MonoBill 3 met CFB
Moderator: Beheerdersteam
Re: MonoBill 3 met CFB
Wow jij bent al druk geweest, alles mooi op printjes.
Is de voeding op een print prettiger dan los ingebouwd, of wordt de voeding apart van de versterker gebouwd Bert?
Is de voeding op een print prettiger dan los ingebouwd, of wordt de voeding apart van de versterker gebouwd Bert?
Re: MonoBill 3 met CFB
Nee het worden mono versterkers met de voeding er in
Ik bouw gewoonlijk all voeding,s printen en alle printjes welke ac op zit zover mogelijk van de ingangs buis in dit geval de 6J5
De inschakel vertraging van de Hoogspanning komt ook bij de trafo met de relais
De Autobias print zit wel aan de zijkant bij de KT88
Dan komt er nog een print in daar zit de fase draaier 6N6P en de 6J5 op
Daar zitten ook de Gloeidraden op welke met wisselspanning gevoed worden volgens schema
tot nu heb ik steeds de eerste buis met gelijkspanning gevoed om brom te vermijden
Maar in mijn eerste versterker welke ik met Anne gebouwd heb met EL12 en 6SL7 zit ook alles op wisselspanning
En is gewoon stil Maar of dat geluk is geweest of vakmanschap Indien het laatste is dat zeker voor Anne en het deel geluk voor mij
De print heb ik hier niet om er een fot van te plaatsen
Ik bouw gewoonlijk all voeding,s printen en alle printjes welke ac op zit zover mogelijk van de ingangs buis in dit geval de 6J5
De inschakel vertraging van de Hoogspanning komt ook bij de trafo met de relais
De Autobias print zit wel aan de zijkant bij de KT88
Dan komt er nog een print in daar zit de fase draaier 6N6P en de 6J5 op
Daar zitten ook de Gloeidraden op welke met wisselspanning gevoed worden volgens schema
tot nu heb ik steeds de eerste buis met gelijkspanning gevoed om brom te vermijden
Maar in mijn eerste versterker welke ik met Anne gebouwd heb met EL12 en 6SL7 zit ook alles op wisselspanning
En is gewoon stil Maar of dat geluk is geweest of vakmanschap Indien het laatste is dat zeker voor Anne en het deel geluk voor mij
Re: MonoBill 3 met CFB
Was het niet beter geweest bij de 12v printjes de regelaar onderop te solderen dan kun je koelen op het plaatwerk.
Laatst gewijzigd door democles op vr 23 okt 2020, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: MonoBill 3 met CFB
Hoi Peet de zijkanten van de versterker zijn ook aluminiumdemocles schreef:Was het niet beter geweest bij de 12v printjes de regelaar onderop te solderen dan kun je koelen op het plaatwek.
Dat heb je gemist ergens maar er komt dit keer geen houten omlijsting maar 10 mm dik Aluminium wat ik zelf kan bewerken
Re: MonoBill 3 met CFB
Ik zag al dat je een blok alu wou gebruiken, anders kan je ook geen potgaten maken
Bestel je die dikke blokplaten ook bij aluminium op maat?(10mm?)
Bestel je die dikke blokplaten ook bij aluminium op maat?(10mm?)
Re: MonoBill 3 met CFB
Ja 1 mm te groot in hoogte en lengte dat frees ik na om krassen ronding van die strip en zo weg te werkenpeterl schreef:Ik zag al dat je een blok alu wou gebruiken, anders kan je ook geen potgaten maken![]()
Bestel je die dikke blokplaten ook bij aluminium op maat?(10mm?)
Re: MonoBill 3 met CFB
Ik zit er over te denken 2 meters in het front te plaatsen beide moeten ze de Stroom in de kathode KT88 aanduiden
Nu kan ik dat in de doen door of in de kathode de spanning te meten over de kathode weerstand daar moet ongeveer die 0.6 volt staan welke gelijk is aan de spanning over de referentie diode autobias
Of deze te onderbreken en er een 100 mA meter tussen te plaatsen
Ik kan bij jukebox revival deze meter kopen
Of De Ronde uitvoering
Alleen gaat dat wel goed
Kan ook een 100 mV meter daar verkrijgen in de zelfde behuizing
Dan moet ik die meter over de kathode weerstand plaatsen en nog een serie weerstand opnemen waar 500 mV over valt
Denk dat het met die 100 mV meter nog het veiligste is
Er staat niet op de schaal ronde meter dat het mV of mA is kan met die serie weerstand het verschil anode /kathode weg regelen
Anne wat is jouw advies 1 niks geen meters
of 2 mV 3 mA
Nu kan ik dat in de doen door of in de kathode de spanning te meten over de kathode weerstand daar moet ongeveer die 0.6 volt staan welke gelijk is aan de spanning over de referentie diode autobias
Of deze te onderbreken en er een 100 mA meter tussen te plaatsen
Ik kan bij jukebox revival deze meter kopen
Of De Ronde uitvoering
Alleen gaat dat wel goed
Kan ook een 100 mV meter daar verkrijgen in de zelfde behuizing
Dan moet ik die meter over de kathode weerstand plaatsen en nog een serie weerstand opnemen waar 500 mV over valt
Denk dat het met die 100 mV meter nog het veiligste is
Er staat niet op de schaal ronde meter dat het mV of mA is kan met die serie weerstand het verschil anode /kathode weg regelen
Anne wat is jouw advies 1 niks geen meters
Re: MonoBill 3 met CFB
Bert, toriodal(amplimo) ze volgens mij ook en niet duur. 5 tot 10 euro p/st
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high- ... eters.html
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high- ... eters.html
Re: MonoBill 3 met CFB
Bedankt Peter , ik heb ze liever van Jukebox revival, die zitten hier om de hoek en verkopen precies dezelfdepeterl schreef:Bert, toriodal(amplimo) ze volgens mij ook en niet duur. 5 tot 10 euro p/st
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high- ... eters.html
Alleen ik wil de schakeling met de Autobias niet verstoren en ook geen rare bijverschijnselen introduceren
Re: MonoBill 3 met CFB
Ik heb Jukebox revival verzocht de meter weerstand 100 mV op te meten Dat is denk ik wel van belang om te beoordelen of de meter de schakeling beïnvloedOpaBert schreef:Ik zit er over te denken 2 meters in het front te plaatsen beide moeten ze de Stroom in de kathode KT88 aanduiden
Nu kan ik dat in de doen door of in de kathode de spanning te meten over de kathode weerstand daar moet ongeveer die 0.6 volt staan welke gelijk is aan de spanning over de referentie diode autobias
Of deze te onderbreken en er een 100 mA meter tussen te plaatsen
Ik kan bij jukebox revival deze meter kopen
Of De Ronde uitvoering
Alleen gaat dat wel goed![]()
Kan ook een 100 mV meter daar verkrijgen in de zelfde behuizing
Dan moet ik die meter over de kathode weerstand plaatsen en nog een serie weerstand opnemen waar 500 mV over valt
Denk dat het met die 100 mV meter nog het veiligste is
Er staat niet op de schaal ronde meter dat het mV of mA is kan met die serie weerstand het verschil anode /kathode weg regelen
Anne wat is jouw advies 1 niks geen metersof 2 mV 3 mA
![]()
Re: MonoBill 3 met CFB
Bij al die meters staat 100mA.Vermoedelijk met een weerstand erin voor dat stroombereik.Zou dan erg laagohmig zijn.
De totale kathodeweerstand moet wel de juiste waarde hebben voor de gekozen ruststroom.
Met 10Ω voor 60mA ruststroom en een meter van 5Ω moet er dan nog 5Ω in serie.
Er valt verder niet veel te zien aan de meter.In klasseA blijft de stroom ongeveer dezelfde, staat de wijzer hoogstens wat te trillen.Bij hard spelen neemt de gemiddelde stroom wel toe en gaat de meter de 60mA stand verlaten met stoten naar boven.
Anne
De totale kathodeweerstand moet wel de juiste waarde hebben voor de gekozen ruststroom.
Met 10Ω voor 60mA ruststroom en een meter van 5Ω moet er dan nog 5Ω in serie.
Er valt verder niet veel te zien aan de meter.In klasseA blijft de stroom ongeveer dezelfde, staat de wijzer hoogstens wat te trillen.Bij hard spelen neemt de gemiddelde stroom wel toe en gaat de meter de 60mA stand verlaten met stoten naar boven.
Anne
Re: MonoBill 3 met CFB
Hoi Anne ,Ah!buis schreef:Bij al die meters staat 100mA.Vermoedelijk met een weerstand erin voor dat stroombereik.Zou dan erg laagohmig zijn.
De totale kathodeweerstand moet wel de juiste waarde hebben voor de gekozen ruststroom.
Met 10Ω voor 60mA ruststroom en een meter van 5Ω moet er dan nog 5Ω in serie.
Er valt verder niet veel te zien aan de meter.In klasseA blijft de stroom ongeveer dezelfde, staat de wijzer hoogstens wat te trillen.Bij hard spelen neemt de gemiddelde stroom wel toe en gaat de meter de 60mA stand verlaten met stoten naar boven.
Anne
De meter weerstand is veel te laag 4.7 ohm voor de 100 mV meter
Het leek me een leuke manier om te zien of de bias automaat goed werkt en wanneer je naar klasse B gaat ( met stoten )
Maar door de lage weerstand gaat dit de meet weerstand veel beïnvloeden
Kan er beter vanaf zien
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Werkt die autobiasschakeling niet met een kathodeweerstand van 1 Ohm? Dan kun je gewoon de spanning over die weerstand meten, 60mV komt dan overeen met 60mA.
Het stroommetertje in serie heb ik ook in mijn 807SE zitten. Die is wel ontkoppeld met een elco.
Het stroommetertje in serie heb ik ook in mijn 807SE zitten. Die is wel ontkoppeld met een elco.
Re: MonoBill 3 met CFB
De Autobias werkt met een referentie spanning welke over een diode staat Dat is 600 mV +/-RobertD schreef:Werkt die autobiasschakeling niet met een kathodeweerstand van 1 Ohm? Dan kun je gewoon de spanning over die weerstand meten, 60mV komt dan overeen met 60mA.
Het stroommetertje in serie heb ik ook in mijn 807SE zitten. Die is wel ontkoppeld met een elco.
De kathode weerstand is dus voor 60 mA 10Ω of 12 Ω voor 50 mA
De Meter weerstand is 4.7 ohm voor 100 mV dus voor 600mV moet er een serieweerstand bij waar 500 mV overvalt is 23.5 volt
Dus de kathode weerstand 12Ω Daar wordt een weerstand van 28,2 Ω over geplaatst
Dat gaat niet de vervangende weerstand wordt immers veel lager dan die 12Ω
Misschien met iets anders er tussen dat de werking van de Autobias kan worden gezien
Re: MonoBill 3 met CFB
Ik heb die mA meters in meerdere versterkers zitten ipv de kathodeweerstand.
Ik zet gewoonlijk voor het geval dát nog een 10 ohm weerstand parallel. Die dingen zijn zoals Anne zegt heel erg laagohmig, in de orde van 0.1 ohm. Alle stroom gaat dan door de meter, de invloed van de weerstand is verwaarloosbaar. Als de meter defect raakt, dan zit die weerstand er altijd nog.
Ik zet gewoonlijk voor het geval dát nog een 10 ohm weerstand parallel. Die dingen zijn zoals Anne zegt heel erg laagohmig, in de orde van 0.1 ohm. Alle stroom gaat dan door de meter, de invloed van de weerstand is verwaarloosbaar. Als de meter defect raakt, dan zit die weerstand er altijd nog.
Re: MonoBill 3 met CFB
Gaan die langdraden geen narigheid op leveren Jan Geert dat is mn angst dat er daardoor allerlei rommel die autobias werking verstoord
Ik hoor van Anne niks daar over En zolang ik daar niet van hoor Boor ik geen gaten in mn front van 35 mm meen ik
Anne als jij er bent gaat dat goed denk je ?
Laat dan eventjes weten
Ik wil het gewoon zeker weten en niet met natte vingerwerk zoals ik zelf bezig ben
Ik hoor van Anne niks daar over En zolang ik daar niet van hoor Boor ik geen gaten in mn front van 35 mm meen ik
Anne als jij er bent gaat dat goed denk je ?
Laat dan eventjes weten
Ik wil het gewoon zeker weten en niet met natte vingerwerk zoals ik zelf bezig ben
Re: MonoBill 3 met CFB
Dat moet je ook ergens anders voor bewaren Bert.Ik wil het gewoon zeker weten en niet met natte vingerwerk zoals ik zelf bezig ben
Re: MonoBill 3 met CFB
peterl schreef:Dat moet je ook ergens anders voor bewaren Bert.Ik wil het gewoon zeker weten en niet met natte vingerwerk zoals ik zelf bezig benInkoppertje he.
Re: MonoBill 3 met CFB
Die meters er in zou ik ook niet doen,of je moet terug naar de tijd zonder automaat.
Re: MonoBill 3 met CFB
Die meters er in zou ik ook niet doen,of je moet terug naar de tijd zonder automaat. 
Re: MonoBill 3 met CFB
Ja de functie is mogelijk te betwistendemocles schreef:Die meters er in zou ik ook niet doen,of je moet terug naar de tijd zonder automaat.
Maar met een mA zie je dat en weet je dat de stromen gelijk zijn en of ze beginnen te verslijten
Als de bias stroom gezakt is bij 1 van de buizen zie je dat op je mA meter en moet je anders op gehoor vast stellen
En dan gaan meten met een externe mA meter
Verder is het ook wat bling
Re: MonoBill 3 met CFB
Daar klopt dan niks vanOpaBert schreef:De Meter weerstand is 4.7 ohm voor 100 mV dus voor 600mV moet er een serieweerstand bij waar 500 mV overvalt is 23.5 volt
Dus de kathode weerstand 12Ω Daar wordt een weerstand van 28,2 Ω over geplaatst
Dat gaat niet de vervangende weerstand wordt immers veel lager dan die 12Ω
Meterweerstand 4,7Ω voor 100mA, is 0,47V over de meter voor max uitslag.
Als je daar een serieweerstand bij zet blijft de stroom hetzelfde, hebt er enkel meer spanning voor nodig.
In de herhaling
Wil je een 10Ω kathodeweerstand met een meter van 4,7Ω dan 10 - 4,7 = 5,3Ω in serie.Bij 12Ω dan 7,3Ω in serie. Afronden naar smaak.De totale kathodeweerstand moet wel de juiste waarde hebben voor de gekozen ruststroom.
Met 10Ω voor 60mA ruststroom en een meter van 5Ω moet er dan nog 5Ω in serie.
Er valt verder niet veel te zien aan de meter.In klasseA blijft de stroom ongeveer dezelfde, staat de wijzer hoogstens wat te trillen.Bij hard spelen neemt de gemiddelde stroom wel toe en gaat de meter de 60mA stand verlaten met stoten naar boven.
Een beetje draad meer of minder is niet zo erg, zolang er niks kruist.
Anne
Re: MonoBill 3 met CFB
Hoi AnneAh!buis schreef:Daar klopt dan niks vanOpaBert schreef:De Meter weerstand is 4.7 ohm voor 100 mV dus voor 600mV moet er een serieweerstand bij waar 500 mV overvalt is 23.5 volt
Dus de kathode weerstand 12Ω Daar wordt een weerstand van 28,2 Ω over geplaatst
Dat gaat niet de vervangende weerstand wordt immers veel lager dan die 12Ω![]()
Meterweerstand 4,7Ω voor 100mA, is 0,47V over de meter voor max uitslag.
Als je daar een serieweerstand bij zet blijft de stroom hetzelfde, hebt er enkel meer spanning voor nodig.
In de herhaling
Wil je een 10Ω kathodeweerstand met een meter van 4,7Ω dan 10 - 4,7 = 5,3Ω in serie.Bij 12Ω dan 7,3Ω in serie. Afronden naar smaak.De totale kathodeweerstand moet wel de juiste waarde hebben voor de gekozen ruststroom.
Met 10Ω voor 60mA ruststroom en een meter van 5Ω moet er dan nog 5Ω in serie.
Er valt verder niet veel te zien aan de meter.In klasseA blijft de stroom ongeveer dezelfde, staat de wijzer hoogstens wat te trillen.Bij hard spelen neemt de gemiddelde stroom wel toe en gaat de meter de 60mA stand verlaten met stoten naar boven.
Een beetje draad meer of minder is niet zo erg, zolang er niks kruist.
Anne
Ik heb je misschien op het verkeerde been gezet ergens
Ben geen Goede schrijver heb ik geleerd
Die 4,7 ohm was de inwendige weerstand van een 100mV meter
Van een 100mA metertje heb ik geen weerstands waarde van
Is wel lekker duidelijk zo met die koeie letters
Nu probeer ik verder je Berekening te snappen dat is Leuk
je conclusie dat er niks meer van klopt als ik over de Kathode weerstand (12)Ω 28.2 Ω plaats ben ik mee eens , daarom schreef ik dat ook al zelf
ALS ik een mA zou gebruiken
Heb ik het ook gesnapt Anne
Dat het metertje, alleen als ik klasse A verlaat en in klasse B komt dus eventjes zal proberen die pieken zichtbaar te maken heb ik goed begrepen Anne
Re: MonoBill 3 met CFB
Je vertoonde toch een reeks metertjes, allemaal 100mA
En 100mV meter van 4,7Ω is ruim 20mA, wel erg veel voor een draaispoel.
Daarbij 4,7Ω voor een 100mA meter betekent een spanning over de meter van 0,47V en dat kan er wel bij door.
Anne
En 100mV meter van 4,7Ω is ruim 20mA, wel erg veel voor een draaispoel.
Daarbij 4,7Ω voor een 100mA meter betekent een spanning over de meter van 0,47V en dat kan er wel bij door.
Anne
Re: MonoBill 3 met CFB
Alleen het bovenste metertje was 100 mA de twee eronder heeft helemaal geen aanduiding Daar heb ik je ergens onbedoeld misleidAh!buis schreef:Je vertoonde toch een reeks metertjes, allemaal 100mA![]()
En 100mV meter van 4,7Ω is ruim 20mA, wel erg veel voor een draaispoel.![]()
Daarbij 4,7Ω voor een 100mA meter betekent een spanning over de meter van 0,47V en dat kan er wel bij door.
Anne
Excuses daarvoor
Die lange draden 2x20 cm van Kathode weerstand naar de meter en terug aan de kathode aansluiting op de Buisvoet
Kan dat nog problemen geven
