KT77 PP met long tail fasedraaier
Moderator: Beheerdersteam
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Zit de kathode weerstand aan de voedingsaarde?
De aarde van de automaat moet ook naar dit punt.
Vanuit de automaat lopen 2 draden naar een eindbuis.
1 voor meting (bovenkant kathode weerstand aan de buisvoet)en 1 voor neg. spanning via een weerstand op de Gate van de eindbuis.
De aarde van de automaat moet ook naar dit punt.
Vanuit de automaat lopen 2 draden naar een eindbuis.
1 voor meting (bovenkant kathode weerstand aan de buisvoet)en 1 voor neg. spanning via een weerstand op de Gate van de eindbuis.
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Klopt, elke buis krijgt deze 2 draden vanaf de bias, ik heb ook rekening gehouden met de 2 buizen zodat de juiste meting bij de juiste neg. spanning zit.Ik heb de +45v als massa gebruikt en deze aan de voedingsmassa gelegd en die gaat weer naar de centrale massa aan de linker zijde net boven de onderste kt77.democles schreef:Zit de kathode weerstand aan de voedingsaarde?
De aarde van de automaat moet ook naar dit punt.
Vanuit de automaat lopen 2 draden naar een eindbuis.
1 voor meting (bovenkant kathode weerstand aan de buisvoet)en 1 voor neg. spanning via een weerstand op de Gate van de eindbuis.
Ik heb zelf het idee dat het probleem op het printje moet zitten, hoewel ik dat ook met de loep gecontroleerd heb op de solderingen.
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Als ik 't goed begrijp gaat het bij een versterker goed en bij de ander met een buis verkeerd.
De twee buizen aan de slechte kant eruit en meten aan de uitgangen van de automaat voor die buizen.Is misschien een verschil tussen de aansluitingen voor de rood lopende buis en de andere.
Anne
De twee buizen aan de slechte kant eruit en meten aan de uitgangen van de automaat voor die buizen.Is misschien een verschil tussen de aansluitingen voor de rood lopende buis en de andere.
Anne
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Goed, het probleem met de rode buis is opgelost, ik had op het print van de bias toch nog 1 transistor verkeerd omstaan, nagemeten en hij lijkt nog heel en er andersom weer ingezet. geen rode buis meer.
maar nu blijkt dat ditzelfde kanaal bijna geen geluid geeft en de andere kant normaal werkt, dus volgend probleem, heb 1 kt buis van links naar rechts geplaatst en daar ligt het niet aan. Verder zoeken.
Laatste probleem ook gevonden, bleek een massa van de 6sn7 geen goed contact te maken, hij werkt nu naar behoren.
En nu kan ik alle spanningen nameten.
Er is 1 buis bij die blauwer wordt dan de andere, maar gebeurt verder niets mee. ze waren wel gemached.
En wat die ik nu met die terugkoppelings draden?
maar nu blijkt dat ditzelfde kanaal bijna geen geluid geeft en de andere kant normaal werkt, dus volgend probleem, heb 1 kt buis van links naar rechts geplaatst en daar ligt het niet aan. Verder zoeken.
Laatste probleem ook gevonden, bleek een massa van de 6sn7 geen goed contact te maken, hij werkt nu naar behoren.
En nu kan ik alle spanningen nameten.
Er is 1 buis bij die blauwer wordt dan de andere, maar gebeurt verder niets mee. ze waren wel gemached.
En wat die ik nu met die terugkoppelings draden?
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Ik heb alle spanningen nagemeten, en de vraag is of deze een beetje kloppen, vooral de -28v en 80v en 87v wijken af.
Zie gemeten waarden in geel.
Zie gemeten waarden in geel.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Die afwijkingen zijn ruim binnen de margepeterl schreef:Ik heb alle spanningen nagemeten, en de vraag is of deze een beetje kloppen, vooral de -28v en 80v en 87v wijken af.
Zie gemeten waarden in geel.
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
+1douwebakker schreef:Die afwijkingen zijn ruim binnen de margepeterl schreef:Ik heb alle spanningen nagemeten, en de vraag is of deze een beetje kloppen, vooral de -28v en 80v en 87v wijken af.
Zie gemeten waarden in geel.
Met de tegenkoppeling, de twee versterkers om de beurt.
Aansluiten, wordt 't gillen dan iets verwisselen (roosters of anodes 6SN7, of primaire UGT)
Anne
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
ik heb eerst geprobeerd de terugkoppeling om en om aan te sluiten tijdens het spelen, dat werkte goed, toen heb ik ze beide vast gesoldeerd en at ging mis.
Daarna heb ik de beide anodes van de kt77 primaire ugt(links en rechts) omgedraaid en dat werkte ook niet.
Daarna heb ik de beide anodes van de kt77 primaire ugt(links en rechts) omgedraaid en dat werkte ook niet.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Wanneer je de anodes van de KT77 wisselt moet je denk ik ook de schermroosters mee wisselen. Had je dat ook gedaan?
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Het zijn twee gescheiden versterkers (op de voeding na) wat je met een versterker doet mag geen invloed hebben op de ander.peterl schreef:ik heb eerst geprobeerd de terugkoppeling om en om aan te sluiten tijdens het spelen, dat werkte goed, toen heb ik ze beide vast gesoldeerd en at ging mis.
Je hebt toch niet de tegenkoppeling van de een verbonden met de UGT van de ander ?
Het aansluiten van de tegenkoppeling moet de ingangsgevoeligheid doen afnemen, versterker speelt zachter.
Als dat niet gebeurt is er wat mis met de aansluiting/fase.
Anne
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Nee Robert, dat heb ik niet gedaan, alleen de anode kruislinks(in dezelfde versterker) verplaatst!RobertD schreef:Wanneer je de anodes van de KT77 wisselt moet je denk ik ook de schermroosters mee wisselen. Had je dat ook gedaan?
klopt, wat ik bij de een heb veranderd heb ik ook bij de andere gedaan.]Het zijn twee gescheiden versterkers (op de voeding na) wat je met een versterker doet mag geen invloed hebben op de ander.
Nee, ik heb de 2 versterkers op zichzelf gelaten!Je hebt toch niet de tegenkoppeling van de een verbonden met de UGT van de ander ?
Klopt Anne, toen ik het draadje van de terugkoppeling er tegen aan hield ging hij harder spelen, bij beide, dus dat klopt.Het aansluiten van de tegenkoppeling moet de ingangsgevoeligheid doen afnemen, versterker speelt zachter.
Als dat niet gebeurt is er wat mis met de aansluiting/fase.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Je schrijft hier dat de versterker juist luider gaat spelen als je de tegenkoppeling aan sluit, maar hij zou juist zachter moeten gaan spelen. Is jouw tegenkoppeling geen meekoppeling?peterl schreef:
Klopt Anne, toen ik het draadje van de terugkoppeling er tegen aan hield ging hij harder spelen, bij beide, dus dat klopt.
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Maar wat ik zeg klopt wel, Douwe, hij ging juist harder spelen als ik de draad tegen de LS uitgang hield.
roosters ook omgedraaid maar zelfde herrie.
roosters ook omgedraaid maar zelfde herrie.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Ja maar dan zit het met de tk niet goed.peterl schreef:Maar wat ik zeg klopt wel, Douwe, hij ging juist harder spelen als ik de draad tegen de LS uitgang hield.
roosters ook omgedraaid maar zelfde herrie.
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Bedoel je dat de terugkoppeling dan verkeerd om zit?
Dus dat de terug koppeling van poot 3 en 6 van de 12sn7 omgedraaid moeten worden?
Dus dat de terug koppeling van poot 3 en 6 van de 12sn7 omgedraaid moeten worden?
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Pootje 3 is van een versterker pootje 6 van de ander, hoort niks met elkaar te maken te hebben.peterl schreef:Bedoel je dat de terugkoppeling dan verkeerd om zit?
Dus dat de terug koppeling van poot 3 en 6 van de 12sn7 omgedraaid moeten worden?
Wat normaal gebeurt, versterker speelt zonder tegenkoppeling.Dan tegenkoppeling aansluiten, de versterker gaat zachter spelen.Zit fase verkeerd (zie rijtje mogelijke verwisselingen) dan gaat de versterker aan 't gillen.Of, bij heel weinig terugkoppeling, harder spelen.
Anne
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
ik heb nu 1 versterker de anode en rooster omgedraaid en de andere versterker niet, en dan werkt alles?
Kan dat?
Kan dat?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Ja, dat kan. Dant heeft dat kanaal andersom gezeten. Qua fase dan.peterl schreef:ik heb nu 1 versterker de anode en rooster omgedraaid en de andere versterker niet, en dan werkt alles?
Kan dat?
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Maar er is toch nog een buis die langzaam na een minuut of 5 wat rood aanloopt in het midden, dat kan niet goed zijn lijkt mij, niet zoals de vorige keer maar toch.
Waar kan ik dat in zoeken, in de bias?
Waar kan ik dat in zoeken, in de bias?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
In de Bias inderdaad. Misschien de kathode weerstanden wat groter maken. Wat is de waarde nu? meet even de kathode spanningen van de eindbuizen. meet je ook een hogere kathodespanning op de buis die rood kleurt?
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
de kathode weerstanden zijn 10 ohm, ik meet aan de goede kant een spanning van 1,22/1,23v aan de foute kant 1,30/1,08v heb de bias print verwisseld voor een andere(had er nog 1 gebouwd) en daarna zelfde waarden, dus zit niet in de bias print.
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
Daar is er niet een goed, op de kathodes moet er iets boven 0,6V staan.peterl schreef:de kathode weerstanden zijn 10 ohm, ik meet aan de goede kant een spanning van 1,22/1,23v aan de foute kant 1,30/1,08v heb de bias print verwisseld voor een andere(had er nog 1 gebouwd) en daarna zelfde waarden, dus zit niet in de bias print.
Wat is de spanning bij D5 (de Vref) van de automaat?
Anne
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
ik meet aan de buitenkant van D5 diode 0,001v en aan de binnenzijde bij de 4k7 weerstand 0,6v
Laatst gewijzigd door peterl op di 10 nov 2020, 18:58, 4 keer totaal gewijzigd.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: KT77 PP met long tail fasedraaier
die is -41v bij de bias print Douwe en op de bias van de versterker -32v.
