius schreef:
Kleine tip: de twee kern spoelen zitten te dicht bij elkaar. Het mooiste zou zijn aan beide uiteinden van de printplaat :)
Was er al even mee aan het stoeien. Vanuit de HF techniek heb ik ooit eens gelezen dat ze niet dicht naast elkaar mogen liggen en niet in het verlengde van elkaar en dat "haaks" op elkaar het beste werkt.

Maar zal proberen ze nog te verplaatsen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Henkjan »

en dan komt nu meestal dat plaatje van Troels :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef:
en dan komt nu meestal dat plaatje van Troels :lol:
Nou vooruit;
A640BFAD-99B3-481C-BCDB-1C1181C66AC9.gif
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door richard »

Op deze manier zien de veldlijnen elkaar nog steeds. Deze hebben een torus vorm met de kern van de spoel als centrum. Je kan ze in deze situatie het beste in een T leggen, dan staan de veldlijnen haaks op elkaar.
edit. 6 en 7 zijn de beste optie.
Laatst gewijzigd door richard op zo 06 dec 2020, 19:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Fedde »

koenjer schreef:
Ik dacht trouwens eerst dat ik een doos met cobra6 snisters gekregen had :lol:
Bleken toch condensatoren :rofl:
Pas maar op dat ze deze maand niet klappen, straks krijg je een strafblad... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Shadow »

richard schreef:
Op deze manier zien de veldlijnen elkaar nog steeds. Deze hebben een torus vorm met de kern van de spoel als centrum. Je kan ze in deze situatie het beste in een T leggen, dan staan de veldlijnen haaks op elkaar.
Dat staat toch ook op het plaatje?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door wouter »

Shadow schreef:
Henkjan schreef:
en dan komt nu meestal dat plaatje van Troels :lol:
Nou vooruit;

A640BFAD-99B3-481C-BCDB-1C1181C66AC9.gif
Iemand die nog even me kan vertellen wanneer het niet uitmaakt?
Ik meen me te herinneren dat wanneer je 2 spoelen gebruikt om tot een bepaalde waarde te komen ze juist voordelig op elkaar geplaatst worden.
Maar was er ook nog zoiets al een gezamenlijke tak of filterdeel waarbij het niet uit maakt? Bijv 2 parallelspoelen in een hoogsectie ofzo (4e orde elektrisch)?

Ik zie namelijk regelmatig filters van luidsprekers van hogere klasse, waarbij de spoelen gewoon naast elkaar liggen. En dat is niet omdat de ontwerper nog onder zelfbouwniveau functioneerde, het zal dan vast vrijwel niets uitmaken. In de DIY wereld kan heel stellig gedaan worden over zaken waar de commerciele luidsprekerfabrikanten dan blijkbaar totaal niet mee bezig zijn - neem FAST ON schuifstekkertjes op een B&W van 30.000 euro per set. Kom niet aan met 'tijd' want die 8 uur politoeren veegt dat argument natuurlijk ruimschoots van tafel. Voor nu, on topic, is er een bepaalde situatie denkbaar waarbij de spoelen rustig naast elkaar kunnen geheel tegen het bekende plaatje van Troels in?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”