Dus het probleem zit duidelijk in die print.
ik moet zeggen ondanks de verkeerde weerstanden regelt hij erg snel op en af onder de 0,6 af en boven de 1v weer op, dat kan ik niet precies zien.
Moderator: Beheerdersteam
Juist door de verkeerde weerstanden regelt ie erg snel. Dus niet ondanks, maar dankzij.peterl schreef:Klopt, RA en RV horen bij elkaar, MAAR ik heb de andere print er ingezet en die werkt meteen.![]()
Dus het probleem zit duidelijk in die print.
ik moet zeggen ondanks de verkeerde weerstanden regelt hij erg snel op en af onder de 0,6 af en boven de 1v weer op, dat kan ik niet precies zien.
Nee het maakt mij niet uit Peter. Als het met deze RC tijd goed werkt kun je het rustig zo laten. Het moet natuurlijk wel een beetje stabiel blijven. En 0.2W is prima.peterl schreef:Oke, en dat heb je dus liever niet begrijp ik, kan ik hem zo eerst testen met de buizen of moet ik er morgen eerst nieuwe weerstanden in zetten, voor ik verder ga?
Ik heb wel 470k liggen maar die zijn of 1 watt of 0,2watt.
Probeer dan de schermroosterspanning wat naar beneden te brengen, bijvoorbeeld door een zenerdiode van 100V op te nemen i.p.v. Een weerstand.peterl schreef:Ik heb de weerstanden van 470k geplaatst maar de buis wordt nog steeds langzaam aan rood na enkele minuten. 1 buis wel te verstaan. het lijkt of langzaam het licht van de gloeidraad zichtbaar wordt.
Ze worden allemaal aardig blauw, op 1 na die wat minder blauw schijnt maar dat is niet dezelfde buis die rood wordt en ook niet uit dezelfde versterker.
Als je naar het datablad van de KT77 gaat zie je ook dat de schermroosters duidelijk op een lagere spanning ingesteld dienen te worden dan de anodespanning. Bij een hogere schermroosterspanning zou de schermroosterstroom te hoog kunnen worden.democles schreef:Douwe, lijkt het je niet verstandiger eerst te meten of de automaat zijn werk doet,voordat er verder dingen veranderd worden
Ik zou nu de bedradingen op de automaat omwisselen en wel die van de 0,97 en de 1,24v en dan weer meten. (dus G en K wat naar de buis gaat)De kathoden meten aan 1 zijde van de versterker 1 en 1,1v en aan de andere zijde 0,97 en 1,24v die laatste wordt wat rood.
Als dat klopt is het weer helemaal mis.De spanning op de kathode moet hetzelfde zijn als de spanning over D5.Moet de automaat voor zorgen.peterl schreef:Over D5 meet ik een snel wisselende spanning onder de 0,6 v tot 0,5v
De kathoden meten aan 1 zijde van de versterker 1 en 1,1v en aan de andere zijde 0,97 en 1,24v die laatste wordt wat rood.
Dit ga ik morgen proberen, voor vandaag wel weer genoeg geweestdemocles schreef:Ik zou nu de bedradingen op de automaat omwisselen en wel die van de 0,97 en de 1,24v en dan weer meten. (dus G en K wat naar de buis gaat)De kathoden meten aan 1 zijde van de versterker 1 en 1,1v en aan de andere zijde 0,97 en 1,24v die laatste wordt wat rood.
Dus een andere G en K pakken,wel van dezelfde regeling.
Verwisseld dan de 1,24v van buis,dan is de automaat verdacht.
DUBBEL,op hetzelfde moment als Gerrit
Die max schermroosterspanning is voor de buis als pentode.Als de anodespanning laag wordt dreigt er teveel schermroosterstroom als die z'n spanning te hoog is.douwebakker schreef:Als je naar het datablad van de KT77 gaat zie je ook dat de schermroosters duidelijk op een lagere spanning ingesteld dienen te worden dan de anodespanning. Bij een hogere schermroosterspanning zou de schermroosterstroom te hoog kunnen worden.
Dat klinkt loghisch Anne, maar de kathode stroom is duidelijk te hoog. Eigenlijk bij alle 4 de eindbuizen. De enige oorzaak die ik dan kan bedenken is een tekort aan negative roosterspanning. De automatische regelaar zit dus aan het einde van het bereik.Ah!buis schreef:Die max schermroosterspanning is voor de buis als pentode.Als de anodespanning laag wordt dreigt er teveel schermroosterstroom als die z'n spanning te hoog is.douwebakker schreef:Als je naar het datablad van de KT77 gaat zie je ook dat de schermroosters duidelijk op een lagere spanning ingesteld dienen te worden dan de anodespanning. Bij een hogere schermroosterspanning zou de schermroosterstroom te hoog kunnen worden.
Maar 't is hier UL.Statisch is dan de instelling zoals in triode geschakeld.
Als bij uitsturing de anodespanning naar onder duikt gaat de schermroosterspanning mee naar beneden (tap op de UGT) en blijft de schermroosterstroom binnen de perken.
Anne
Vergeet het maar.!!!peterl schreef:Dit ga ik morgen proberen, voor vandaag wel weer genoeg geweestdemocles schreef:Ik zou nu de bedradingen op de automaat omwisselen en wel die van de 0,97 en de 1,24v en dan weer meten. (dus G en K wat naar de buis gaat)De kathoden meten aan 1 zijde van de versterker 1 en 1,1v en aan de andere zijde 0,97 en 1,24v die laatste wordt wat rood.
Dus een andere G en K pakken,wel van dezelfde regeling.
Verwisseld dan de 1,24v van buis,dan is de automaat verdacht.
DUBBEL,op hetzelfde moment als Gerrit
peterl schreef:
Over D5 meet ik een snel wisselende spanning onder de 0,6 v tot 0,5v
De kathoden meten aan 1 zijde van de versterker 1 en 1,1v en aan de andere zijde 0,97 en 1,24v die laatste wordt wat rood.
Als dat klopt is het weer helemaal mis.De spanning op de kathode moet hetzelfde zijn als de spanning over D5.Moet de automaat voor zorgen.
Met meer dan 0,6V op de kathode met een kathodeweerstand van 10Ω gaat er teveel stroom door de buis en dan is het geen wonder dat ie rood aanloopt.
Anne
Dan ga ik dat eerst vandaag testen!Vergeet het maar.!!!
Koppel de automaat los van de buizen, dus alle K en G aansluitingen loshalen.
Koppel de HS van de versterker los bij de diode brug, zodat de versterker geen HS kan krijgen.
En test de automaat droog, zoals waar ik al naar verwezen had.