KT77 PP met long tail fasedraaier

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

douwebakker schreef:
Is je -45 V er wel? Of is deze te laag.
Je zou 't haast gaan denken.Maar bij de spanningen die Peter heeft opgegeven staat -32V voor het rooster.Een heel aannemelijke waarde voor een KT77.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Die spanningen had ik toen gemeten, nu weer en die lopen enorm uiteen, van -35 tot -65v en dan heb ik ze gemeten voorbij de 330k weerstand, daarvoor kan ik er bijna niet tussen met de krimpkous die er omheen zit.
Het enige wat ik me nog kan bedenken zijn de diodes op de bias print, de 1N4150, als dat 1N4148 zouden zijn(als) ka dat het verschil dan maken, want dan haal ik nieuwe.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Die spanningen had ik toen gemeten, nu weer en die lopen enorm uiteen, van -35 tot -65v en dan heb ik ze gemeten voorbij de 330k weerstand, daarvoor kan ik er bijna niet tussen met de krimpkous die er omheen zit.
Die spanning kun je 't best meten aan de kant van de 330k die aan de automaat zit.Als die zo uiteen lopen doet dat denken aan slechte verbindingen.
Het enige wat ik me nog kan bedenken zijn de diodes op de bias print, de 1N4150, als dat 1N4148 zouden zijn(als) kan dat het verschil dan maken, want dan haal ik nieuwe.
Zoals ik al zei, maakt voor de werking niks uit.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Ik las net het verhaal van Gerrit over de bias automaat, maar hij lijkt hetzelfde probleem te hebben of heb ik dat fout Anne?
Ik ga de meting nog even doen aan de andere zijde van de weerstand, heb de krimpkous wat weggehaald.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Ik heb nu metingen gedaan voor de bias weerstand van 330k dus rechtstreeks van de bias, en daar komen vreemde spanningen uit.
de ene versterker heeft -3,5 tot -3,7 v
de andere versterker -31 en -44 v
Erg vreemde waarden.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Ik las net het verhaal van Gerrit over de bias automaat, maar hij lijkt hetzelfde probleem te hebben of heb ik dat fout Anne?
Ik ga de meting nog even doen aan de andere zijde van de weerstand, heb de krimpkous wat weggehaald.
Jullie meten beide meer spanning bij de kathodes als wat zou moeten.Het gaat om het spanningsverschil kathode-massa.Als de kathodeverbinding goed is (is maar een draadje) dan zit 't ergens mis met de massa. De massa van de kathodeweerstanden en de automaat moeten dezelfde zijn.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door democles »

Hier dus de massa aansluiten van de automaat!
Bijlagen
KT77-PP-UL -SN 15-10 met gemeten waarden.png
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

En leg je die massa van de automaat dan verder niet aan de massa van het chassis?
Want ik heb 1 centrale massa, en de massa van de automaat ligt aan die centrale massa, en de andere versterker aan massa die weer aan de centrale massa ligt.
ik heb nu zowel bij de weerstand gemeten als bij de schroefverbinding van de automaat en krijg dezelfde vreemde waarden
links -3,3 en -3,4v
rechts -19 en -42v
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

Zo komen we er niet.Eerst ohmmeter centrale massa naar massa automaat en als dat ~nul is massa naar kathodes, zou 10Ω moeten zijn.
Dan verbinding trafo-HSgelijkrichter (diodebrug) los, heb je geen gevaarlijk hoge spanning meer.
De negatieve spanningen voor de buizen (bij de 330k) gaat, na inschakelvertraging, van heel veel naar heel weinig negatief.
Batterijtje 1,5V min aan massa en plus aan kathode eindbuis.Dan moet de roosterspanning uit de automaat weer sterk negatief worden.Op vier plaatsen te testen.
Als je een regelbare (laagspanning) voeding hebt, die ipv batterij.Rond 0,6V moet het omslagpunt zitten tussen weinig en veel negatief eruit.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Ga ik morgen testen Anne, hier moeten we verder mee komen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Anne, eerst heb ik de weerstand gemeten van de massa en de kathodes en die was goed.
Daarna spanning er op en alle buizen deden wat er verwacht werd, op 1 na.
Spanning hoog -46v, daarna onder de 0,6 v valt deze terug naar -3,3v hogere spanning laat de spanning weer naar -46v gaan
Die ene buis blijft onder alle omstandigheden -46v , heb de buis voor de zekerheid omgewisseld, maar maakt niets uit, dan lijkt het toch in die schakeling van de bias te zitten, klopt dat?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

Lijkt erop dat de 0,6V op een plaats niet binnen komt bij de automaat.
3k3 onderbroken of de diode erachter omgekeerd bijv.
Anne
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door douwebakker »

Je zou misschien de schermroosterspanningen wat kunnen verlagen naar 250 a 300V.
Welke spanning meet je daar nu?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

Nog even teruggekeken naar de foto van de print, diodes zitten wel in de goeie richting.
Wat me ook opvalt (kan verkleuring hier zijn) is dat de 470k weerstanden er eerder als 47k uitzien ?
Is niet de oorzaak dat eentje 't niet doet maar kan wel onstabiele toestanden geven.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Klopt, op de print zitten allemaal 47k weerstanden en geen 470k, ik heb dat op beide printen, een erg domme fout.
Ga ik eerst herstellen, heeft daar verder wat schade van ondervonden?
Kan ik daar een 1/8 watt op plaatsen of is dat te weinig.
Laatst gewijzigd door peterl op wo 11 nov 2020, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door douwebakker »

Ah!buis schreef:
Nog even teruggekeken naar de foto van de print, diodes zitten wel in de goeie richting.
Wat me ook opvalt (kan verkleuring hier zijn) is dat de 470k weerstanden er eerder als 47k uitzien ?
Is niet de oorzaak dat eentje 't niet doet maar kan wel onstabiele toestanden geven.
Anne
Ik heb ook even teruggekeken naar de foto. Daar zijn inderrdaad alle weerstanden 47K i.p.v. 470K . Of het aan de werking wat afdoet weet ik niet maar de RC tijd verandert er wel door.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Ik heb inmiddels de print verder doorgemeten en geef directe contactfouten ontdekt, kan ik de print nog op een andere manier aktief doormeten?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door douwebakker »

peterl schreef:
Ik heb inmiddels de print verder doorgemeten en geef directe contactfouten ontdekt, kan ik de print nog op een andere manier aktief doormeten?
Ja, gewoon aansluiten in de versterker. De eindbuizen er af. Een regelbate gelijkspannings beurtelings aansuiten ove de kathode weerstanden en de uitgaande negatieve spanning meten. Of zoals Anne eerder opmerkte met een 1,5V batterij.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door democles »

Klopt, op de print zitten allemaal 47k weerstanden en geen 470k, ik heb dat op beide printen, een erg domme fout.
:think: :o :? :shock:
kan ik de print nog op een andere manier aktief doormeten?
Ja, zie hier.

viewtopic.php?f=7&t=9507&start=500
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

douwebakker schreef:
peterl schreef:
Ik heb inmiddels de print verder doorgemeten en geef directe contactfouten ontdekt, kan ik de print nog op een andere manier aktief doormeten?
Ja, gewoon aansluiten in de versterker. De eindbuizen er af. Een regelbate gelijkspannings beurtelings aansuiten ove de kathode weerstanden en de uitgaande negatieve spanning meten. Of zoals Anne eerder opmerkte met een 1,5V batterij.
Hier nog de printjes om duidelijk te zien. Ik ga straks weer testen.
Bijlagen
IMG_7249.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Ik heb inmiddels de print verder doorgemeten en geef directe contactfouten ontdekt, kan ik de print nog op een andere manier aktief doormeten?
De ingang die 't niet doet kijken of de verandering tot bij het IC komt.Voor en na de vertikale 3k3 en dan verder naar het IC-pootje.Ook aan het IC zelf, kan zijn dat het pootje niet in het voetje zit maar omgeplooid tussen IC en voetje.
Anne
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door douwebakker »

peterl schreef:
douwebakker schreef:
peterl schreef:
Ik heb inmiddels de print verder doorgemeten en geef directe contactfouten ontdekt, kan ik de print nog op een andere manier aktief doormeten?
Ja, gewoon aansluiten in de versterker. De eindbuizen er af. Een regelbate gelijkspannings beurtelings aansuiten ove de kathode weerstanden en de uitgaande negatieve spanning meten. Of zoals Anne eerder opmerkte met een 1,5V batterij.
Hier nog de printjes om duidelijk te zien. Ik ga straks weer testen.
Je hebt de IC-s op een voetje staan. Ik ben daar geen liefhebber van. Soldeer liever recchtstreeks op de print. Ook de aansluitingen zou ik liever zien met soldeerlippen i.p.v. schroefklemmen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Dank voor de reactie Anne en Douwe,
Ik heb de meting van Douwe gedaan zonder de KT buizen, heb heen en weer gemeten aan dezelfde versterker met en zinder spanning(1,5v).
LV=-46v dan LA= -3,3v
LV=3,3v dan LA= -3,3v
LA=3,3v dan LV= 3,3v
LA=45v dan LV =3,3v

RV= -45v dan RA= 3,3v
RV= -3,3 dan RA= 3,3v
RA=-43v dan RV= 43v
RA= 43v dan RV= 43v
hieruit blijkt dat de fout zoals we al zeiden in RA zit.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

Daar kan ik geen wijs uit.Elke buis heeft z'n eigen regeling, moet geen invloed hebben op om het even welke andere buis.
Anne
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door douwebakker »

peterl schreef:
Dank voor de reactie Anne en Douwe,
Ik heb de meting van Douwe gedaan zonder de KT buizen, heb heen en weer gemeten aan dezelfde versterker met en zinder spanning(1,5v).
LV=-46v dan LA= -3,3v
LV=3,3v dan LA= -3,3v
LA=3,3v dan LV= 3,3v
LA=45v dan LV =3,3v

RV= -45v dan RA= 3,3v
RV= -3,3 dan RA= 3,3v
RA=-43v dan RV= 43v
RA= 43v dan RV= 43v
hieruit blijkt dat de fout zoals we al zeiden in RA zit.
Het zal wel aan mij liggen, maar het is me niet helemaal duidelijk.
wat is RA. Of is dat de buis die rechts achter zit bij jouw.
Plaats reactie