Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Shadow »

+1 er is een reden dat Tony dat gedaan heeft...
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Geenius »

Wat Dre zegt: Met veel dempingsmateriaal kan de boel aan ruimtelijkheid verliezen. Ook dynamiek op lage volumes is dan niet meer.
Het is de "kunst" om te balanceren op de rand van voldoende zodat het mooi strak klinkt, en niet te veel zodat je de expressie behoudt. De juiste hoeveelheid bepalen kan d.m.v. impedantie metingen, waterval plots en heel veel luisteren. Uiteraard pas nadat alles volledig is ingespeeld :wink:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Leeuwarden »

Ik ga -nu- demping uit mijn mid kasten halen...
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Ronbeo »

MechanicalAnimal schreef:
Barry2001 schreef:
Is ook mijn eerste idee, voor de Calpamos al even over na zitten denken. Ook omdat het daar (voor het gevoel) zo min mogelijk effect heeft op de 'werkbare' ruimte in de kast.
jij moet niet zoveel nadenken maar eens beginnen met bouwen :mrgreen:

Shadow doet een Sjaak Afhaak en Ronbeo mag ook al bijna "longterm" net als mijn G's in zijn topictitel gaan zetten :mrgreen:

Hup, die schuur jij in jij :yeah:
Jajaja, ik zal opschieten! :lol:
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door jvenema »

Geenius schreef:
Wat Dre zegt: Met veel dempingsmateriaal kan de boel aan ruimtelijkheid verliezen. Ook dynamiek op lage volumes is dan niet meer.
Het is de "kunst" om te balanceren op de rand van voldoende zodat het mooi strak klinkt, en niet te veel zodat je de expressie behoudt. De juiste hoeveelheid bepalen kan d.m.v. impedantie metingen, waterval plots en heel veel luisteren. Uiteraard pas nadat alles volledig is ingespeeld :wink:
Waar kijk je dan naar bij de impedantie meting en waterfall plots.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Geenius »

jvenema schreef:
Geenius schreef:
Wat Dre zegt: Met veel dempingsmateriaal kan de boel aan ruimtelijkheid verliezen. Ook dynamiek op lage volumes is dan niet meer.
Het is de "kunst" om te balanceren op de rand van voldoende zodat het mooi strak klinkt, en niet te veel zodat je de expressie behoudt. De juiste hoeveelheid bepalen kan d.m.v. impedantie metingen, waterval plots en heel veel luisteren. Uiteraard pas nadat alles volledig is ingespeeld :wink:
Waar kijk je dan naar bij de impedantie meting en waterfall plots.
Bij impedantie metingen kun je kleine rimpels of piekjes zien in de curve, in het gebied vanaf 100Hz en hoger (afhankelijk van de grootte van de kast). Sommige worden veroorzaakt door resonanties in de drivers zelf maar een deel ook door reflecties / staande golven in de kast.
Hier een voorbeeld van een Devore Fidelity die voorstander is van weinig tot geen dempingsmateriaal:
https://www.stereophile.com/images/0119-DevO93fig1.jpg

Bij waterval plots zie je een rug, dit duidt op een resonantie / reflectie. Leuk om te zien is dat als je dempingsmateriaal op de juiste plek toevoegt, de rug minder lang en minder hoog wordt.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door jvenema »

Bedankt duidelijk! Bij de STX midWoofer van mijn laatste project had ik ook een dingetje in de frequentie response en de impedantie meting van de driver in free air had bij dezelfde frequentie een klein piekje. Dat was toen een resonantie iets van de driver zelf nam ik aan en niet iets met de behuizing, omdat de impedantie meting in free air was.

De dayton driver (RS-180-4) van een project daarvoor was strakker in zijn impedantie curve, maar die had een alu cone die natuurlijk steviger is, alleen ging die natuurlijk wat hoger in frequentie leuk doen met cone break up.

Ga binnen kort wat metingen doen aan een BMR56 en kan de behuizing erachter losmaken en kan dan uitproberen wat hij doet zonder demping met wel wat erin met veel erin etc. Zat eerst alleen aan frequentie responses etc met REW te denken, maar zal ook impedantie metingen gaan doen.
Achterkant van test baffle met sleuf gefreesd
Achterkant van test baffle met sleuf gefreesd
Wat afdicht tape in sleuf, hier kont de aansluitsnoer door te lopen.
Wat afdicht tape in sleuf, hier kont de aansluitsnoer door te lopen.
Onderkant van de piramide wat de behuizing is heeft ook tape, om de boel "lucht" dicht af te sluiten.
Onderkant van de piramide wat de behuizing is heeft ook tape, om de boel "lucht" dicht af te sluiten.
De voorkant met gefreesd vierkant en gat zodat de BMR56 driver past
De voorkant met gefreesd vierkant en gat zodat de BMR56 driver past
Closeup van driver gat, daarachter is de piramide behuizing te zien.
Closeup van driver gat, daarachter is de piramide behuizing te zien.
Dit geeft een indruk hoe de behuizing geklemd gaat worden.
Dit geeft een indruk hoe de behuizing geklemd gaat worden.
En nogmaals vanuit andere hoek.
En nogmaals vanuit andere hoek.
Zoals te zien is, is de behuizing relatief makkelijk te verwijderen, kan dus verschillende vullingen met demping proberen. De voorkant is nu zonder afgeronde zijkanten. Ga dus ook meten voor en na het afronden van de zijkanten en wil ook wat andere diffractie dingetjes proberen en kijken wat het doet. Wordt dus vervolgd. Als ik de metingen heb, maak ik wel een apart draadje.
Laatst gewijzigd door jvenema op wo 21 okt 2020, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Geenius schreef:
Hier een voorbeeld van een Devore Fidelity die voorstander is van weinig tot geen dempingsmateriaal:
https://www.stereophile.com/images/0119-DevO93fig1.jpg
Mooi he, die verschillende uitgangspunten en subjectiviteit :)
Als zelfbouwer moet je tussen al die meningen ook zelf nog een mening en uitgangspunt zien te vormen :roll:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Shadow »

Gewoon doen wat je het beste vind klinken toch?
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Na lang wachten zijn de woofers eindelijk geleverd :rock:
Faital levert wel mooie pakkingen bij de woofers!

De woofer lijkt bijna te klein in het totaal plaatje :? Jammer dat ik geen ruimte voor de 15 incher had :lol:

Ze moeten nog wel een tijdje inspelen. Heb een impedantie meting van de losse woofer gedaan, die wijkt nog flink af van de response die faital zelf op geeft. Dus komende week is een tijd lawaai op zetten en eind van de week opnieuw meten.

Ga ze eerst even actief aansturen met een xilica totdat ze een beetje ingespeeld zijn. Dan doormiddel van wat metingen een passief filter (laten) maken.
Bijlagen
20201028_171448.jpg
20201018_154842 (1).jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door MechanicalAnimal »

snotverredorie wat een mooie dingen :)

Die Calpamos-voet staat hem goed :goeie:
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op vr 30 okt 2020, 9:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Douwe84 »

Super zeg! Ik liet deze (en de calpamos van Ronbeo) gisteren aan de vrouw zien. Laten we zeggen dat het nog even gaat duren voordat dergelijke speakers er komen :P
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door dre »

:rofl: :rofl: :rofl:
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Ronbeo »

koenjer schreef:
Na lang wachten zijn de woofers eindelijk geleverd :rock:
Faital levert wel mooie pakkingen bij de woofers!

De woofer lijkt bijna te klein in het totaal plaatje :? Jammer dat ik geen ruimte voor de 15 incher had :lol:

Ze moeten nog wel een tijdje inspelen. Heb een impedantie meting van de losse woofer gedaan, die wijkt nog flink af van de response die faital zelf op geeft. Dus komende week is een tijd lawaai op zetten en eind van de week opnieuw meten.

Ga ze eerst even actief aansturen met een xilica totdat ze een beetje ingespeeld zijn. Dan doormiddel van wat metingen een passief filter (laten) maken.
Ziet er goed uit!
Ook alles mooi in de baffle verzonken, super!
Laatst gewijzigd door Ronbeo op vr 30 okt 2020, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door hannesie »

Douwe84 schreef:
Super zeg! Ik liet deze (en de calpamos van Ronbeo) gisteren aan de vrouw zien. Laten we zeggen dat het nog even gaat duren voordat dergelijke speakers er komen :P
Ik voel met de vrouw mee, hier komen ze er ook niet in. :rofl:

:shock: :hide:
Lompe grote bakken, zonder enige vorm van ontwerp voor de buitenzijde, dat hebben we al wel beter gezien.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door MechanicalAnimal »

Nou, nou, gewoon een kwestie of het je smaak is of niet. Niets meer, niets minder.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door hannesie »

Ja , als je het verschil niet ziet tussen een paar vierkante/rechthoekige dozen en een zorgvuldig ontworpen kast/houder, dan is dat wel een beetje jammer.
Dan is dit al wel wat anders, maar zeker niet optimaal.
doos.PNG
Of dit.
fink.PNG
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door jvenema »

Ik weet niet of zo’n staande doodskist iedereen zijn smaak is. Feit is wel dat ze allemaal (lomp) groot zijn.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Douwe84 »

Ik vind speakers zoals de Calpamos en deze van Koenjer erg bruut en zeker niet misstaan. beter dan de 2 hier boven. Smaak, uiteraard maar toch.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door hannesie »

Variatie?
blum.PNG
bluum.PNG
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door beijert »

Lomp en hoekig is ook een ontwerp
images (4).jpeg
images (4).jpeg (7.04 KiB) 380 keer bekeken
Ik hou daar wel van.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door VintageHarry »

Ieder z’n smaak uiteraard (gelukkig!) maar vind deze kasten van Koenjer erg leuk. Alleen al voor het uiterlijk zou ik ze wel in de kamer willen hebben :)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Barry2001 »

hannesie schreef:
Ja , als je het verschil niet ziet tussen een paar vierkante/rechthoekige dozen en een zorgvuldig ontworpen kast/houder, dan is dat wel een beetje jammer.
Dan is dit al wel wat anders, maar zeker niet optimaal.doos.PNG
Of dit.
fink.PNG
fink.PNG
Wel een speaker voor het leven :rofl:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Barry2001 »

Gaat goed Koenjer! Waar heb je de steunen van gemaakt waar ze op staan, hout of is het metaal?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Douwe84 »

hannesie schreef:
Variatie?blum.PNG
bluum.PNG
vind ik ook niet gek hoor
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”