KT77 PP met long tail fasedraaier

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peterl
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Klopt, RA en RV horen bij elkaar, MAAR ik heb de andere print er ingezet en die werkt meteen. :rock:
Dus het probleem zit duidelijk in die print.
ik moet zeggen ondanks de verkeerde weerstanden regelt hij erg snel op en af onder de 0,6 af en boven de 1v weer op, dat kan ik niet precies zien.
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

peterl schreef:
Klopt, RA en RV horen bij elkaar, MAAR ik heb de andere print er ingezet en die werkt meteen. :rock:
Dus het probleem zit duidelijk in die print.
ik moet zeggen ondanks de verkeerde weerstanden regelt hij erg snel op en af onder de 0,6 af en boven de 1v weer op, dat kan ik niet precies zien.
Juist door de verkeerde weerstanden regelt ie erg snel. Dus niet ondanks, maar dankzij.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Oke, en dat heb je dus liever niet begrijp ik, kan ik hem zo eerst testen met de buizen of moet ik er morgen eerst nieuwe weerstanden in zetten, voor ik verder ga?
Ik heb wel 470k liggen maar die zijn of 1 watt of 0,2watt, en die laatste zien er wel erg klein uit.
Laatst gewijzigd door peterl op wo 11 nov 2020, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
douwebakker
Contacteer:

peterl schreef:
Oke, en dat heb je dus liever niet begrijp ik, kan ik hem zo eerst testen met de buizen of moet ik er morgen eerst nieuwe weerstanden in zetten, voor ik verder ga?
Ik heb wel 470k liggen maar die zijn of 1 watt of 0,2watt.
Nee het maakt mij niet uit Peter. Als het met deze RC tijd goed werkt kun je het rustig zo laten. Het moet natuurlijk wel een beetje stabiel blijven. En 0.2W is prima.
democles

Bericht door democles »

Gewoon houden aan de weerstandswaarden dus die 470K er in zetten!!

De regelaar is bedoeld om langzaam bij te regelen.
kwart wat weerstand is goed.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Met die (te)kleine weerstanden kan de regeling onstabiel worden, begint rond z'n evenwichtspunt heen en weer te zwabberen.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik heb de weerstanden van 470k geplaatst maar de buis wordt nog steeds langzaam aan rood na enkele minuten. 1 buis wel te verstaan(links voor). het lijkt of langzaam het licht van de gloeidraad zichtbaar wordt.
Ze worden allemaal aardig blauw, op 1 na die wat minder blauw schijnt(rechts voor) maar dat is niet dezelfde buis die rood wordt en ook niet uit dezelfde versterker.
Bijlagen
IMG_7251.JPG
Laatst gewijzigd door peterl op wo 11 nov 2020, 21:01, 2 keer totaal gewijzigd.
democles

Bericht door democles »

Heb je niet toevallig nog meer weerstanden met andere waardes in de versterker gezet.................. :mrgreen:

Je test toch wel met de speakers aangesloten!!

Meet op de kathodes de spanning met aangesloten automaat. (als de HS er al op staat)
Meet ook de V-Ref . (spanning over D5)
Laatst gewijzigd door democles op wo 11 nov 2020, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
douwebakker
Contacteer:

peterl schreef:
Ik heb de weerstanden van 470k geplaatst maar de buis wordt nog steeds langzaam aan rood na enkele minuten. 1 buis wel te verstaan. het lijkt of langzaam het licht van de gloeidraad zichtbaar wordt.
Ze worden allemaal aardig blauw, op 1 na die wat minder blauw schijnt maar dat is niet dezelfde buis die rood wordt en ook niet uit dezelfde versterker.
Probeer dan de schermroosterspanning wat naar beneden te brengen, bijvoorbeeld door een zenerdiode van 100V op te nemen i.p.v. Een weerstand.
democles

Bericht door democles »

Douwe, lijkt het je niet verstandiger eerst te meten of de automaat zijn werk doet,voordat er verder dingen veranderd worden :?
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Over D5 meet ik een snel wisselende spanning onder de 0,6 v tot 0,5v
De kathoden meten aan 1 zijde van de versterker 1 en 1,1v en aan de andere zijde 0,97 en 1,24v die laatste wordt wat rood.
Gerrittube

Bericht door Gerrittube »

En wanneer je twee buizen van plaats verwisselt, hoe zijn de metingen dan? M.a.w. is het de regelaar of de buis die de hoge waarde geeft?

Groeten, Gerrit
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Buis al een aantal keren verwisseld en het blijft de buis op dezelfde plaats die rood wordt.
Ik heb nog even de bias bedrading naar de buizen los gemaakt(zaten met tye wraps vast) om te zien of ik daar geen vergissing in heb gemaakt maar die klopt ook. Ik heb alle weerstanden in de versterker na gemeten, en de condensatoren gecontroleerd.
douwebakker
Contacteer:

democles schreef:
Douwe, lijkt het je niet verstandiger eerst te meten of de automaat zijn werk doet,voordat er verder dingen veranderd worden :?
Als je naar het datablad van de KT77 gaat zie je ook dat de schermroosters duidelijk op een lagere spanning ingesteld dienen te worden dan de anodespanning. Bij een hogere schermroosterspanning zou de schermroosterstroom te hoog kunnen worden.
Een andere mogelijkheid is om de -45V te verhogen naar 50 of 55V maar ik zou voor een lagere schermroosterspanning kiezen.
Gerrittube

Bericht door Gerrittube »

Wanneer je de buizen a.h.w. op een andere bias automaat aansluiting zet, wat gebeurt er dan? M.a.w. de kathode en rooster draden bij de bias automaat even wisselen als je begrijpt wat ik bedoel. Je houdt dan dezelfde buis, dezelfde aangesloten onderdelen en verandert alleen het deel dat de buis regelt.

Groeten, Gerrit
democles

Bericht door democles »

De kathoden meten aan 1 zijde van de versterker 1 en 1,1v en aan de andere zijde 0,97 en 1,24v die laatste wordt wat rood.
Ik zou nu de bedradingen op de automaat omwisselen en wel die van de 0,97 en de 1,24v en dan weer meten. (dus G en K wat naar de buis gaat)
Dus een andere G en K pakken,wel van dezelfde regeling.
Verwisseld dan de 1,24v van buis,dan is de automaat verdacht.

DUBBEL,op hetzelfde moment als Gerrit :lol:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Als dat klopt is het weer helemaal mis.De spanning op de kathode moet hetzelfde zijn als de spanning over D5.Moet de automaat voor zorgen.
Met meer dan 0,6V op de kathode met een kathodeweerstand van 10Ω gaat er teveel stroom door de buis en dan is het geen wonder dat ie rood aanloopt.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

democles schreef:
Ik zou nu de bedradingen op de automaat omwisselen en wel die van de 0,97 en de 1,24v en dan weer meten. (dus G en K wat naar de buis gaat)

Dit ga ik morgen proberen, voor vandaag wel weer genoeg geweest :wink:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

douwebakker schreef:
Als je naar het datablad van de KT77 gaat zie je ook dat de schermroosters duidelijk op een lagere spanning ingesteld dienen te worden dan de anodespanning. Bij een hogere schermroosterspanning zou de schermroosterstroom te hoog kunnen worden.
Die max schermroosterspanning is voor de buis als pentode.Als de anodespanning laag wordt dreigt er teveel schermroosterstroom als die z'n spanning te hoog is.
Maar 't is hier UL.Statisch is dan de instelling zoals in triode geschakeld.
Als bij uitsturing de anodespanning naar onder duikt gaat de schermroosterspanning mee naar beneden (tap op de UGT) en blijft de schermroosterstroom binnen de perken.
Anne
douwebakker
Contacteer:

Ah!buis schreef:
douwebakker schreef:
Die max schermroosterspanning is voor de buis als pentode.Als de anodespanning laag wordt dreigt er teveel schermroosterstroom als die z'n spanning te hoog is.
Maar 't is hier UL.Statisch is dan de instelling zoals in triode geschakeld.
Als bij uitsturing de anodespanning naar onder duikt gaat de schermroosterspanning mee naar beneden (tap op de UGT) en blijft de schermroosterstroom binnen de perken.
Anne
Dat klinkt loghisch Anne, maar de kathode stroom is duidelijk te hoog. Eigenlijk bij alle 4 de eindbuizen. De enige oorzaak die ik dan kan bedenken is een tekort aan negative roosterspanning. De automatische regelaar zit dus aan het einde van het bereik.
Wat de verlageng van de schermroosterspanning betreft: Als er een zenerdiode wordt opgenomen (in serie) gaat de schermrooster spanning automatisch mee met de anodespanning.
democles

Bericht door democles »

peterl schreef:
democles schreef:

Dit ga ik morgen proberen, voor vandaag wel weer genoeg geweest :wink:
Vergeet het maar.!!!
Koppel de automaat los van de buizen,dus alle K en G aansluitingen loshalen.
Koppel de HS van de versterker los bij de diode brug,zodat de versterker geen HS kan krijgen.
En test de automaat droog,zoals waar ik al naar verwezen had.

Zie wat Anne schreef.
peterl schreef:

Als dat klopt is het weer helemaal mis.De spanning op de kathode moet hetzelfde zijn als de spanning over D5.Moet de automaat voor zorgen.
Met meer dan 0,6V op de kathode met een kathodeweerstand van 10Ω gaat er teveel stroom door de buis en dan is het geen wonder dat ie rood aanloopt.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Vergeet het maar.!!!
Koppel de automaat los van de buizen, dus alle K en G aansluitingen loshalen.
Koppel de HS van de versterker los bij de diode brug, zodat de versterker geen HS kan krijgen.
En test de automaat droog, zoals waar ik al naar verwezen had.
Dan ga ik dat eerst vandaag testen!
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Zit die 100Ohm weerstand wel aan het goede pootje?
Het is een beetje een lastige hoek, maar volgens mij moet die naar pen 8 en zit hij nu op pen 1.
kathode aansluiting.PNG
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Klopt Robert, maar pen 8 en pen 1 zijn toch doorverbonden.
Bijlagen
test.png
douwebakker
Contacteer:

Hoi Peter, het kan waarschijnlijk helemaal niet kwaad, maar ik zou in het vervolg de stopweerstand war korter op de buisvoet monteren.
Plaats reactie