KT77 PP met long tail fasedraaier

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Ik heb nog wat vragen over de schakeling.
Ik heb rond de 12sn7 een geel blok gezet, klopt het dat het andere deel van de buis naar het andere kanaal gaat , met met pootje 4,5,6?
Ja hoor, 't is per slot een dubbel triode.
De oranje kleur, is dat hele gedeelte nog de voeding, of horen de 2x 47k weerstanden aan de anode er niet bij.
Ik neem aan dat van de 200a zenerdiode er dan ook maar 1 nodig is?
Voor iemand die weer waar het over gaat is het vanzelfsprekend maar het kan duidelijker.
Het deel in het geel kader is gemeenschappelijk.
Anne
Bijlagen
KT77-PP-UL -gedeeld.png
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Mooi dan kan ik weer verder, bedankt Anne, ik wilde het even zeker weten.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door OpaBert »

Peter door een ongeval van mn vrouw niet in de gelegenheid je te bedanken voor de freesjes
Reuze bedankt kan ze zeker gebruiken :goeie:
Groet
Bert
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Graag Gedaan Bert, Is het ernstig met je vrouw?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Graag Gedaan Bert, Is het ernstig met je vrouw?
Slecht volledig in de war
Ze weet niet waar ze is en herhaalt steeds het zelfde :(
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door molekuul »

OpaBert schreef:
peterl schreef:
Graag Gedaan Bert, Is het ernstig met je vrouw?
Slecht volledig in de war
Ze weet niet waar ze is en herhaalt steeds het zelfde :(
Bert,

Beterschap met je vrouw, dat klinkt als een zware hersenschudding. Is ze goed onderzocht in het ziekenhuis of er geen bloedingen zijn?
Laat ze rustig aan doen? Het herstel van zo’n hersenschudding duurt veel langer dan je denkt.

Joris
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door OpaBert »

molekuul schreef:
OpaBert schreef:
peterl schreef:
Graag Gedaan Bert, Is het ernstig met je vrouw?
Slecht volledig in de war
Ze weet niet waar ze is en herhaalt steeds het zelfde :(
Bert,

Beterschap met je vrouw, dat klinkt als een zware hersenschudding. Is ze goed onderzocht in het ziekenhuis of er geen bloedingen zijn?
Laat ze rustig aan doen? Het herstel van zo’n hersenschudding duurt veel langer dan je denkt.

Joris
Ja bloed tussen schedel en hersens op de ct scan dinsdag nacht
En misschien ook nog Corona opgelopen daar met rondzwerven :(
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Nog even een vraagje over de bias automaat, waar wordt dit (finder)relais tussen geplaatst in mijn schema, ik kan daar geen plaats voor zien, het inschakel vertragingsrelais heeft een eigen printje wat onder de 47k wordt aangestuurd. :think:
Bijlagen
KT77  voeding Anne`1 (1).png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

Dat had je zelf al getekend viewtopic.php?f=7&t=29091&start=80
Het draaje wordt te lang, een kat kan er z'n jongen niet meer in vinden :lol:
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Ik zie het het relais achter de bias automaat, maar waar zit die dan tussen :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Ik zie het het relais achter de bias automaat, maar waar zit die dan tussen :lol:
Dus de spoelen van beide relais door de vertraging geschakeld :dank: .
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Ah, dan is er een probleempje, ik heb een andere inschakelvertraging van Bert, deze heeft maar 1 contact wat ik gebruikt heb voor de inschakelvertraging zonder schema, dus ik zou ook niet weten waar die min 45 dan op moet, die in die inschakelvertraging staat?
Ik kan achter mijn inschakelvertraging nog wel een extra relais plaatsen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

Min 45, waar moet dat vandaan komen (heen gaan) ??
Je hebt een vertraging met een relais en er zit een relais in de ruststroomautomaat, zou allebij voor 12V moeten zijn.Wat is er nou moeilijk aan de spoelen van de twee relais parallel te verbinden ?
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door democles »

Hallo Peter.
Gewoon even posten wat je hebt.
We kunnen ook niet alles raden?
Laatst gewijzigd door democles op zo 08 nov 2020, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Het ging om deze schakeling, die ik niet heb gebruikt omdat ik de inschakelvertraging van bert heb.
daar staat -33v in, dat zit dus niet in mijn inschakelvertraging.
Ik heb nu wel de 2 12 spoelen parallel geschakeld, bias en inschakelvertraging.
Als ik later op de dag de versterker opstart wat kan ik dan als beste het eerste meten?
Bijlagen
Naamloos.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

Aha, geen min 45 maar -33V ! Ja die staat er bij Bert bij om de HS af te schakelen mocht de negatieve spanning ontbreken.
Maar dat had je ook al in je schema staan O:)
Anne
Bijlagen
verbinden.png
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

na het opstarten zonder buizen ging het goed, geen vreemde dingen spanningen lijken goed te zijn.
Daarna de buizen er in en weer opgestart, er kwam een schreeuwend geluid uit de speakers, niet zoals de vorige keer een oscillerend geluid.
Ga nu alles nogmaals controleren. in de schakeling van de voeding bij de versterker staat andere kant, op 2 plaatsen, waar wordt die dan op aangesloten? Want ik heb daar nu niets mee gedaan.
En ik neem aan da de feedback zo wordt aangesloten?
Probeer nu alle evt. fouten te elimineren.
Met alleen de kt77 er in blijft de versterker stil.
Met de 2 6sn7 blijft hij ook stil.
Bijlagen
KT77-PP-UL -SN 15-10 laatste test.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Ga nu alles nogmaals controleren. in de schakeling van de voeding bij de versterker staat andere kant, op 2 plaatsen, waar wordt die dan op aangesloten? Want ik heb daar nu niets mee gedaan.
Een stereoversterker heeft twee versterkers, schema is van één, behalve de voeding die is gemeenschappelijk.De weerstanden R11 en R12 zijn ook berekend voor de stroom van twee versterkers.Zo dus,
KT77-PP-Dbbl.png
Daarna de buizen er in en weer opgestart, er kwam een schreeuwend geluid uit de speakers, niet zoals de vorige keer een oscillerend geluid.
En ik neem aan dat de feedback zo wordt aangesloten?
De rode lijn voor de aansluiting klopt.
Kan ook meekoppeling worden (en gillen) als de wikkelrichting van de UGT net andersom zit als verwacht.
Anode- en schermrooster-aansluitingen verwisselen of, als dat makkelijker is, de C1 en C2 (100n) kruiselings aansluiten (anodeaansluitingen 2 en 5 van de 6SN7 verwisselen).
Nog een mogelijkheid is de roosters van de 6SN7 verwisselen pin 1 en 4.
Misschien eerst de tegenkoppeling wegnemen, rode verbinding weglaten, om te zien of 't daar aan ligt.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Anne, ik heb R7, R9 en R17 als enkel gebruikt, maar zit wel 3w weerstanden in, neem aan dat dat ook kan.
De versterker heb ik natuurlijk gespiegeld, maar de zenerdiode staan nog enkel, blijft dit zo? Omdat daar ook stond naar andere kant. Of moet ik wel een 2 zenerdiode plaatsen?
Het lijkt ook dat 1 kt 77 behoorlijk blauw wordt onder spanning, alles zelfde aangesloten(heb het 3x gecontroleerd).
Met de feedback losgekoppeld werkt de versterker, maar na een 20 seconden werd een rooster langzaam rood, snel uitgeschakeld. Op dezelfde plaats als als waar die buis al snel blauw werd, maar ging nu wel eerst een minuut goed, denk dus aan de bias.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Anne, ik heb R7, R9 en R17 als enkel gebruikt, maar zit wel 3w weerstanden in, neem aan dat dat ook kan.
Elke kant z'n R7 R9 R17 !
De versterker heb ik natuurlijk gespiegeld, maar de zenerdiode staan nog enkel, blijft dit zo? Omdat daar ook stond naar andere kant. Of moet ik wel een 2 zenerdiode plaatsen?
Zener hoort bij de voeding,is maar één voeding.
Het lijkt ook dat 1 kt 77 behoorlijk blauw wordt onder spanning, alles zelfde aangesloten(heb het 3x gecontroleerd).
Met de feedback losgekoppeld werkt de versterker, maar na een 20 seconden werd een rooster langzaam rood, snel uitgeschakeld. Op dezelfde plaats als als waar die buis al snel blauw werd, maar ging nu wel eerst een minuut goed, denk dus aan de bias.
Blauw kan geen kwaad.Een rood rooster is niet best, als er maar 1 buis dat doet deugt die misschien niet.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Buis verwisseld en op dezelfde plaats waar hij eerst erg blauw werd wordt deze andere buis rood na een korte tijd, zoals ik zei bias foutje misschien, dat kan ik nakijken.
Blijft de terugkoppeling er nu af?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Buis verwisseld en op dezelfde plaats waar hij eerst erg blauw werd wordt deze andere buis rood na een korte tijd, zoals ik zei bias foutje misschien, dat kan ik nakijken.
Dat wordt dan zoeken :(
Blijft de terugkoppeling er nu af?
Best wel, eerst zorgen dat de rest goed zit anders geeft dat maar verwarring.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door democles »

:foto:

Tja, zonder wordt het een beetje kristallen bol kijken :?
Biasfoutje???
De automaat regelt of niet,wat kan dan een foutje zijn?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

ik zet de foto er op dan kunnnen jullie kijken of je een fout vind, ik zie hem niet.
Heb de 2x 47K weerstanden er nog bij ingemaakt en intussen alle kabels naar en van de bias gecontroleerd, op geen(slecht) of contact.
Tja, zonder wordt het een beetje kristallen bol kijken :?
Biasfoutje???
De automaat regelt of niet,wat kan dan een foutje zijn?
Ik dacht aan de bedrading van de bias, maar gecontroleerd.
De fout van de kt77 zit links onder op de foto.
Bijlagen
IMG_7232.JPG
Laatst gewijzigd door peterl op zo 08 nov 2020, 21:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
:foto:

Tja, zonder wordt het een beetje kristallen bol kijken :?
Biasfoutje???
De automaat regelt of niet,wat kan dan een foutje zijn?
De kathodeweerstand verkeerd of kortgesloten bijv.
Anne
Plaats reactie