Je zou 't haast gaan denken.Maar bij de spanningen die Peter heeft opgegeven staat -32V voor het rooster.Een heel aannemelijke waarde voor een KT77.douwebakker schreef:Is je -45 V er wel? Of is deze te laag.
Anne
Moderator: Beheerdersteam
Je zou 't haast gaan denken.Maar bij de spanningen die Peter heeft opgegeven staat -32V voor het rooster.Een heel aannemelijke waarde voor een KT77.douwebakker schreef:Is je -45 V er wel? Of is deze te laag.
Die spanning kun je 't best meten aan de kant van de 330k die aan de automaat zit.Als die zo uiteen lopen doet dat denken aan slechte verbindingen.peterl schreef:Die spanningen had ik toen gemeten, nu weer en die lopen enorm uiteen, van -35 tot -65v en dan heb ik ze gemeten voorbij de 330k weerstand, daarvoor kan ik er bijna niet tussen met de krimpkous die er omheen zit.
Zoals ik al zei, maakt voor de werking niks uit.Het enige wat ik me nog kan bedenken zijn de diodes op de bias print, de 1N4150, als dat 1N4148 zouden zijn(als) kan dat het verschil dan maken, want dan haal ik nieuwe.
Jullie meten beide meer spanning bij de kathodes als wat zou moeten.Het gaat om het spanningsverschil kathode-massa.Als de kathodeverbinding goed is (is maar een draadje) dan zit 't ergens mis met de massa. De massa van de kathodeweerstanden en de automaat moeten dezelfde zijn.peterl schreef:Ik las net het verhaal van Gerrit over de bias automaat, maar hij lijkt hetzelfde probleem te hebben of heb ik dat fout Anne?
Ik ga de meting nog even doen aan de andere zijde van de weerstand, heb de krimpkous wat weggehaald.
Ik heb ook even teruggekeken naar de foto. Daar zijn inderrdaad alle weerstanden 47K i.p.v. 470K . Of het aan de werking wat afdoet weet ik niet maar de RC tijd verandert er wel door.Ah!buis schreef:Nog even teruggekeken naar de foto van de print, diodes zitten wel in de goeie richting.
Wat me ook opvalt (kan verkleuring hier zijn) is dat de 470k weerstanden er eerder als 47k uitzien ?
Is niet de oorzaak dat eentje 't niet doet maar kan wel onstabiele toestanden geven.
Anne
Ja, gewoon aansluiten in de versterker. De eindbuizen er af. Een regelbate gelijkspannings beurtelings aansuiten ove de kathode weerstanden en de uitgaande negatieve spanning meten. Of zoals Anne eerder opmerkte met een 1,5V batterij.peterl schreef:Ik heb inmiddels de print verder doorgemeten en geef directe contactfouten ontdekt, kan ik de print nog op een andere manier aktief doormeten?
Klopt, op de print zitten allemaal 47k weerstanden en geen 470k, ik heb dat op beide printen, een erg domme fout.
Ja, zie hier.kan ik de print nog op een andere manier aktief doormeten?
Hier nog de printjes om duidelijk te zien. Ik ga straks weer testen.douwebakker schreef:Ja, gewoon aansluiten in de versterker. De eindbuizen er af. Een regelbate gelijkspannings beurtelings aansuiten ove de kathode weerstanden en de uitgaande negatieve spanning meten. Of zoals Anne eerder opmerkte met een 1,5V batterij.peterl schreef:Ik heb inmiddels de print verder doorgemeten en geef directe contactfouten ontdekt, kan ik de print nog op een andere manier aktief doormeten?
De ingang die 't niet doet kijken of de verandering tot bij het IC komt.Voor en na de vertikale 3k3 en dan verder naar het IC-pootje.Ook aan het IC zelf, kan zijn dat het pootje niet in het voetje zit maar omgeplooid tussen IC en voetje.peterl schreef:Ik heb inmiddels de print verder doorgemeten en geef directe contactfouten ontdekt, kan ik de print nog op een andere manier aktief doormeten?
Je hebt de IC-s op een voetje staan. Ik ben daar geen liefhebber van. Soldeer liever recchtstreeks op de print. Ook de aansluitingen zou ik liever zien met soldeerlippen i.p.v. schroefklemmen.peterl schreef:Hier nog de printjes om duidelijk te zien. Ik ga straks weer testen.douwebakker schreef:Ja, gewoon aansluiten in de versterker. De eindbuizen er af. Een regelbate gelijkspannings beurtelings aansuiten ove de kathode weerstanden en de uitgaande negatieve spanning meten. Of zoals Anne eerder opmerkte met een 1,5V batterij.peterl schreef:Ik heb inmiddels de print verder doorgemeten en geef directe contactfouten ontdekt, kan ik de print nog op een andere manier aktief doormeten?
Het zal wel aan mij liggen, maar het is me niet helemaal duidelijk.peterl schreef:Dank voor de reactie Anne en Douwe,
Ik heb de meting van Douwe gedaan zonder de KT buizen, heb heen en weer gemeten aan dezelfde versterker met en zinder spanning(1,5v).
LV=-46v dan LA= -3,3v
LV=3,3v dan LA= -3,3v
LA=3,3v dan LV= 3,3v
LA=45v dan LV =3,3v
RV= -45v dan RA= 3,3v
RV= -3,3 dan RA= 3,3v
RA=-43v dan RV= 43v
RA= 43v dan RV= 43v
hieruit blijkt dat de fout zoals we al zeiden in RA zit.