KT77 PP met long tail fasedraaier

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door democles »

Zit de kathode weerstand aan de voedingsaarde?
De aarde van de automaat moet ook naar dit punt.

Vanuit de automaat lopen 2 draden naar een eindbuis.
1 voor meting (bovenkant kathode weerstand aan de buisvoet)en 1 voor neg. spanning via een weerstand op de Gate van de eindbuis.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

democles schreef:
Zit de kathode weerstand aan de voedingsaarde?
De aarde van de automaat moet ook naar dit punt.
Ik heb de +45v als massa gebruikt en deze aan de voedingsmassa gelegd en die gaat weer naar de centrale massa aan de linker zijde net boven de onderste kt77.
Vanuit de automaat lopen 2 draden naar een eindbuis.
1 voor meting (bovenkant kathode weerstand aan de buisvoet)en 1 voor neg. spanning via een weerstand op de Gate van de eindbuis.
Klopt, elke buis krijgt deze 2 draden vanaf de bias, ik heb ook rekening gehouden met de 2 buizen zodat de juiste meting bij de juiste neg. spanning zit.
Ik heb zelf het idee dat het probleem op het printje moet zitten, hoewel ik dat ook met de loep gecontroleerd heb op de solderingen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

Als ik 't goed begrijp gaat het bij een versterker goed en bij de ander met een buis verkeerd.
De twee buizen aan de slechte kant eruit en meten aan de uitgangen van de automaat voor die buizen.Is misschien een verschil tussen de aansluitingen voor de rood lopende buis en de andere.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Goed, het probleem met de rode buis is opgelost, ik had op het print van de bias toch nog 1 transistor verkeerd omstaan, nagemeten en hij lijkt nog heel en er andersom weer ingezet. geen rode buis meer. O:)
maar nu blijkt dat ditzelfde kanaal bijna geen geluid geeft en de andere kant normaal werkt, dus volgend probleem, heb 1 kt buis van links naar rechts geplaatst en daar ligt het niet aan. Verder zoeken.
Laatste probleem ook gevonden, bleek een massa van de 6sn7 geen goed contact te maken, hij werkt nu naar behoren.
En nu kan ik alle spanningen nameten.
Er is 1 buis bij die blauwer wordt dan de andere, maar gebeurt verder niets mee. ze waren wel gemached.
En wat die ik nu met die terugkoppelings draden?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Ik heb alle spanningen nagemeten, en de vraag is of deze een beetje kloppen, vooral de -28v en 80v en 87v wijken af.
Zie gemeten waarden in geel.
Bijlagen
KT77-PP-UL -SN 15-10 met gemeten waarden.png
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door douwebakker »

peterl schreef:
Ik heb alle spanningen nagemeten, en de vraag is of deze een beetje kloppen, vooral de -28v en 80v en 87v wijken af.
Zie gemeten waarden in geel.
Die afwijkingen zijn ruim binnen de marge
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

douwebakker schreef:
peterl schreef:
Ik heb alle spanningen nagemeten, en de vraag is of deze een beetje kloppen, vooral de -28v en 80v en 87v wijken af.
Zie gemeten waarden in geel.
Die afwijkingen zijn ruim binnen de marge
+1 O:)
Met de tegenkoppeling, de twee versterkers om de beurt.
Aansluiten, wordt 't gillen dan iets verwisselen (roosters of anodes 6SN7, of primaire UGT)
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

ik heb eerst geprobeerd de terugkoppeling om en om aan te sluiten tijdens het spelen, dat werkte goed, toen heb ik ze beide vast gesoldeerd en at ging mis.
Daarna heb ik de beide anodes van de kt77 primaire ugt(links en rechts) omgedraaid en dat werkte ook niet.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door RobertD »

Wanneer je de anodes van de KT77 wisselt moet je denk ik ook de schermroosters mee wisselen. Had je dat ook gedaan?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
ik heb eerst geprobeerd de terugkoppeling om en om aan te sluiten tijdens het spelen, dat werkte goed, toen heb ik ze beide vast gesoldeerd en at ging mis.
Het zijn twee gescheiden versterkers (op de voeding na) wat je met een versterker doet mag geen invloed hebben op de ander.
Je hebt toch niet de tegenkoppeling van de een verbonden met de UGT van de ander ?
Het aansluiten van de tegenkoppeling moet de ingangsgevoeligheid doen afnemen, versterker speelt zachter.
Als dat niet gebeurt is er wat mis met de aansluiting/fase.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

RobertD schreef:
Wanneer je de anodes van de KT77 wisselt moet je denk ik ook de schermroosters mee wisselen. Had je dat ook gedaan?
Nee Robert, dat heb ik niet gedaan, alleen de anode kruislinks(in dezelfde versterker) verplaatst! :oops:
]Het zijn twee gescheiden versterkers (op de voeding na) wat je met een versterker doet mag geen invloed hebben op de ander.
klopt, wat ik bij de een heb veranderd heb ik ook bij de andere gedaan.
Je hebt toch niet de tegenkoppeling van de een verbonden met de UGT van de ander ?
Nee, ik heb de 2 versterkers op zichzelf gelaten!
Het aansluiten van de tegenkoppeling moet de ingangsgevoeligheid doen afnemen, versterker speelt zachter.
Als dat niet gebeurt is er wat mis met de aansluiting/fase.
Klopt Anne, toen ik het draadje van de terugkoppeling er tegen aan hield ging hij harder spelen, bij beide, dus dat klopt.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door douwebakker »

peterl schreef:

Klopt Anne, toen ik het draadje van de terugkoppeling er tegen aan hield ging hij harder spelen, bij beide, dus dat klopt.
Je schrijft hier dat de versterker juist luider gaat spelen als je de tegenkoppeling aan sluit, maar hij zou juist zachter moeten gaan spelen. Is jouw tegenkoppeling geen meekoppeling?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Maar wat ik zeg klopt wel, Douwe, hij ging juist harder spelen als ik de draad tegen de LS uitgang hield.
roosters ook omgedraaid maar zelfde herrie.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door douwebakker »

peterl schreef:
Maar wat ik zeg klopt wel, Douwe, hij ging juist harder spelen als ik de draad tegen de LS uitgang hield.
roosters ook omgedraaid maar zelfde herrie.
Ja maar dan zit het met de tk niet goed.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Bedoel je dat de terugkoppeling dan verkeerd om zit?
Dus dat de terug koppeling van poot 3 en 6 van de 12sn7 omgedraaid moeten worden?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Bedoel je dat de terugkoppeling dan verkeerd om zit?
Dus dat de terug koppeling van poot 3 en 6 van de 12sn7 omgedraaid moeten worden?
Pootje 3 is van een versterker pootje 6 van de ander, hoort niks met elkaar te maken te hebben.
Wat normaal gebeurt, versterker speelt zonder tegenkoppeling.Dan tegenkoppeling aansluiten, de versterker gaat zachter spelen.Zit fase verkeerd (zie rijtje mogelijke verwisselingen) dan gaat de versterker aan 't gillen.Of, bij heel weinig terugkoppeling, harder spelen.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

ik heb nu 1 versterker de anode en rooster omgedraaid en de andere versterker niet, en dan werkt alles?
Kan dat?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door douwebakker »

peterl schreef:
ik heb nu 1 versterker de anode en rooster omgedraaid en de andere versterker niet, en dan werkt alles?
Kan dat?
Ja, dat kan. Dant heeft dat kanaal andersom gezeten. Qua fase dan.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Maar er is toch nog een buis die langzaam na een minuut of 5 wat rood aanloopt in het midden, dat kan niet goed zijn lijkt mij, niet zoals de vorige keer maar toch.
Waar kan ik dat in zoeken, in de bias?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door douwebakker »

In de Bias inderdaad. Misschien de kathode weerstanden wat groter maken. Wat is de waarde nu? meet even de kathode spanningen van de eindbuizen. meet je ook een hogere kathodespanning op de buis die rood kleurt?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

de kathode weerstanden zijn 10 ohm, ik meet aan de goede kant een spanning van 1,22/1,23v aan de foute kant 1,30/1,08v heb de bias print verwisseld voor een andere(had er nog 1 gebouwd) en daarna zelfde waarden, dus zit niet in de bias print.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
de kathode weerstanden zijn 10 ohm, ik meet aan de goede kant een spanning van 1,22/1,23v aan de foute kant 1,30/1,08v heb de bias print verwisseld voor een andere(had er nog 1 gebouwd) en daarna zelfde waarden, dus zit niet in de bias print.
Daar is er niet een goed, op de kathodes moet er iets boven 0,6V staan.
Wat is de spanning bij D5 (de Vref) van de automaat?
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

ik meet aan de buitenkant van D5 diode 0,001v en aan de binnenzijde bij de 4k7 weerstand 0,6v
Laatst gewijzigd door peterl op di 10 nov 2020, 18:58, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door douwebakker »

Is je -45 V er wel? Of is deze te laag.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

die is -41v bij de bias print Douwe en op de bias van de versterker -32v.
Plaats reactie