Je mag het zelf wel uitzoeken, bij leven en welzijn.
Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Je mag het zelf wel uitzoeken, bij leven en welzijn.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Zijn van hout. 44x44 balkjes en wat multiplex.Barry2001 schreef:Gaat goed Koenjer! Waar heb je de steunen van gemaakt waar ze op staan, hout of is het metaal?
Ziet er wel aardig uit maar is absoluut niet spannend
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
In hoeverre zijn compressie drivers ook gevoelig voor inspelen?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Alle drivers zijn gevoelig voor inspelen, immers er is altijd een ophanging die soepel moet worden en daarmee de uiteindelijke T&S parameters bepaald.koenjer schreef:In hoeverre zijn compressie drivers ook gevoelig voor inspelen?
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Das een tekstboek antwoordSSassen schreef:Alle drivers zijn gevoelig voor inspelen, immers er is altijd een ophanging die soepel moet worden en daarmee de uiteindelijke T&S parameters bepaald.koenjer schreef:In hoeverre zijn compressie drivers ook gevoelig voor inspelen?
Heb nog geen ervaringen gelezen over wat compressie doen over tijd. De gebruikte faital in dit geval is bijvoorbeeld ook geen titanium maar een polymeer volgensmij.
Maargoed de burn-in playlist galmen al door de kelder.
Doe af en toe een keer een impedantie meting om te kijken hoe het vordert..
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Hetzelfde geldt voor compressie drivers als bij pro woofers. Bij normaal hifi gebruik krijgen ze maar een fractie te verwerken van wat ze kunnen. Inspelen duurt dus lang. Mijn ervaring is enkele honderden uren als ze in een hifi systeem worden toegepast.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Ok, duidelijk. Dan de PA eindtrap er maar even achter.Geenius schreef:Hetzelfde geldt voor compressie drivers als bij pro woofers. Bij normaal hifi gebruik krijgen ze maar een fractie te verwerken van wat ze kunnen. Inspelen duurt dus lang. Mijn ervaring is enkele honderden uren als ze in een hifi systeem worden toegepast.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Speakers staan al een tijdje lawaai te maken. En maar is even voor het eerst voor gaan zitten om te luisteren.
Crossovering wordt gedaan door een Xilica. Gebruikte slopes zijn op suggestie van tony (virtuele passieve crossover berekening).
(1550hz) voor de slopes heb ik butterworth aangehouden aangezien dit het meeste overeenkomt met de gemiddelde passieve filter slopes.
Zon hoog heeft wel een bijzonder rendement (ongv -13db t.o.v. woofer), zelfs een xilica XD heeft dan nog ruis als ie op mute staat. (gebruikte amp is een parasound, 120w 4ohm)
En ja het heeft zeker potentie, bijzonder verrast door de cleanheid van zo'n compressie driver. Ben vanuit de PA toch andere klank karakters gewend van compressie drivers. (en reflecterend tentdoek
)
Ook een eerste impedantie meting gedaan. En hier even wat inspiratie op gedaan: http://www.mh-audio.nl/calculators/impedancecurve.html
Heb de basreflex poort nog niet op maat gezaagd (is nog te lang) en niet vast gelijmt. (Wel de basreflex even met schilderstape rondom luchtdicht aan de behuizing gemaakt)
Interpreteer ik de meting als volgt een beetje correct?
- Afstem frequentie is +/- 25hz
- Mogelijk een kast resonantie op 50hz
- Mogelijk een kast resonantie op 280hz / 1100hz
Kan ze niet allemaal rijmen met deze calculator.
(binnen maten vd kast: bxdxh 36,4x40,9x91,4 - niet rekening houdend met de balkjes)
http://www.mh-audio.nl/Calculators/stan ... inbox.html
Wie heeft een suggestie of kan er iets over roepen
Alvast bedankt!
Crossovering wordt gedaan door een Xilica. Gebruikte slopes zijn op suggestie van tony (virtuele passieve crossover berekening).
(1550hz) voor de slopes heb ik butterworth aangehouden aangezien dit het meeste overeenkomt met de gemiddelde passieve filter slopes.
Zon hoog heeft wel een bijzonder rendement (ongv -13db t.o.v. woofer), zelfs een xilica XD heeft dan nog ruis als ie op mute staat. (gebruikte amp is een parasound, 120w 4ohm)
En ja het heeft zeker potentie, bijzonder verrast door de cleanheid van zo'n compressie driver. Ben vanuit de PA toch andere klank karakters gewend van compressie drivers. (en reflecterend tentdoek
Ook een eerste impedantie meting gedaan. En hier even wat inspiratie op gedaan: http://www.mh-audio.nl/calculators/impedancecurve.html
Heb de basreflex poort nog niet op maat gezaagd (is nog te lang) en niet vast gelijmt. (Wel de basreflex even met schilderstape rondom luchtdicht aan de behuizing gemaakt)
Interpreteer ik de meting als volgt een beetje correct?
- Afstem frequentie is +/- 25hz
- Mogelijk een kast resonantie op 50hz
- Mogelijk een kast resonantie op 280hz / 1100hz
Kan ze niet allemaal rijmen met deze calculator.
(binnen maten vd kast: bxdxh 36,4x40,9x91,4 - niet rekening houdend met de balkjes)
http://www.mh-audio.nl/Calculators/stan ... inbox.html
Wie heeft een suggestie of kan er iets over roepen
Alvast bedankt!
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
- afstemfrequentie zit op circa 32Hz (het laagste punt tussen de twee pieken).
- afstemfrequentie moet omhoog naar ergens rond de 40Hz (kortere poort).
- er zit iets te veel dempingsmateriaal in de kast (de twee pieken zijn niet heel hoog en de linker is een stuk kleiner dan de rechter).
- de kleine rimpeltjes zijn niet storend, alleen die bij 50Hz hoort er niet. Ik weet niet wat daar aan de hand is.
- de curve beneden 10Hz heeft niet veel toegevoegde waarde en verticaal max 50 ohm geeft meer inzicht
- afstemfrequentie moet omhoog naar ergens rond de 40Hz (kortere poort).
- er zit iets te veel dempingsmateriaal in de kast (de twee pieken zijn niet heel hoog en de linker is een stuk kleiner dan de rechter).
- de kleine rimpeltjes zijn niet storend, alleen die bij 50Hz hoort er niet. Ik weet niet wat daar aan de hand is.
- de curve beneden 10Hz heeft niet veel toegevoegde waarde en verticaal max 50 ohm geeft meer inzicht
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Dank voor de info en suggesties, daar wordt ik blij vanGeenius schreef:- afstemfrequentie zit op circa 32Hz (het laagste punt tussen de twee pieken).
- afstemfrequentie moet omhoog naar ergens rond de 40Hz (kortere poort).
- er zit iets te veel dempingsmateriaal in de kast (de twee pieken zijn niet heel hoog en de linker is een stuk kleiner dan de rechter).
- de kleine rimpeltjes zijn niet storend, alleen die bij 50Hz hoort er niet. Ik weet niet wat daar aan de hand is.
- de curve beneden 10Hz heeft niet veel toegevoegde waarde en verticaal max 50 ohm geeft meer inzicht
Ik zal even gaan spelen met de hoeveelheid demping.
Is het verstandig om de BR poort afstemming nu al te doen?
Of nog wachten tot hij verder is ingespeeld?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
poort afstemming is iets van de kast en de poort, daar heeft de woof geen invloed op
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Check, dacht dat de woofer specs ook invloed op de afstemming had. Weer wat geleerdHenkjan schreef:poort afstemming is iets van de kast en de poort, daar heeft de woof geen invloed op
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
de woofer bepaalt uiteraard wel op welke frequentie je de BR afstemming moet gaan kiezenkoenjer schreef:Check, dacht dat de woofer specs ook invloed op de afstemming had. Weer wat geleerdHenkjan schreef:poort afstemming is iets van de kast en de poort, daar heeft de woof geen invloed op![]()
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Dat snap ik. Heb het ook in vituixcad gesimuleerd maar dacht dat de poort afstemming een combi was van kast, poort en woofer specs. Maar de woofer bepaalt dus de afstemming niet, wel de output natuurlijk.Henkjan schreef:de woofer bepaalt uiteraard wel op welke frequentie je de BR afstemming moet gaan kiezenkoenjer schreef:Check, dacht dat de woofer specs ook invloed op de afstemming had. Weer wat geleerdHenkjan schreef:poort afstemming is iets van de kast en de poort, daar heeft de woof geen invloed op![]()
Dank voor de uitleg, leer elke keer weer.
Achteraf kan ik me zelf ook wel tegen de kop slaan, rondom die kast afstemming
Dat is natuurlijk basis natuurkunde...
Laatst gewijzigd door koenjer op wo 04 nov 2020, 8:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Vanavond nog even aan het proberen geslagen.Geenius schreef:- afstemfrequentie zit op circa 32Hz (het laagste punt tussen de twee pieken).
- afstemfrequentie moet omhoog naar ergens rond de 40Hz (kortere poort).
- er zit iets te veel dempingsmateriaal in de kast (de twee pieken zijn niet heel hoog en de linker is een stuk kleiner dan de rechter).
- de kleine rimpeltjes zijn niet storend, alleen die bij 50Hz hoort er niet. Ik weet niet wat daar aan de hand is.
- de curve beneden 10Hz heeft niet veel toegevoegde waarde en verticaal max 50 ohm geeft meer inzicht
Die rare rimpel bij 50hz is weg, die kwam doordat de speaker of niet stabiel stond of te dicht bij de muur.
Heb iets isolatie eruit gehaald, dat doet wel iets maar niet super veel.
Heb daarnaast even even snel een freq meting gedaan om te kijken wat de output is inclusief de roomgain.
Speakers staan redelijk in de hoek met harde wanden (beton)
Kijkend naar de freq output onder de 100hz zie ik zo geen reden om de afstemming hoger te maken en dus wat inleveren op lage tonen.
Zou zelf eerder aan nog lager afstemmen denken om die 38hz bult nog wat te temmen.
Of er moeten redenen zijn die ik nog niet weet...
Voor de rest nog niet te veel conclusies trekken aan die freq plots, heb nog geen tijd gestoken in de crossover.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
De tweede impedantie piek is 49 ohm naar 55 ohm gegaan. Een verhoging van circa 10%
Het gebied van circa 45Hz tot 80Hz is ongeveer 5db zachter dan de rest van het laag, een reden om de poortafstemming juist iets te verhogen. 45Hz lijkt me een mooie afstemfrequentie
De bult bij 38Hz is je kamer. Elke gemiddelde Nederlandse huiskamer heeft een bult ergens tussen de 30 tot 45Hz. Daar kun je niks aan doen (behalve enorme bass-traps overal).
Het gebied van circa 45Hz tot 80Hz is ongeveer 5db zachter dan de rest van het laag, een reden om de poortafstemming juist iets te verhogen. 45Hz lijkt me een mooie afstemfrequentie
De bult bij 38Hz is je kamer. Elke gemiddelde Nederlandse huiskamer heeft een bult ergens tussen de 30 tot 45Hz. Daar kun je niks aan doen (behalve enorme bass-traps overal).
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
De speakers zijn natuurlijk nog niet af! In eerste instantie had ik bij Tony een theoretische filter simulatie laten doen.
Kreeg ik toch spijt van dus uiteindelijk na het inspelen diverse metingen gedaan en bij Tony gedropt om alsnog een filter te laten simuleren aan de hand van de praktijk.
Die gaan er deze week in gezet worden
Ik dacht trouwens eerst dat ik een doos met cobra6 snisters gekregen had
Bleken toch condensatoren
Kreeg ik toch spijt van dus uiteindelijk na het inspelen diverse metingen gedaan en bij Tony gedropt om alsnog een filter te laten simuleren aan de hand van de praktijk.
Die gaan er deze week in gezet worden
Ik dacht trouwens eerst dat ik een doos met cobra6 snisters gekregen had
Bleken toch condensatoren
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Kleine tip: de twee kern spoelen zitten te dicht bij elkaar. Het mooiste zou zijn aan beide uiteinden van de printplaat 
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Was er al even mee aan het stoeien. Vanuit de HF techniek heb ik ooit eens gelezen dat ze niet dicht naast elkaar mogen liggen en niet in het verlengde van elkaar en dat "haaks" op elkaar het beste werkt.Geenius schreef:Kleine tip: de twee kern spoelen zitten te dicht bij elkaar. Het mooiste zou zijn aan beide uiteinden van de printplaat
Maar zal proberen ze nog te verplaatsen.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Nou vooruit;Henkjan schreef:en dan komt nu meestal dat plaatje van Troels
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Op deze manier zien de veldlijnen elkaar nog steeds. Deze hebben een torus vorm met de kern van de spoel als centrum. Je kan ze in deze situatie het beste in een T leggen, dan staan de veldlijnen haaks op elkaar.
edit. 6 en 7 zijn de beste optie.
edit. 6 en 7 zijn de beste optie.
Laatst gewijzigd door richard op zo 06 dec 2020, 19:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Pas maar op dat ze deze maand niet klappen, straks krijg je een strafblad...koenjer schreef:Ik dacht trouwens eerst dat ik een doos met cobra6 snisters gekregen had
Bleken toch condensatoren
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Dat staat toch ook op het plaatje?richard schreef:Op deze manier zien de veldlijnen elkaar nog steeds. Deze hebben een torus vorm met de kern van de spoel als centrum. Je kan ze in deze situatie het beste in een T leggen, dan staan de veldlijnen haaks op elkaar.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Iemand die nog even me kan vertellen wanneer het niet uitmaakt?Shadow schreef:Nou vooruit;Henkjan schreef:en dan komt nu meestal dat plaatje van Troels
A640BFAD-99B3-481C-BCDB-1C1181C66AC9.gif
Ik meen me te herinneren dat wanneer je 2 spoelen gebruikt om tot een bepaalde waarde te komen ze juist voordelig op elkaar geplaatst worden.
Maar was er ook nog zoiets al een gezamenlijke tak of filterdeel waarbij het niet uit maakt? Bijv 2 parallelspoelen in een hoogsectie ofzo (4e orde elektrisch)?
Ik zie namelijk regelmatig filters van luidsprekers van hogere klasse, waarbij de spoelen gewoon naast elkaar liggen. En dat is niet omdat de ontwerper nog onder zelfbouwniveau functioneerde, het zal dan vast vrijwel niets uitmaken. In de DIY wereld kan heel stellig gedaan worden over zaken waar de commerciele luidsprekerfabrikanten dan blijkbaar totaal niet mee bezig zijn - neem FAST ON schuifstekkertjes op een B&W van 30.000 euro per set. Kom niet aan met 'tijd' want die 8 uur politoeren veegt dat argument natuurlijk ruimschoots van tafel. Voor nu, on topic, is er een bepaalde situatie denkbaar waarbij de spoelen rustig naast elkaar kunnen geheel tegen het bekende plaatje van Troels in?
