EL-5 3-weg luidsprekerboxen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

EL-5 3-weg luidsprekerboxen

Bericht door Janb »

019D9E14-34A6-4077-880C-4B5D45109D2D.jpeg
EL-5
Zoals ik al eens heb vermeld in het ‘Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic’. wil ik op basis van en geïnspireerd door ontwerpen van Boenicke nu zelf bedachte speakers gaan bouwen. Het idee is om elke speaker uit twee uit massief hout gefreesde schaaldelen, op te bouwen. Ik weet niet wat ik er van verwachten kan en waar ik tegen aanloop, maar ik heb inmiddels wat ervaring met deze bouwwijze door het nabouwen van W5’s, het derde paar inmiddels; waarover ik binnenkort verslag doe in het ‘Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic’
De afmeting (320 x 420 x 125 mm) is groter dan de W5, zeg maar ongeveer een A3 i.p.v. ongeveer een A4. Ik wil in eerste instantie dezelfde drivers en filter toepassen. Ik dacht eerst om de Tangband W5 te vervangen door de Tang Band W6-1139SIF maar gezien het volume (7-8 liter) kan de W5 het volgens mij best doen. De ‘pocket’ voor de midrange krijgt een volume van 1 liter berekent (door mijn zoon) op 170 Hz. In de achterwand plaats ik nog een tweeter misschien in combinatie met de post-bindings. De lengte/volume/oppervlakte van de poort wil ik nog exacter bepalen in ‘de render’ is dit nog natte vinger werk. De midrange driver wordt afgedekt met een kapje (3d-print) die meeloopt met de ronding van de ellips, vandaar de EL-5. Ik heb het plan om eerst een prototype uit MDF te maken alvorens kostbaar massief hout aan te schaffen. To Be continue :D
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: EL-5 3-weg luidsprekerboxen

Bericht door richard »

Leuk eitje, maar die schuin naar boven gerichte breedbander komt de hoogweergave niet echt ten goede.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: EL-5 3-weg luidsprekerboxen

Bericht door pappaleo »

Wat voor midrange driver komt daar dan in?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: EL-5 3-weg luidsprekerboxen

Bericht door pappaleo »

richard schreef:
Leuk eitje, maar die schuin naar boven gerichte breedbander komt de hoogweergave niet echt ten goede.
Beter het platte vlak waar ie op staat iets kantelen, zodat de ellips wat rechter op staat.

EI van Columbus, zeg maar :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: EL-5 3-weg luidsprekerboxen

Bericht door Shadow »

Direct/reflecting :rock:
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: EL-5 3-weg luidsprekerboxen

Bericht door Janb »

Ontwerp ideeën en overwegingen
Kappen van (vintage) luidsprekerdoek, doorsnede, geprinte hoorns, platte cilinder, idee voor 4-weg geïnspireerd door de Boenicke W8.
Kappen van (vintage) luidsprekerdoek, doorsnede, geprinte hoorns, platte cilinder, idee voor 4-weg geïnspireerd door de Boenicke W8.
Ik begrijp dat de midrange (Fountek FE85) beter naar voren kan worden gekanteld maar wil liever niet de ellips kantelen vanwege de vormgeving. Ik ben al eerder bezig geweest met vorm van de EL-5. Het idee was om een soort hoorn (3d print) in de uitsparing te maken die ontstaat vanwege de meer rechtopstaande midden-toon-driver vanwege diffractie/reflectie. Een ander idee is om een soort kap van luidsprekerdoek o.i.d.te maken die op een soort raamwerk (3d print) gespannen wordt en zo het ontstane gat (onderbreking van de ellips) opheft, maar ik weet niet of dit strak wordt of uitvoerbaar is. Een platte cilinder zou ook een concept kunnen zijn echter zag ik dat B&O de ‘Beosound egde’ op de markt brengt en dan vind ik dit idee niet meer zo authentiek, waarbij ik me ook afvraag of dat met de EL-5 wel het geval is? Alles is tenslotte al eens een keer bedacht :D
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: EL-5 3-weg luidsprekerboxen

Bericht door Janb »

Shadow schreef:
Direct/reflecting :rock:
Ik heb gelezen dat het ideale speaker ‘vlak’ een bol is. Nu is dit wel geen bolvorm, maar wel meer bol dan een vlakke plaat.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: EL-5 3-weg luidsprekerboxen

Bericht door Shadow »

Kun je niet zo stellen maar voor bepaalde frequentie gebieden heeft het voordelen. Voor andere dus niet...
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: EL-5 3-weg luidsprekerboxen

Bericht door satefan »

Janb schreef:
Shadow schreef:
Direct/reflecting :rock:
Ik heb gelezen dat het ideale speaker ‘vlak’ een bol is. Nu is dit wel geen bolvorm, maar wel meer bol dan een vlakke plaat.
De bolling in dit ontwerp is in het verticale vlak. Over het algemeen is de horizontale afstraling een groter aandachtspunt. Door de obstakels in het pad van de geluidsgolven zoveel mogelijk weg te nemen (in het fysieke ontwerp), hoe breder de afstraling wordt (mits de driver dat ook doet natuurlijk) en hoe meer verre reflecties je krijgt (in de luisterruimte). En dat is dan weer goed voor een grote 'soundstage'.

De randen van dit ontwerp zullen in het horizontale vlak nog steeds diffractie opleveren. Hoeveel en of dat echt storend is zul je moeten meten uiteraard. Er is onderzoek gedaan naar kastvormen en bafflestep etc door Harry Olson (1951) en levert onderstaande plaatje op:
olson-baffleshape-fr.gif
Ik gebruik de cilindervorm, om diffractie in het horizontale vlak zoveel mogelijk tegen te gaan heb ik de randen van mijn speaker met een radius van +/- 25mm afgerond en dat geeft een goed resultaat. Dit is dan wel in het verticale vlak (bij mijn ontwerp), maar dat maakt voor de geluidsgolf niets uit. Het verzinken van de driver zoals in een van de plaatjes boven staat, zal ook meer een hoorn-effect opleveren en de driver flink doen bundelen. Net zoals je praat met je handen om je mond. Maar, ook hier geld, meten is weten en veel luisteren uiteraard!

Het is overigens een zeer cool ontwerp!

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op vr 13 nov 2020, 10:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: EL-5 3-weg luidsprekerboxen

Bericht door satefan »

Hier de publicatie van Olson:
17816.pdf
(749.88 KiB) 20 keer gedownload
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: EL-5 3-weg luidsprekerboxen

Bericht door Janb »

satefan schreef:
Hier de publicatie van Olson: 17816.pdf
Interessant artikel, bedankt!

De vorm van mijn ontwerp staat volgens mij niet bij de voorbeelden. Wat afwijkend is, is dat er zijdelings weinig body is, het is a.h.w. een smalle strook. Dit geldt overigens ook voor de W5, W8 en W11 van mijn grote inspirator. Misschien is het slim om eerst een gebogen testmodel, bijv. een halve ellips, te maken en te meten wat er gebeurt.
Bijlagen
D9EDC153-E5F0-4614-B1A5-C3CB96442B89.jpeg
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: EL-5 3-weg luidsprekerboxen

Bericht door satefan »

Klopt, maar de horizontale overgang is natuurlijk behoorlijk bruusk, maar omdat de kast smal is zal de diffracttie op een hogere frequentie plaatsvinden dan wanneer de baffle breder zou zijn. Maar de response zal denk ik vergelijkbaar zijn (qua karakteristiek) met de beruchte rechthoekige kast. Het afronden van de zijkanten kan helpen, maar daar moet je dan wel 'vlees' voor hebben.

Ik zou m bouwen, meten, luisteren en genieten :-)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: EL-5 3-weg luidsprekerboxen

Bericht door satefan »

Ik zit nog even te kijken naar de plaatsing van de front-drivers bij het 4-weg model, ze stralen beide onder verschillende hoeken af in het verticale vlak. Van elkaar af dus. De kans is erg groot dat je tussen de drivers een vreemde response gaat zien, en als je de zit-sta-zit test doet je een verschil in afstraling gaat waarnemen.

Satefan
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: EL-5 3-weg luidsprekerboxen

Bericht door Janb »

Vond nog een link, maar misschien al bekend..
https://longkft.hu/audioblog/egy-kis-ol ... ag-2-resz/
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”