Calpamos

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Barry2001 schreef:
Ronbeo schreef:
Vandaag de filters en de speakers erin geschroefd. De blanke Osmo erop gesmeerd als 2e laag. Morgen alleen nog de terminals vastsolderen en de baspijpen erin zetten.
Dus als ze morgenmiddag droog zijn ga ik luisteren!
Erg benieuwd naar je bevindingen.
Ronbeo schreef:
Duck Twacy schreef:
Ja daar zat ik aan te denken om het te ondersteunen met een dwarsbalkje ofzo (met iets van rubber/neopreen tegen de trillingen)
Ik heb ze vandaag erin gezet, maar de hoorns zijn zo stijf dat er absoluut geen beweging in zit. Dus ik(en Tony ook) heb het niet verstevigd.
Ok, had eigenlijk ook het idee dit te moeten ondersteunen, doe ik het in 1e instantie ook zonder.
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Barry2001 schreef:
Ronbeo schreef:
Vandaag de filters en de speakers erin geschroefd. De blanke Osmo erop gesmeerd als 2e laag. Morgen alleen nog de terminals vastsolderen en de baspijpen erin zetten.
Dus als ze morgenmiddag droog zijn ga ik luisteren!
Erg benieuwd naar je bevindingen.
Anders ik wel! :D
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Calpamos

Bericht door MechanicalAnimal »

Ronbeo schreef:
Dus als ze morgenmiddag droog zijn ga ik luisteren!

De magneetjes heb ik in het zwart besteld!

En de roosters zijn hele simpele blikken dingen van een eurootje of 7, ik geloof bij Bax besteld.
T - minus nog maar een paar uurtjes :rock: :rock: :rock:


Slim gedaan met die magneten, ik denk dat we zo'n beetje dezelfde roosters hebben, mijnes ook via BAX.
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Nee, ik heb andere roosters. Die van jou zijn mooier! :D
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Calpamos

Bericht door MechanicalAnimal »

Ik weet het niet meer zeker, maar volgens mij heb ik die van Penn Elcom in 12 en 15 inch.


ik heb ook nog een setje 18inchers omdat ik daar een vlak 15'-rooster uit wil halen (de 12inch haal ik dan uit het 15"rooster). Er zit namelijk zo'n opstaande flens aan, die ik niet nodig heb
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Zo te zien Maarten zijn de types (roosters) die jij gebruikt vrij grof-mazig. Denk niet dat je verschil hoort met en zonder de roosters ervoor?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Calpamos

Bericht door MechanicalAnimal »

Barry2001 schreef:
Zo te zien Maarten zijn de types (roosters) die jij gebruikt vrij grof-mazig. Denk niet dat je verschil hoort met en zonder de roosters ervoor?
Om eerlijk te zijn heb ik nog niet bewust een echt A-B vergelijk in all rust uitgevoerd ofzo.

In afwezigheid van de hondjes heb ik wel eens zonder roosters gedraait, maar dat was voornamelijk vanwege het feit dat al staat hier >100 dB(A) op de geluidmeter ik nog steeds amper een conus zie bewegen :mrgreen:

Ik kan wel voelen dat het spul lucht staat te duwen, maar het amper is zichtbaar. Ik wou die conussen wel eens flink tekeer zien gaan, maar dat gebeurt domweg niet.

Het is me toen niet ineens opgevallen hoeveel beter/anders het klinkt zonder die roosters.

Het helpt al dat ze voor de laagdrivers hangen en niet voor het mid en hoog, ik kan alleen maar aannemen dat roosters voor die sectie een grotere invloed zullen hebben.
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Vanmiddag eerst maar een vriend( :wink: ) gevraagd om te helpen sjouwen, het is best wel een onhandig maatje en redelijk zwaar. Maar ze staan, groot maar het past.
Ik zit nu een uurtje of 2 te luisteren, en ik moet zeggen, het valt niet tegen :D ! Het laag is snel, droog en de woofer doet het makkelijk, de hoorn heeft totaal geen last van enige scherpte of 'getoeter'. Plaatsing is goed, en een grote hotspot.
De komende dagen veel luisteren en wat met de speakers schuiven/draaien.
De foto's heb ik net gemaakt, dus nou niet echt super bij kunstlicht.
IMG_1211.jpeg
IMG_1209.jpeg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door SSassen »

Ik ga het nog eens roepen, want mijn vorige reactie werd genegeerd, je moet ze eerst flink inspelen, zeker dit soort PA drivers. Alles is namelijk nog hartstikke stug, daar gaan echt honderden uren op normaal luisternivo overheen.

Beter is om de luidsprekers met de drivers tegen elkaar aan te zetten, eentje in tegenfase, en dan op flink volume afwisselend met ruis en een laagfrequent sweep zeker een uur of 5 in te laten spelen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Mooi! Het spul mag nog wel iets naar het midden en naar voren denk ik :wink:
SSassen schreef:
Ik ga het nog eens roepen, want mijn vorige reactie werd genegeerd, je moet ze eerst flink inspelen, zeker dit soort PA drivers. Alles is namelijk nog hartstikke stug, daar gaan echt honderden uren op normaal luisternivo overheen.

Beter is om de luidsprekers met de drivers tegen elkaar aan te zetten, eentje in tegenfase, en dan op flink volume afwisselend met ruis en een laagfrequent sweep zeker een uur of 5 in te laten spelen.
+1
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

SSassen schreef:
Ik ga het nog eens roepen, want mijn vorige reactie werd genegeerd, je moet ze eerst flink inspelen, zeker dit soort PA drivers. Alles is namelijk nog hartstikke stug, daar gaan echt honderden uren op normaal luisternivo overheen.

Beter is om de luidsprekers met de drivers tegen elkaar aan te zetten, eentje in tegenfase, en dan op flink volume afwisselend met ruis en een laagfrequent sweep zeker een uur of 5 in te laten spelen.
Je vorige reactie is niet genegeerd, maar ik ik heb er niet op gereageerd. Das wat anders :wink: . En 'anders klinkt het nergens naar'' is erg plat en simpel gezegd. Ik weet dat ze echt wel een hele tijd moeten inspelen, maar ik doe dat met muziek luisteren.
En ik schreef nu alleen mijn bevindingen op waarmee ik ze vergelijk met andere speakers die ik onlangs beluisterd heb, en die bevindingen zijn nu erg goed. En dat zal ws alleen maar beter worden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Calpamos

Bericht door ds23man »

10 minuten op 10 hz met een spanning van 10 volt zijn die rolranden echt wel los...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door SSassen »

Ach, eigenwijs doen mag altijd hoor, het zijn tenslotte niet mijn luidsprekers. Veel luisterplezier!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Nice :D je zegt plaatsing is goed, komt het geluid los van je speakers? Grote hotspot zou ik ook verwacht hebben, mooi dat je dat ervaart.
Het is lastig zo direct na het bouwen een goed objectief bericht te geven vind ik altijd, en dan het inspelen nog. Gewoon lekker luisteren de komende tijd. Waar stuur je ze mee aan, is dat 300B SE? En die (zo te zien) Thorens aanslingeren natuurlijk :mrgreen:
Veel luisterplezier.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
10 minuten op 10 hz met een spanning van 10 volt zijn die rolranden echt wel los...
Echt niet, dit soort PA drivers heeft echt wel een paar uur nodig, probeer het zou ik zeggen en meet Fres om de 10 minuten mbv. een impedantie meting, je zult zien dat het echt wel even duurt voordat Fres niet meer wijzigt (=driver ingespeeld).
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
10 minuten op 10 hz met een spanning van 10 volt zijn die rolranden echt wel los...
*Hz ...
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

SSassen schreef:
Ach, eigenwijs doen mag altijd hoor, het zijn tenslotte niet mijn luidsprekers. Veel luisterplezier!
Klopt! Dank je! :lol:
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Barry2001 schreef:
Nice :D je zegt plaatsing is goed, komt het geluid los van je speakers? Grote hotspot zou ik ook verwacht hebben, mooi dat je dat ervaart.
Het is lastig zo direct na het bouwen een goed objectief bericht te geven vind ik altijd, en dan het inspelen nog. Gewoon lekker luisteren de komende tijd. Waar stuur je ze mee aan, is dat 300B SE? En die (zo te zien) Thorens aanslingeren natuurlijk :mrgreen:
Veel luisterplezier.
Het geluid komt goed los van de speakers idd, de hotspot vergelijk ik met de Avantgarde's(kleiner), Klipsch Cornwall(heel klein) en de 'Gouw"(ongeveer gelijk aan de Calpamos).
Ik stuur ze nu aan met een 300B SE versterker, 2x 8Watt en dat gaat erg goed, niet bunkerhard maar dat hoeft ook niet.
En ik ben erg blij met de Linn! :D
Thx!
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

SSassen schreef:
MechanicalAnimal schreef:
SSassen schreef:
Bezint eer gij begint, als je kiest voor Osmo kan je later niet meer lakken of beitsen. Ik kies daarom steevast voor lakken, b.v. met Skylt, dan kan je namelijk altijd nog alle kanten op als het resultaat tegenvalt.
goeie tip, wist ik niet.

Wat is er anders aan Skylt waarom dat dan wel kan? schuur je dat eraf ofzo? ipv dat de Osmo echt intrekt.
Skylt is polyurethaan lak, dus daar kan je altijd weer overheen lakken/beitsen, Osmo is wax, dus vettig, daar kan je niks meer mee nadat het erop zit, geen verf hecht namelijk op een vet oppervlak.
Volgens de importeur van Osmo waar ik van de week mee gesproken heb kun je over de Osmo hardwaxoil wel schilderen.....
(ik moet zeggen dat ik het ook apart vind, maar het is dus wel zo)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door SSassen »

Ronbeo schreef:
SSassen schreef:
MechanicalAnimal schreef:

goeie tip, wist ik niet.

Wat is er anders aan Skylt waarom dat dan wel kan? schuur je dat eraf ofzo? ipv dat de Osmo echt intrekt.
Skylt is polyurethaan lak, dus daar kan je altijd weer overheen lakken/beitsen, Osmo is wax, dus vettig, daar kan je niks meer mee nadat het erop zit, geen verf hecht namelijk op een vet oppervlak.
Volgens de importeur van Osmo waar ik van de week mee gesproken heb kun je over de Osmo hardwaxoil wel schilderen.....
(ik moet zeggen dat ik het ook apart vind, maar het is dus wel zo)
Dan liegt hij dat het gedrukt staat :mrgreen: ...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Calpamos

Bericht door richard »

Importeurs en handelaren moet je niet vertrouwen. Wel de mensen die er mee werken.

En gewoon lekker luisteren en experimenteren. Je merkt vanzelf wel dat het geluid veranderd en zich ontwikkeld.

Zelf mag ik nog wel eens een fles whisky open trekken; het eerste glas is vaak enigzins teleurstellend. Maar ook whisky ontwikkeld zich met tijd en wat lucht onder de kurk om zijn optimale beleving te leveren.
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Calpamos

Bericht door Duck Twacy »

Je hebt een paar plankjes over....

Razendsnel gebouwd zeg. Ik zit nog steeds in de plannings fase...
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Die plankjes zijn de notenfrontjes voor in het oranje meubel, maar daar is mijn vrouw nog niet helemaal uit. :)
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Ik vond het zelfs te langzaam gaan... Ik heb best wel wat dagen verloren door het geklier met het fineer, en er kwamen wat andere klusjes tussendoor.
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Calpamos

Bericht door Duck Twacy »

Ja wrijf het er maar in....

Weet niet of fineren zoveel lanzamer is dan lakken/verfen. Moet je toch ook steeds wachten totdat het droog is.

Hebje de kast nog een keer op een weegschaal gezet??
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”