Zoals ik al eens heb vermeld in het ‘Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic’. wil ik op basis van en geïnspireerd door ontwerpen van Boenicke nu zelf bedachte speakers gaan bouwen. Het idee is om elke speaker uit twee uit massief hout gefreesde schaaldelen, op te bouwen. Ik weet niet wat ik er van verwachten kan en waar ik tegen aanloop, maar ik heb inmiddels wat ervaring met deze bouwwijze door het nabouwen van W5’s, het derde paar inmiddels; waarover ik binnenkort verslag doe in het ‘Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic’
De afmeting (320 x 420 x 125 mm) is groter dan de W5, zeg maar ongeveer een A3 i.p.v. ongeveer een A4. Ik wil in eerste instantie dezelfde drivers en filter toepassen. Ik dacht eerst om de Tangband W5 te vervangen door de Tang Band W6-1139SIF maar gezien het volume (7-8 liter) kan de W5 het volgens mij best doen. De ‘pocket’ voor de midrange krijgt een volume van 1 liter berekent (door mijn zoon) op 170 Hz. In de achterwand plaats ik nog een tweeter misschien in combinatie met de post-bindings. De lengte/volume/oppervlakte van de poort wil ik nog exacter bepalen in ‘de render’ is dit nog natte vinger werk. De midrange driver wordt afgedekt met een kapje (3d-print) die meeloopt met de ronding van de ellips, vandaar de EL-5. Ik heb het plan om eerst een prototype uit MDF te maken alvorens kostbaar massief hout aan te schaffen. To Be continue