Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Moderator: Beheerdersteam
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Wat Dre zegt: Met veel dempingsmateriaal kan de boel aan ruimtelijkheid verliezen. Ook dynamiek op lage volumes is dan niet meer.
Het is de "kunst" om te balanceren op de rand van voldoende zodat het mooi strak klinkt, en niet te veel zodat je de expressie behoudt. De juiste hoeveelheid bepalen kan d.m.v. impedantie metingen, waterval plots en heel veel luisteren. Uiteraard pas nadat alles volledig is ingespeeld
Het is de "kunst" om te balanceren op de rand van voldoende zodat het mooi strak klinkt, en niet te veel zodat je de expressie behoudt. De juiste hoeveelheid bepalen kan d.m.v. impedantie metingen, waterval plots en heel veel luisteren. Uiteraard pas nadat alles volledig is ingespeeld
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Jajaja, ik zal opschieten!MechanicalAnimal schreef:jij moet niet zoveel nadenken maar eens beginnen met bouwenBarry2001 schreef:Is ook mijn eerste idee, voor de Calpamos al even over na zitten denken. Ook omdat het daar (voor het gevoel) zo min mogelijk effect heeft op de 'werkbare' ruimte in de kast.![]()
Shadow doet een Sjaak Afhaak en Ronbeo mag ook al bijna "longterm" net als mijn G's in zijn topictitel gaan zetten![]()
Hup, die schuur jij in jij
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Waar kijk je dan naar bij de impedantie meting en waterfall plots.Geenius schreef:Wat Dre zegt: Met veel dempingsmateriaal kan de boel aan ruimtelijkheid verliezen. Ook dynamiek op lage volumes is dan niet meer.
Het is de "kunst" om te balanceren op de rand van voldoende zodat het mooi strak klinkt, en niet te veel zodat je de expressie behoudt. De juiste hoeveelheid bepalen kan d.m.v. impedantie metingen, waterval plots en heel veel luisteren. Uiteraard pas nadat alles volledig is ingespeeld
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Bij impedantie metingen kun je kleine rimpels of piekjes zien in de curve, in het gebied vanaf 100Hz en hoger (afhankelijk van de grootte van de kast). Sommige worden veroorzaakt door resonanties in de drivers zelf maar een deel ook door reflecties / staande golven in de kast.jvenema schreef:Waar kijk je dan naar bij de impedantie meting en waterfall plots.Geenius schreef:Wat Dre zegt: Met veel dempingsmateriaal kan de boel aan ruimtelijkheid verliezen. Ook dynamiek op lage volumes is dan niet meer.
Het is de "kunst" om te balanceren op de rand van voldoende zodat het mooi strak klinkt, en niet te veel zodat je de expressie behoudt. De juiste hoeveelheid bepalen kan d.m.v. impedantie metingen, waterval plots en heel veel luisteren. Uiteraard pas nadat alles volledig is ingespeeld
Hier een voorbeeld van een Devore Fidelity die voorstander is van weinig tot geen dempingsmateriaal:
https://www.stereophile.com/images/0119-DevO93fig1.jpg
Bij waterval plots zie je een rug, dit duidt op een resonantie / reflectie. Leuk om te zien is dat als je dempingsmateriaal op de juiste plek toevoegt, de rug minder lang en minder hoog wordt.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Bedankt duidelijk! Bij de STX midWoofer van mijn laatste project had ik ook een dingetje in de frequentie response en de impedantie meting van de driver in free air had bij dezelfde frequentie een klein piekje. Dat was toen een resonantie iets van de driver zelf nam ik aan en niet iets met de behuizing, omdat de impedantie meting in free air was.
De dayton driver (RS-180-4) van een project daarvoor was strakker in zijn impedantie curve, maar die had een alu cone die natuurlijk steviger is, alleen ging die natuurlijk wat hoger in frequentie leuk doen met cone break up.
Ga binnen kort wat metingen doen aan een BMR56 en kan de behuizing erachter losmaken en kan dan uitproberen wat hij doet zonder demping met wel wat erin met veel erin etc. Zat eerst alleen aan frequentie responses etc met REW te denken, maar zal ook impedantie metingen gaan doen. Zoals te zien is, is de behuizing relatief makkelijk te verwijderen, kan dus verschillende vullingen met demping proberen. De voorkant is nu zonder afgeronde zijkanten. Ga dus ook meten voor en na het afronden van de zijkanten en wil ook wat andere diffractie dingetjes proberen en kijken wat het doet. Wordt dus vervolgd. Als ik de metingen heb, maak ik wel een apart draadje.
De dayton driver (RS-180-4) van een project daarvoor was strakker in zijn impedantie curve, maar die had een alu cone die natuurlijk steviger is, alleen ging die natuurlijk wat hoger in frequentie leuk doen met cone break up.
Ga binnen kort wat metingen doen aan een BMR56 en kan de behuizing erachter losmaken en kan dan uitproberen wat hij doet zonder demping met wel wat erin met veel erin etc. Zat eerst alleen aan frequentie responses etc met REW te denken, maar zal ook impedantie metingen gaan doen. Zoals te zien is, is de behuizing relatief makkelijk te verwijderen, kan dus verschillende vullingen met demping proberen. De voorkant is nu zonder afgeronde zijkanten. Ga dus ook meten voor en na het afronden van de zijkanten en wil ook wat andere diffractie dingetjes proberen en kijken wat het doet. Wordt dus vervolgd. Als ik de metingen heb, maak ik wel een apart draadje.
Laatst gewijzigd door jvenema op wo 21 okt 2020, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Mooi he, die verschillende uitgangspunten en subjectiviteitGeenius schreef:Hier een voorbeeld van een Devore Fidelity die voorstander is van weinig tot geen dempingsmateriaal:
https://www.stereophile.com/images/0119-DevO93fig1.jpg
Als zelfbouwer moet je tussen al die meningen ook zelf nog een mening en uitgangspunt zien te vormen
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Na lang wachten zijn de woofers eindelijk geleverd
Faital levert wel mooie pakkingen bij de woofers!
De woofer lijkt bijna te klein in het totaal plaatje
Jammer dat ik geen ruimte voor de 15 incher had
Ze moeten nog wel een tijdje inspelen. Heb een impedantie meting van de losse woofer gedaan, die wijkt nog flink af van de response die faital zelf op geeft. Dus komende week is een tijd lawaai op zetten en eind van de week opnieuw meten.
Ga ze eerst even actief aansturen met een xilica totdat ze een beetje ingespeeld zijn. Dan doormiddel van wat metingen een passief filter (laten) maken.
Faital levert wel mooie pakkingen bij de woofers!
De woofer lijkt bijna te klein in het totaal plaatje
Ze moeten nog wel een tijdje inspelen. Heb een impedantie meting van de losse woofer gedaan, die wijkt nog flink af van de response die faital zelf op geeft. Dus komende week is een tijd lawaai op zetten en eind van de week opnieuw meten.
Ga ze eerst even actief aansturen met een xilica totdat ze een beetje ingespeeld zijn. Dan doormiddel van wat metingen een passief filter (laten) maken.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
snotverredorie wat een mooie dingen 
Die Calpamos-voet staat hem goed
Die Calpamos-voet staat hem goed
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op vr 30 okt 2020, 9:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Super zeg! Ik liet deze (en de calpamos van Ronbeo) gisteren aan de vrouw zien. Laten we zeggen dat het nog even gaat duren voordat dergelijke speakers er komen 
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Ziet er goed uit!koenjer schreef:Na lang wachten zijn de woofers eindelijk geleverd![]()
Faital levert wel mooie pakkingen bij de woofers!
De woofer lijkt bijna te klein in het totaal plaatjeJammer dat ik geen ruimte voor de 15 incher had
![]()
Ze moeten nog wel een tijdje inspelen. Heb een impedantie meting van de losse woofer gedaan, die wijkt nog flink af van de response die faital zelf op geeft. Dus komende week is een tijd lawaai op zetten en eind van de week opnieuw meten.
Ga ze eerst even actief aansturen met een xilica totdat ze een beetje ingespeeld zijn. Dan doormiddel van wat metingen een passief filter (laten) maken.
Ook alles mooi in de baffle verzonken, super!
Laatst gewijzigd door Ronbeo op vr 30 okt 2020, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Ik voel met de vrouw mee, hier komen ze er ook niet in.Douwe84 schreef:Super zeg! Ik liet deze (en de calpamos van Ronbeo) gisteren aan de vrouw zien. Laten we zeggen dat het nog even gaat duren voordat dergelijke speakers er komen
Lompe grote bakken, zonder enige vorm van ontwerp voor de buitenzijde, dat hebben we al wel beter gezien.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Nou, nou, gewoon een kwestie of het je smaak is of niet. Niets meer, niets minder.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Ja , als je het verschil niet ziet tussen een paar vierkante/rechthoekige dozen en een zorgvuldig ontworpen kast/houder, dan is dat wel een beetje jammer.
Dan is dit al wel wat anders, maar zeker niet optimaal. Of dit.
Dan is dit al wel wat anders, maar zeker niet optimaal. Of dit.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Ik weet niet of zo’n staande doodskist iedereen zijn smaak is. Feit is wel dat ze allemaal (lomp) groot zijn.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Ik vind speakers zoals de Calpamos en deze van Koenjer erg bruut en zeker niet misstaan. beter dan de 2 hier boven. Smaak, uiteraard maar toch.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Ieder z’n smaak uiteraard (gelukkig!) maar vind deze kasten van Koenjer erg leuk. Alleen al voor het uiterlijk zou ik ze wel in de kamer willen hebben 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Wel een speaker voor het levenhannesie schreef:Ja , als je het verschil niet ziet tussen een paar vierkante/rechthoekige dozen en een zorgvuldig ontworpen kast/houder, dan is dat wel een beetje jammer.
Dan is dit al wel wat anders, maar zeker niet optimaal.doos.PNG
Of dit.
fink.PNG
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Gaat goed Koenjer! Waar heb je de steunen van gemaakt waar ze op staan, hout of is het metaal?
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
vind ik ook niet gek hoorhannesie schreef:Variatie?blum.PNG
bluum.PNG
